23-TA-1630: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumos Nr. 173 "Kārtība, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumos Nr. 173 “Kārtība, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums” (turpmāk – Noteikumu projekts) paredz pilnveidot un paātrināt projektu iesniegšanas kārtību un piešķiramo atbalstu, mainīt projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijus, papildināt attiecināmo izmaksu kritērijus, mainīt līdzfinansējuma apmēru to nosakot vienotā attiecināmo izdevumu pozīcijā, kā arī noteikt par pienākumu laicīgi iesniegt detalizētu un dokumentāli pierādāmu uzskaitījumu par projekta īstenošanas rezultātā nomaksāto nodokļu apmēru.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot kārtību kā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra) veic projektu izvērtēšanu. Vienlaikus, mērķis ir noteikt vērtēšanas kritēriju un jaunu attiecināmo izmaksu līdzfinansējuma apmēru, kā arī līdzfinansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar nolūku veicināt ārvalstu investīciju piesaisti, daudzās valstīs Eiropā un pasaulē ir izveidoti dažādi finanšu mehānismi gan nodokļu, gan fondu veidā, lai ārvalstu filmu producenti būtu finansiāli ieinteresēti uzņemt filmas konkrētajā valstī, atgūstot daļu ieguldītā finansējuma. Nacionāli un reģionāli filmu līdzfinansējumu fondi un līdzīgas atbalsta sistēmas ārvalstu filmu piesaistei ir izveidotas virknē Eiropas Savienības dalībvalstu (Austrija, Čehija, Itālija, Spānija, Ungārija, Vācija, Igaunija, Lietuva u.c.).
Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumi Nr. 173 “Kārtība, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums” (turpmāk – Noteikumi Nr.173) tika izstrādāti pamatojoties uz 2021. gada 15. novembra likumu “Grozījums Filmu likumā” (turpmāk – Likuma grozījumi), kas stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī. Likuma grozījumu 11. pantā tika noteikts, ka ar mērķi piesaistīt ārvalstu finansējumu filmu nozarei, aģentūra administrē un konkursa kārtībā sadala valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā. Likuma grozījumu 11. panta trešā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas kārtību ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā nosaka Ministru kabinets.
Projekta iesniedzējam, iesniedzot projekta iesniegumu, jāiesniedz projekta iesniedzēja atbildīgās amatpersonas parakstīts pārskats par plānoto nodokļu nomaksu valsts pamatbudžetā, savukārt, iesniedzot maksājumu pieprasījumu, jāiesniedz projekta iesniedzēja atbildīgās amatpersonas parakstīts pārskats par faktiski nomaksāto nodokļu apmēru filmas projekta īstenošanas rezultātā. Atbilstoši noteikumu projekta 10.12. un 26.2.1 apakšpunktam, projekta iesnieguma iesniedzējam iesniedzot pārskatu par plānoto un faktisko nodokļu nomaksu, tā ietekmi uz valsts pamatbudžetu vērtē aģentūra.
Atbilstoši Noteikumu projektam, 5.1. apakšpunktā, pamatojoties uz deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai, aģentūra pārbauda atbilstību mazā un vidējā uzņēmuma statusam. Projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma (GNU) pazīmju vērtēšanai tiek vērtēti atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 (turpmāk - Regula Nr.651/2014) 2.panta 18.punkta definīcijai. Atbilstība 5.6. apakšpunktam tiek vērtēta pamatojoties uz iesniegto dokumentāciju par kalendāro plānu un apliecinājumu, ka filmēšana nav uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas aģentūrai. Atbilstība 5.7. apakšpunktam tiek vērtēta, pamatojoties uz sarakstu/izziņu par ārvalstu producentu īpašniekiem, valdes locekļiem, PLG u.tml., savukārt, atbilstību 5.2., 5.3. un 5.5.apakšpunktu nosacījumiem aģentūra izvērtē balstoties uz publiski pieejamo informāciju.
Projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm tiek vērtēti uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Izvērtējot GNU, atbalsta pretendentam jāapliecina, ka tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Lai izvairītos no nelikumīgas vai nesaderīgas komercdarbības atbalsta sniegšanas, projekta iesnieguma iesniedzējam jāiesniedz aģentūrā aizpildīta deklarācija par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai. Iesnieguma iesniedzēju atbilstoši noteikumu projekta 5.1. apakšpunktam, izvērtē aģentūra.
Atbilstoši Noteikumu projekta 13.1 punktā noteiktajam, aģentūra pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu. Kad ir noslēgusies attiecīgā konkursa atlases kārta, atbilstoši pieejamajam finansējumam, Aģentūra izdod atzinumu par nosacījuma izpildi un noslēdz līdzfinansējuma līgumu ar projekta iesniedzēju par projekta, par kuru ir pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu, īstenošanu. Nepieciešamā finansējuma apjoma pieejamība Aģentūrai ir atkarīga no tā, vai nepieciešamības gadījumā tiks piešķirts papildu finansējums.
Ņemot vērā aģentūras administratīvo izmaksu apjomu 2024. gadam 17 213 euro apmērā, līdzfinansējuma apjoma atbalsta programmā veidos 740 800 euro. Balstoties uz 2023. gadā noslēgtajiem līdzfinansējuma līgumiem (par filmu uzņemšanu 2023.-2024. gadā), tiem tiks izmaksāts līdzfinansējums 443 420 euro apmērā. Tādējādi, 2024. gadam atlikušais līdzfinansējuma apjoms būs 297 380 euro.
Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumi Nr. 173 “Kārtība, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums” (turpmāk – Noteikumi Nr.173) tika izstrādāti pamatojoties uz 2021. gada 15. novembra likumu “Grozījums Filmu likumā” (turpmāk – Likuma grozījumi), kas stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī. Likuma grozījumu 11. pantā tika noteikts, ka ar mērķi piesaistīt ārvalstu finansējumu filmu nozarei, aģentūra administrē un konkursa kārtībā sadala valsts budžeta līdzfinansējumu ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā. Likuma grozījumu 11. panta trešā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanas kārtību ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā nosaka Ministru kabinets.
Projekta iesniedzējam, iesniedzot projekta iesniegumu, jāiesniedz projekta iesniedzēja atbildīgās amatpersonas parakstīts pārskats par plānoto nodokļu nomaksu valsts pamatbudžetā, savukārt, iesniedzot maksājumu pieprasījumu, jāiesniedz projekta iesniedzēja atbildīgās amatpersonas parakstīts pārskats par faktiski nomaksāto nodokļu apmēru filmas projekta īstenošanas rezultātā. Atbilstoši noteikumu projekta 10.12. un 26.2.1 apakšpunktam, projekta iesnieguma iesniedzējam iesniedzot pārskatu par plānoto un faktisko nodokļu nomaksu, tā ietekmi uz valsts pamatbudžetu vērtē aģentūra.
Atbilstoši Noteikumu projektam, 5.1. apakšpunktā, pamatojoties uz deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai, aģentūra pārbauda atbilstību mazā un vidējā uzņēmuma statusam. Projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma (GNU) pazīmju vērtēšanai tiek vērtēti atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 (turpmāk - Regula Nr.651/2014) 2.panta 18.punkta definīcijai. Atbilstība 5.6. apakšpunktam tiek vērtēta pamatojoties uz iesniegto dokumentāciju par kalendāro plānu un apliecinājumu, ka filmēšana nav uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas aģentūrai. Atbilstība 5.7. apakšpunktam tiek vērtēta, pamatojoties uz sarakstu/izziņu par ārvalstu producentu īpašniekiem, valdes locekļiem, PLG u.tml., savukārt, atbilstību 5.2., 5.3. un 5.5.apakšpunktu nosacījumiem aģentūra izvērtē balstoties uz publiski pieejamo informāciju.
Projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm tiek vērtēti uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Izvērtējot GNU, atbalsta pretendentam jāapliecina, ka tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Lai izvairītos no nelikumīgas vai nesaderīgas komercdarbības atbalsta sniegšanas, projekta iesnieguma iesniedzējam jāiesniedz aģentūrā aizpildīta deklarācija par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai. Iesnieguma iesniedzēju atbilstoši noteikumu projekta 5.1. apakšpunktam, izvērtē aģentūra.
Atbilstoši Noteikumu projekta 13.1 punktā noteiktajam, aģentūra pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu. Kad ir noslēgusies attiecīgā konkursa atlases kārta, atbilstoši pieejamajam finansējumam, Aģentūra izdod atzinumu par nosacījuma izpildi un noslēdz līdzfinansējuma līgumu ar projekta iesniedzēju par projekta, par kuru ir pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu, īstenošanu. Nepieciešamā finansējuma apjoma pieejamība Aģentūrai ir atkarīga no tā, vai nepieciešamības gadījumā tiks piešķirts papildu finansējums.
Ņemot vērā aģentūras administratīvo izmaksu apjomu 2024. gadam 17 213 euro apmērā, līdzfinansējuma apjoma atbalsta programmā veidos 740 800 euro. Balstoties uz 2023. gadā noslēgtajiem līdzfinansējuma līgumiem (par filmu uzņemšanu 2023.-2024. gadā), tiem tiks izmaksāts līdzfinansējums 443 420 euro apmērā. Tādējādi, 2024. gadam atlikušais līdzfinansējuma apjoms būs 297 380 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kino nozares sniegtie pakalpojumi būtiski stimulē valsts ekonomikas attīstību un atpazīstamību. Ar līdzfinansējuma palīdzību efektīvi tiek veicināta nodarbinātība dažādos, arī ar filmu nozari tieši nesaistītos tautsaimniecības sektoros (piemēram, viesmīlība, ēdināšana, transporta pakalpojumi), vienlaikus stiprinot filmu nozares profesionāļu starptautisko konkurētspēju.
Kopumā šajā jomā Latvija atpaliek no kaimiņvalstu piedāvājuma ārvalstu filmu producentiem. Latvijas kaimiņvalstis Lietuva un Igaunija ir attīstījušas starptautiski konkurētspējīgas līdzfinansējuma iespējas ārvalstu filmu uzņemšanai savās valstīs, nodrošinot šim mērķim apjomīgus finansiālos resursus. Lai veicinātu Latvijas kino industrijas konkurētspēju un valsts tēla popularitātes celšanu, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu projektā.
Pēc diskusijām ar kino nozari pārstāvošajiem uzņēmumiem, kā arī analizējot esošo normatīvo regulējumu un tā piemērošanu, tika identificēti vairāki uzlabojumi kārtībai, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums. Tādējādi, Noteikumos Nr.173 tiek ierosināti grozījumi, kas pilnveidos kārtību, (1) kādā ārvalstu filmu producenti Latvijā piesaka projektus, kas radīs tiesisko noteiktību līdzfinansējuma saņemšanai; (2) kā aģentūra veic projektu izvērtēšanu, nodrošinot, ka projekti netiek ranžēti, bet gan tiek noteikti izpildāmības kritēriji. Vienlaikus, diskusijā ar nozari pārstāvošajiem uzņēmumiem tiek ierosināts (3) noteikt jaunu attiecināmo izmaksu līdzfinansējuma apmēru, tādējādi atvieglojot ārvalstu filmu producentiem Latvijā attiecināmo izmaksu uzskaiti. Tāpat, tiek risināts jautājums par (4) līdzfinansējuma piešķiršanas virzību apstiprināšanai. Visbeidzot, Noteikumos Nr.173 tiek nodrošināta atsevišķu tehnisku grozījumu veikšana, tiesiskās noteiktības nodrošināšanai.
Kopsavelkot, Noteikumu projekts atvieglos līdz šim pastāvošo kārtību, to paātrinot, padarot vienkāršāku un saprotamāku gan Latvijas, gan ārvalstu producentiem. Šis Noteikumu projekts radīs skaidrāku ietvaru starp Latvijas un ārvalstu producentiem, kā arī aģentūru kā līdzfinansējuma sniedzēju, padarot atbalstu kino nozarei konkurētspējīgāku.
Kopumā šajā jomā Latvija atpaliek no kaimiņvalstu piedāvājuma ārvalstu filmu producentiem. Latvijas kaimiņvalstis Lietuva un Igaunija ir attīstījušas starptautiski konkurētspējīgas līdzfinansējuma iespējas ārvalstu filmu uzņemšanai savās valstīs, nodrošinot šim mērķim apjomīgus finansiālos resursus. Lai veicinātu Latvijas kino industrijas konkurētspēju un valsts tēla popularitātes celšanu, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu projektā.
Pēc diskusijām ar kino nozari pārstāvošajiem uzņēmumiem, kā arī analizējot esošo normatīvo regulējumu un tā piemērošanu, tika identificēti vairāki uzlabojumi kārtībai, kādā ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums. Tādējādi, Noteikumos Nr.173 tiek ierosināti grozījumi, kas pilnveidos kārtību, (1) kādā ārvalstu filmu producenti Latvijā piesaka projektus, kas radīs tiesisko noteiktību līdzfinansējuma saņemšanai; (2) kā aģentūra veic projektu izvērtēšanu, nodrošinot, ka projekti netiek ranžēti, bet gan tiek noteikti izpildāmības kritēriji. Vienlaikus, diskusijā ar nozari pārstāvošajiem uzņēmumiem tiek ierosināts (3) noteikt jaunu attiecināmo izmaksu līdzfinansējuma apmēru, tādējādi atvieglojot ārvalstu filmu producentiem Latvijā attiecināmo izmaksu uzskaiti. Tāpat, tiek risināts jautājums par (4) līdzfinansējuma piešķiršanas virzību apstiprināšanai. Visbeidzot, Noteikumos Nr.173 tiek nodrošināta atsevišķu tehnisku grozījumu veikšana, tiesiskās noteiktības nodrošināšanai.
Kopsavelkot, Noteikumu projekts atvieglos līdz šim pastāvošo kārtību, to paātrinot, padarot vienkāršāku un saprotamāku gan Latvijas, gan ārvalstu producentiem. Šis Noteikumu projekts radīs skaidrāku ietvaru starp Latvijas un ārvalstu producentiem, kā arī aģentūru kā līdzfinansējuma sniedzēju, padarot atbalstu kino nozarei konkurētspējīgāku.
Risinājuma apraksts
Ar nolūku paātrināt projektu iesniegšanas kārtību un piešķiramo atbalstu, kā arī, lai mainītu projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijus, papildināt attiecināmo izmaksu kritērijus, mainīt līdzfinansējuma apmēru, to nosakot vienotā attiecināmo izdevumu pozīcijā, kā arī noteikt par pienākumu laicīgi iesniegt detalizētu un dokumentāli pierādāmu uzskaitījumu par projekta īstenošanas rezultātā nomaksāto nodokļu apmēru, plānoti sekojoši grozījumi Noteikumos Nr.173:
1) Noteikumu projektā ietverti 10.12. un 26.2.1 apakšpunkti, kas nosaka par pienākumu pierādīt un iesniegt pārskatu, kas apliecina nodokļu nomaksu valsts budžetā. Tādējādi, šis kļūst par vienu no būtiskākajiem priekšnosacījumiem valsts budžeta līdzfinansējuma saņemšanai ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā.
2) Noteikumu projekts papildināts ar 13.1 punktu, kas nosaka minimālās projekta kvalificēšanās prasības, atbilstoši 1. un 2. pielikumam, kas sniedz iespēju kvalificēties līdzfinansējuma saņemšanai.
3) Noteikumu projekta 14.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma neatbilstību administratīvās atbilstības vērtēšanas kritērijam un atteikumu noslēgt līdzfinansējuma līgumu, ja nav aizpildītas Projekta iesnieguma veidlapas sadaļas, kas attiecas uz projekta izmaksām un termiņiem un, ja projekta iesniegums vai projekta iesnieguma iesniedzējs neatbilst šo noteikumu šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.3. apakšpunktā noteiktajām prasībām.
4) Noteikumu projekta 15.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka aģentūra rakstveidā pieprasa projekta iesnieguma iesniedzējam precizēt projekta iesniegumu vai iesniegt papildu informāciju, ja nav aizpildītas Projekta iesnieguma veidlapas sadaļas, kas neattiecas uz projekta izmaksām un termiņiem un, ja projekta iesniegums vai projekta iesnieguma iesniedzējs neatbilst šo noteikumu šo noteikumu 4.4. apakšpunktā noteiktajām prasībām.
5) Svītrots Noteikumu projekta 18. punkts, nosacījumus par līguma slēgšanu ar apstiprinātajiem projektiem, definējot 13.1 un 19. un 26. punktā.
6) Noteikumu projekts papildināts ar 19.1 punktu, kas nosaka, ka projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt projektu ar īstenošanas termiņu līdz diviem gadiem. Projekta maksimālais īstenošanas termiņš attiecīgajā kalendārajā gadā ir līdz 15. novembrim, kas sakrīt ar galējo maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņu.
7) Noteikumu projekta 20.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka Aģentūra, atbilstoši pieejamajam finansējumam, noslēdz līdzfinansējuma līgumu ar projekta iesniedzēju par projekta, par kuru ir pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu, īstenošanu.
8) Noteikumu projekts papildināts ar jaunu 22.2.14. apakšpunktu, kas paredz jaunu attiecināmo izmaksu kritēriju audiovizuālo darbu producēšanai, t.i. – kā attiecināmās izmaksas tiek iekļautas arī projekta iesniedzēja (producēšanas) izmaksas.
9) Noteikumu projekta 26. punktā veikti grozījumi, nosakot, ka maksājuma pieprasījums līdzfinansējuma otrās daļas izmaksai jāiesniedz aģentūrā triju mēnešu laikā pēc filmas filmēšanas beigām Latvijā, līdz attiecīgā gada 15. novembrim.
10) Noteikumu projekts ietver grozījumus 30. punktā, kas pēc sarunām ar Latvijas producentiem, kas pārstāv arī ārvalstu producentus, tostarp balstoties uz līdzšinējo aģentūras pieredzi darbā ar pieprasījumiem līdzfinansējuma pozīciju maiņai, konstatēts, ka producentiem būtiskāk ir noteikt vienotu līdzfinansējuma apjomu 23 % apmērā no attiecināmo izdevumu kopsummas, neradot papildus slogu gadījumos, kad nepieciešams operacionāli veikt izmaiņas attiecināmo izmaksu pozīcijās. Vienlaikus, līdzfinansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt projekta īstenošanas rezultātā dokumentāli pierādāmo nomaksāto nodokļu summu.
11) Noteikumu projekta 1. un 2. pielikumā mainītas un papildinātas projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju vērtības.
Noteikumu projekta grozījumi stājas spēkā vispārējā kartībā. Projekta iesniegumu pieņemšana tiks izsludināta oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Vienlaikus, aģentūra izstrādā un apstiprina konkursa nolikumu, kā arī izsludina pieteikšanos konkursam aģentūras tīmekļa vietnēs www.liaa.gov.lv un www.business.gov.lv, norādot konkursa iesniegumu iesniegšanas termiņu, pieejamo līdzfinansējumu, projekta konkursa iesnieguma vērtēšanas kārtību, kā arī vietu, kur var iepazīties ar nolikumu un saņemt papildinformāciju.
1) Noteikumu projektā ietverti 10.12. un 26.2.1 apakšpunkti, kas nosaka par pienākumu pierādīt un iesniegt pārskatu, kas apliecina nodokļu nomaksu valsts budžetā. Tādējādi, šis kļūst par vienu no būtiskākajiem priekšnosacījumiem valsts budžeta līdzfinansējuma saņemšanai ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā.
2) Noteikumu projekts papildināts ar 13.1 punktu, kas nosaka minimālās projekta kvalificēšanās prasības, atbilstoši 1. un 2. pielikumam, kas sniedz iespēju kvalificēties līdzfinansējuma saņemšanai.
3) Noteikumu projekta 14.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma neatbilstību administratīvās atbilstības vērtēšanas kritērijam un atteikumu noslēgt līdzfinansējuma līgumu, ja nav aizpildītas Projekta iesnieguma veidlapas sadaļas, kas attiecas uz projekta izmaksām un termiņiem un, ja projekta iesniegums vai projekta iesnieguma iesniedzējs neatbilst šo noteikumu šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.3. apakšpunktā noteiktajām prasībām.
4) Noteikumu projekta 15.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka aģentūra rakstveidā pieprasa projekta iesnieguma iesniedzējam precizēt projekta iesniegumu vai iesniegt papildu informāciju, ja nav aizpildītas Projekta iesnieguma veidlapas sadaļas, kas neattiecas uz projekta izmaksām un termiņiem un, ja projekta iesniegums vai projekta iesnieguma iesniedzējs neatbilst šo noteikumu šo noteikumu 4.4. apakšpunktā noteiktajām prasībām.
5) Svītrots Noteikumu projekta 18. punkts, nosacījumus par līguma slēgšanu ar apstiprinātajiem projektiem, definējot 13.1 un 19. un 26. punktā.
6) Noteikumu projekts papildināts ar 19.1 punktu, kas nosaka, ka projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt projektu ar īstenošanas termiņu līdz diviem gadiem. Projekta maksimālais īstenošanas termiņš attiecīgajā kalendārajā gadā ir līdz 15. novembrim, kas sakrīt ar galējo maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņu.
7) Noteikumu projekta 20.punktā veikti grozījumi, kas nosaka, ka Aģentūra, atbilstoši pieejamajam finansējumam, noslēdz līdzfinansējuma līgumu ar projekta iesniedzēju par projekta, par kuru ir pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu un līdzfinansējuma piešķiršanu ar nosacījumu, īstenošanu.
8) Noteikumu projekts papildināts ar jaunu 22.2.14. apakšpunktu, kas paredz jaunu attiecināmo izmaksu kritēriju audiovizuālo darbu producēšanai, t.i. – kā attiecināmās izmaksas tiek iekļautas arī projekta iesniedzēja (producēšanas) izmaksas.
9) Noteikumu projekta 26. punktā veikti grozījumi, nosakot, ka maksājuma pieprasījums līdzfinansējuma otrās daļas izmaksai jāiesniedz aģentūrā triju mēnešu laikā pēc filmas filmēšanas beigām Latvijā, līdz attiecīgā gada 15. novembrim.
10) Noteikumu projekts ietver grozījumus 30. punktā, kas pēc sarunām ar Latvijas producentiem, kas pārstāv arī ārvalstu producentus, tostarp balstoties uz līdzšinējo aģentūras pieredzi darbā ar pieprasījumiem līdzfinansējuma pozīciju maiņai, konstatēts, ka producentiem būtiskāk ir noteikt vienotu līdzfinansējuma apjomu 23 % apmērā no attiecināmo izdevumu kopsummas, neradot papildus slogu gadījumos, kad nepieciešams operacionāli veikt izmaiņas attiecināmo izmaksu pozīcijās. Vienlaikus, līdzfinansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt projekta īstenošanas rezultātā dokumentāli pierādāmo nomaksāto nodokļu summu.
11) Noteikumu projekta 1. un 2. pielikumā mainītas un papildinātas projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju vērtības.
Noteikumu projekta grozījumi stājas spēkā vispārējā kartībā. Projekta iesniegumu pieņemšana tiks izsludināta oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Vienlaikus, aģentūra izstrādā un apstiprina konkursa nolikumu, kā arī izsludina pieteikšanos konkursam aģentūras tīmekļa vietnēs www.liaa.gov.lv un www.business.gov.lv, norādot konkursa iesniegumu iesniegšanas termiņu, pieejamo līdzfinansējumu, projekta konkursa iesnieguma vērtēšanas kārtību, kā arī vietu, kur var iepazīties ar nolikumu un saņemt papildinformāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Ārvalstu filmu producenti un Latvijā reģistrētie filmu producenti, māksliniecisko pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta galvenā mērķgrupa ir ārvalstu filmu producenti un Latvijā reģistrētie filmu producenti, kuri noslēguši sadarbības līgumus par ārvalstu filmu uzņemšanu Latvijā.
Ņemot vērā, ka filmu uzņemšanas pakalpojumi ir saistīti ar dažādām uzņēmējdarbības nozarēm, Noteikumu projekta tiesiskais regulējums ietekmē arī komersantus un dažādu māksliniecisku pakalpojumu sniedzējus, kuri sniedz Noteikumu projekta 22.4. punktā noteiktos pakalpojumus. Piesaistot ārvalstu uzņemšanas projektus Latvijai, pieaugs iepriekšminēto sabiedrības grupu apgrozījums un ieņēmumi, vienlaikus veicinot Latvijas ekonomikas attīstību kopumā. Palielinoties piesaistītajam ārvalstu filmu skaitam Latvijā, Latvijas filmu nozares producenti un speciālisti paaugstinās profesionālo kvalifikāciju un pieredzi darbā ar ārvalstu filmu projektiem.
Ņemot vērā, ka filmu uzņemšanas pakalpojumi ir saistīti ar dažādām uzņēmējdarbības nozarēm, Noteikumu projekta tiesiskais regulējums ietekmē arī komersantus un dažādu māksliniecisku pakalpojumu sniedzējus, kuri sniedz Noteikumu projekta 22.4. punktā noteiktos pakalpojumus. Piesaistot ārvalstu uzņemšanas projektus Latvijai, pieaugs iepriekšminēto sabiedrības grupu apgrozījums un ieņēmumi, vienlaikus veicinot Latvijas ekonomikas attīstību kopumā. Palielinoties piesaistītajam ārvalstu filmu skaitam Latvijā, Latvijas filmu nozares producenti un speciālisti paaugstinās profesionālo kvalifikāciju un pieredzi darbā ar ārvalstu filmu projektiem.
Nozare
Māksla, izklaide un atpūta
Nozaru ietekmes apraksts
Kino nozares sniegtie pakalpojumi būtiski stimulē valsts ekonomikas attīstību un atpazīstamību. Ar līdzfinansējuma palīdzību efektīvi tiek veicināta nodarbinātība dažādos, arī ar filmu nozari tieši nesaistītos tautsaimniecības sektoros (piemēram, viesmīlība, ēdināšana, transporta pakalpojumi), vienlaikus stiprinot filmu nozares profesionāļu starptautisko konkurētspēju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka rezultātā palielinoties uzņemto ārzemju filmu skaitam Latvijā, palielināsies nodokļu ieņēmumi. Iemaksātie nodokļi būs izsekojami no aģentūrā iesniegtajiem maksājumu dokumentiem, jo līdzfinansējums tiks izmaksāts pēc veiktajām darbībām un iesniegtajiem maksājuma dokumentiem.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka projektā paredzētā līdzfinansējuma rezultātā palielināsies Latvijas uzņēmumu konkurētspēja un eksportspēja.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka ārzemju filmu projektu uzņemšana Latvijā sniegtu iespēju dažāda izmēra uzņēmumiem piedāvāt savus pakalpojumus.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka ārzemju filmu projektu uzņemšanas laikā tiktu piedāvātas vakances vietējiem speciālistiem.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
858 013
0
858 013
0
858 013
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana” ir paredzēts finansējums līdzfinansējumam ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, tajā skaitā administratīvo izmaksu segšanai, 2024.-2026.gadā ik gadu 858 013 euro apmērā.
Vienlaikus likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 59. pants paredz, ka ja 2024. gada sešu un deviņu mēnešu laikā ārvalstu filmu uzņemšanas rezultātā ir palielinājušies nodokļu ieņēmumi vai tiek prognozēts nodokļu ieņēmumu palielinājums, Ministru kabinets pieņem lēmumu par apropriācijas palielinājuma apjomu līdzfinansējumam ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā. Finanšu ministram ir tiesības palielināt apropriāciju izdevumiem līdzfinansējumam ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžetā minētajam mērķim pieejamā finansējuma ietvaros.
Ietekmei uz budžeta ieņēmumiem ir informatīvs raksturs un tas neprasa pārskatīt budžeta ieņēmumu bāzes prognozes.
Atbalsts tiek piešķirts, pamatojoties uz Regulas Nr.651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteikto termiņu. Izvērtējot tiesību aktu, papildus grozījumi nav nepieciešami.
Vienlaikus likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 59. pants paredz, ka ja 2024. gada sešu un deviņu mēnešu laikā ārvalstu filmu uzņemšanas rezultātā ir palielinājušies nodokļu ieņēmumi vai tiek prognozēts nodokļu ieņēmumu palielinājums, Ministru kabinets pieņem lēmumu par apropriācijas palielinājuma apjomu līdzfinansējumam ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā. Finanšu ministram ir tiesības palielināt apropriāciju izdevumiem līdzfinansējumam ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžetā minētajam mērķim pieejamā finansējuma ietvaros.
Ietekmei uz budžeta ieņēmumiem ir informatīvs raksturs un tas neprasa pārskatīt budžeta ieņēmumu bāzes prognozes.
Atbalsts tiek piešķirts, pamatojoties uz Regulas Nr.651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteikto termiņu. Izvērtējot tiesību aktu, papildus grozījumi nav nepieciešami.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, izmantojot SANI-2 sistēmu, tiks nosūtīta kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai par plānotajām izmaiņām (atbalsta intensitātes samazinājumu).
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Regulējuma izmaiņas attiecas uz ierobežotu mērķa grupu: kino industriju saistītiem uzņēmumiem un kino industriju apkalpojošiem uzņēmumiem, kā arī aģentūru.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kultūra kā Latvijas ekonomiku un sociālo izaugsmi veicinošs sektors, veidojot radošu un ilgtspējīgu Latvijas sabiedrību ir viena no Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021. – 2027. gadam prioritātēm (prioritāte “Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei”) un šīs prioritātes ietvaros definēts rīcības virziens “Kultūras un sporta devums ilgtspējīgai sabiedrībai”, kas paredz, ka kultūras produkti veicina teritorijas attīstību, radot darba vietas un ekonomisko vērtību un uzlabojot dzīves kvalitāti. Viens no vietējās ekonomikas dzinējspēkiem ir pozitīvs vietas vai reģiona tēls, kas veidots, identificējot un novērtējot kultūras resursus.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi