Anotācija (ex-ante)

23-TA-2591: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
- Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 57. pantu, kas paredz finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2021.-2023. gadam, 2022.-2024. gadam un 2023.-2025. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta (turpmāk - MK) lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija (turpmāk – Budžeta komisija) piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV)  9.panta 13.2 daļas 1.punktu, kas nosaka, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Ņemot vērā, ka vienas apakšprogrammas apropriācijas pārdale pārsniedz piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma, apropriācijas pārdalei saskaņā ar LBFV 9.panta 13.3 daļas 3.punktu nepieciešams MK lēmums un  Budžeta komisijas atbalsts;
- LBFV  9.panta 13.2 daļas 5.punktu, kas nosaka, ka nav pieļaujama apropriācijas pārdale no izdevumiem sociālajiem pabalstiem un pensijām (tai skaitā izdienas pensijām) uz citiem izdevumiem. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja ir MK lēmums un Budžeta komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- LBFV 9.panta 13.2 daļas 8.punktu un 9.panta 13.3 daļas 3.punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale starp gadskārtējā valsts budžeta likumā apstiprināto pamatbudžetu un speciālo budžetu ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Budžeta komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- LBFV 9.panta 13.2 daļas 9.punktu un 9.panta 13.3 daļas 3.punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale apropriācijas palielināšanai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālajam budžetam ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Budžeta komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 15.punktu.

Labklājības ministrija (turpmāk – LM) ir veikusi 2023.gada labklājības nozares plānoto pasākumu izpildes izvērtējumu. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts resursu ietaupījums atsevišķu valsts sociālo pabalstu, izdienas pensiju izmaksām, kā arī prioritārā pasākuma īstenošanai, vienlaikus apzināti labklājības nozares pasākumi, kuriem finansējums ir nepietiekams. Līdz ar to, lai nodrošinātu labklājības nozarei neatliekamu pasākumu īstenošanu,  nepieciešams veikt līdzekļu pārdali starp pasākumiem.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz apropriācijas pārdali neatliekamu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē:
- asistenta un pavadoņa pakalpojuma pašvaldībās nodrošināšanai;
- mērķdotācijām pašvaldībām 30% apmērā no izmaksātā GMI un mājokļa pabalsta;
- iestāžu darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai - klientu pamatvajadzību, aprūpes, kā arī darbinieku darba drošības nodrošināšanai, vides pieejamībai cilvēkiem ar kustību/pārvietošanās traucējumiem, higiēnas prasību izpildei, infrastruktūras uzlabošanai, VSAA IS pielāgošanai, nomas maksas sadārdzinājuma segšanai u.c.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
LM, veicot darbu pie 2023. gada budžeta izdevumu pārskatīšanas, analizējot 2023. gada labklājības nozares ietvaros īstenoto pasākumu izpildes datus un prognozējot nepieciešamo finansējumu līdz 2023. gada beigām, ir apzinājusi prognozējamo līdzekļu atlikumu:
- pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”;
- pamatbudžeta apakšprogrammā 20.02.00 “Izdienas pensijas”;
- 2022.-2024.gada prioritārajam pasākumam “Tehniskā palīglīdzekļa - skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana” un 2023.-2025.gada horizontālajam prioritārajam pasākumam “Valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšana”.

Tāpat ir identificēti neatliekami pasākumi, kuriem finansējums ir nepietiekams. Lai identificēto līdzekļu ietaupījumu varētu novirzīt labklājības nozarē citu neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai, nepieciešams MK lēmums un Budžeta komisijas atbalsts.

Vienlaikus, veicot līdzekļu pārdales, apakšprogrammās 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” un 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” ir konstatēts, ka atbilstoši LBFV 9.panta 13.2 daļas 1.punktā noteiktajam, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts, līdz ar to arī par šādu līdzekļu pārdali nepieciešams MK lēmums un Budžeta komisijas atbalsts:
- apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” –  2,59% vai 2 415 798 euro (1 238 309 euro (papildus pārdalāmais finansējums) + 5 842 847 euro (2023.gadā jau pārdalītais finansējums) = 7 081 156 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 7,59 %; 93 307 151 euro (apstiprinātais budžets 2023.gadam) x 5% = 4 665 358 euro; 7 081 156 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 4 665 358 euro = 2 415 798 euro jeb 2,59% (2 415 798 euro / 93 307 151 euro*100), (rīkojuma projekta 1.1., 1.2.1., 1.3.1. apakšpunkti)
- apakšprogrammā 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” –  5,69% vai 180 911  euro (152 931 euro (papildus pārdalāmais finansējums) + 186 965 euro (2023.gadā jau pārdalītais finansējums) = 339 896 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 10,69 %; 3 179 707 euro (apstiprinātais budžets 2023.gadam) x 5% = 158 985 euro; 339 896 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 158 985  euro = 180 911 euro jeb 5,69% (180 911 euro / 3 179 707 euro*100), (rīkojuma projekta 1.1.7.apakšpunkts).


Apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” ietvaros īstenotajam 2022. -2024. gada prioritārajam pasākumam  “Tehniskā palīglīdzekļa - skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana” plānotā finansējuma prognozējamais atlikums 2023.gadā.

LM izvērtējot prioritārā pasākuma “Tehniskā palīglīdzekļa - skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana” izpildi 2022. un 2023. gadā, konstatējusi plānotā finansējuma prognozējamo atlikumu 2023. gadā 830 755 euro apmērā.
Normatīvā regulējuma par tehnisko palīglīdzekļu - skābekļa koncentratoru (turpmāk - TPL) nodrošināšanu tapšanas laikā tika apzināta problēmas aktualitāte un potenciālais TPL saņēmēju skaits. TPL piešķiršanas process ir multidisciplinārs. TPL nepieciešamību nosaka ārstējošais ārsts, tiek veikti mērījumi (Latvijā ir maz vietu, kur veic šos nepieciešamos izmeklējumus), lai precīzi noteiktu TPL parametrus. Pretēji prognozētajam, skābekļa koncentratorus pieprasījis neliels lietotāju skaits. Prioritārajam pasākumam “Tehniskā palīglīdzekļa - skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana” plānots finansējums 878 628 euro, pārdalāmā summa 830 755 euro, pasākumam saglabājamā summa 47 873 euro.
(faktiskā izpilde periodā 2023.gada janvāris – 2023. gada aprīlis 15 957,60 euro, prognozējamie izdevumi 2023. gadā 47 873 euro (15 957,60 euro : 4 mēn x 12 mēn), piemērojot pirmā ceturkšņa izpildi arī turpmākajiem 2023.gada ceturkšņiem).


Identificēto atlikumu  830 755 euro apmērā plānots novirzīt apakšprogrammām:
 - 05.62.00 “Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana” 118 438 euro telpu atjaunošanas un modernizācijas remontdarbu nodrošināšanai ēkā Ventspils ielā 53, Rīgā, kā arī portatīvo datoru, Microsoft Office 365 licenču un  daudzfunkcionālo drukas iekārtu iegādei;
 - 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” 380 782 euro valsts sociālās aprūpes centru materiāltehniskās bāzes atjaunošanai, higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai, resursu civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas, klientu pamatvajadzību un darbinieku darba drošības nodrošināšanai, kā arī datoru un monitoru iegādei;
 - 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” 104 164 euro apmērā izdevumu kompensēšanai par sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 10. septembrim, kā arī portatīvo datoru iegādei;
 - 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” 15 972 euro apmērā portatīvo datoru iegādei;
 - 21.01.00 “Darba tiesisko attiecību un darba apstākļu kontrole un uzraudzība” 21 926 euro apmērā portatīvo datoru un Microsoft Office 365 licenču iegādei;
 - 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 36 542 euro apmērā portatīvo datoru un Microsoft Office 365 licenču iegādei;
 - 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” 152 931 euro apmērā Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūrai nomas maksas sadārdzinājuma segšanai  un informācijas sistēmas SAIS izmaiņu veikšanai. Vienlaikus speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” nepieciešams palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta un izdevumus precēm un pakalpojumiem 125 101 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 27 830 euro apmērā.

Apakšprogrammas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" ietvaros īstenotajam 2023. – 2025. gada horizontālajam prioritārajam pasākumam “Valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšana” plānotā finansējuma prognozējamais atlikums  2023.gadā.

VNĪ objektiem telpu nomas sadārdzinājuma segšanai 2023.gadā ir piešķirts finansējums 3 207 euro (prioritārais pasākums telpu nomas sadārdzinājuma segšanai 3 objektos).  Faktiski sadārdzinājums ir bijis tikai vienā objektā (Dobelē), novirzot tam 1 233,76 euro gadā.
Saistībā ar  nomāto telpu platības optimizēšanu, samazinājās no VNĪ nomāto objektu skaits  (29.12.2022. tika izbeigti divi telpu nomas līgumi Rīgā, Eksporta ielā 6) un attiecīgi  -  nomas izmaksas.

Līdz ar to, ir radies līdzekļu atlikums 1 973 euro apmērā, kuru plānots novirzīt apakšprogrammai 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" Cēsu filiāles vajadzībām nomāto telpu Pļavas ielā 3a, Cēsīs, un Talsu filiāles objektā, K.Valdemāra ielā 2a, Talsos, nomas izdevumu sadārdzinājuma segšanai, telpām kuras Nodarbinātības valsts aģentūra nomā no citiem komersantiem. Cēsīs telpu iznomātājs ir SIA “Cēsu klēts”, bet Talsos – SIA “Partneru pārvalde”.

Apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti” ietvaros plānotā finansējuma prognozētais  atlikums 2023.gadā.

Analizējot 9 mēnešu valsts sociālo pabalstu izpildes datus un statistisko informāciju,  LM prognozē līdzekļu atlikumu apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” izdevumiem bērna piedzimšanas pabalstam un bērna kopšanas pabalstam un piemaksai pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem (turpmāk – bērna kopšanas pabalsts) 3 074 335 euro apmērā.

Bērna piedzimšanas pabalsts
LM apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 2023.gada izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam plānoti 7 173 034 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 1 428 personas ar vidējo pabalsta apmēru 418,59 euro mēnesī (ar Finanšu ministrijas 20.06.2023. rīkojumu Nr.182 “Par apropriācijas pārdali”, saskaņā ar kuru palielināta apropriācija bērna piedzimšanas pabalstam saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanu (par izmaksāto bērna piedzimšanas pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem par laika posmu no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada aprīlim).
Analizējot izpildes datus, izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam 9 mēnešos bija 4 670 105 euro, t.i., 65,1% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
LM, prognozējot pabalsta izpildi 2023.gadā, ņem vērā gan faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus. Analizējot 9 mēnešu statistiskos rādītājus un turpmākās tendences, tiek prognozēts, ka bērna piedzimšanas pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī 2023.gadā sasniegs vidēji mēnesī 1 213 personas (samazinājums – 215 personas) ar vidējo pabalsta apmēru 418,59 euro mēnesī, veidojot izdevumus 2023.gadam kopā 6 092 996 euro apmērā (418,59 euro pabalsta apmērs vidēji mēnesī* 1 213 pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī*12 mēn.= 6 092 996 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to bērna piedzimšanas pabalsta izmaksai radīsies izdevumu ekonomija 1 080 038 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 1.tabulā.

Bērna kopšanas pabalsts
LM apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” 2023.gada izdevumi bērna kopšanas pabalstam plānoti 50 692 014 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 32 291 persona ar vidējo pabalsta apmēru 130,82 euro mēnesī (ar Finanšu ministrijas 20.06.2023. rīkojumu Nr.182 “Par apropriācijas pārdali”, saskaņā ar kuru palielināta apropriācija bērna kopšanas pabalstam saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanu (par izmaksāto bērna kopšanas pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem par laika posmu no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada aprīlim) un Finanšu ministrijas 22.08.2023. rīkojumu Nr.270 “Par apropriācijas pārdali”, saskaņā ar kuru tika prognozēta izdevumu bērna kopšanas pabalstam ekonomija, pamatojoties uz 6 mēnešu izpildes rādītājiem).
Analizējot 2023.gada izpildes datus 9 mēnešos, LM secina, ka bērna kopšanas pabalsta saņēmēju skaits samazinās vēl straujāk nekā tika prognozēts 2023. gada 6 mēnešos.
2023.gada 9 mēnešos izdevumi bērna kopšanas pabalstam bija 36 374 581 euro, t.i., 71,8% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
LM, prognozējot pabalsta izpildi 2023.gadā, ņem vērā gan 2023.gada faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus. Analizējot 2023.gada 9 mēnešu statistiskos rādītājus un turpmākās tendences, tiek prognozēts, ka bērna kopšanas pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī 2023.gadā samazināsies līdz 31 021 personai (samazinājums – 1 270 personas) ar vidējo pabalsta apmēru 130,82 euro mēnesī, veidojot izdevumus 2023.gadam kopā 48 697 717 euro apmērā (130,82 euro pabalsta apmērs vidēji mēnesī* 31 021 pabalsta saņēmēju skaits vidēji mēnesī*12 mēn.= 48 697 717 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to bērna kopšanas pabalsta izmaksai 2023.gadā radīsies izdevumu ekonomija 1 994 297 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 1.tabulā.

Kopējā apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” ietvaros prognozētā līdzekļu ekonomija 2023.gadā tiek prognozēta 3 074 335 euro apmērā.

Vienlaikus LM ir konstatējusi neatliekamus un nozīmīgus pasākumus labklājības nozarē, kuru īstenošanai 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums 2 278 086 euro apmērā, t.sk.:
          - 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” 1 994 297 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts mērķdotācijas pašvaldībām izdevumu segšanu 30 % apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta un izdevumus asistenta un pavadoņa pakalpojuma nodrošināšanai;
          - 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” 193 789 euro apmērā valsts sociālo aprūpes centru higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai;
          - 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” 90 000 euro apmērā lifta iekārtas nomaiņai Slokas ielā 68, Jūrmalā – vides pieejamības nodrošināšanai cilvēkiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem.

Atlikušo prognozēto izdevumu ekonomiju (bērna kopšanas pabalsta izmaksai) 2023.gadā 796 249 euro apmērā, LM ierosina novirzīt citu valstiski svarīgu pasākumu īstenošanai.

Apakšprogrammas 20.02.00 "Izdienas pensijas" ietvaros plānotā finansējuma prognozētais atlikums  2023.gadā.

LM apakšprogrammā 20.02.00 “Izdienas pensijas” 2023.gada izdevumi izdienas pensijām plānoti 89 135 389 euro apmērā, saņēmēju skaits vidēji mēnesī tika plānots 9 970 personas ar vidējo pensijas apmēru 745,03 euro mēnesī.
Analizējot 9 mēnešu  izpildes datus, izdevumi izdienas pensijām bija 64 365 962 euro, t.i., 72,2% no gada plāna (9 mēnešu vidējais rādītājs 75%).
LM, prognozējot izdienas pensiju izpildi 2023.gadā, ņem vērā gan faktiskās izpildes tendences un statistikas datus, gan turpmāko mēnešu prognozētos rādītājus (tajā skaitā indeksāciju no 2023.gada 1.oktobra), tiek prognozēts, ka izdienas pensijas saņēmēju skaits vidēji mēnesī 2023.gadā sasniegs 9 871 personu (samazinājums – 99 personas) ar vidējo pensijas apmēru 745,03 euro mēnesī, veidojot izdevumus 2023.gadam kopā 88 250 294 euro apmērā (745,03 euro pensijas apmērs vidēji mēnesī* 9 871 pensijas saņēmēju skaits vidēji mēnesī*12 mēn.= 88 250 294 euro; aprēķini veikti Excel vidē). Līdz ar to izdienas pensiju izmaksai radīsies izdevumu ekonomija 885 095 euro apmērā.
Aprēķins anotācijas 1.pielikuma 2.tabulā.

Vienlaikus LM ir konstatējusi neatliekamus un nozīmīgus pasākumus labklājības nozarē, kuru īstenošanai 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums  885 095 euro apmērā, t.sk.:
          - 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” 810 328 euro apmērā valsts sociālo aprūpes centru higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai,
          - 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” 74 767 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts mērķdotācijas pašvaldībām izdevumu segšanu 30 % apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot labklājības nozares izdevumus ir secināts, ka pamatbudžeta ietvaros atsevišķu pasākumu īstenošanas nodrošināšanai ir identificēts līdzekļu iztrūkums.

Apakšprogrammai 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" asistenta un pavadoņa pakalpojuma nodrošināšanai 1 213 636 euro apmērā.

Kopš 2023.gada sākuma līdz 2023.gada 31.jūlijam asistentu un pavadoņa pakalpojuma saņēmēju skaits vidēji mēnesī ir pieaudzis par 13%  (1 583 personas). Ņemot vērā straujo pakalpojuma saņēmēju skaita pieaugumu 2023. gada periodā janvāris - jūlijs, prognozējams, ka līdz 2023.gada beigām asistentu un pavadoņu pakalpojuma saņēmēju skaits pieaugs vēl par 7% (pakalpojuma saņēmēju skaits decembrī pieaugs līdz 15 164 personām), t.i. kopumā 2023.g. prognozējams  20% pieaugums pakalpojuma saņēmēju skaitā (uz 31.12.2022. - 12 606, uz 31.12.2023. - 15 164 personas).
Aprēķins anotācijas 2.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", lai nodrošinātu valsts mērķdotācijas pašvaldībām izdevumu segšanu 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta 855 428 euro apmērā.

Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta astotajai daļai, lai daļēji kompensētu pašvaldību izdevumus par šā likuma 35. panta pirmajā daļā noteikto pamata sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanu, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām izdevumu segšanai 30 procentu apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta.
Mājokļa pabalsta nepieciešamā finansējuma prognozes aprēķinā ņemts vērā, ka šī pabalsta ietvaros pašvaldības iedzīvotājiem sniedz atbalstu malkas iegādei un komunālo izdevumu segšanai.
Dzīvesvietās ar centralizēto apkures sistēmu komunālo pakalpojumu izmaksas apkures sezonā ir ievērojami sadārdzinājušās. Sadārdzinājums ir ne tikai iedzīvotājiem, kuriem jāmaksā par centralizēto apkures sistēmu, bet arī tiem, kuri gada aukstajos mēnešos siltumu dzīvesvietā nodrošina ar  kurināmo (malka, granulas, briketes u.c.).
Apkures periodā izdevumi par siltuma nodrošināšanu veido ievērojamu daļu no izmaksājamā mājokļa pabalsta apmēra.
Ņemot vērā minēto, kā arī precizētajām prognozēm par personu skaitu, kurām tiks izmaksāts garantētā minimālā ienākuma pabalsts, oktobrī prognozēts pabalstu izdevumu palielinājums 20%, novembrī – 25% un decembrī – 30% apmērā pret iepriekšējo mēnesi.
Aprēķins anotācijas 3.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", lai nodrošinātu VSAC klientu pamatvajadzības, tai skaitā klientu aprūpi un darbinieku darba drošību, monitoru iegādi (materiāltehniskās bāzes atjaunošanu un papildināšanu), kā arī nepieciešamos resursus civilās aizsardzības prasību nodrošināšanai 358 713 euro apmērā.

Apakšprogrammai piešķirtā finansējuma ietvaros tiek nodrošināts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums) klientiem ar uzturēšanos institūcijā. Apakšprogrammai piešķirtā finansējuma ietvaros tiek segti pakalpojuma kārtējie izdevumi, t.sk. klientu uzturēšanās institūcijā un iestādes uzturēšanas izdevumi. Lai saglabātu un uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, ņemot vērā materiāltehniskās bāzes amortizāciju un infrastruktūras nolietošanos pakalpojuma sniegšanas laikā, apakšprogrammā regulāri nepieciešams papildu finansējums, lai atjaunotu minētos resursus.
Papildu finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu valsts sociālās aprūpes centru neatliekamu vajadzību nodrošināšanu, t.sk.:
- aprīkojuma iegādei klientu ar ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei (funkcionālās gultas, masāžas krēsls, sliežu griestu celšanas sistēma, mobilie pacēlāji, pacientu pārvietošanas rati ar hidraulisko sistēmu u.c.);
- mēbeļu iegādei klientu dzīvojamo istabu aprīkošanai;
- datortehnikas iegādei;
- virtuves aprīkojuma iegādei (profesionālās saldēšanas iekārtas, profesionālas trauku mazgāšanas iekārtas  u.c.);
- sanitārā mezgla aprīkojuma iegādei (aprīkojums klientu veļas mazgāšanai un gludināšanai (profesionālā sadzīves tehnika - veļas mazgājamās mašīnas, veļas žāvētāji un veļas gludināšanas ruļļi));
- skābekļu koncentratoru iegādei (kvalitatīvas veselības aprūpes nodrošināšanai);
- evakuācijas aprīkojuma iegādei (evakuācijas palagi) u.c.
Minētais aprīkojums un inventārs dos iespēju ne vien atjaunot valsts finansēto ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanā izmantoto aprīkojumu un inventāru, bet arī dos iespēju būtiski atvieglot klientu ar  ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem (t.sk. bērnu) ikdienu un aprūpes personāla darbu, kā arī operatīvāk reaģēt kritiskās situācijās.
Aprēķins anotācijas 4.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", lai nodrošinātu VSAC filiāļu higiēnas prasību izpildi, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanu 1 026 186 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots veikt VSAC 4 filiāļu ēku infrastruktūras, vides pieejamības uzlabošanas darbus, t.sk. higiēnas prasību nodrošināšanu.
Aprēķins anotācijas 5.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", lai atjaunotu izdevumus, kuri veikti, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu 75 124 euro apmērā.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta pirmās daļa 3.punkts nosaka, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 30 dienām ilgu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu Sociālās integrācijas valsts aģentūrā, ja personai atbilstoši pašvaldības sociālā dienesta vai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, ārstniecības iestāžu reģistrā vai izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta pakalpojumu sniedzēja novērtējumam psihoemocionālā stāvokļa dēļ ir nepieciešams diennakts pakalpojums.
Nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem atbalsta pasākumus (sociālo rehabilitāciju), uz 10.septembri ir izlietots finansējums 75 124 euro apmērā.
Šobrīd finansējums tiek nodrošināts apakšprogrammas 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" ietvaros, tomēr, šos izdevumus nepieciešams atjaunot, lai turpmāk līdz 2023.gada beigām netiktu kavēta sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšana.
Finansējums tiktu novirzīts, lai nodrošinātu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, tai skaitā darbinieku atlīdzībām, kuri nodrošina minēto pakalpojumu, un ar pakalpojuma sniegšanu saistītos izdevumus - ēdināšanas izdevumus, medicīniskās preces, iestādes uzturēšanas izdevumus un izdevumus inventāra nodrošināšanai, iekārtu, inventāra un aparatūras remontam, u.c. ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītajiem izdevumiem.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” portatīvo datoru iegādei 29 040 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots atjaunot iestādes materiāltehnisko bāzi un iegādāties 20 portatīvos datorus (1 200 euro + 21% PVN x 20 = 29 040 euro).

Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” lifta iekārtas nomaiņai 90 000 euro apmērā

Ēkā Slokas ielā 68, Jūrmalā izvietotas Jūrmalas profesionālās vidusskolas mācību klases un dienesta viesnīca, kas ir pielāgota audzēkņiem ar kustību un pārvietošanās problēmām. Tāpēc ļoti svarīgi ikdienā nodrošināt lifta pieejamību cilvēkiem riteņkrēslos. 2023./2024. mācību gadā Jūrmalas profesionālajā vidusskolā un Koledžā mācās 10 izglītojamie riteņkrēslos un 19 izglītojamie ar dažāda veida kustību traucējumiem, kuri dzīvo dienesta viesnīcā. Papildus katru nedēļu uz izvērtēšanu iebrauc profesionālās piemērotības noteikšanas klienti, starp kuriem arī ir klienti ratiņkrēslā. Šajā ēkā ir hidrauliskais pasažieru lifts “Schindler Aufzugefabrik GmbH”, kurš uzstādīts 1995.gadā, un katru gadu arvien biežāk bojājas un traucē audzēkņu pārvietošanos starp stāviem. Finansējums nepieciešams lifta iekārtas nomaiņai - vides pieejamības nodrošināšanai cilvēkiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem.
Aprēķins anotācijas 6.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.62.00 "Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana" telpu atjaunošanas un modernizācijas remontdarbiem ēkā Ventspils ielā 53, Rīgā nodrošināšanai 58 975 euro apmērā.

Finansējums nepieciešams šādu pasākumu veikšanai:
1) 33 020 euro telpu atjaunošanas un modernizācijas darbiem, t.sk.:
- 14 907 euro arhīva telpu pārbūvei pēc arhīva pārvietošanas uz jaunizveidoto dokumentu glabātuvi, izveidojot 6 darba kabinetus VDEĀVK ārstu ekspertu vajadzībām,  t.sk. darba vietu izveidei 5 papildus jaunizveidotajām amatu vietām 2024.gadā;
- 5 014 euro VDEĀVK darbinieku labierīcību modernizācijas darbiem;
- 3 540 euro starpsienas un durvju iebūvēšana starp klientu apkalpošanas zāli un VDEĀVK Rīgas apvienotās nodaļas ārstu ekspertu kabinetiem;
- 9 559 euro VDEĀVK ārstu ekspertu esošo darba kabinetu modernizācijas darbiem - demontējot starpsienas un izlietnes kabinetos un labiekārtojot darba vidi;
2) 18 997 euro telpu remontdarbiem klātienes ekspertīžu nodrošināšanai, izveidojot pie klientu apkalpošanas zāles klātienes ekspertīžu telpu ar trīs atsevišķiem nodalījumiem klientu pieņemšanai;
3) 3 146 euro telpu atjaunošanas un modernizācijas projektēšanas darbiem;
4) 605 euro telpu atjaunošanas un modernizācijas autoruzraudzībai;
5) 3 207 euro telpu atjaunošanas un modernizācijas būvuzraudzībai;
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.62.00 "Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana" portatīvo datoru un Microsoft Office 365 licenču iegādei 54 813 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots atjaunot iestādes materiāltehnisko bāzi un iegādāties 30 portatīvos datorus (1 200 euro + 21% PVN x 30 = 43 560 euro), un portatīvo datoru Microsoft Office 365 licences (310 euro +21% x 30 = 11 253 euro).
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 05.62.00 "Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana" daudzfunkcionālo drukas iekārtu iegādei 4 650 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots iegādāties 6 daudzfunkcionālās iekārtas Canon i-SENSYS MF550 (melnbalts printeris, kopētājs, skeneris) 640,5 euro +21% x 6 = 4 650 euro.  Iekārtu iegāde nepieciešama klientu apkalpošanas nodaļās Rīgā un reģionālajās nodaļās tādējādi, nodrošinot ātrāku lēmumu izdruku, medicīnisko dokumentu kopēšanu un skenēšanu, kopumā uzlabojot klientu apkalpošanas procesu un kvalitāti.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" 1 973 euro apmērā nomas maksas izdevumu sadārdzinājuma segšanai par telpām, kuras Nodarbinātības valsts aģentūra nomā no citiem komersantiem.

Finansējums tiks novirzīts Nodarbinātības valsts aģentūras Cēsu filiāles vajadzībām nomāto telpu Pļavas ielā 3a, Cēsīs nomas izdevumu sadārdzinājuma segšanai, kur pieaugums mēnesī ir 356,53 euro ar PVN. Vienlaikus telpu nomas izdevumi no 01.08.2023. tika pārskatīti arī Talsu filiāles objektā, K.Valdemāra ielā 2a, Talsos, kur pieaugums mēnesī ir 198,51 euro ar PVN. 
Cēsīs telpu iznomātājs ir SIA “Cēsu klēts”, bet Talsos – SIA “Partneru pārvalde”.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" portatīvo datoru  iegādei 15 972 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots atjaunot iestādes materiāltehnisko bāzi un iegādāties 11 portatīvos datorus (1 200 euro + 21% PVN x11 = 15 972 euro).
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 21.01.00 "Darba tiesisko attiecību un darba apstākļu kontrole un uzraudzība" portatīvo datoru  un Microsoft Office 365 licenču iegādei 21 926 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots atjaunot iestādes materiāltehnisko bāzi un iegādāties 12 portatīvos datorus (1 200 euro + 21% PVN x 12 = 17 424 euro) un portatīvo datoru Microsoft Office 365 licences (310 euro +21% x 12 = 4 502 euro).
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 22.01.00 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis" portatīvo datoru  un Microsoft Office 365 licenču iegādei 36 542 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots atjaunot iestādes materiāltehnisko bāzi un iegādāties 20 portatīvos datorus (1 200 euro + 21% PVN x 20 = 29 040 euro), un portatīvo datoru Microsoft Office 365 licences (310 euro +21% x 20 =7 502 euro).
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" VSAA informācijas sistēmas SAIS izmaiņu veikšanai  (valsts budžeta kapitālo izdevumu transferts no pamatbudžeta uz speciālo budžetu) 27 830 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros nepieciešams finansējums VSAA informācijas sistēmas SAIS izmaiņu veikšanai, lai tiktu nodrošināta korekta datu apmaiņa ar VID un novērsti riski atšķirīgai pieejai VID un VSAA pusē ziņu koda par darba ņēmējiem apstrādē.
Nepieciešamais finansējums 50 c/d x 556,60 euro (ar PVN) = 27 830 euro.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.

Apakšprogrammai 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" VSAA nomas maksas sadārdzinājuma segšanai (valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts no pamatbudžeta uz speciālo budžetu) 125 101 euro apmērā.

Pasākuma ietvaros plānots finansējums VSAA nomas maksas sadārdzinājuma segšanai saistībā ar 2023.gada nomas izdevumu pieaugumu pret plānoto – nomas maksas izdevumu sadārdzinājumu telpām, kuras apsaimnieko Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Šampētera Nams” un kam netika piešķirts finansējums 2023.gada budžetā. Ja finansējums netiek piešķirts, VSAA 2023.gadā radīsies kreditoru saistības pret VSIA “Šampētera Nams”.
Aprēķins 7.pielikumā.
Finansējums tiks apgūts 2023.gada ietvaros.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējuma apmēru, LM ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu iekšējai līdzekļu pārdalei starp programmām/apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, lai 2023.gada ekonomiju no attiecīgajiem nozares pasākumiem varētu novirzīt nozares iestāžu izdevumu segšanai Līdz ar to, paredzēts:
1.       Atbalstīt šādu apropriācijas pārdali starp Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2023.gadā:
         1.1. apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 830 755 euro apmērā 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Tehniskā palīglīdzekļa – skābekļa koncentratora pieejamības nodrošināšana” īstenošanai:
          1.1.1. uz apakšprogrammu 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 380 782 euro apmērā, izdevumus precēm un pakalpojumiem 81 648 euro apmērā valsts sociālās aprūpes centru klientu pamatvajadzību nodrošināšanai, nepieciešamo resursu civilās aizsardzības prasību nodrošināšanai, higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai, monitoru iegādei un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 299 134 euro apmērā valsts sociālās aprūpes centru klientu pamatvajadzību, tai skaitā klientu aprūpes un darbinieku darba drošības, nodrošināšanai un datortehnikas iegādei;
          1.1.2. uz apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 104 164 euro apmērā, izdevumus atlīdzībai 47 328 euro un izdevumus precēm un pakalpojumiem 27 796 euro apmērā izdevumu kompensēšanai par sniegtajiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam par periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 10. septembrim un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 29 040 euro apmērā portatīvo datoru iegādei;
          1.1.3. uz apakšprogrammu 05.62.00 "Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 118 438 euro apmērā, izdevumus precēm un pakalpojumiem  58 975 euro apmērā  telpu atjaunošanas un modernizācijas remontdarbu nodrošināšanai ēkā Ventspils ielā 53, Rīgā, un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 59 463 euro apmērā portatīvo datoru, Microsoft Office 365 licenču un daudzfunkcionālo drukas iekārtu iegādei;
          1.1.4. uuz apakšprogrammu 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 15 972 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 15 972 euro apmērā portatīvo datoru iegādei;
          1.1.5. uz apakšprogrammu 21.01.00 "Darba tiesisko attiecību un darba apstākļu kontrole un uzraudzība", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem  21 926 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 21 926 euro apmērā portatīvo datoru un Microsoft Office 365 licenču iegādei;
          1.1.6. uz apakšprogrammu 22.01.00 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem  36 542 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 36 542 euro apmērā portatīvo datoru un Microsoft Office 365 licenču iegādei;
          1.1.7. uz apakšprogrammu 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 152 931 euro apmērā,  izdevumus valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no pamatbudžeta uz speciālo budžetu 125 101 euro apmērā Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūrai nomas maksas izdevumu sadārdzinājuma segšanai un izdevumus valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no pamatbudžeta uz speciālo budžetu 27 830 euro apmērā Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūrai informācijas sistēmas SAIS izmaiņu veikšanai. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta 152 931 euro apmērā, izdevumus precēm un pakalpojumiem 125 101 euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 27 830 euro apmērā;
          1.2. no apakšprogrammas 20.02.00 "Izdienas pensijas", samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 885 095 euro apmērā:
          1.2.1. uz apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 74 767 euro apmērā un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 74 767 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām 30% apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta;
          1.2.2. uz apakšprogrammu 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 810 328 euro apmērā un izdevumus precēm un pakalpojumiem 810 328 euro apmērā valsts sociālo aprūpes centru higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai;
          1.3. no apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti", samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām 2 278 086 euro apmērā:
          1.3.1. uz apakšprogrammu 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 1 994 297 euro apmērā un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 1 994 297 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts mērķdotāciju pašvaldībām 30% apmērā no mājsaimniecībām izmaksātā garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta (780 661 euro) un asistenta un pavadoņa pakalpojumus pašvaldībās (1 213 636 euro);
          1.3.2. uz apakšprogrammu 05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 193 789  euro apmērā un izdevumus precēm un pakalpojumiem 193 789 euro apmērā valsts sociālo aprūpes centru higiēnas prasību izpildei, vides pieejamības un infrastruktūras uzlabošanai;
          1.3.3. uz apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana", palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 90 000  euro apmērā un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 90 000 euro apmērā lifta iekārtas nomaiņai Slokas ielā 68, Jūrmalā, nodrošinot vides pieejamību cilvēkiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem.
          2. Atbalstīt Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" izdevumu precēm un pakalpojumiem ietvaros pārdali, samazinot izdevumus 2023. - 2025. gada prioritārā pasākuma "Valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšana" īstenošanai 1 973 euro apmērā un palielinot izdevumus Nodarbinātības valsts aģentūrai telpu, kuras tiek nomātas no citiem komersantiem, nomas maksas izdevumu sadārdzinājuma segšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
696 353 290
152 931
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
696 353 290
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
152 931
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
696 587 031
152 931
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
696 587 031
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
152 931
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-233 741
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-233 741
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gadā norādīta finansiālā informācija par apakšprogrammām: 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas”,05.03.00 "Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās", 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana”, 05.62.00 “Invaliditātes ekspertīžu nodrošināšana”, 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana”, 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti”, 20.02.00 “Izdienas pensijas”,  21.01.00 “Darba tiesisko attiecību un darba apstākļu kontrole un uzraudzība”, 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” un 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" uz 2023.gada 10.oktobri.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas 1.-8.pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētā apropriācijas pārdale nerada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. LM nodrošinās, ka finansējums tiks izlietots līdz 2023.gada beigām, sasniedzot ar apropriācijas pārdali plānotos mērķus.
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pabalstu prognozes
2. pielikums
Nosaukums
Prognozes_asistenti
3. pielikums
Nosaukums
Prognoze_GMI_mājokļa pabalsts
4. pielikums
Nosaukums
VSAC materiāltehnsikā bāze
5. pielikums
Nosaukums
VSAC remonti
6. pielikums
Nosaukums
SIVA lifta izmaksas
7. pielikums
Nosaukums
VSAA nomas maksa
8. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums