Anotācija (ex-ante)

21-TA-625: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 31.2 pantu, Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī:
Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676);
Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumiem Nr. 709 “Noteikumi par atbalstu par dīkstāvi nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 izraisītās krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 709);
Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem un piemaksu izmaksu VID Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar Covid-19 krīzes apstākļiem valstī saglabājās dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavēja tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to tika īstenoti atbalsta pasākumi Covid-19 krīzes pārvarēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
  MK noteikumi Nr. 676, MK noteikumi Nr. 709 un MK noteikumi Nr. 675 paredz uzdevumu VID izmaksāt nodokļu maksātāju pieprasītos atbalstus, t.i., atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, atbalstu sniegšanai nodokļu maksātājiem dīkstāvē esošu darbinieku, pašnodarbināto personu (fiziskās personas, kas reģistrējušās VID kā saimnieciskās darbības veicējas vai saņem autoratlīdzības, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējas) vai individuālie komersanti) un patentmaksātāju atlīdzības kompensēšanai (atbalsts par dīkstāvi), atbalstu nepilnu darba laiku strādājošu darbinieku atlīdzības kompensēšanai (atbalstam algu subsīdijai).
        Saskaņā ar Covid-19 atbalsta sniegšanu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto katram atbalsta veidam ir noteikts termiņš atbalsta izmaksai:
•        20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas atbalsta piešķiršanu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, atbilstoši MK noteikumu Nr. 676 10. punktam;
•        piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta par dīkstāvi piešķiršanu, atbilstoši MK noteikumu Nr. 709 9. un 18. punktam;
•        piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta algu subsīdijai piešķiršanu, atbilstoši MK noteikumu Nr. 675 18. punktam.
Lai VID 2021. gadā nodrošinātu lēmumu pieņemšanu un atbalstu izmaksu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos atbalstu izmaksas termiņus, VID nodarbinātie strādāja virsstundu darbu.
Risinājuma apraksts
2021. gada jūlijā un augustā virsstundu darbu veica 72 VID nodarbinātie un, nodrošinot atbalsta pasākumu izmaksu, nostrādāja 996,75 virsstundas, kas kopumā izmaksāja 17 838,32 euro (samaksa par virsstundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas). Ņemot vērā, ka VID piešķirtie budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai nodrošinātu virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošināja atbalsta pasākumu savlaicīgu izmaksu, šobrīd no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 17 839 euro apmērā.
VID Muitas pārvaldes amatpersonas, kuras pilda amata pienākumus robežšķērsošanas vietās uz Eiropas Savienības ārējām robežām, atrodas ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar robežšķērsotājiem, jo muitas kontroles procesā tiek pārbaudītas robežšķērsotāju personīgās mantas, transportlīdzeklis, kravas saturs, dzīvnieku izcelsmes produkti personīgajā bagāžā, tiek veikta personas aplūkošana. Minētās VID Muitas pārvaldes amatpersonas ir tiešā saskarē ar personas pasi, transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem, pilnu kravas pavaddokumentu paketi, ar kuriem ir bijusi saskare arī citu valstu muitas amatpersonām, kravu nosūtītāju, deklarētāju pārstāvjiem.
Saskaņā ar likuma 31.2 pantu VID Muitas pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu 75% apmērā no stundas algas likmes. Likums paredz ar piemaksām saistītos izdevumus segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
2021. gada augustā tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām VID Muitas pārvaldes amatpersonas nostrādāja  35 321 darba stundas, kas kopumā izmaksāja 176 921,93 euro (samaksa par stundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar piemaksas par š.g. augusta izmaksu, VID Muitas pārvaldes amatpersonām par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 176 922  euro apmērā.
Rīkojuma projektā paredzēts piešķirt papildu finansējumu, lai segtu VID radušos papildus izdevumus (atvaļinājuma naudas pieaugumu), kas saistīti ar VID amatpersonām izmaksāto piemaksu par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.1 pantu par ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma un apmaksātā papildatvaļinājuma laiku samaksu aprēķina darba dienu vai stundu skaitu reizinot ar darba dienas vai stundas vidējo izpeļņu, kuru aprēķina no darba samaksas par pēdējiem sešiem mēnešiem. VID amatpersonām ir izmaksāta piemaksa par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā 1 131 292 euro apmērā par laikposmu no 2021. gada 1. marta līdz 2021. gada 31. augustam, kas atvaļinājuma naudas pieauguma nodrošināšanai veido finansiālu ietekmi 178 156 euro apmērā uz VID atlīdzības izmaksai 2021.gadam piešķirto finansējumu. Ņemot vērā, ka VID ir pieprasījis finanšu līdzekļus no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” daļējai atvaļinājuma naudas pieauguma segšanai 122 049 euro apmērā, tad šobrīd VID ir nepieciešams papildu finansējums 56 107 euro apmērā.
Savukārt VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem, ir izmaksāta virsstundu darba samaksa 307 646 euro apmērā par laikposmu no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. augustam, kas atvaļinājuma naudas pieauguma nodrošināšanai veido finansiālu ietekmi   36 844 euro apmērā uz VID atlīdzības izmaksai 2021.gadam piešķirto finansējumu.
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar atvaļinājuma naudas pieaugumu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 92 951 euro apmērā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
287 712
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
287 712
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-287 712
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-287 712
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
287 712
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķini:


VID nodarbināto virsstundu darbs 2021. gada jūlijā un augustā, nodrošinot ar Covid-19 saistītos atbalsta pasākumus, sadalījumā pa patstāvīgajām struktūrvienībām un amatiem
 
Patstāvīgā struktūrvienība Apmaksātās virsstundas Piemaksa par virsstundu darbu, EUR Piemaksa par virsstundu darbu ar DD VSAOI, EUR Nodarbināto skaits, kuri veikuši virsstundu darbu
Juridiskā un pirmstiesas strīdu izskatīšanas pārvalde 98,50 1 572,11 1 942,97 5
Galvenais nodokļu inspektors 98,50 1 572,11 1 942,97 5
Nelegāli iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas pārvalde 58,50 1 005,74 1 242,99 7
Galvenais nodokļu inspektors 58,50 1 005,74 1 242,99 7
Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvalde 434,25 6 851,22 8 467,42 44
Galvenais jurists 93,75 1 321,20 1 632,87 2
Galvenais nodokļu inspektors 279,00 4 263,56 5 269,33 37
Vadītāja vietnieks 11,50 235,22 290,71 1
Vadītājs 50,00 1 031,24 1 274,51 4
Nodokļu pārvalde 405,50 5 004,40 6 184,94 16
Galvenais nodokļu inspektors 342,50 3 791,81 4 686,30 12
Vadītāja vietnieks 7,00 120,59 149,04 2
Vadītājs 56,00 1 092,00 1 349,60 2
Kopā 996,75 14 433,47 17 838,32 72

VID nodarbināto darbs tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām 2021.gada augustā
 
Patstāvīgā
struktūrvienība
Nodarbināto skaits Nostrādātās stundas Summa, EUR Summa ar DD VSAOI, EUR
Muitas pārvalde 492 35 321 143 152,30 176 921,93
Kopā 492 35 321 143 152,30 176 921,93

Finansiālā ietekme no VID nodarbinātajiem izmaksātās piemaksas par darbu tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām 2021.gadā
56 107 euro = 1 131 292 euro (izmaksa par martu līdz augustu)  / 127 (darba dienu skaits no marta līdz augustam) * 20 (ikgadējā atvaļinājuma darba dienu skaits) – 122 049 euro (jau pieprasītais finansējums)

Finansiālā ietekme no VID nodarbinātajiem izmaksātās piemaksas par virsstundu darbu nodrošinot ar Covid-19 saistītos atbalsta pasākumus 2021.gadā
36 844 euro = 307  646 euro (izmaksa par janvāri līdz augustu)  / 167 (darba dienu skaits no janvāra līdz augustam) * 20 (ikgadējā atvaļinājuma darba dienu skaits)
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi