Anotācija (ex-ante)

21-TA-1020: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Reģionālās attīstības likuma 14. panta 7. punkts.
Covid-19  infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24., 24.2 un 25. pants.

Normatīvais akts ir sagatavots pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) iniciatīvas, kas balstās uz 2021. gadā uzsākto pašvaldību augstas gatavības investīciju projektu atbalsta programmu, kuras mērķis ir sekmēt administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu. Ņemot vērā pašvaldību augsto pieprasījumu investīciju projektu īstenošanai, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā izlietojams plānotais valsts budžeta finansējums 2022. gadam, un kas būtu izmantojama kā kārtība arī turpmākajos gados, ja kārtējā gada valsts budžeta likumā ir paredzēts finansējums šim mērķim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kārtību, kādā pašvaldībām piešķir mērķdotācijas investīcijām (turpmāk – mērķdotācija), kas nodrošina pilnvērtīgu pašvaldību pakalpojumu klāstu iedzīvotājiem un sekmē administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu, veicina klimatneitrālas ekonomikas mērķu sasniegšanu, kā arī to izlietošanas un uzraudzības kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam”, kas stājies spēkā 2022. gadā 1. janvārī, ir atbalstīts valsts budžeta finansējums 2022. gadam 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam “Pašvaldību investīciju programma”, paredzot to budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti”.

Savukārt ar Ministru kabineta 2021. gada 11. oktobra protokollēmumu (Nr. 68 1 §) “Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokols par 2022. gada budžetu un vidējā termiņa 2022.-2024. gadam budžeta ietvaru” tika nolemts atbalstīt Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokola par 2022. gada budžetu un vidējā termiņa 2022.-2024. gadam budžeta ietvaru (turpmāk - protokols) projektu, ar kuru noteikts VARAM izstrādāt un līdz 2021. gada 10. decembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta noteikumu projektu par pašvaldību investīciju projektu pieteikšanās nosacījumiem valsts budžeta finansējuma saņemšanai, kā arī investīciju projektu pieteikumu izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtībai. Protokolā noteikts, ka pašvaldībām investīcijām 2022. gadā ir paredzēts valsts budžeta finansējums pašvaldību investīciju programmai 30 000 000 euro apmērā. Minētais protokols parakstīts un stājies spēkā 2021. gada 11. oktobrī.

2021. gada 13. aprīlī tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr.242 “Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.242), un ar 2021. gada 2. jūnija Ministru kabineta rīkojumu Nr.390 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums” (turpmāk – MK rīkojums Nr.390) tika apstiprināts 21 pašvaldību augstas gatavības investīciju projekts (turpmāk – investīciju projekti), paredzot valsts budžeta finansējumu investīciju projektu īstenošanai 2021. gadā 27 150 000 euro apmērā un 2022. gadā 23 781 583 euro apmērā.

Ar 2021. gada 29. jūnija Ministru kabineta rīkojumu Nr.455 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem izglītības iestāžu ventilācijas sistēmu uzlabošanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums” (turpmāk – MK rīkojums Nr.455) tika apstiprināti 23 investīciju projekti, paredzot valsts budžeta finansējumu investīciju projektu īstenošanai 2021. gadā 2 675 980 euro apmērā un 2022. gadā 2 658 005 euro apmērā.

MK rīkojumā Nr. 390 un MK rīkojumā Nr. 455 valsts budžeta finansējums 2022. gadam VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti” apstiprinātajiem investīciju projektiem 2022. gadam tika piešķirts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 18. marta sēdes protokollēmuma Nr. 28 42. § “Informatīvais ziņojums “Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu”” 10. punktā noteiktajai kārtībai, proti, 2022. gadā nepieciešamais finansējums tiek iekļauts, gatavojot 2022. gada valsts budžeta projektu.

No kopējā pieejamā valsts budžeta finansējuma MK noteikumu Nr. 242 mērķu īstenošanai veidojās starpība ar MK rīkojumā Nr. 390 apstiprināto valsts budžeta finansējumu 2022. gadā 3 368 417 euro apmērā, tomēr, ievērojot, ka VARAM budžetā finansējums 2022.gadam tika plānots atbilstoši MK rīkojumā Nr. 390 noteiktajam (kā minēts iepriekšējā rindkopā), tad finansējuma ietaupījums pret MK noteikumiem Nr. 242 nav pieejami kā resursi 2022. gadā VARAM budžeta ietvaros, bet tie ir pieprasāmi kā apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 50. pantam.

Papildus ar MK rīkojumu Nr.455 apstiprinātajam Cēsu novada pašvaldības projektam “Cēsu Pilsētas vidusskola” 2021. gada 13. oktobrī tika parakstīta abpusēja vienošanās starp Cēsu novada pašvaldību un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk – VRAA) par 2021. gada 15. jūlija vienošanās “Par valsts budžeta finansējuma saņemšanu investīciju projekta izglītības iestādes ventilācijas sistēmu uzlabošanai īstenošanai” izbeigšanu, radot ietaupījumu valsts budžeta līdzekļos 281 951,96 euro apmērā (no tā 2021. gadā paredzētais valsts budžeta finansējums 112 780,78 euro apmērā un 2022. gadā paredzētais valsts budžeta finansējums 169 171,18 euro apmērā).

Ar MK rīkojumu Nr. 390 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 2 681 954 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 390 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots).

Ar MK rīkojumu Nr.455 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 137 116 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 455 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots).

Kopsummā no MK noteikumos Nr. 242 paredzētā finansējuma 59 633 985 euro apmērā neizmantotais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir 6 356 658 euro apmērā, no kuriem ietaupītais valsts budžeta finansējums 2022. gadā VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti” ir pieejams 2 988 241 euro apmērā un MK noteikumu Nr.242 maksimāli noteiktā finansējuma un MK rīkojumā Nr.390 apstiprināto valsts budžeta finansējumu 2022. gadā starpība ir 3 368 417 euro apmērā, kas ir pieprasāmi kā apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 50. pantam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 5. jūnijā pēc pašvaldību vēlēšanām savu darbību ir sācis jaunais pašvaldību modelis. Ieviešot administratīvi teritoriālo reformu (turpmāk – ATR),  līdz šim esošo 119 pašvaldību vietā Latvijā darbojas 43 pašvaldības. Jaunais pašvaldību modelis paredz nodrošināt pilnvērtīgu pakalpojumu klāstu, t.sk. palielinot pašvaldības apkalpes teritoriju. Tā kā pašvaldības pēc savas ekonomiskās attīstības būtiski atšķiras un arī finansiālie resursi pašvaldībām investīcijām ir ierobežoti, ir nepieciešams ilgtermiņa papildus atbalsts ekonomiskās aktivitātes veicināšanai, pašvaldību uzņēmējdarbības atbalsta un pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem, tajā pašā laikā veicinot klimatneitrālas ekonomikas mērķu sasniegšanu.

Papildus jānorāda, ka saglabājas Covid-19 radītās krīzes ietekme uz pašvaldību ekonomisko attīstību un turpmākām iespējām veicināt attīstību, nodrošinot pašvaldību iedzīvotājus ar kvalitatīviem un pieejamiem pakalpojumiem, kā arī uzņēmējdarbības atbalsta un pakalpojumu infrastruktūru. Covid-19 krīze un tās rezultātā pieņemtie ierobežojumi ir nelabvēlīgi ietekmējuši gan publisko finanšu stāvokli, jo samazinās nodokļu ieņēmumi un parādās nepieciešamība palielināt valsts atbalstu un sociālos pabalstus, gan situāciju darba tirgū, jo pieaug bezdarbs un samazinās mājsaimniecību rīcībā esošie ienākumi, gan iedzīvotāju dzīves kvalitāte kopumā. Covid-19 krīzes ietekme būs izjūtama arī pēc ārkārtējās situācijas beigām, jo daudziem noteiktajiem ierobežojumiem ir ietekme ilgākā laika periodā.

Pašvaldību pakalpojumu infrastruktūras attīstība, uzlabojot pakalpojumu efektivitāti, var sniegt ieguldījumu klimata pārmaiņu mazināšanā vai pielāgošanās pasākumos klimata pārmaiņām. Latvijā pašvaldībām ir liels potenciāls ietekmēt enerģētikas un transporta sektoru ieguldījumu klimata pārmaiņu mazināšanā, jo pašvaldībām noteiktās autonomās funkcijas ietver tādus pienākumus kā siltumapgādes, ūdensapgādes, kanalizācijas, un sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, sabiedriskā transporta organizēšanu, teritorijas attīstības plānošanu un zemes izmantošanas un apbūves kārtības noteikšanu, kā arī publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošanu, zaļo zonu ierīkošanu un uzturēšanu.  

Vienlaikus Latvijas gadījumā transformācija klimatneitrālas ekonomikas virzienā ir lielāks izaicinājums energointesīvākās teritorijās. Šīs teritorijas vienlaikus ir arī ar zemāku produktivitāti pēc citiem sociālekonomiskajiem un reģionālo attīstību raksturojošiem datiem. Līdz ar to šīm teritorijām ir divkāršs izaicinājums savas ekonomiskās struktūra maiņai, lai panāktu gan augstāku produktivitāti un izlīdzinātu reģionālās attīstības atšķirības, gan virzītos uz klimatneitrālu ekonomiku. Vienlaikus šī ir arī iespēja šādām teritorijām, jo virzībā uz klimata neitralitāti notiek pārkārtošanās starp tautsaimniecības nozarēm kā arī patēriņa paradumu maiņa, radot pieprasījumu pēc jauniem produktiem un pakalpojumiem. Līdz ar to reģionālās attīstības atšķirību samazināšana ir panākama kvalitatīvi jaunā izpildījumā, sasniedzot klimatneitrālas ekonomikas mērķus un virzoties uz klimata pārmaiņu mazinošajiem pasākumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz mērķdotāciju pašvaldību investīciju projektu īstenošanai pašvaldību uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

Noteikumu projekts paredz ikgadēju valsts budžeta finansējumu – mērķdotāciju pašvaldībām investīciju projektu īstenošanai. Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022.gadam", kā arī 2022.gadam plānoto neizmantoto finansējumu MK noteikumu Nr.242 konkursa rezultātā, investīciju projektiem plānotais finansējums 2022. gadā ir 36 356 658 euro apmērā, bet turpmākajos gados tiks noteikts, gatavojot kārtējā gada valsts budžeta likumu. Investīciju projektu atlase tiks veikta reizi gadā, paredzot investīciju projektu pieteikumu iesniegšanas termiņu līdz katra gada 31. janvārim, savukārt 2022. gadā – 30 dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās brīža.

Noteikumu projekta saturs attiecībā uz investīciju projektu pieteikumu iesniegšanas un izvērtēšanas kārtību un nosacījumiem saglabājas līdzīgs MK noteikumiem Nr. 242. Vienlaikus, ņemot vērā VARAM 2021. gada pieredzi pašvaldību investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanā, precizēti mērķdotācijas mērķi un nosacījumi valsts budžeta finansējuma saņemšanai.

Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā spēku zaudēs Ministru kabineta 2013. gada 16.aprīļa noteikumi Nr. 207 “Kārtība, kādā pašvaldībām piešķir mērķdotācijas investīcijām, kā arī to izlietošanas un uzraudzības kārtība”.

Skaidrojums par noteikumu projektā ietvertajām pamatprasībām:
1) viens no pamatnosacījumiem, lai pašvaldības investīciju projekts varētu pretendēt uz mērķdotāciju, investīciju projekta īstenošanai jābūt paredzētai attiecīgās pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā, turklāt nav pieļaujamas novirzes no investīciju projektā norādītā finansējuma apmēra un investīciju projekta nosaukuma, salīdzinot to ar attiecīgajam investīciju projektam norādīto finansējuma apmēru un nosaukumu investīciju plānā;

2) mērķdotācijas apmērs ir ne mazāk kā 100 000 euro un ne vairāk kā  2 000 000 euro vienam investīciju projektam, turklāt pašvaldība var saņemt mērķdotāciju par kopējo summu ne vairāk kā 2 000 000 euro vienā investīciju projektu iesniegumu kārtā;

3) pašvaldība var saņemt mērķdotāciju papildinošo investīciju projektu īstenošanai ar MK rīkojumu Nr.390 apstiprinātajiem investīciju projektiem. Šādiem investīciju projektiem ir jābūt uzsāktai jaunai iepirkumu procedūrai vai procedūrām un tie pilnībā jāīsteno 2022. gadā. Mērķdotācijas apmērs ir ne vairāk kā 15 procentu apmērā no projekta iesniedzēja MK rīkojumā Nr.390 apstiprinātā valsts budžeta finansējuma investīciju projektam. Šāds atbalsta veids tiek paredzēts, lai nodrošinātu pilnvērtīgu investīciju projektu īstenošanu MK rīkojumā Nr.390 apstiprinātajiem projektiem. Tajā pašā laikā papildinošie investīciju projekti nedrīkst atbilst MK noteikumu Nr.242 3.6. apakšpunktā minētajam gadījumam, ka investīciju projekts neradīs nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem investīciju projektam turpmākajos gados. Papildinošiem investīciju projektiem var pieteikt aktivitātes, kas ir budžetu izdevumi pamatkapitāla veidošanai, kuru rezultātā tiek radīts jauns pamatlīdzeklis, ieguldījuma īpašums vai nemateriālais ieguldījums vai kuri uzlabo attiecīgā pamatlīdzekļa, ieguldījuma īpašuma vai nemateriālā ieguldījuma stāvokli (aktīva pārbūve, restaurācija vai atjaunošana) tā lietderīgās lietošanas laikā vai būtiski maina esošā aktīva īpašības, salīdzinot ar tā iepriekšējiem rādītājiem;

4) pašvaldības līdz katra gada 31. janvārim un 2022.gadā – 30 dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās brīža, var iesniegt investīciju projektu pieteikumus VARAM. Gadījumā, ja kārtējā gada 31. janvāris ir brīvdiena, piemēram, sestdiena, tad investīciju projektu pieteikumus var iesniegt līdz nākamajai darbdienai ieskaitot;

5) noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā un pielikuma 7. punktā minētā investīciju projekta ilgtspēja ir jāskata kontekstā ar noteikumu projekta 9. un 10. punktu, kas kombinē pašvaldību pieejamos budžeta resursus attīstībai un demogrāfiskās tendences attiecīgajā pašvaldībā. Mērķdotācija prioritāri tiek paredzēta pašvaldībām, kurām ir viszemākie svērtie plānotie vērtētie budžeta ieņēmumi pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas uz vienu iedzīvotāju kārtējā gadā (pēc Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) datiem) kombinācijā ar svērto lielāko bērnu skaitu līdz sešu gadu vecumam uz 1000 iedzīvotājiem iepriekšējā gadā (pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) datiem). Pašvaldību plānotie vērtētie budžeta ieņēmumi pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas tiks iegūti saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumu un noteikti attiecīgā gada Ministru kabineta noteikumos par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda ieņēmumiem un to sadales kārtību, ņemot vērā gadskārtējā budžeta likumā noteikto finansējuma apjomu. Lai katram rādītājam piešķirtu tā specifisko nozīmību, katrs rādītājs tiks reizināts ar nozīmības svaru 0,5. Šādu rādītāju izmantošana nodrošina līdzsvarotu pieeju, jo mērķdotāciju investīciju projektu īstenošanai iespējams saņemt pašvaldībām ar augstākiem reģionālās attīstības izaicinājumiem (vērtējot budžeta iespējas) un pašvaldībām ar pozitīvām attīstības tendencēm (vērtējot bērnu skaitu);

6) investīciju projektu ilgtspēja tiek vērtēta arī atbilstoši pašvaldības iesniegtajai informācijai par investīciju projekta uzturēšanas izmaksām trīs gadus pirms (ja ir attiecināms) un ne mazāk kā 10 gadus pēc investīciju projekta īstenošanas. Pašvaldībai, piesakot investīciju projektu mērķdotācijas saņemšanai, ir jāveic izvērtējums par projekta ilgtspēju un tā radīto ietekmi uz pašvaldības budžetu turpmākajos 10 gados. Tāpat jānorāda investīciju projekta ietekme uz klimata pārmaiņu mazināšanu vai pielāgošanos klimata pārmaiņām;

7) noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā un pielikuma 8. punktā minētajam izmaksu ekonomiskajam pamatojumam jāņem vērā, ka pašvaldībai pirms investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas ir jāveic priekšdarbs par izmaksu noskaidrošanu un nodrošināšanu, lai investīciju projektā plānotās izmaksas atbilst tirgus cenai. Iesniedzot investīciju projekta pieteikumu, pašvaldībai ir jāapliecina, ka investīciju projekta izmaksu ekonomiskais aprēķins balstās uz vismaz vienu no sekojošiem informācijas avotiem: esošā investīciju projekta iepirkuma rezultātu, līdzvērtīga investīciju projekta iepirkuma rezultātu, kas veikts ne vēlāk kā 6 mēnešus pirms investīciju projekta iesniegšanas, tirgus aptaujas rezultātu vai projektētāja apstiprinātu tāmi, kas izstrādāta vai aktualizēta ne agrāk kā 6 mēnešus pirms investīciju projekta iesniegšanas (pašvaldība apliecina atbilstību, pieteikuma 8.punktā norādot "Jā").

Turklāt, nav iespējams iesniegt pieteikumu mērķdotācijas saņemšanai, ja investīciju projekts ir jau realizēts vai par jau pieņemtiem (pašvaldības apmaksātiem) projekta ietvaros plānotajiem darbiem.  Vienlaikus attiecībā uz ieguldījumiem, var tikt pieteikti investīciju projekti, kas tiek veikti sinerģijā ar Eiropas Savienības fondu vai citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzfinansētiem projektiem, taču šīs mērķdotācijas ietvaros netiek attiecinātas izmaksas, lai segtu Eiropas Savienības fondu vai citu ārvalstu finanšu instrumentu finansēto projektu neattiecināmās izmaksas, kas ir šo projektu neatņemama sastāvdaļa. Kā arī pašvaldībai jānodrošina nosacījums par naudas plūsmas nodalīšanu, lai novērstu dubultā finansējuma risku.

Papildus investīciju projekta izmaksas ir attiecināmas no investīciju projekta iesniegšanas gada 1.janvāra;

8) noteikuma projekta 4.4. apakšpunkts paredz, ka investīciju projektiem ir jāapliecina augsta tehniskā gatavība – plānotajiem būvdarbiem (ja attiecināms) ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi vai ir akceptēta būvniecības iecere, izdarot atzīmi apliecinājuma kartē vai paskaidrojuma rakstā, vai ir sagatavots cits būvniecības jomas normatīvajos aktos noteikts dokumentu kopums, kas apliecina projekta tehnisko gatavību. Ja nav attiecināms, pašvaldība iesniedz apliecinājumu, ka paredzētā investīciju projekta īstenošanai būvniecības ieceres dokumenti nav nepieciešami;

9) noteikumu projekta 4.5. apakšpunkts nosaka, ka investīciju projekts (tai skaitā būvdarbus, ja attiecināms) ir pilnībā īstenojams līdz projekta otrā īstenošanas gada 31. decembrim, sasniedzot investīciju projekta mērķi un neradot nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem investīciju projektam turpmākajos gados. Papildus noteikumu projekta 4.6. apakšpunkts paredz, ka investīciju projekta īstenošanā ne mazāk kā 65 procenti valsts budžeta finansējuma tiek izmantots līdz projekta iesniegšanas gada 31. decembrim. Investīciju projektu uzraudzības fāzē valsts budžeta finansējuma izpilde tiek aprēķināta no noslēgto iepirkumu līgumu summas, kas attiecināmi uz investīciju projektu, bet tā nevar būt lielāka par apstiprināto mērķdotācijas summu. Vērtējot 2021. gada investīciju projektus, kas tika apstiprināti ar MK rīkojumu Nr.390, daļai pašvaldību investīciju projektu noslēgto iepirkumu līgumu summas bija mazākas, nekā apstiprinātais valsts budžeta finansējums, kas norāda uz ietaupījumu. Tāpēc valsts budžeta izlietojums ir aprēķināms pēc faktiskajiem izdevumiem jeb iepirkumu līgumu summām. Savukārt citiem pašvaldību investīciju projektiem noslēgto iepirkumu līgumu summas pārsniedza plānotās izmaksas, kas norāda uz sadārdzinājumu. Šajos gadījumos pieejamais valsts budžeta finansējums paliek nemainīgs;

10) noteikumu projekta 4.7. apakšpunkts paredz, ka pašvaldības budžeta līdzfinansējums investīciju projekta īstenošanai tiek nodrošināts ne mazāk kā 15 procentu apmērā no pašvaldības kopējām investīciju projekta izmaksām attiecīgajam gadam plānotā ieguldījumu apjoma. Investīciju projektu uzraudzības fāzē pašvaldības līdzfinansējums ne mazāk kā 15 procentu apmērā tiek aprēķināts no noslēgto iepirkumu līgumu summas, kas attiecināmi uz investīciju projektu, bet ne vairāk kā apstiprinātā mērķdotācijas summa. Vērtējot 2021. gada projektus, kuri tika apstiprināti ar MK rīkojumu Nr.390, daļai pašvaldību investīciju projektu noslēgto iepirkumu līgumu summas bija mazākas, nekā apstiprinātais valsts budžeta finansējums, kas norāda uz ietaupījumu. Attiecīgi arī pašvaldības līdzfinansējums ne mazāk kā 15 procentu apmērā ir aprēķināms pēc faktiskajiem izdevumiem jeb iepirkumu līgumu summām. Savukārt citiem pašvaldību investīciju projektiem noslēgto iepirkumu līgumu summas pārsniedza plānotās izmaksas, kas norāda uz sadārdzinājumu. Šajos gadījumos pieejamais valsts budžeta finansējums paliek nemainīgs, proti, netiek palielināts un ir atbilstošs ar MK rīkojumu Nr.390 apstiprinātajam piešķirtajam finansējumam. Attiecīgi šāds izmaksu pieaugums ir sedzams no pašvaldības budžeta līdzekļiem;

11) noteikumu projekta 4.8. apakšpunkts nosaka, ka pašvaldības budžeta līdzfinansējums tiek nodrošināts līdz valsts budžeta finansējuma izmaksai. Tas nozīmē, ka pašvaldībai jānodrošina atsevišķs konts, kurā tiek ieskaitīts investīciju projekta īstenošanai attiecīgajam gadam plānotais pašvaldības līdzfinansējums.  

Citi skaidrojumi:
12) atbilstoši noteikumu projekta 4.2. apakšpunktam investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžeta investīcijas. Tas nozīmē, ka investīciju projektam valsts budžeta investīcijas ir budžetu izdevumi pamatkapitāla veidošanai, kuru rezultātā tiek radīts jauns pamatlīdzeklis, ieguldījuma īpašums vai nemateriālais ieguldījums vai kuri uzlabo attiecīgā pamatlīdzekļa, ieguldījuma īpašuma vai nemateriālā ieguldījuma stāvokli (aktīva pārbūve, restaurācija vai atjaunošana) tā lietderīgās lietošanas laikā vai būtiski maina esošā aktīva īpašības, salīdzinot ar tā iepriekšējiem rādītājiem;

13) atbilstoši noteikumu projekta 12. punktam investīciju projektu uzraudzību un mērķdotācijas izmaksu nodrošinās VRAA, kurai nodrošina arī MK rīkojumā Nr.390 apstiprināto projektu uzraudzību;

14) atbilstoši noteikumu projekta 6. punktam VARAM izveidota komisija divu nedēļu laikā izvērtē iesniegto investīciju projektu pieteikumu atbilstību šo noteikumu 4. punktā minētajiem nosacījumiem un šo noteikumu 5. punktā minētajai informācijai, kā arī, balstoties uz pašvaldības sniegto informāciju, izvērtē, vai atbalsts šiem projektiem ir vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts par komisijas sastāva noteikšanu. Ar VARAM ministra izdotiem rīkojumiem tiek apstiprināts investīciju projektu izvērtēšanas komisijas sastāvs, kā arī investīciju projektu izvērtēšanas komisijas nolikums. Tiek plānots, ka investīciju projektu izvērtēšanas komisijas sastāvā tiks iekļauti deleģēti pārstāvji no VARAM, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Zemkopības ministrijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
1) Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumiem Nr.104  “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā tiek izvērtēti un izsniegti valsts aizdevumi pašvaldībām Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un novēršanai” pašvaldībām ir iespēja katru mēnesi iesniegt VARAM investīciju projektu pieteikumus valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību.

Šis risinājums ir būtisks atbalsts pašvaldībām, tomēr pašvaldību iespējām aizņemties valsts budžeta līdzekļus ir finansiālie ierobežojumi un mazāk ekonomiski attīstītām pašvaldībām ir nepieciešami papildus finansiāls atbalsts, lai veicinātu līdzsvarotu attīstību visās Latvijas pašvaldībās. Tāpēc ir nepieciešams noteiktu veidu, kā pašvaldībām piešķir mērķdotācijas, kā arī noteikt to izlietošanas un uzraudzības kārtību.

2) Kā otrs alternatīvs risinājums ir neregulārs un nenoteikts valsts budžeta finansējums pašvaldībām investīciju projektu īstenošanai, kas nerada ilgtspējīgu risinājumu pašvaldībām, kuras saskaras ar ierobežotām finansiālām iespējām stiprināt savu ekonomisko attīstību un uzlabot pakalpojumu nodrošināšanu iedzīvotājiem. Tomēr arī pie šāda risinājuma būtu nepieciešams izstrādāt jaunu noteikumu projektu vai arī grozīt esošos MK noteikumus Nr.242.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai noteiktu prioritāri atbalstāmos pašvaldību investīciju projektus, tiks ņemti vērā divi rādītāji. Pašvaldības tiks rindotas prioritārā secībā pēc kārtējā gada viszemākajiem svērtajiem pašvaldības plānotajiem vērtētajiem budžeta ieņēmumiem pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas uz vienu iedzīvotāju (pēc FM datiem) un iepriekšējā gada svērtā lielākā bērnu skaita līdz sešu gadu vecumam uz 1000 iedzīvotājiem (pēc PMLP datiem). Lai katram rādītājam piešķirtu tā specifisko nozīmību, katrs rādītājs tiks reizināts ar nozīmības svaru 0,5. Šāds rangs nodrošinās mērķdotācijas koncentrēšanu teritorijās ar pietiekami augstiem demogrāfiskajiem rādītājiem un tajā pašā laikā paredz atbalstu pašvaldībām, kurām ir zemi ienākumi un nepieciešami papildu ekonomiskie stimuli.  

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts paredz investīciju projektu uzraudzību VRAA, kas nodrošinās valsts budžeta finansējuma izmaksu pašvaldībām apstiprināto investīciju projektu īstenošanai, informācijas apkopošanu un izvērtēšanu par pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par investīciju projektu īstenošanu. Tāpat arī VRAA pienākums ir iesniegt pārskatus VARAM par investīciju projektu īstenošanu un valsts budžeta finansējuma izmantošanu, kā arī VRAA jānodrošina pārraudzība par investīciju projektiem, kuriem piemērojams komercdarbības atbalsta regulējums, tai skaitā, ja nepieciešams, nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu kopā ar procentiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota, pilnveidota pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamība pašvaldību iedzīvotājiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks uzlabota, pilnveidota pašvaldību uzņēmējdarbības atbalsta un pakalpojumu infrastruktūra pašvaldībās esošajiem uzņēmumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, nodrošinot iespēju pašvaldībām saņemt mērķdotāciju atbilstoši kārtējā gada valsts budžeta likumam. Administratīvais slogs atbalsta pasākuma īstenošanā iesaistītajām pusēm nepalielināsies, jo paredzamās darbības jāveic esošo resursu ietvaros.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
35 294 118
7 478 421
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
30 000 000
6 356 658
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
5 294 118
1 121 763
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
35 294 118
7 478 421
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
30 000 000
6 356 658
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
5 294 118
1 121 763
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ietekme uz valsts budžetu 2022. gadam norādīta maksimāli iespējamā apmērā, savukārt ietekme uz pašvaldību budžetu aprēķināta kā 15 procenti nodrošināmais līdzfinansējums, ko kā kritēriju paredz noteikumu projekta 4.7. apakšpunkts.

Turpmākajos gados ietekme uz pašvaldību budžetiem saistīta ar investīciju projektu rezultātu uzturēšanu un tā nav precīzi aprēķināma.

Mērķdotācijas apmērs pēc 2022. gada nav vēl zināms, tāpēc turpmākajos gados izdevumi no valsts pamatbudžeta un pašvaldību budžeta nav precīzi aprēķināmi.

Likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” (pieņemts Saeimā 2021. gada 23. novembrī un Valsts prezidenta izsludināts 2021. gada 4. decembrī), kas stājies spēkā 2022. gadā 1. janvārī, ir atbalstīts valsts budžeta finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam “Pašvaldību investīciju programma”, paredzot to budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti”.

2021. gada 13. aprīlī tika apstiprināti MK noteikumi Nr.242 un ar 2021. gada 2. jūnija MK rīkojumu Nr.390 tika apstiprināts 21 pašvaldību investīciju projekts, paredzot valsts budžeta finansējumu investīciju projektu īstenošanai 2021. gadā 27 150 000 euro apmērā un 2022. gadā 23 781 583 euro apmērā.

Ar 2021. gada 29. jūnija MK rīkojumu Nr.455 tika apstiprināti 23 investīciju projekti, paredzot valsts budžeta finansējumu investīciju projektu īstenošanai 2021. gadā 2 675 980 euro apmērā un 2022. gadā 2 658 005 euro apmērā.

VMK rīkojumā Nr. 390 un MK rīkojumā Nr. 455 apstiprinātajiem investīciju projektiem valsts budžeta finansējums 2022. gadam VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti” 2022. gadam tika piešķirts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 18. marta sēdes protokollēmuma Nr. 28 42. § “Informatīvais ziņojums “Par augstas gatavības projektiem, kas saistīti ar Covid-19 krīzes pārvarēšanu un ekonomikas atlabšanu”” 10. punktā noteiktajai kārtībai, proti, 2022. gadā nepieciešamais finansējums tiek iekļauts, gatavojot 2022. gada valsts budžeta projektu.

No kopējā pieejamā valsts budžeta finansējuma MK noteikumu Nr.242 mērķu īstenošanai veidojās starpība ar MK rīkojumā Nr.390 apstiprināto valsts budžeta finansējumu 2022. gadā 3 368 417 euro apmērā, tomēr, ievērojot, ka VARAM budžetā finansējums 2022.gadam tika plānots atbilstoši MK rīkojumā Nr. 390 noteiktajam (kā minēts iepriekšējā rindkopā), tad finansējuma ietaupījums pret MK noteikumiem Nr. 242 nav pieejami kā resursi 2022. gadā VARAM budžeta ietvaros, bet tie ir pieprasāmi kā apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 50. pantam.

Papildus ar MK rīkojumu Nr.455 apstiprinātajam Cēsu novada pašvaldības projektam “Cēsu Pilsētas vidusskola” 2021. gada 13. oktobrī tika parakstīta abpusēja vienošanās starp Cēsu novada pašvaldību un VRAA par 2021. gada 15. jūlija vienošanās “Par valsts budžeta finansējuma saņemšanu investīciju projekta izglītības iestādes ventilācijas sistēmu uzlabošanai īstenošanai” izbeigšanu, radot ietaupījumu valsts budžeta līdzekļos 281 951,96 euro apmērā (no tā 2021. gadā paredzētais valsts budžeta finansējums 112 780,78 euro apmērā un 2022. gadā paredzētais valsts budžeta finansējums 169 171,18 euro apmērā).

Ar MK rīkojumu Nr. 390 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 2 681 954 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 390 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots).

Ar MK rīkojumu Nr. 455 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 137 116 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 455 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots).

Kopsummā no MK noteikumos Nr. 242 paredzētā finansējuma 59 633 985 euro apmērā neizmantotais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir 6 356 658 euro, no kuriem ietaupītais valsts budžeta finansējums 2022. gadā VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti” ir pieejams 2 988 241 euro apmērā (MK rīkojuma Nr. 455 izbeigtais projekts 169 171 euro + MK rīkojuma Nr. 390 ietaupījumi 2 681 954 euro + MK rīkojuma Nr. 455 ietaupījumi 137 116 euro) un MK noteikumu Nr.242 maksimāli noteiktā finansējuma un MK rīkojumā Nr.390 apstiprināto valsts budžeta finansējumu 2022. gadā starpība ir 3 368 417 euro apmērā, kas nav pieejams kā resurss 2022. gadā VARAM budžeta ietvaros, bet tie ir pieprasāmi kā apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 50. pantam.

Atbilstoši augstāk minētajai informācijai ir sagatavots arī MK protokollēmuma projekts.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
n/a
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
n/a
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Atbilstoši noteikumu projekta 12.2. apakšpunktam VRAA valsts budžeta finansējumu izmaksā sekojošā secībā – investīciju projekta pirmā gada īstenošanai divu nedēļu laikā pēc vienošanās par valsts budžeta finansējuma parakstīšanas, ja ir noslēgti investīciju projekta īstenošanai nepieciešamie iepirkumu līgumi vai divu nedēļu laikā pēc tam, kad atbilstoši šo noteikumu 14. punktā noteiktajai kārtībai, ir noslēgti investīciju projekta īstenošanai nepieciešamie iepirkumu līgumi  un investīciju projekta otrā gada īstenošanai mēneša laikā pēc projekta pirmā īstenošanas gada trešā ceturkšņa pārskata saskaņošanas ar VRAA.

Valsts budžeta finansējums projektu īstenošanai 32 988 241 euro apmērā tiks nodrošināts no VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstītības nacionālie atbalsta instrumenti” plānotā finansējumu prioritārajam pasākumam “Pašvaldību investīciju programma” un finansējuma ietaupījuma 2022.gadam, kas izveidojies no projektiem, kuru īstenošana paredzēta saskaņā ar MK 2021. gada 2. jūnija rīkojumu Nr. 390 un MK 2021. gada 29. jūnija rīkojumu Nr. 455, savukārt 3 368 417 euro tiks pieprasīti kā apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 13.00.00 “Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai” atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 50. pantam.

4.1.1. Ministru kabineta 2013. gada 16. aprīļa noteikumi Nr. 207 “Kārtība, kādā pašvaldībām piešķir mērķdotācijas investīcijām, kā arī to izlietošanas un uzraudzības kārtība”.

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2013. gada 16. aprīļa noteikumus Nr. 207 “Kārtība, kādā pašvaldībām piešķir mērķdotācijas investīcijām, kā arī to izlietošanas un uzraudzības kārtība”. Šie noteikumi tiks aizvietoti ar jauno noteikumu projektu.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. 2021. gada 2. jūnija Ministru kabineta rīkojums Nr.390 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums”

Pamatojums un apraksts
Ar MK rīkojumu Nr. 390 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 2 681 954 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 390 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots). Nepieciešams veikt grozījumu, samazinot 2022.gadā nepieciešamo finansējumu investīciju projektu īstenošanai, lai saskaņā ar šo noteikumu projektu radušos ietaupījumu novirzītu jaunu pašvaldību investīciju projektu finansēšanai 2022.gadā.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.3. 2021. gada 29. jūnija Ministru kabineta rīkojums Nr.455 “Par atbalstītajiem augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem izglītības iestāžu ventilācijas sistēmu uzlabošanai, kuriem piešķirams valsts budžeta finansējums”

Pamatojums un apraksts
Ar MK rīkojumu Nr.455 apstiprinātajiem investīciju projektiem pēc noslēgtajiem iepirkumu līgumiem nepieciešamais kopējais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir par 137 116 euro mazāks, nekā sākotnēji paredzētais finansējums investīciju projektiem MK rīkojumā Nr. 455 (īstenotajos projektos līgumi noslēgti par mazākām summām nekā sākotnēji plānots). Nepieciešams veikt grozījumu, samazinot 2022.gadā nepieciešamo finansējumu investīciju projektu īstenošanai. Nepieciešams veikt grozījumu, samazinot 2022.gadā nepieciešamo finansējumu investīciju projektu īstenošanai, lai saskaņā ar šo noteikumu projektu radušos ietaupījumu novirzītu jaunu pašvaldību investīciju projektu finansēšanai 2022.gadā.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
EUR-Lex - 32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr.651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Apraksts
VARAM kā atbalsta sniedzējs nodrošina komercdarbības atbalsta regulējuma procesuālo nosacījuma ievērošanu, t.sk. nepieciešamības gadījumā kopsavilkuma informācijas iesniegšanu Eiropas Komisijā, ja komercdarbības atbalsts tiek sniegts, piemērojot Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.

Noteikumu projekta 6.2. apakšpunkts tiek piemērots, ja atbalsts pašvaldības investīciju projekta ietvaros ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr.651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projekti īstenojami pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta vai pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi