Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3740: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Nepieciešamība piešķirt valsts budžeta līdzekļus:
(1) biedrībai "Latvijas Basketbola savienība" (turpmāk - LBS) 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (turpmāk arī - FIBA EuroBasket 2025) organizēšanai Latvijā;
(2) biedrībai "Latvijas Volejbola federācija"(turpmāk - LVF) 2023. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) organizēšanai Latvijā;
(3) biedrībai "Latvijas Automobiļu federācija" (turpmāk - LAF) 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma organizēšanai Latvijā;
(4) biedrībai "Latvijas Motosporta federācija" (turpmāk - LMF) 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanai Latvijā;
(5) LBS, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā, tādejādi sniedzot atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 2 803 433 euro pārskaitīšanai LBS, LVF, LAF un LMF, lai 2022. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar nacionālas nozīmes starptautisku sporta sacensību organizēšanai Latvijā 2023. gadā veicamajiem obligātajiem maksājumiem, kā arī sniegtu atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai, tādejādi arī atslogojot 2023. gada valsts budžeta izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra sēdē, izskatot IZM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par kandidēšanu uz 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) organizēšanu Latvijā" (21-TA-1349) (turpmāk - FIBA EuroBasket 2025 Kandidēšanas ziņojums), tika nolemts (prot. Nr. 78 35. §):
(1) atbalstīt FIBA EuroBasket 2025 grupas turnīra un finālposma organizēšanu Latvijā (protokollēmuma 2. punkts);
(2) pilnvarot izglītības un zinātnes ministru parakstīt garantiju vēstuli Starptautiskās Basketbola federācijas Eiropas nodaļai (turpmāk - FIBA Europe) atbilstoši informatīvā ziņojuma pielikumā pievienotai redakcijai (protokollēmuma 3. punkts);
(3) ja FIBA Europe pieņem lēmumu par FIBA EuroBasket 2025 grupas turnīra vai grupas turnīra un finālposma organizēšanu Latvijā (Rīgā), IZM sadarbībā ar LBS jāsagatavo un izglītības un zinātnes ministram divu mēnešu laikā pēc attiecīga FIBA Europe lēmuma pieņemšanas noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumi par nepieciešamo turpmāko rīcību FIBA EuroBasket 2025 organizēšanai, kā arī par efektīvāko piedāvājumu nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, ņemot vērā, ka finansējums grupas turnīra gadījumā nepārsniedz 4 515 000 euro, savukārt grupas turnīra un finālposma organizēšanas gadījumā nepārsniedz 10 000 000 euro (protokollēmuma 4. punkts);
(4) jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu FIBA EuroBasket 2025 organizēšanai Latvijā ir izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas laikā kopā ar visu nozaru ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas (protokollēmuma 5. punkts).

2021. gada 30. novembrī, ņemot vērā Ministru kabineta sniegto pilnvarojumu, IZM nosūtīja FIBA Europe valdības garantiju vēstuli (pievienota šā Ministru kabineta rīkojuma projekta paskaidrojošajiem materiāliem), kurā tika norādīts, ka gadījumā, ja LBS tiks apstiprināta par vienu no FIBA EuroBasket 2025 rīkotājām, Latvijas Republika garantē, ka:
(1) tā pilnībā atbalstīs un veicinās FIBA EuroBasket 2025 organizēšanu un norisi Latvijā un klasificēs FIBA EuroBasket 2025 sagatavošanu un norisi kā kopējas ieinteresētības jautājumu;
(2) tā veiks visus pasākumus, tostarp vajadzīgo normatīvo aktu un/vai dekrētu pieņemšanu, kas nepieciešami, lai izpildītu federācijas līgumsaistības pret FIBA Europe saistībā ar FIBA EuroBasket 2025;
(3) tā veiks visus nepieciešamos pasākumus, lai izpildītu muitas un intelektuālā īpašuma nosacījumus, tostarp visus īpašos tiesību aktus, kas pieņemti, lai aizsargātu FIBA Europe intelektuālo īpašumu saistībā ar FIBA EuroBasket 2025, lai aizliegtu slēpto mārketingu, nelikumīgas darbības ar biļetēm, neoficiālu ielu tirdzniecību un neatļautu publisku sacensību vērošanu;
(4) pozitīva FIBA Europe lēmuma gadījumā IZM sagatavos priekšlikumu budžeta pieprasījumam saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku, lai atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām un attiecīgā gada budžetā paredzētā finansējuma ietvaros atbalstītu FIBA EuroBasket 2025 sagatavošanu un norisi. Grupas turnīra gadījumā nepieciešamais finansējums nepārsniegs 4 515 000 euro, savukārt grupas turnīra un finālposma organizēšanas gadījumā finansējums nepārsniegs 10 000 000 euro. IZM sadarbībā ar LBS izstrādās efektīvāko piedāvājumu nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai un iesniegs Ministru kabinetā.

2022. gada 29. martā FIBA Europe valdes sēdē tika nolemts, ka FIBA EuroBasket 2025  grupas turnīrs (viens no četriem) un finālposms norisināsies Latvijā (Rīgā), piešķirot šī nozīmīgā starptautiskā sporta pasākuma rīkošanas tiesības LBS. Uzreiz pēc šī lēmuma pieņemšanas (2022. gada 29. martā) tika parakstīts līgums starp LBS un FIBA Europe par FIBA EuroBasket 2025 rīkošanu (turpmāk - Organizēšanas līgums), nosakot pušu tiesības un pienākumus FIBA EuroBasket 2025  grupas turnīra un finālposma organizēšanā, tai skaitā juridiski nostiprinot arī LBS finansiālo saistību un sagatavošanās procesa izpildes kārtību un termiņus. Noslēgtais līgums ar FIBA Europe pievienots šā Ministru kabineta rīkojuma projekta paskaidrojošajiem materiāliem.

Atbilstoši FIBA EuroBasket 2025 Kandidēšanas ziņojumā iekļautam pieprasītā valsts līdzfinansējuma grafikam un tajā iekļautajām izdevumu pozīcijām, kā arī saskaņā ar Organizēšanas līgumā uzņemtajām saistībām FIBA EuroBasket 2025 organizēšanas 2023. gada izdevumu segšanai LBS piešķirami 1 820 000 euro, tai skaitā:
(1) 1 300 000 euro FIBA EuroBasket 2025 licences otrā un trešā maksājuma veikšanai FIBA Europe;
(2) 250 000 euro FIBA EuroBasket 2025 informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma maksājuma veikšanai FIBA Europe.
(3) 270 000 euro LBS administratīvajiem izdevumiem 2023. gadam.

FIBA EuroBasket 2025 Kandidēšanas ziņojumā tika norādīts, ka gadījumā, ja FIBA Europe pieņems lēmumu par FIBA EuroBasket 2025 grupas turnīra vai grupas turnīra un finālposma organizēšanu Latvijā (Rīgā), tad jautājums par nepieciešamo līdzfinansējumu 2023. gadā (grupas turnīra un finālposma gadījumā līdz 1 820 000 euro), 2024. gadā (grupas turnīra un finālposma gadījumā līdz 2 020 000 euro) un 2025. gadā (grupas turnīra un finālposma gadījumā līdz 4 970 000 euro) izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas laikā kopā ar visu nozaru ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.


Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdē, izskatot IZM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā" (21-TA-1350) (turpmāk - WRC Kandidēšanas ziņojums), tika nolemts (prot. Nr. 81 96. §):
(1) atbalstīt FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā (protokollēmuma 2. punkts);
(2) pilnvarot izglītības un zinātnes ministru parakstīt garantiju vēstuli FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) starptautiskam organizatoram (WRC Promoter GmbH) atbilstoši informatīvā ziņojuma pielikumā pievienotai redakcijai. Noteikt, ka Ministru kabinets izpildīs saistības atbalstīt FIA WRC posma organizēšanu atbilstoši 2023. un 2024. gada valsts budžeta likumā šim mērķim paredzētajam finansējumam, savukārt atlikušās saistības atbilstoši nepieciešamībai, lai nodrošinātu FIA WRC posma organizēšanu, pilnā apmērā sedzamas no LAF un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "RA Events" līdzekļiem (protokollēmuma 3. punkts);
(3) ja FIA WRC starptautiskais organizators (WRC Promoter GmbH) noslēdz līgumu ar SIA "RA Events" par FIA WRC posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā, IZM sadarbībā ar LAF un SIA "RA Events" sagatavot un izglītības un zinātnes ministram sešu mēnešu laikā pēc attiecīga līguma noslēgšanas noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par nepieciešamo turpmāko rīcību FIA WRC posma organizēšanai, kā arī par efektīvāko piedāvājumu nepieciešamā līdzfinansējuma nodrošināšanai, ņemot vērā, ka līdzfinansējums organizēšanai nepārsniedz 2 450 000 euro, kā arī 2024. gadā no valsts budžeta netiek līdzfinansēti citi ar LAF un tās sadarbības partneru organizēti nacionālas nozīmes starptautiski sporta pasākumi (protokollēmuma 4. punkts);
(4) jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2023. un 2024. gadam FIA WRC posma organizēšanai Latvijā 2024. gadā ir izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas laikā kopā ar visu nozaru ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas (protokollēmuma 5. punkts).

2021. gada 21. decembrī, ņemot vērā Ministru kabineta sniegto pilnvarojumu, IZM nosūtīja WRC Promoter GmbH valdības garantiju vēstuli (pievienota šā Ministru kabineta rīkojuma projekta paskaidrojošajiem materiāliem), kurā tika norādīts, ka gadījumā, ja LAF un tās partnerim SIA "RA Events", parakstot organizēšanas līgumu, tiks piešķirtas tiesības organizēt FIA WRC posmu Latvijā 2024. gadā, Latvijas Republika garantē, ka
(1) tā pilnībā atbalstīs FIA WRC posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā un klasificēs FIA WRC Latvijas posma sagatavošanu un norisi kā kopējas ieinteresētības jautājumu;
(2) ja starp WRC Promoter GmbH un SIA "RA Events" ir noslēgts līgums par FIA WRC posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā, IZM sagatavos priekšlikumu budžeta pieprasījumam, lai atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām un attiecīgā gada (2023. un 2024. gada) budžetā paredzētā finansējuma ietvaros atbalstītu FIA WRC Latvijas posma  sagatavošanu un norisi 2024. gadā. Nepieciešamais finansējums nepārsniegs 650 000 euro 2023. gadā (FIA Eiropas rallija čempionāta licences maksa 2023. gadam un FIA WRC Latvijas posma organizēšanas izmaksas) un 1 800 000 euro 2024. gadā (un FIA WRC Latvijas posma promoutera licences maksa un FIA licences maksa, kā arī organizēšanas izmaksas). IZM sadarbībā ar LAF un tās partneri SIA "RA Events" izstrādās efektīvāko piedāvājumu nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai un iesniegs Ministru kabinetā. Valdība izpildīs saistības atbalstīt FIA WRC posma organizēšanu atbilstoši 2023. un 2024. gada valsts budžeta likumā šim mērķim paredzētajam finansējumam, savukārt atlikušās saistības atbilstoši nepieciešamībai, lai nodrošinātu FIA WRC posma organizēšanu, pilnā apmērā sedzamas no LAF un SIA "RA Events" līdzekļiem.

2022. gada 27. aprīlī starp WRC Promoter GmbH un SIA "RA Events" tika noslēgts līgums par FIA WRC posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā, kā arī ar šo līgumu saistītais līgums par FIA Eiropas rallija čempionāta (ERC) posma organizēšanu Latvijā 2023. gadā, nosakot pušu tiesības un pienākumus FIA WRC posma un ar to saistītā FIA ERC posma organizēšanā, tai skaitā juridiski nostiprinot arī SIA "RA Events" finansiālo saistību un sagatavošanās procesa izpildes kārtību un termiņus. Noslēgtais līgums ar WRC Promoter GmbH pievienots šā Ministru kabineta rīkojuma projekta paskaidrojošajiem materiāliem.

WRC Kandidēšanas ziņojumā tika norādīts, ka gadījumā, ja WRC starptautiskais organizators (WRC Promoter GmbH) noslēgs līgumu ar SIA "RA Events" par FIA WRC posma organizēšanu Latvijā 2024. gadā, tad jautājums par 2023. gadā nepieciešamo līdzfinansējumu (650 000 euro) un 2024. gadā nepieciešamo līdzfinansējumu (1 800 000 euro) izskatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas laikā kopā ar visu nozaru ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem ņemot vērā valsts budžeta finansiālās  iespējas.


2022. gads Latvijas pludmales volejbolam ir bijis panākumiem bagātākais, jo tik daudz medaļu pasaules un Eiropas čempionātos Latvijas sportistiem līdz šim vienā gadā nebija izdevies izcīnīt. Pludmales volejbola pasauli pārsteidza mūsu jaunatne, parūpējoties par vēsturisku notikumu - Pasaules čempionātā U-19 grupā finālā sacentās divas komandas no Latvijas - Kristians Fokerots un Gustavs Auziņš pret Dāvi Teteri un Oliveru Bulgaču, tādējādi apliecinot, ka šim sporta veidam Latvijā ir spoža nākotne. Gustavs Auziņš un Kristians Fokerots ir ne tikai pasaules, bet arī Eiropas čempioni U-18 vecuma grupā. Savukārt Eiropas čempionātā līdz 22 gadu vecumam sudraba medaļas šogad izcīnīja Artūrs Rinkevičs, spēlējot duetā ar Kristianu Fokerotu. Arī sievietēm jauniešu vecumā bijuši augsti panākumi - Eiropas čempionāta U-20 grupā sudraba medaļas izcīnīja Deniela Konstantinova un Līva Ēbere. Īpaši nozīmīga ir arī zelta medaļa Eiropas čempionātā sievietēm, ko izcīnīja Anastasija Samoilova un Tīna Graudiņa, kļūstot par nu jau divkārtējām Eiropas čempionēm. Latvijas potenciālu pludmales volejbolā novērtē arī starptautiskā mērogā un Latvija (LVF) ir saņēmusi apstiprinājumu no Starptautiskās Volejbola federācijas (FIVB) par Pasaules tūres pludmales volejbolā (Beach Pro Tour Challenge) rīkošanu Jūrmalā 2023. gada 15.-18. jūnijā. LVF norāda, ka tā ir iespēja vēl vairāk veicināt Latvijas pludmales volejbola sportistu atpazīstamību pasaules mērogā, kā arī turpināt lielo sporta pasākumu organizēšanu, veicinot arī plašākas sabiedrības interesi par tiem. Pasaules kausa tūres posma pludmales volejbolā sarīkošana dotu iespēju mūsu sportistiem labāk sagatavoties 2024. gada Parīzes olimpiskajām spēlēm, kā arī ļautu mūsu sportistiem startēt visaugstākā līmeņa sacensībās, tā popularizējot arī Latvijas tēlu uz pasaules sporta skatuves. Lai nodrošinātu šo sporta sacensību sarīkošanu, LVF ir lūgusi IZM rast iespēju piešķirt valsts budžeta līdzfinansējumu 413 000 euro apmērā, sedzot sacensību licences maksājumus (kas sevī ietver rīkošanas tiesību maksu, kā arī tribīņu izmaksas un sportistu, personāla, tiesnešu izmitināšanas un ēdināšanas izdevumus [to no licences summas segs FIVB]). 



Kopš 2009. gada Ķeguma moto trasē "Zelta Zirgs" norisinās FIM pasaules čempionāta motokrosā posms (MXGP), kas kļuvis par vienu no iecienītākajiem posmiem pasaules čempionāta kalendārā. Sākot ar 2015.gadu Pasaules čempionāta posmu organizē Kristers Serģis ar savu komandu un 2019. gadā Latvijas MXGP posms Ķegumā tika atzīts par vislabāk organizētajām sacensībām visā Pasaules čempionātā. 2019. gada Latvijas Grand Prix sacensības, kas bija pēdējās pirms tika ieviesti epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai, Ķegumā pulcēja vairāk kā 200 sportistus un to kopumā apmeklēja vairāk kā 20 000 apmeklētāji. 2019.gadā sacensības tiešraidē tika translētas visās trijās Baltijas valstīs kā arī lielākajos pasaules sporta televīzijas kanālos (Eurosport, BEIN, FOX Sports, RAI, CBS Sports, Star Sports China, u.c) un aptvēra vairāk kā 100 miljonus lielu auditoriju vairāk kā 70 pasaules valstīs, tādējādi kļūstot par vienu no visplašāk atspoguļotajiem sporta pasākumiem Latvijā 2019.gadā. MXGP klasē Latviju pārstāv 2017. gada Pasaules čempions MX2 klasē Pauls Jonass. MXGP Pasaules čempionāta sacensību organizēšana nodrošina ne tikai motosporta attīstīšanu un popularizēšanu. Saskaņā ar vairākkārt sacensību laikā veiktiem pētījumiem, sacensību organizēšana valsts budžetam ir nodrošinājusi ieņēmumus, kas pārsniedz licences iegādes izmaksas, kas kopš 2009. gada tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar 2019. gada sacensību laikā veiktajiem Latvijas MXGP ekonomiskās ietekmes novērtējuma rezultātiem, pasākums Latvijas valsts ekonomikai piesaistījis ārvalstu naudas līdzekļus ~1,5 miljonu euro apmērā, kas 4 reizes pārsniedz piešķirtā valsts finansējuma apmēru. Par katru valsts piešķirto euro pasākums valsts ekonomikai piesaistījis 4.1 euro un radījis papildus tiešos nodokļu ieņēmumus  (tikai ārvalstu viesu samaksātā PVN veidā) ~250 000 euro apmērā. Licences summa Latvijas posma organizēšanai 2023. gadam (līdzīgi kā 2021. un 2022. gadam) ir noteikta 375 000 euro apmērā, kuru LMF lūdz segt no valsts budžeta līdzekļiem.


Krievijas Federācijas (ar Baltkrievijas Republikas iesaisti) kara Ukrainā dēļ Ukrainas Basketbola federācijai joprojām nav iespēju savā valstī rīkot Starptautiskās basketbola federācijas (FIBA) kalendārā paredzētās sacensības. Ņemot vērā labo sadarbību starp Ukrainas un Latvijas basketbola federācijām, kā arī, ņemot vērā to, ka Ukrainas vīriešu basketbola izlases galvenais treneris ir ilggadējais Latvijas valstsvienības spēlētājs un galvenais treneris Ainars Bagatskis, Ukrainas Basketbola federācija (turpmāk arī - UBF) lūgusi LBS palīdzību, lai organizētu Ukrainas nacionālās izlases līdzdalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas spēļu ciklā. Ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojuma Nr. 386 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 1. punktu atbalsta sniegšanai UBF jūlija spēļu ciklam LBS tika piešķirti 96 277 euro, ar Ministru kabineta 2022. gada 18. augusta rīkojuma Nr. 557 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 1. punktu atbalsta sniegšanai UBF augusta spēļu ciklam LBS tika piešķirti 123 053 euro, savukārt ar Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojuma Nr. 820 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 2. punktu atbalsta sniegšanai UBF novembra spēļu ciklam LBS tika piešķirti 64 818 euro. No savas puses LBS darbinieki bez atlīdzības nodrošināja organizatorisko atbalstu, lai Ukrainas komandas spēles "Arēna Rīga" varētu notikt saskaņā ar Starptautiskās Basketbola federācijas (FIBA) standartiem. IZM saņemtajā LBS 2022. gada 26. novembra vēstulē (finanšu pieprasījumā) Nr. 03/138 LBS informē, ka ir saņēmusi UBF vēstuli ar lūgumu palīdzēt organizēt arī Ukrainas valstsvienības gatavošanos 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā - organizēt Ukrainas vīriešu basketbola izlases treniņprocesu, lidojumu uz 2022. gada 23. februāra izbraukuma spēli uz Itāliju, kā arī kvalifikācijas turnīra pēdējo spēli 2022. gada 26. februārī Latvijā ("Arēna Rīga") ar Nīderlandes izlasi, nodrošinot transportu un ēdināšanas pakalpojumus, kā arī segt spēles sarīkošanas un citas organizatoriskās izmaksas. LBF lūdz rast iespēju piešķirt LBS finansējumu, lai atbalstītu Ukrainas nacionālās basketbola izlases gatavošanos un līdzdalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas 2023. gada februāra spēļu ciklā saskaņā ar pievienoto tāmi 65 433,50 euro apmērā. Vēstulē LBS arī informē, ka visi spēles Ukraina - Nīderlande ienākumi, ja tādi būs, tiks izmantoti Ukrainas basketbola izlašu turpmākās darbības nodrošināšanai.

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 20. oktobra sēdē tika pieņemta zināšanai (prot. Nr.5 4.§, 4.1. apakšpunkts) IZM sniegtā informācija par 2022. gada nogalē un 2023. gadā Latvijā plānotajiem (tai skaitā arī 2023. gadā sedzamajiem izdevumiem 2024. un 2025. gadā plānotajiem) nacionālas nozīmes starptautiskiem sporta pasākumiem un tika nolemts (prot. Nr.5 4.§, 4.4. apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu, izskatot likumprojektu "Par valsts budžetu 2023. gadam", paredzēt valsts budžeta līdzfinansējumu 2023. gadā Latvijā plānotajiem (tai skaitā arī 2023. gadā sedzamajiem izdevumiem 2024. un 2025. gadā plānotajiem) nacionālas nozīmes starptautiskiem sporta pasākumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas [protokollēmuma 4.4. apakšpunkts]. Minētajā sarakstā bija iekļauta arī FIBA EuroBasket 2025, FIA Eiropas rallija, FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) un FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanas 2023. gada izdevumu segšana. Ņemot vērā, ka, ievērojot likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 21. panta trešajā daļā noteikto Saeimas vēlēšanu gadā valsts budžeta likuma (budžeta likumprojektu paketes) projekts iesniedzams Saeimai ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc tam, kad jaunievēlētā Saeima izteikusi Ministru kabinetam savu uzticību, kā rezultātā 2023. gada valsts budžeta likums 2023. gada 1. janvārī vēl nebūs stājies spēkā, ir risināms jautājums par:
(1) FIBA EuroBasket 2025 obligāti veicamiem maksājumiem, tai skaitā vērtējot iespējas valsts budžeta līdzekļus piešķirt vēl 2022. gadā (nodrošinot izdevumu segšanu līdz 2022. gada 31. decembrim), it īpaši ņemot vērā, ka FIBA EuroBasket 2025 licences otrais maksājums FIBA Europe veicams līdz 2023. gada 31. martam. Savukārt jautājums par LBS administratīvajiem izdevumiem 2023. gadam (270 000 euro) pirms virzīšanas izskatīšanai Ministru kabinetā vispirms izvērtējams ar Ministru prezidenta 2022. gada 13. jūlija rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-225 izveidotās Rīcības komitejas 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) organizēšanas uzraudzībai sēdē;
(2) 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta licences maksājumu, tai skaitā vērtējot iespējas valsts budžeta līdzekļus piešķirt vēl 2022. gadā (nodrošinot izdevumu segšanu līdz 2022. gada 31. decembrim), it īpaši ņemot vērā, ka saskaņā ar SIA "RA Events" 2022. gada 13. decembra vēstulē minēto licences maksājums 400 000 euro apmērā  sacensību rīkotājorganizācijai - WRC Promoter GmbH - veicams ne vēlāk kā līdz 2023. gada 30. janvārim. Savukārt jautājums par SIA "RA Events" administratīvajiem izdevumiem 2023. gadam (250 000 euro) pirms virzīšanas izskatīšanai Ministru kabinetā vispirms izvērtējams ar Ministru prezidenta 2022. gada 1. septembra rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-269 izveidotās Rīcības komitejas 2024. gada FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) posma organizēšanas uzraudzībai sēdē;
(3) 2023. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) licences  maksājumu (413 000 euro), tai skaitā vērtējot iespējas valsts budžeta līdzekļus piešķirt vēl 2022. gadā (nodrošinot izdevumu segšanu līdz 2022. gada 31. decembrim);
(4) 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma licences maksājumu (375 000 euro), it īpaši ņemot vērā, ka saskaņā ar LMF un sacensību organizatora SIA "Kristers Serģis moto" sniegto informāciju licences maksājums sacensību rīkotājorganizācijai - INFRONT MOTO RACING GROUP - veicams līdz 2022. gada 31. decembrim;
(5) atbalsta sniegšanu Ukrainas Basketbola federācijai, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā, tai skaitā vērtējot iespējas valsts budžeta līdzekļus piešķirt vēl 2022. gadā (nodrošinot līdzekļu pārskaitīšanu LBS līdz 2022. gada 31. decembrim).

Ja tiktu rasts risinājums un līdzekļus minētajiem mērķiem varētu piešķirt vēl 2022. gadā, tad vienlaikus tiktu atslogoti 2023. gada valsts budžeta izdevumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība atbilstoši FIBA Eurobasket 2025 Kandidēšanas ziņojumā iekļautam valsts līdzfinansējuma grafikam piešķirt LBS valsts budžeta līdzekļus 1 550 000 euro apmērā, lai 2022. gadā segtu ar FIBA EuroBasket 2025 organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus 2023. gadam.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši FIBA Eurobasket 2025 Kandidēšanas ziņojumā iekļautam valsts līdzfinansējuma grafikam no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM pārskaitīšanai LBS 1 550 000 euro, lai 2022. gadā segtu ar FIBA EuroBasket 2025 organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus 2023. gadam, tai skaitā:
(1) 1 300 000 euro FIBA EuroBasket 2025 licences iegādes otrajam un trešajam maksājumam;
(2) 250 000 euro FIBA EuroBasket 2025 tehnoloģiju nodrošinājuma maksājumam.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt LVF valsts budžeta līdzekļus 413 000 euro apmērā, lai 2022. gadā segtu ar 2023. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM pārskaitīšanai LVF 413 000 euro, lai 2022. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) licences iegādi.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība atbilstoši informatīvā ziņojumā "Par nepieciešamo turpmāko rīcību 2024. gada FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) posma organizēšanai Latvijā" (22-TA-2076) iekļautam valsts līdzfinansējuma grafikam piešķirt LAF valsts budžeta līdzekļus 400 000 euro apmērā, lai 2022. gadā segtu ar 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši informatīvā ziņojumā "Par nepieciešamo turpmāko rīcību 2024. gada FIA Pasaules rallija čempionāta (WRC) posma organizēšanai Latvijā" (22-TA-2076) iekļautam valsts līdzfinansējuma grafikam no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM pārskaitīšanai LAF 400 000 euro, lai 2022. gadā segtu ar 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt LMF valsts budžeta līdzekļus 375 000 euro apmērā, lai 2022. gadā segtu 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM pārskaitīšanai LMF 375 000 euro, lai 2022. gadā segtu 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanu Latvijā saistītos izdevumus.
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt LBS valsts budžeta līdzekļus 65 433 euro apmērā, lai sniegtu atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai un segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā.
Risinājuma apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM pārskaitīšanai LBS 65 433 euro, lai sniegtu atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai un 2022. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvs risinājums būtu līdzekļu piešķiršana no 2023. gada IZM valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammā 09.16.00 "Dotācija nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā" šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem, tomēr to apjoms (242 415 euro) ir nepietiekams visu četru sacensību līdzfinansēšanai, turklāt 2023. gadā Latvijā ir plānoti arī citi nacionālas nozīmes starptautiski sporta pasākumi.

2023. gada valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" budžeta apakšprogrammas 09.16.00 "Dotācija nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā" līdzekļus (242 415 euro) paredzēts novirzīt trīs 2023. gada februārī paredzēto starptautisko sporta pasākumu (biedrības "Latvijas Biatlona federācija" Madonā no 2023. gada 13. līdz 19. februārim plānoto 2023. gada IBU Eiropas Junioru čempionātu biatlonā [piešķirot 60 000 euro]; LBSF Siguldā no 2023. gada 13. līdz 19. februārim plānoto IBSF BMW Pasaules kausa posmu bobslejā un skeletonā [piešķirot 120 000 euro], kā arī biedrības "Latvijas Orientēšanās federācija" no 2023. gada 30. janvāra līdz 5. februārim Madonā plānoto 2023. gada Eiropas čempionātu orientēšanās ar slēpēm (ESOC2023), 2023. gada Pasaules junioru čempionātu orientēšanās ar slēpēm (JWSOC2023) un 2023. gada Eiropas jauniešu čempionāta orientēšanās ar slēpēm (EYSOC) finansēšanai [piešķirot 22 415 euro], papildus atbalstot arī biedrības "Latvijas Riteņbraukšanas federācija" 2023. gada augustā Latvijā, Lietuvā un Igaunijā tradicionāli paredzēto daudzdienu velobraucienu "Baltic Chain Tour" [piešķirot 40 000 euro]), par ko lēmumi tiks pieņemti 2023. gada janvārī.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma piešķiršana, lai līdzfinansētu attiecīgo nacionālas nozīmes sporta sacensību organizēšanu, sekmē Latvijas ekonomikas attīstību (ēdināšanas, pārtikas un degvielas mazumtirdzniecības, kā arī viesnīcu un restorānu servisa u.c. jomas), tādējādi daļēji vai pilnībā kompensējot ar sacensību organizēšanu saistītos valsts izdevumus, ko apliecina arī vairāki pētījumi par šāda veida sporta sacensību organizēšanas ekonomiskajiem ieguvumiem un ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.

IZM ieskatā FIBA EuroBasket 2025 organizēšana ir uzskatāma par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu, tādēļ līdzekļu piešķiršana minētam mērķim no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" ir atbilstoša tiesiskajam regulējumam. Par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu tas uzskatāms, jo Eiropas čempionāts (turklāt olimpiskajā sporta veidā) ir valstiski nozīmīgs notikums, kas turklāt saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 91 "Noteikumi par Latvijas sabiedrībai īpaši svarīgiem notikumiem, kas atspoguļojami audiovizuālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos" 2.10. apakšpunktu ir uzskatāms par Latvijas sabiedrībai īpaši svarīgu notikumu, kas atspoguļojams audiovizuālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, turklāt FIBA EuroBasket 2025 būs nozīmīgākais sporta notikums Eiropā 2025. gadā. Atzīmējams, ka no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļi FIBA EuroBasket 2025 organizēšanas izdevumu segšanai (FIBA Europe veicamajiem licences un citiem obligātajiem maksājumiem) 2022. gadā tika piešķirti ar Ministru kabineta 2022. gada 24. maija rīkojumu Nr. 361 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"". Ievērojot minēto, IZM rosina arī FIBA EuroBasket 2025 organizēšanas 2023. gada izdevumu segšanai nepieciešamos līdzekļus 1 550 000 euro apmērā (1 300 000 euro FIBA EuroBasket 2025 licences otrā un trešā maksājuma veikšanai FIBA Europe un 250 000 euro FIBA EuroBasket 2025 informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma maksājuma veikšanai FIBA Europe) LBS piešķirt no 2022. gada valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Tāpat kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu IZM ieskatā var klasificēt arī LVF, LAF un LMF finanšu pieprasījumus, ko apliecina fakts, ka tās ir visaugstākā līmeņa sacensības pludmales volejbolā, rallijā un motokrosā, kas plaši tiek translētas pasaules sporta televīzijas kanālos un citos medijos un aptver ļoti plašu auditoriju daudzās pasaules valstīs. Atzīmējams, ka no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" līdzekļi 2022. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā, 2022. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma un 2022. gada pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanai tika piešķirti ar Ministru kabineta 2021. gada 1. decembra rīkojumu Nr. 895 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"". Ievērojot minēto, IZM rosina arī 2023. gadā šo abu sacensību organizēšanai valsts budžeta līdzekļus piešķirt 2022. gada valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Izvērtējot LBS finanšu pieprasījumu atbalsta sniegšanai Ukrainas Basketbola federācijai, IZM ieskatā to var klasificēt kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu, tādejādi turpinot ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojuma Nr. 386 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 1. punktu, Ministru kabineta 2022. gada 18. augusta rīkojuma Nr. 557 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 1. punktu un Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojuma Nr. 820 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 2. punktu sniegto valsts atbalstu Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanai un dalībai 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2022. gada vasaras (jūlija un augusta) un rudens spēļu ciklā, turklāt šis 2023. gada februāra cikls ir pēdējais.

Tāpat ir norādāms, ka LBS, LVF, LAF un LMF ir valstiski nozīmīgas sporta organizācijas, kas nodrošina tām kā atzītajām sporta federācijām Sporta likumā noteikto uzdevumu izpildi. Tomēr galīgo lēmumu par to var pieņemt tikai Ministru kabinets.


IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par finansējuma piešķiršanas LBS, LVF, LAF un LMF atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.

Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Atzīmējams, ka finansējuma piešķiršanas FIBA EuroBasket 2025 un WRC (tai skaitā FIA ERC) organizēšanai atbilstības komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam izvērtējums tika ietverts FIBA EuroBasket 2025 Kandidēšanas ziņojumā un WRC Kandidēšanas ziņojumā un tajos tika secināts, ka finansiālā atbalsta sniegšana LBS ar FIBA EuroBasket 2025 organizēšanu saistīto izdevumu segšanai, kā arī finansiālā atbalsta sniegšana LAF ar WRC (tai skaitā FIA ERC) organizēšanu saistīto izdevumu segšanai vienlaikus neatbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām pazīmēm un attiecīgi minētais atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu.

Tāpat konstatējams, ka arī atbalsta sniegšana LVF ar FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma un LMF ar FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanu saistīto izdevumu segšanai nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī, jo konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības 2023. gada sacensību sezonai jau ir piešķirtas (šo sporta sacensību rīkošana tieši Latvijā ir iekļauta attiecīgā sporta veida starptautiskās sporta federācijas (FIBV un FIM) kalendārā), turklāt tās ir piešķīrusi neatkarīga trešā puse (attiecīgā sporta veida starptautiskā sporta federācija - FIBV un FIM), kā rezultātā citas valstis un sacensību norises vietas, kuras nav iekļautas attiecīgā sporta veida starptautiskās sporta sacensību kalendārā 2023. gada sacensību sezonai, nevar organizēt šāda veida sporta sacensības. Tāpat konstatējams, ka atbalsta sniegšana valsts izlašu sportistu sagatavošanai un dalībai oficiālās valsts izlašu sporta sacensībās [LBS gadījumā] nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro. Tāpat uzsverams fakts, ka nevalstiskās sporta organizācijas (biedrības) [kādas ir arī LBS, LVF, LAF un LMF] darbojas to statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un to darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. Sporta federāciju biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. No Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu valsts izlašu sporta sacensību organizēšanai (LVF, LAF un LMF gadījumā attiecībā uz sporta sacensību organizēšanu, un daļēji LBS gadījumā). Tāpat skaidrojam, ka atbalsts LBS, LVF, LAF un LMF nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai, sporta sacensību organizēšanai, kā arī sportistu sagatavošanai un dalībai starptautiskās sporta sacensībās tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.

[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 803 433
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 803 433
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 803 433
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 803 433
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 803 433
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējā piešķiramā summa 2 803 433 euro.

LBS tiks piešķirti 1 550 000 euro, lai 2022. gadā segtu izdevumus, kas saitīti ar 2025. gada Eiropas čempionāta finālturnīra basketbolā vīriešiem (FIBA EuroBasket 2025) organizēšanu Latvijā, no tiem:
(1) 1 300 000 euro čempionāta organizēšanas licences iegādes otrajam un trešajam maksājumam;
(2) 250 000 euro čempionāta informācijas tehnoloģiju nodrošinājuma maksājumam.

LVF tiks piešķirti 413 000 euro, lai 2022. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada FIBV pasaules kausa posma pludmales volejbolā tūres posma (Beach Pro Tour Challenge) licences iegādi.

LAF tiks piešķirti 400 000 euro, lai 2022. gadā segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma organizēšanas licences iegādi.

LMF tiks piešķirti 375 000 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizēšanas licences iegādi.

LBS tiks piešķirti 65 433 euro, lai sniegtu atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai un segtu izdevumus, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīra 2023. gada februāra spēļu ciklā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". 

Piešķirot finansējumu, līdzekļi tiks izlietoti līdz 2022. gada 31. decembrim (veicot attiecīgo licenču u.c. obligāto maksājumu pārskatīšanu attiecīgo sporta veidu starptautiskajām sporta federācijām; savukārt Ukrainas Basketbola federācijas atbalsta gadījumā sporta treniņi un sacensības norisināsies no 2023. gada februāra otrajā pusē), kā arī netiks radītas saistības papildu valsts budžeta izdevumiem turpmākajiem gadiem.

Ņemot vērā, ka 2023. gada FIA Eiropas rallija čempionāta posma organizators Latvijā ir SIA "RA Events" (Reģ. Nr. 41203049203), IZM un LAF līgumā tiks noteikts, ka LAF tai piešķirtos valsts budžeta līdzekļus pārskaita SIA "RA Events", kas attiecīgi nodrošina šo līdzekļu pārskaitīšanu sacensību starptautiskam organizatoram (tiesību turētājam) kompānijai "WRC Promoter GmbH".

Ņemot vērā, ka 2023. gada FIM pasaules čempionāta motokrosā MXGP klasē posma organizators Latvijā ir SIA "Kristers Serģis moto" (Reģ. Nr. 44103018810), IZM un LMF līgumā tiks noteikts, ka LMF tai piešķirtos valsts budžeta līdzekļus pārskaita SIA "Kristers Serģis moto", kas attiecīgi nodrošina šo līdzekļu pārskaitīšanu sacensību starptautiskam organizatoram (tiesību turētājam) kompānijai "INFRONT MOTO RACING GROUP".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Basketbola savienība", Biedrība "Latvijas Volejbola federācija", Biedrība "Latvijas Automobiļu federācija", Biedrība "Latvijas Motosporta federācija"
Cits
SIA "RA Events", SIA "Kristers Serģis moto", Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Jautājums par 2023. gadā Latvijā plānotajiem (tai skaitā arī 2023. gadā sedzamajiem izdevumiem 2024. un 2025. gadā plānotajiem) nacionālas nozīmes starptautiskajiem pasākumiem tika izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 20. oktobra sēdē (prot. Nr.5 4. §).

Jautājums par atbalstu Ukrainas Basketbola federācijai izdevumu segšanai, kas saistīti ar Ukrainas nacionālās izlases sagatavošanu un dalību 2023. gada Pasaules kausa izcīņas kvalifikācijas turnīrā, iepriekš trīs reizes ticis izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes sēdēs un Ministru kabinetā, atbalstot valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu LBS.

6.4. Cita informācija

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 20. oktobra sēdē tika nolemts (prot. Nr.5 4.§) (a) pieņemt zināšanai IZM sniegto informāciju par 2023. gadā Latvijā plānotajiem (tai skaitā arī 2023. gadā sedzamajiem izdevumiem 2024. un 2025. gadā plānotajiem) nacionālas nozīmes starptautiskiem sporta pasākumiem [protokollēmuma 4.1. apakšpunkts]; (b) aicināt Ministru kabinetu, izskatot likumprojektu "Par valsts budžetu 2023. gadam", paredzēt valsts budžeta līdzfinansējumu 2023. gadā Latvijā plānotajiem (tai skaitā arī 2023. gadā sedzamajiem izdevumiem 2024. un 2025. gadā plānotajiem) nacionālas nozīmes starptautiskiem sporta pasākumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas [protokollēmuma 4.4. apakšpunkts].
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Biedrība "Latvijas Basketbola savienība"
  • Biedrība "Latvijas Volejbola federācija"
  • Biedrība "Latvijas Automobiļu federācija"
  • Ukrainas Basketbola federācija
  • SIA "RA Events"
  • SIA "Kristers Serģis moto"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi