25-TA-2105: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā” (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīvu (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi (turpmāk – Direktīva 2024/927).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā pārņemtu Direktīvas 2024/927 prasības, ar ko tiek precizēti noteikumi attiecībā uz pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to pārvaldības sabiedrību darbības atļaušanu un darbības deleģēšanas, aktīvu glabāšanas, uzraudzības pārskatu sniegšanas un likviditātes riska pārvaldības jomā. Grozījumi ir vajadzīgi, lai reaģētu uz minētajām vajadzībām nolūkā uzlabot transponētās Direktīvas Nr. 2009/65/EK prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Spēkā stāšanās datums noteikts, jo saskaņā ar Direktīvas Nr. 2024/927 3. pantu minētās direktīvas prasības piemēro no 2026. gada 16. aprīļa, izņemot pasākumus, ar kuriem transponē 2. panta 7. punktu attiecībā uz Direktīvas Nr.2009/65/EK 20.a pantu, kurus piemēro no 2027. gada 16. aprīļa.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz 2026. gada 16. aprīlim ir nepieciešams pārņemt Direktīvas Nr. 2024/927 2.pantu, veicot grozījumus Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā. Grozījumi ir nepieciešami, lai uzlabotu deleģēšanas kārtību un tiesisko regulējumu turētājbankām, uzlabotu uzraudzības pārskatu sniegšanas kārtību, novēršot dublēšanos un pārmērīgas prasības uzraudzības pārskatu sniegšanā. Tāpat arī ir nepieciešams veicināt saskaņotu pieeju likviditātes pārvaldības instrumentu lietošanai pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu pārvaldībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka reglamentējošais normatīvais akts, ar kuru ir ieviestas direktīvā 2009/65/EK noteiktās prasības, ir Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likums, lai pārņemtu Direktīvas Nr. 2024/927 2.pantā noteiktās prasības, ir jāveic grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā.
Lai uzlabotu juridisko noteiktību pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to pārvaldības sabiedrībām attiecībā uz pakalpojumiem, ko tās var sniegt trešajām personām, būtu jāprecizē, ka pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to pārvaldības sabiedrībām ir atļauts trešo personu labā veikt tās pašas funkcijas un darbības, ko tās jau veic attiecībā uz pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumiem, ar noteikumu, ka jebkāds iespējamais interešu konflikts, ko rada šāda funkcija vai darbība nodrošināšana trešajām personām, tiek pienācīgi pārvaldīts. Šādas funkcijas un darbības ietver korporatīvos pakalpojumus, piemēram, cilvēkresursu un informācijas tehnoloģiju (IT) jomā, kā arī IT pakalpojumus portfeļa pārvaldībai un riska pārvaldībai.
Lai aizsargātu pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to ieguldītāju intereses, būtu nepieciešams pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumos, to pārvaldības sabiedrībās un ieguldījumu sabiedrībās par savas pārvaldes struktūras vai vadības struktūras locekli iecelt vismaz vienu amatpersonu, kas būtu neatkarīga vai bez izpildpilnvarām, nodrošinot, ka minētā amatpersona ir neatkarīga pēc būtības un tai ir pietiekamas zināšanas un pieredze, lai varētu novērtēt, vai pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmums, to pārvaldības sabiedrība vai ieguldījumu sabiedrība darbojas ieguldītāju interesēs.
Lai uzlabotu juridisko noteiktību pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to pārvaldības sabiedrībām attiecībā uz pakalpojumiem, ko tās var sniegt trešajām personām, būtu jāprecizē, ka pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to pārvaldības sabiedrībām ir atļauts trešo personu labā veikt tās pašas funkcijas un darbības, ko tās jau veic attiecībā uz pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumiem, ar noteikumu, ka jebkāds iespējamais interešu konflikts, ko rada šāda funkcija vai darbība nodrošināšana trešajām personām, tiek pienācīgi pārvaldīts. Šādas funkcijas un darbības ietver korporatīvos pakalpojumus, piemēram, cilvēkresursu un informācijas tehnoloģiju (IT) jomā, kā arī IT pakalpojumus portfeļa pārvaldībai un riska pārvaldībai.
Lai aizsargātu pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumu un to ieguldītāju intereses, būtu nepieciešams pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmumos, to pārvaldības sabiedrībās un ieguldījumu sabiedrībās par savas pārvaldes struktūras vai vadības struktūras locekli iecelt vismaz vienu amatpersonu, kas būtu neatkarīga vai bez izpildpilnvarām, nodrošinot, ka minētā amatpersona ir neatkarīga pēc būtības un tai ir pietiekamas zināšanas un pieredze, lai varētu novērtēt, vai pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu uzņēmums, to pārvaldības sabiedrība vai ieguldījumu sabiedrība darbojas ieguldītāju interesēs.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 5.panta otro daļu un papildina ar 4.1 daļu. Minētie grozījumi precizē nosacījumus, kas attiecināmi uz sabiedrības darbības veidiem, kā arī papildina sabiedrības darbības veidus ar etalonu pārvaldību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 8. jūnija regulu (ES) 2016/1011 par indeksiem, ko izmanto kā etalonus finanšu instrumentos un finanšu līgumos vai ieguldījumu fondu darbības rezultātu mērīšanai, un ar kuru groza direktīvu 2008/48/EK, direktīvu 2014/17/ES un regulu (ES) Nr. 596/2014. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 2.punkts.
Likumprojekta 4.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 10.panta sestās daļas 1.punktu, precizējot organizatoriskās struktūras aprakstu, kas jāiesniedz Latvijas Bankai par sabiedrības iekšējās kontroles sistēmu, papildina sesto daļu ar 12.punktu, norādot, kādai informācijai ir jābūt iekļautai deleģēšanas aprakstā, ja sabiedrība plāno deleģēt kādu no šā likuma 5.panta pirmajā vai otrajā daļā minētajām darbībām atbilstoši šā likuma 15.pantam, precizē 7.2 daļu un papildina pantu ar 7.3 daļu, nosakot dokumentu iesniegšanas prasības Latvijas Bankai, ja sabiedrība plāno veikt šā likuma 5.pantā minēto darbību. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 3.punkts.
Likumprojekta 6.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 13.pantu ar 1.4 daļu, nosakot, kas sabiedrībai ir jāievēro, lai novērstu interešu konfliktus, ja tā pārvalda vai plāno pārvaldīt fondu pēc trešās personas iniciatīvas, un precizē otrās daļas 6.punktu, kur noteikts, kas jāievēro sabiedrībai, sniedzot ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 5.punkts.
Likumprojekta 7.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 13.2 panta otrās daļas 1.punktu, precizējot prasības attiecībā uz sabiedrības amatpersonām, lai nodrošinātu pienācīgu rūpību pārvaldes pakalpojumu sniegšanā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 5.punkts.
Likumprojekta 8.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 15.pantā minētos nosacījumus sabiedrības pārvaldes pakalpojumu deleģēšanai, izsakot 15.pantu jaunā redakcijā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 4.punkts.
Likumprojekta 9.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumu ar 26.1 pantu “Likviditātes pārvaldības instrumenti”, norādot, kādus likviditātes pārvaldības instrumentus fonds drīkst izmantot un kas nosaka likviditātes pārvaldības instrumentu īpašības, kā arī nosaka, kas jāievēro sabiedrībai, izmantojot likviditātes pārvaldības instrumentus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 6.punkts un IV pielikums.
Likumprojekta 10.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 28.panta trešo daļu ar 4.1 punktu, nosakot, kāda informācija fonda pārvaldes nolikumā ir jānorāda attiecībā uz izmantotajiem likviditātes pārvaldības instrumentiem. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 6.punkts.
Likumprojekta 11.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 43.panta ceturtās daļas 1.punktu un papildina panta ceturto daļu ar 1.1 punktu, precizējot nosacījumus, kas jāievēro turētājbankai, piesaistot fonda finanšu instrumentu vai citu fonda aktīvu turēšanai trešo personu, un astoto daļu, kur precizēts, kas netiek uzskatīts par finanšu instrumentu vai citu fonda aktīvu turēšanu pie trešās personas. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 8.punkts.
Likumprojekta 13.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 54.panta trešo daļu un papildina pantu ar 3.1 daļu, precizējot nosacījumus fonda ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanai, kā arī papildina pantu ar septīto un astoto daļu, kurā noteikti sabiedrības ziņošanas pienākumi uzraudzības institūcijai saistībā ar ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanu, un devīto daļu, kurā noteikts, kādos gadījumos saistībā ar ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanu Latvijas Banka informē citas dalībvalsts uzraudzības institūciju. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13.punkts.
Likumprojekta 14.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 56.panta 2.1 daļu, precizējot nosacījumus, kas ir jāiekļauj fonda prospektā ieguldītājiem paredzētajā pamatinformācijā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 12.punkts.
Likumprojekta 15.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 57.panta trešās daļas 12.punktu, precizējot fonda prospekta saturā iekļaujamo informāciju par ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanas procedūru kā arī par likviditātes pārvaldības instrumentu aktivizēšanu vai deaktivizēšanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 III pielikuma A saraksta 1.13. punkts.
Likumprojekta 16.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 69.pantu ar 5.1 daļu, kurā minēti nosacījumi gadījumiem, kad sabiedrība fondam aktivizē norobežotos kontus, izmantojot aktīvu nošķiršanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 10.punkts.
Likumprojekta 17.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumu ar 72.1 pantu, kurā noteikti sabiedrības ziņošanas un informācijas sniegšanas pienākumi uzraudzības institūcijām, kā arī noteikts, kā Latvijas Banka apmainās ar saņemto informāciju ar citu dalībvalstu uzraudzības institūcijām. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 7.punkts.
Likumprojekta 21.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 78.panta sestās daļas 6.punktu, kur precizēti nosacījumi attiecībā uz Latvijas Bankas tiesībām ārkārtas apstākļos un pēc apspriešanās ar Latvijā reģistrēta fonda sabiedrību pieprasīt aktivizēt vai deaktivizēt parakstīšanās un atpakaļpirkšanas apturēšanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13.punkts.
Likumprojekta 24.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 88.panta desmito daļu, papildinot Latvijas Bankas sadarbības institūciju loku ar Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi un Eiropas Sistēmisko risku kolēģiju, un papildina minēto pantu ar vienpadsmito, divpadsmito, trīspadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito, sešpadsmito un septiņpadsmito daļu, kur noteikti Latvijas Bankas sadarbības ar dalībvalstu un citu valstu uzraudzības institūcijām nosacījumi un principi. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13. un 15.punkts.
Likumprojekta 25.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 89.panta otro daļu ar 5.punktu, precizējot, ka aizliegums izpaust ierobežotas pieejamības informāciju neattiecas arī uz informāciju, kas paredzēta tiesību aktos nodokļu jomā, un devīto daļu attiecībā uz centrālā vērtspapīru depozitārija normatīvo regulējumu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 1. un 16.punkts.
Likumprojekts papildina arī informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar atsauci uz Direktīvu Nr. 2024/927.
Likumprojekta 26.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma Pārejas noteikumus ar 51. un 52. punktu, kur noteikts, ka likuma 72.1 pants "Sabiedrības sniegtā informācija un tās izmantošana" paredz, ka informācijas sagatavošanas un iesniegšanas kārtību, saturu un periodiskumu nosaka tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti, kurus paredzēts pieņemt līdz 2027. gada 16. aprīlim, savukārt likuma 15.panta devītās daļas 3.punkta "c" apakšpunkta piemērošanai noteikts 6 mēnešu pārejas periods, lai tirgus dalībnieki varētu pielāgot savu organizatorisko struktūru, iekšējās pārvaldības sistēmu un deleģēšanas līgumus atbilstoši jaunajai prasībai.
Likumprojekta 1., 2., 3., 5., 6., 12., 19., 20., 22. un 23.pantā ietvertie grozījumi ir tehniski un tiek veikti, lai salāgotu terminoloģiju.
Likumprojekta 4.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 10.panta sestās daļas 1.punktu, precizējot organizatoriskās struktūras aprakstu, kas jāiesniedz Latvijas Bankai par sabiedrības iekšējās kontroles sistēmu, papildina sesto daļu ar 12.punktu, norādot, kādai informācijai ir jābūt iekļautai deleģēšanas aprakstā, ja sabiedrība plāno deleģēt kādu no šā likuma 5.panta pirmajā vai otrajā daļā minētajām darbībām atbilstoši šā likuma 15.pantam, precizē 7.2 daļu un papildina pantu ar 7.3 daļu, nosakot dokumentu iesniegšanas prasības Latvijas Bankai, ja sabiedrība plāno veikt šā likuma 5.pantā minēto darbību. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 3.punkts.
Likumprojekta 6.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 13.pantu ar 1.4 daļu, nosakot, kas sabiedrībai ir jāievēro, lai novērstu interešu konfliktus, ja tā pārvalda vai plāno pārvaldīt fondu pēc trešās personas iniciatīvas, un precizē otrās daļas 6.punktu, kur noteikts, kas jāievēro sabiedrībai, sniedzot ieguldījumu pakalpojumus un ieguldījumu blakuspakalpojumus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 5.punkts.
Likumprojekta 7.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 13.2 panta otrās daļas 1.punktu, precizējot prasības attiecībā uz sabiedrības amatpersonām, lai nodrošinātu pienācīgu rūpību pārvaldes pakalpojumu sniegšanā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 5.punkts.
Likumprojekta 8.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 15.pantā minētos nosacījumus sabiedrības pārvaldes pakalpojumu deleģēšanai, izsakot 15.pantu jaunā redakcijā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 4.punkts.
Likumprojekta 9.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumu ar 26.1 pantu “Likviditātes pārvaldības instrumenti”, norādot, kādus likviditātes pārvaldības instrumentus fonds drīkst izmantot un kas nosaka likviditātes pārvaldības instrumentu īpašības, kā arī nosaka, kas jāievēro sabiedrībai, izmantojot likviditātes pārvaldības instrumentus. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 6.punkts un IV pielikums.
Likumprojekta 10.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 28.panta trešo daļu ar 4.1 punktu, nosakot, kāda informācija fonda pārvaldes nolikumā ir jānorāda attiecībā uz izmantotajiem likviditātes pārvaldības instrumentiem. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 6.punkts.
Likumprojekta 11.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 43.panta ceturtās daļas 1.punktu un papildina panta ceturto daļu ar 1.1 punktu, precizējot nosacījumus, kas jāievēro turētājbankai, piesaistot fonda finanšu instrumentu vai citu fonda aktīvu turēšanai trešo personu, un astoto daļu, kur precizēts, kas netiek uzskatīts par finanšu instrumentu vai citu fonda aktīvu turēšanu pie trešās personas. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 8.punkts.
Likumprojekta 13.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 54.panta trešo daļu un papildina pantu ar 3.1 daļu, precizējot nosacījumus fonda ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanai, kā arī papildina pantu ar septīto un astoto daļu, kurā noteikti sabiedrības ziņošanas pienākumi uzraudzības institūcijai saistībā ar ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanu, un devīto daļu, kurā noteikts, kādos gadījumos saistībā ar ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanu Latvijas Banka informē citas dalībvalsts uzraudzības institūciju. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13.punkts.
Likumprojekta 14.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 56.panta 2.1 daļu, precizējot nosacījumus, kas ir jāiekļauj fonda prospektā ieguldītājiem paredzētajā pamatinformācijā. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 12.punkts.
Likumprojekta 15.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 57.panta trešās daļas 12.punktu, precizējot fonda prospekta saturā iekļaujamo informāciju par ieguldījumu apliecību atpakaļpirkšanas procedūru kā arī par likviditātes pārvaldības instrumentu aktivizēšanu vai deaktivizēšanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 III pielikuma A saraksta 1.13. punkts.
Likumprojekta 16.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 69.pantu ar 5.1 daļu, kurā minēti nosacījumi gadījumiem, kad sabiedrība fondam aktivizē norobežotos kontus, izmantojot aktīvu nošķiršanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 10.punkts.
Likumprojekta 17.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumu ar 72.1 pantu, kurā noteikti sabiedrības ziņošanas un informācijas sniegšanas pienākumi uzraudzības institūcijām, kā arī noteikts, kā Latvijas Banka apmainās ar saņemto informāciju ar citu dalībvalstu uzraudzības institūcijām. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 7.punkts.
Likumprojekta 21.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 78.panta sestās daļas 6.punktu, kur precizēti nosacījumi attiecībā uz Latvijas Bankas tiesībām ārkārtas apstākļos un pēc apspriešanās ar Latvijā reģistrēta fonda sabiedrību pieprasīt aktivizēt vai deaktivizēt parakstīšanās un atpakaļpirkšanas apturēšanu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13.punkts.
Likumprojekta 24.pants precizē Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 88.panta desmito daļu, papildinot Latvijas Bankas sadarbības institūciju loku ar Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi un Eiropas Sistēmisko risku kolēģiju, un papildina minēto pantu ar vienpadsmito, divpadsmito, trīspadsmito, četrpadsmito, piecpadsmito, sešpadsmito un septiņpadsmito daļu, kur noteikti Latvijas Bankas sadarbības ar dalībvalstu un citu valstu uzraudzības institūcijām nosacījumi un principi. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13. un 15.punkts.
Likumprojekta 25.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 89.panta otro daļu ar 5.punktu, precizējot, ka aizliegums izpaust ierobežotas pieejamības informāciju neattiecas arī uz informāciju, kas paredzēta tiesību aktos nodokļu jomā, un devīto daļu attiecībā uz centrālā vērtspapīru depozitārija normatīvo regulējumu. Ar minēto grozījumu tiek pārņemts Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 1. un 16.punkts.
Likumprojekts papildina arī informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar atsauci uz Direktīvu Nr. 2024/927.
Likumprojekta 26.pants papildina Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma Pārejas noteikumus ar 51. un 52. punktu, kur noteikts, ka likuma 72.1 pants "Sabiedrības sniegtā informācija un tās izmantošana" paredz, ka informācijas sagatavošanas un iesniegšanas kārtību, saturu un periodiskumu nosaka tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti, kurus paredzēts pieņemt līdz 2027. gada 16. aprīlim, savukārt likuma 15.panta devītās daļas 3.punkta "c" apakšpunkta piemērošanai noteikts 6 mēnešu pārejas periods, lai tirgus dalībnieki varētu pielāgot savu organizatorisko struktūru, iekšējās pārvaldības sistēmu un deleģēšanas līgumus atbilstoši jaunajai prasībai.
Likumprojekta 1., 2., 3., 5., 6., 12., 19., 20., 22. un 23.pantā ietvertie grozījumi ir tehniski un tiek veikti, lai salāgotu terminoloģiju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Ieguldījumu pārvaldes sabiedrības.
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem atbilstoši Direktīvas 2024/927 prasībām tiek precizētas prasības Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību darbību un darbību deleģēšanas, aktīvu glabāšanas, uzraudzības pārskatu sniegšanas un likviditātes riska pārvaldības jomā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Likumprojekts saistīts ar likumprojektu "Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā" (25-TA-2104).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L0927
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīva (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi.
Apraksts
Likumprojekts nodrošina Direktīvas Nr. 2024/927 pārņemšanu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Apraksts
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīva (ES) 2024/927 ar ko groza direktīvas 2011/61/ES un 2009/65/EK attiecībā uz vienošanos par deleģēšanu, likviditātes riska pārvaldību, uzraudzības pārskatu sniegšanu, depozitāriju un turētājbanku pakalpojumu sniegšanu un aizdevumu izsniegšanu, ko veic alternatīvo ieguldījumu fondi.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 1.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 89.panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 2.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 5.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 3.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 10.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 4.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 15.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 5.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 13.pants, 13.2pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 6.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 26.1pants, 28.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 7.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 72.1pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 8.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 43.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 10.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 69.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 12.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 56.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 13.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 54. un 88.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 14.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 88.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 15.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 88.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 2.panta 16.punkts
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 89.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Direktīvas Nr. 2024/927 3.pants
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma Pārejas noteikumu 51.punts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts nenosaka stingrākas prasības kā ES tiesību akts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas BankaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Banka
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
