25-TA-726: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojuma projekts ir sagatavots atbilstoši MK 2024.gada 24.jūlija rīkojumam Nr.604 "Par nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, pirkšanu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu attīstīšanas projektu īstenošanai un par apropriācijas pārdali" 2. un 4.punktam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK nepieciešams pieņemt un atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 20.00.00 ''Veselības aprūpes pasākumu īstenošana'' 2024.gadam 649 900 euro apmērā uz Veselības ministrijas (turpmāk - VM) budžeta programmu 97.00.00 ''Nozaru vadība un politikas plānošana'' būvju iegādei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmajai daļai ar MK 2024. gada 24. jūlija rīkojumu Nr. 604 “Par nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, pirkšanu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu attīstīšanas projektu īstenošanai un par apropriācijas pārdali” (turpmāk – Rīkojums) tika pieņemts lēmums atļaut sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamo būvju atsavināšanu par minēto atlīdzību un atbalstīta apropriācijas pārdale no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” 2024.gadam 649 900 euro apmērā uz Veselības ministrijas budžeta programmu 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” būvju iegādei.
VM pēc Rīkojuma pieņemšanas veica normatīvajos aktos noteiktās darbības, proti:
[1] Uz nekustamo īpašumu, kas sastāv no divām būvēm: dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-5, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 074) un garāžu ēkas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-12, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 014), (turpmāk – Būves), kas ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000101306, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā tika ierakstīta atzīme – aizliegums atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu. Aizliegums nostiprināts par labu VM.
[2] Atbilstoši Atsavināšanas likuma 11. pantā noteiktajam, VM 2024. gada 25. jūlijā nosūtīja Būvju īpašniekam vēstuli Nr. 01-31.1/2874, ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no vēstules saņemšanas dienas paziņot VM par iespēju noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu.
[3] 2024. gada 26. augustā VM tika saņemta Būvju īpašnieka 2024. gada 23. augusta vēstule "Atteikums slēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu", ar kuru Ministrija tika informēta, ka Būvju īpašnieks nepiekrīt noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu par noteikto atlīdzību 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro).
[4] MK 2024. gada 24. septembra sēdē (sēdes protokols Nr.39 15. §) pieņēma Likumprojektu "Par ēku (būvju) nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, atsavināšanu sabiedrības vajadzībām" (turpmāk - Likumprojekts).
[5] MK Likumprojektu 2024. gada 27. septembrī nosūtīja Latvijas Republikas Saeimai (turpmāk - Saeima), tālākai lēmuma pieņemšanai un izvērtēšanai.
[6] 2024. gada 3. oktobrī Likumprojekts tika nodots Saeimas Juridiskajai komisijai (turpmāk - Komisija) iesniegto dokumentu izvērtēšanai, lemjot vai atsavināmās Būves ir nepieciešamas VM un kopumā sabiedrības vajadzībām.
[7] Ņemot vērā, ka Likumprojekta izskatīšana Saeimā aizņēma ilgāku laika periodu, tika veikti grozījumi Rīkojumā un MK 2024.gada 10.decembrī pieņēma rīkojumu Nr.1105 ''Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 24. jūlija rīkojumā Nr. 604 "Par nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, pirkšanu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu attīstīšanas projektu īstenošanai un par apropriācijas pārdali". Rīkojumā paredzētie finanšu līdzekļi 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro) Būvju iegādei ir paredzēti 2025.gada ietvaros.
[8] 2025.gada 8.maijā Saeima atbalstīja Likumprojektu.
VM pēc Rīkojuma pieņemšanas veica normatīvajos aktos noteiktās darbības, proti:
[1] Uz nekustamo īpašumu, kas sastāv no divām būvēm: dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-5, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 074) un garāžu ēkas ar adresi Aptiekas ielā 1 k-12, Rīgā (būves kadastra apzīmējums 0100016 0053 014), (turpmāk – Būves), kas ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000101306, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā tika ierakstīta atzīme – aizliegums atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu. Aizliegums nostiprināts par labu VM.
[2] Atbilstoši Atsavināšanas likuma 11. pantā noteiktajam, VM 2024. gada 25. jūlijā nosūtīja Būvju īpašniekam vēstuli Nr. 01-31.1/2874, ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no vēstules saņemšanas dienas paziņot VM par iespēju noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu.
[3] 2024. gada 26. augustā VM tika saņemta Būvju īpašnieka 2024. gada 23. augusta vēstule "Atteikums slēgt līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu", ar kuru Ministrija tika informēta, ka Būvju īpašnieks nepiekrīt noslēgt līgumu par Būvju labprātīgu atsavināšanu par noteikto atlīdzību 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro).
[4] MK 2024. gada 24. septembra sēdē (sēdes protokols Nr.39 15. §) pieņēma Likumprojektu "Par ēku (būvju) nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, atsavināšanu sabiedrības vajadzībām" (turpmāk - Likumprojekts).
[5] MK Likumprojektu 2024. gada 27. septembrī nosūtīja Latvijas Republikas Saeimai (turpmāk - Saeima), tālākai lēmuma pieņemšanai un izvērtēšanai.
[6] 2024. gada 3. oktobrī Likumprojekts tika nodots Saeimas Juridiskajai komisijai (turpmāk - Komisija) iesniegto dokumentu izvērtēšanai, lemjot vai atsavināmās Būves ir nepieciešamas VM un kopumā sabiedrības vajadzībām.
[7] Ņemot vērā, ka Likumprojekta izskatīšana Saeimā aizņēma ilgāku laika periodu, tika veikti grozījumi Rīkojumā un MK 2024.gada 10.decembrī pieņēma rīkojumu Nr.1105 ''Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 24. jūlija rīkojumā Nr. 604 "Par nekustamā īpašuma Tvaika ielā 2, Rīgā, pirkšanu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu attīstīšanas projektu īstenošanai un par apropriācijas pārdali". Rīkojumā paredzētie finanšu līdzekļi 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro) Būvju iegādei ir paredzēti 2025.gada ietvaros.
[8] 2025.gada 8.maijā Saeima atbalstīja Likumprojektu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VM, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 29.panta pirmo daļu, ir nekavējoties, bet ne vēlāk kā 20 dienu laikā pēc tam, kad stājies spēkā likums par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, Būvju īpašniekam ir jāizmaksā Rīkojuma 1.punktā minētā atlīdzība vai atlīdzība tiek izmaksāta saskaņā ar Atsavināšanas likuma 33.panta noteikto kārtību.
Risinājuma apraksts
MK Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” 2025. gadam 649 900 euro apmērā uz Veselības ministrijas budžeta programmu 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 516 0066) - divu būvju (būvju kadastra apzīmējumi 0100016 0053 074 un 0100016 0053 014) - Tvaika ielā 2, Rīgā iegādei, atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro), ko veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informē Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā MK rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informē Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā MK rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
649 900
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
649 900
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-649 900
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-649 900
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
649 900
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” 2025. gadam 649 900 euro apmērā uz Veselības ministrijas budžeta programmu 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 516 0066) - divu būvju (būvju kadastra apzīmējumi 0100016 0053 074 un 0100016 0053 014) - Tvaika ielā 2, Rīgā iegādei, atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram 649 900 EUR (seši simti četrdesmit deviņi tūkstoši deviņi simti euro), ko veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informē Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā MK rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informē Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā MK rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
