Anotācija (ex-ante)

22-TA-2113: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts

Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu
“Par esošo situāciju lauksaimniecībā un iespējamajiem risinājumiem ar Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā saistītās krīzes risināšanai” (sēdes protokols Nr. 33 78. §, 8. punkts) tika nolemts:
"Lai par vismaz vienu miljonu kubikmetru palielinātu ciršanas apjomus akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos, Zemkopības ministrijai izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" un zemkopības ministram līdz 2022. gada 15. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt tos Ministru kabinetā."

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir palielināt maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos 2023. gadā par vienu miljonu kubikmetru. Rīkojuma projekts rada iespēju palielināt ciršanas apjomu, neparedzot uzdevumu rīkojumā minēto apjomu arī nocirst.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts mežos maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu nosaka Ministru kabineta 2020. gada 13.augusta rīkojums Nr.435 “Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.-2025. gadam”. Lai palielinātu ciršanas apjomus akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos, nepieciešams izdarīt grozījumus rīkojumā.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdē izskatītais informatīvais ziņojums “Par esošo situāciju lauksaimniecībā un iespējamajiem risinājumiem ar Krievijas militāro iebrukumu Ukrainā saistītās krīzes risināšanai” paredz steidzami nodrošināt atbalstu krīzes skartajām lauksaimniecības nozarēm, lai tās turpinātu darboties un pielāgoties jaunajiem tirgus apstākļiem. Viens no finanšu līdzekļu avotiem paredzēts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” valsts pamatbudžetā iemaksājamo dividenžu palielinājums.  
Papildus tam ciršanas apjoma palielinājums nepieciešams, lai palielinātu kurināmās šķeldas pieejamību Latvijā. Ņemot vērā situāciju fosilo energoresursu tirgū (naftas produktu un dabasgāzes cenu straujais kāpums, Krievijas dabasgāzes piegādes samazināšana vai pārtraukšana) un šī brīža ģeopolitisko situāciju (koksnes produktu importa aizliegums no Krievijas un Baltkrievijas), ir būtiski palielinājies vietējo atjaunojamo energoresursu, īpaši malkas un šķeldas pieprasījums. Savukārt pieprasījuma palielinājums ir izraisījis arī cenas būtisku pieaugumu un raisa bažas par vietējas izcelsmes atjaunojamo energoresursu pieejamību Latvijā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz palielināt pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos par diviem miljoniem kubikmetru. 
Rīkojuma projekta sagatavošanā ņemti vērā tādi paši nosacījumi, kā sagatavojot Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumu Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" un izmantoti tie paši dati par 2021.–2025. gadam koku ciršanai pieejamajām mežaudzēm. 
Ciršanas apjoma aprēķinā ņemti vērā normatīvajos aktos noteiktie meža apsaimniekošanas ierobežojumi. Aprēķinos nav iekļauti 219 tūkstoši hektāru (12% no kopējās platības) valstij piederošo mežu, kuros aizliegta mežsaimnieciskā darbība, kā arī kopšanas un galvenā cirte.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošo mežaudžu platību, vecumstruktūru, pieaugušu un pāraugušu mežaudžu īpatsvaru galvenajai cirtei pieejamais apjoms akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos vairākkārt pārsniedz Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" noteikto galvenās cirtes maksimāli pieļaujamo apjomu (sk. tabulu), tāpēc risks, ka cirsmas varētu tikt plānotas mežaudzēs, kas novērtētas kā Eiropas Savienības nozīmes meža biotopi, nav liels. 
 
Koku suga Galvenai cirtei  pieejams 2021.–2025.gadā, ha Galvenās cirtes maksimāli pieļaujamais apjoms pirms palielināšanas, ha Palielinājums, ha Galvenās cirtes maksimāli 
pieļaujamais apjoms pēc palielināšanas, ha
Priede 144 564,8 30 376,9 1259,9 31 636,8
Egle 33 076,5 12 932,4 536,4 13 468,8
Bērzs 100 452,7 30 496,6 1264,8 31 761,4
Melnalksnis 17 799,2 5 019,0 208,2 6 866,1
Apse 25 155,3 6 532,5 270,9 5 164,5
Ozols 575,4 96,9 9,2 230,6
Osis 1 148,9 221,4 4,0 100,9
Kopā 322 772,9 85 675,7 3553,4 89 229,1

Uz papildus noteikto pieļaujamo ciršanas apjomu attiecas tādas pat dabas un vides aizsardzības prasības, kā uz jebkuru cirsmu.
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma pamatrādītājs ir meža platība hektāros, no kura atvasināts iespējamais ciršanas apjoms kubikmetros, platību reizinot ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju. Rīkojuma projekts nosaka, ka Valsts meža dienests administrē ciršanas apjomu nepārsniegšanu pēc platības. Koku ciršanas apjomu galvenajā cirtē valsts mežos uzrauga Valsts meža dienests, izsniedzot apliecinājumu (atļauju) koku ciršanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Rīkojuma projekta ietekmē palielinās koksnes pieejamība kokapstrādes uzņēmumiem un kurināmās koksnes pieejamība siltumapgādes uzņēmumiem.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Rīkojuma projekta ietekmē palielinās koksnes pieejamība kokapstrādes uzņēmumiem un kurināmās koksnes pieejamība siltumapgādes uzņēmumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiek virzīts kā steidzams, jo MK  2022.gada 21.jūnija sēdē Zemkopības ministrijai tika uzdots līdz 2022.gada 15.jūlijam izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" (MK protokols Nr.33, 78. §, 8.punkts). Ņemot vērā rīkojuma projekta izstrādes un saskaņošanas īso termiņu, tā virzība ir steidzama.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts meža dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
No papildus nocirstā apjoma tiešā veidā no koku galotnēm un pameža tirgū papildus būs pieejama kurināmā koksne aptuveni 10 % no nocirstā apjoma. Papildus tam netiešā veidā pārstrādes procesā iegūs koksnes pārstrādes blakusproduktus (mizas, skaidas). Kurināmās koksnes piedāvājuma palielinājums var sekmēt tās cenas samazināšanos.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi