23-TA-2359: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasaules Pasta konvencijas reglamentu un tā Noslēguma protokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas Republikai (turpmāk - Latvija) kā Pasaules Pasta Savienības (turpmāk – UPU) dalībvalstij nacionālajā līmenī jānodrošina UPU saistošo dokumentu piemērošanu Latvijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumi izstrādāti, lai apstiprinātu 2021. gada 24. novembrī UPU Pasta darbības padomes pieņemto Pasta konvencijas reglamentu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvija ir UPU dalībvalsts. UPU konstitūcijas (turpmāk - Konstitūcija) 22.panta 3.punkts noteic, ka dalībvalstīm ir saistoši Pasaules Pasta konvencija (turpmāk - Konvencija) un Pasta konvencijas reglaments (turpmāk - Reglaments). Dalībvalstīm jānodrošina, ka izraudzītais pasta operators, kas sniedz universālo pasta pakalpojumu (turpmāk - UPP), pilda visas saistības, kas izriet no šiem tiesību aktiem.
Konvencija ietver normas, ko piemēro starptautiskiem pasta pakalpojumiem. Reglaments nosaka detalizētas prasības Konvencijā noteikto normu piemērošanai, lai visi UPU dalībvalstu izraudzītie pasta operatori ievērotu vienotus pasta sūtījumu apstrādes principus. Ņemot vērā dokumenta lielo apjomu, lai nodrošinātu ērtāku tā lietošanu, Reglaments iedalīts trīs daļās (“Kopīgie noteikumi”, “Vēstuļu korespondences reglaments” un “Pasta paku reglaments”), kurās sagrupētas prasības, ievērojot attiecīgās tematikas specifiku un sasaistot Reglamenta pantu numerāciju ar Konvencijas pantu numerāciju.
Grozījumus Konvencijā apstiprina UPU kongress. Savukārt, saskaņā ar Konstitūcijas 22.panta 5.punktu un 25.panta 2.punktu UPU Pasta darbības padome, ņemot vērā UPU kongresā pieņemtos lēmumus, izstrādā reglamentus, kuros noteikta Konvencijas prasību izpildei nepieciešamā piemērošanas kārtība, un tos autentificē UPU Pasta darbības padomes priekšsēdētājs un ģenerālsekretārs.
Ratificējot 2021. gada 26. augustā UPU 27.kongresā Abidžanā pieņemto Konvenciju un tās Noslēguma protokolu, 2022. gada 27. septembrī ir pieņemts likums “Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu”.
Ratificējot UPU Pasta darbības padomes 2017. gadā pieņemto Reglamentu, tika pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 4. marta noteikumi Nr. 148 “Par Pasta konvencijas reglamentu” (Latvijas Vēstnesis, 2021, 19.nr.), apstiprinot Reglamentu un tā Noslēguma protokolu 2017. gada redakcijā ar grozījumiem, par kuriem paziņots ar UPU Starptautiskā biroja 2017. gada 18. decembra cirkulāru Nr.167, 2018. gada 28. maija cirkulāru Nr.74, 2018. gada 17. decembra cirkulāru Nr.200, 2019. gada 29. aprīļa cirkulāru Nr.75, 2019. gada 8. jūlija cirkulāru Nr.117, 2019. gada 30. septembra cirkulāru Nr.158, 2019. gada 1. novembra cirkulāru Nr.166 un 2020. gada 28. februāra cirkulāru Nr.26.
Starptautisko saistību izpildes prasības pasta jomā ir noteiktas Pasta likumā. Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Pasta konvencija un citi Latvijai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latviju attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 „Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem” noteica VAS „Latvijas Pasts” pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem. Ar Regulatora 2021.gada 22. jūlija lēmumu Nr.78 “Par konkursa universālā pasta pakalpojuma sniedzēja noteikšanai uzvarētāju” VAS “Latvijas Pasts” tika atzīts par konkursa UPP sniedzēja noteikšanai uzvarētāju un ar Regulatora 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” VAS “Latvijas Pasts” tika noteiktas UPP saistības no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026.gada 31. decembrim. Līdz ar to VAS “Latvijas Pasts” jāpilda UPU tiesību aktos noteiktās prasības, tostarp Konvencijas un Reglamenta prasības.
Konvencija ietver normas, ko piemēro starptautiskiem pasta pakalpojumiem. Reglaments nosaka detalizētas prasības Konvencijā noteikto normu piemērošanai, lai visi UPU dalībvalstu izraudzītie pasta operatori ievērotu vienotus pasta sūtījumu apstrādes principus. Ņemot vērā dokumenta lielo apjomu, lai nodrošinātu ērtāku tā lietošanu, Reglaments iedalīts trīs daļās (“Kopīgie noteikumi”, “Vēstuļu korespondences reglaments” un “Pasta paku reglaments”), kurās sagrupētas prasības, ievērojot attiecīgās tematikas specifiku un sasaistot Reglamenta pantu numerāciju ar Konvencijas pantu numerāciju.
Grozījumus Konvencijā apstiprina UPU kongress. Savukārt, saskaņā ar Konstitūcijas 22.panta 5.punktu un 25.panta 2.punktu UPU Pasta darbības padome, ņemot vērā UPU kongresā pieņemtos lēmumus, izstrādā reglamentus, kuros noteikta Konvencijas prasību izpildei nepieciešamā piemērošanas kārtība, un tos autentificē UPU Pasta darbības padomes priekšsēdētājs un ģenerālsekretārs.
Ratificējot 2021. gada 26. augustā UPU 27.kongresā Abidžanā pieņemto Konvenciju un tās Noslēguma protokolu, 2022. gada 27. septembrī ir pieņemts likums “Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu”.
Ratificējot UPU Pasta darbības padomes 2017. gadā pieņemto Reglamentu, tika pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 4. marta noteikumi Nr. 148 “Par Pasta konvencijas reglamentu” (Latvijas Vēstnesis, 2021, 19.nr.), apstiprinot Reglamentu un tā Noslēguma protokolu 2017. gada redakcijā ar grozījumiem, par kuriem paziņots ar UPU Starptautiskā biroja 2017. gada 18. decembra cirkulāru Nr.167, 2018. gada 28. maija cirkulāru Nr.74, 2018. gada 17. decembra cirkulāru Nr.200, 2019. gada 29. aprīļa cirkulāru Nr.75, 2019. gada 8. jūlija cirkulāru Nr.117, 2019. gada 30. septembra cirkulāru Nr.158, 2019. gada 1. novembra cirkulāru Nr.166 un 2020. gada 28. februāra cirkulāru Nr.26.
Starptautisko saistību izpildes prasības pasta jomā ir noteiktas Pasta likumā. Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Pasta konvencija un citi Latvijai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latviju attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 „Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem” noteica VAS „Latvijas Pasts” pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem. Ar Regulatora 2021.gada 22. jūlija lēmumu Nr.78 “Par konkursa universālā pasta pakalpojuma sniedzēja noteikšanai uzvarētāju” VAS “Latvijas Pasts” tika atzīts par konkursa UPP sniedzēja noteikšanai uzvarētāju un ar Regulatora 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” VAS “Latvijas Pasts” tika noteiktas UPP saistības no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026.gada 31. decembrim. Līdz ar to VAS “Latvijas Pasts” jāpilda UPU tiesību aktos noteiktās prasības, tostarp Konvencijas un Reglamenta prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 24. novembrī UPU Pasta darbības padome pieņēma jaunu Reglamentu, kas saskaņā ar tā 40-001.pantu stājās spēkā no 2022. gada 1. jūlija (izņemot VII sadaļu “Atlīdzība” kas ir spēkā no 2022. gada 1. janvāra), un ir spēkā nenoteiktu laiku. Ar šo reglamentu pieņemšanu spēku zaudēja 2017. gadā pieņemtais reglaments.
UPU Konstitūcija neparedz pienākumu ratificēt Reglamentu ar paziņošanu UPU depozitārijam, taču Reglamenta prasību izpilde ir obligāta.
Reglaments skar privātpersonu tiesības un pienākumus, piemēram, reglamentēta izraudzītā pasta operatora rīcība pasta sūtījumu pieņemšanas un izsniegšanas nodrošināšanai, sūdzību izskatīšanas un atlīdzības izmaksāšanas kārtība, tiek pieprasīta konkrēta informācija par lietotāja datiem, u.c. Līdz ar to, Reglamentu nepieciešams ieviest Latvijas tiesību sistēmā ar tiesību aktu, lai saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 1.pantu nodrošinātu privātpersonu tiesības būt informētām par savām tiesībām un pienākumiem, reglamentējot tām saistošo tiesību aktu un oficiālo paziņojumu izsludināšanu, publicēšanu, spēkā esamību un pieejamību. Atbilstoši noteiktajai kārtībai, virzot starptautisko līgumu apstiprināšanai, nepieciešams veikt šī starptautiskā līguma vai ar tā izpildi saistītā saistošā dokumenta tulkošanu valsts valodā, ko nodrošina Valsts valodas centrs. Ņemot vērā dokumenta lielo apjomu (337 lpp.), ieilga Reglamenta tulkošana un tulkojuma saskaņošana ar Valsts valodas centru.
UPU Konstitūcija neparedz pienākumu ratificēt Reglamentu ar paziņošanu UPU depozitārijam, taču Reglamenta prasību izpilde ir obligāta.
Reglaments skar privātpersonu tiesības un pienākumus, piemēram, reglamentēta izraudzītā pasta operatora rīcība pasta sūtījumu pieņemšanas un izsniegšanas nodrošināšanai, sūdzību izskatīšanas un atlīdzības izmaksāšanas kārtība, tiek pieprasīta konkrēta informācija par lietotāja datiem, u.c. Līdz ar to, Reglamentu nepieciešams ieviest Latvijas tiesību sistēmā ar tiesību aktu, lai saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 1.pantu nodrošinātu privātpersonu tiesības būt informētām par savām tiesībām un pienākumiem, reglamentējot tām saistošo tiesību aktu un oficiālo paziņojumu izsludināšanu, publicēšanu, spēkā esamību un pieejamību. Atbilstoši noteiktajai kārtībai, virzot starptautisko līgumu apstiprināšanai, nepieciešams veikt šī starptautiskā līguma vai ar tā izpildi saistītā saistošā dokumenta tulkošanu valsts valodā, ko nodrošina Valsts valodas centrs. Ņemot vērā dokumenta lielo apjomu (337 lpp.), ieilga Reglamenta tulkošana un tulkojuma saskaņošana ar Valsts valodas centru.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Par Pasta konvencijas reglamentu” ir sagatavots, lai pieņemtu un apstiprinātu Reglamentu, kas aizstāja 2017. gadā pieņemto Reglamentu. Reglaments neparedz Latvijai jaunas saistības. Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda starptautiski pieņemtajos dokumentos noteiktās prasības un saistības, tādēļ nepieciešams apstiprināt Reglamentu tā aktuālajā redakcijā, kas turpmāk paliks spēkā nenoteiktu laiku.
Vienlaicīgi ar noteikumu pieņemšanu spēku zaudēs Ministru kabineta 2021. gada 4. marta noteikumi Nr. 148 “Par Pasta konvencijas reglamentu”, ar kuriem tika apstiprināts UPU Pasta darbības padomes 2017. gadā pieņemtais Pasta konvencijas reglaments.
Vienlaicīgi ar noteikumu pieņemšanu spēku zaudēs Ministru kabineta 2021. gada 4. marta noteikumi Nr. 148 “Par Pasta konvencijas reglamentu”, ar kuriem tika apstiprināts UPU Pasta darbības padomes 2017. gadā pieņemtais Pasta konvencijas reglaments.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
VAS “Latvijas Pasts” - Latvijas izraudzītais pasta operators, kuram noteikts pienākums sniegt pasta pakalpojumus Latvijas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības. VAS “Latvijas Pasts” sniegto pakalpojumu izmantotāji - fiziskas un juridiskas personas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
Vienlaicīgi ar noteikumu pieņemšanu spēku zaudēs Ministru kabineta 2021. gada 4. marta noteikumi Nr. 148 “Par Pasta konvencijas reglamentu”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Pasta konvencijas reglaments
Apraksts
Saskaņā ar Konstitūcijas 22.panta 3.punktu dalībvalstīm ir saistoši UPU pieņemtie pamatdokumenti – Konvencija un tās reglaments. Saskaņā ar Konstitūcijas 22.panta 5.punktu Konvencijas reglamentu pieņem UPU Pasta darbības padome.
2021. gada 24. novembrī UPU Pasta darbības padome pieņēma Pasta konvencijas reglamentu.
Dalībvalstīm jānodrošina, ka izraudzītais pasta operators, kas sniedz universālo pasta pakalpojumu, pilda visas saistības, kas izriet no šiem dokumentiem.
2021. gada 24. novembrī UPU Pasta darbības padome pieņēma Pasta konvencijas reglamentu.
Dalībvalstīm jānodrošina, ka izraudzītais pasta operators, kas sniedz universālo pasta pakalpojumu, pilda visas saistības, kas izriet no šiem dokumentiem.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Pasta konvencijas reglaments
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Latvijai jāievēro UPU Konstitūcijas 26. pantā minētie procesuālie noteikumi un ir jāratificē Pasta konvencijas reglaments.
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasta Konvencijas reglamenta 08-002.pants noteic, ka attiecībā uz sūtījumiem, kuros ir preces, izraudzītajiem operatoriem jāievēro īpašas importam piemērojamās muitas un drošības prasības un par katru sūtījumu jāsniedz iepriekšējus elektroniskos datus. Šos datus izmanto, ievērojot noteikumus par personas datu apstrādi.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi