Anotācija (ex-ante)

23-TA-107: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Konkurences likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regulas (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (Digitālo tirgu akts) (turpmāk - Digitālo tirgu akts), kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra regulas (ES) 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu (turpmāk – Ārvalstu subsīdiju regula) prasību izpildi.

Likumprojekts paredz:

- To, ka Konkurences padome būs kompetentā iestāde, kas uzraudzīs Digitālo tirgu akta un Ārvalstu subsīdiju regulas piemērošanu Latvijā un sniegs atbalstu Eiropas Komisijai (turpmāk - Komisija) tās izmeklēšanas darbībās.
- To, ka Konkurences padome izmeklē Digitālo tirgu akta pārkāpumus atbilstoši Konkurences likumā noteiktajai kārtībai un var izmantot visas Konkurences likumā noteiktās izmeklēšanas pilnvaras.
- To, ka Konkurences padomei, sniedzot atbalstu Komisijai Ārvalstu subsīdiju regulas pārkāpumu izmeklēšanā, ir visas Konkurences likumā paredzētās izpētes pilnvaras, kuras Konkurences padome īsteno, ievērojot Konkurences likumā noteikto lietu izpētes kārtību
- To, ka Valsts policija nodrošina Komisijai nepieciešamo palīdzību piespiedu pārbaudēs.
- Kārtību, kādā tiesa informē Eiropas Komisiju par tās lēmumiem saistībā ar Digitālo tirgu akta pārkāpumiem.
- Kārtību zaudējumu atlīdzībai par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem tiesā civilprasībās.

Likums stājas spēkā 2024. gada 12.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta un Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
12.01.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Digitālo tirgu akta 3.pantā noteiktajai kārtībai Komisija noteiks uzņēmumiem vārtziņu statusu līdz 2023.gada septembrim. Vārtziņiem jānodrošina Digitālo tirgu aktā noteikto pienākumu un aizliegumu izpildi sešu mēnešu laikā pēc statusa noteikšanas. Ņemot vērā Digitālo tirgu aktā noteikto kārtību, paredzams, ka vārtziņu pienākumu izpilde tiks uzsākta 2024.gada sākumā. Līdz ar to likumprojekts ir jāpieņem savlaicīgi pirms vārtziņi sāk izpildīt Digitālo tirgu akta noteikumus.

Saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulas 54. panta 3. punktu ar 2024. gada 12.janvāri jāsāk piemērot šīs regulas 14. panta 5., 6. un 7. punkts, konkrētāk, normas, kas paredz atbalsta sniegšanu Komisijai procesuālo darbību (inspekciju) īstenošanā, tai skaitā policijas atbalsta un tiesneša lēmuma saņemšanu, kur tas ir nepieciešams, kā arī pēc attiecīga Komisijas lūguma dalībvalstu patstāvīgu procesuālo darbību (inspekciju) un citu faktu vākšanas pasākumu veikšanu. Pārējās Ārvalstu subsīdiju regulas normas var pamatā piemērot, neveicot izmaiņas nacionālajā regulējumā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 1.novembrī stājās spēkā Digitālo tirgu akts, kura prasības sāk piemērot ar 2023.gada 2.maiju.
Digitālo tirgu akta mērķis ir veicināt iekšējā tirgus pienācīgu darbību, paredzot saskaņotus noteikumus, kas visiem uzņēmumiem nodrošina sāncensīgus un godīgus digitālās nozares tirgus visā Eiropas Savienībā jomās, kurās darbojas platformas ar lielu ietekmi uz tirgu jeb vārtziņi, un tādējādi sniedzot labumu komerciāliem lietotājiem un galalietotājiem. 
Digitālo tirgu akta būtība ir paredzēt vārtziņiem ex ante pienākumu un aizliegumu sarakstu, kas noteikti Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7.pantos, un kas vārtziņiem būs jāievēro ikdienas darbībās.
Saskaņā ar Digitālo tirgu akta 1.panta 6.punktu, Digitālo tirgu akts neskar Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. un 102. panta piemērošanu. Savukārt 11.apsvērumā paskaidrots, ka Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. un 102. pants un attiecīgie valstu konkurences noteikumi, kas paredzēti pret konkurenci vērstas daudzpusējas un vienpusējas rīcības novēršanai, kā arī apvienošanās kontrolei, tiecas aizsargāt netraucētu konkurenci tirgū. Ar Digitālo tirgu aktu īsteno mērķi, kas papildina, bet tomēr atšķiras no mērķa aizsargāt netraucētu konkurenci jebkurā attiecīgajā tirgū, kā noteikts konkurences tiesību aktos, proti, Digitālo tirgu akta mērķis ir nodrošināt, ka tirgi, kuros darbojas vārtziņi, ir sāncensīgi un godīgi un saglabā šīs iezīmes neatkarīgi no tā, kāda ir konkrētā vārtziņa, uz kuru attiecas Digitālo tirgu akts, faktiskā, iespējamā vai paredzamā ietekme uz konkurenci konkrētajā tirgū. Tādējādi – salīdzinājumā ar minētajiem noteikumiem – Digitālo tirgu akts tiecas aizsargāt atšķirīgas juridiskās intereses, un tas būtu jāpiemēro, neskarot minēto noteikumu piemērošanu.

Saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulu Komisija veic izvērtējumu par ārvalstu subsīdiju kropļojošo ietekmi un tās novēršanas pasākumiem vispār, bet it sevišķi uzņēmumu koncentrācijas gadījumos un publisko iepirkumu procedūrās. Šādu izvērtējumu Komisija galvenokārt veic, pamatojoties uz koncentrācijas darījumos iesaistīto uzņēmumu vai līgumslēdzēju un līgumslēdzēju iestāžu iepirkumu procedūrās sniegto vai tām pieprasīto informāciju, kuras sniegšanu Ārvalstu subsīdiju regula uzliek par pienākumu. Taču Ārvalstu subsīdiju regulā ir paredzēti arī tādi gadījumi, kad Komisija var lūgt atbalstu no dalībvalstīm (valsts iestādēm), proti:
- saskaņā ar 13. panta 5. punktu – sniegt informāciju Komisijai, kas tai nepieciešama regulā paredzēto pienākumu izpildei;
- saskaņā ar 14. panta 7. punktu – pēc Komisijas pieprasījuma dalībvalsts savā teritorijā veikt inspekcijas vai citus faktu vākšanas pasākumus, lai konstatētu, vai pastāv iekšējo tirgu izkropļojoša ārvalstu subsīdija;
- saskaņā ar 36. panta 1. punktu – veicot tirgus izmeklēšanu par konkrēto nozari, konkrēto saimnieciskās darbības veidu vai attiecīgā subsīdiju instrumenta izmantojumu, Komisija var arī dalībvalstīm pieprasīt sniegt informāciju, kas tām ir pieejama.
Tāpat dalībvalstu iesaiste var būt nepieciešama šādos gadījumos:
- informācijas nodošanai Komisijai (piemēram, Ārvalstu subsīdiju regulas 9. panta 1. punkts, 35. panta 1. punkts);
- informācijas saņemšanai no Komisijas (piemēram, Ārvalstu subsīdiju regulas 10. panta 2.–4. punkts, 13. panta 7. punkts, 35. punkta 3. punkts);
- sodu izpildes nodrošināšanai (piemēram, Ārvalstu subsīdiju regulas 38. panta 3. punkts);
- viedokļu sniegšanai Komisijai (piemēram, Ārvalstu subsīdiju regulas 40. panta 1. punkts);
- dalības nodrošināšanai Komiteju procedūrā (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 48. pantu), tai skaitā vērtējot pēc būtības, uzdodot jautājumus un sniedzot viedokli par Komisijas sagatavotajiem lēmumiem par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas aizliegumu (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 31. panta 2. punkts), lēmumiem par koncentrācijas darījumu aizliegumu (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 25. panta 3. punkta c) apakšpunktu), pagaidu noregulējumu (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 12. panta 1. punkta otro daļu), lēmumiem par korektīvajiem pasākumiem (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 11. panta 2. punktu), vadlīnijām (skat. Ārvalstu subsīdiju regulas 47. panta 1. punkts) u. c.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Digitālo tirgu akta prasību nodrošināšana

Atbilstoši Digitālo tirgu aktam, tā uzraudzību veiks Komisija, savukārt Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu (turpmāk - Dalībvalstu) konkurences iestādes sniegs palīdzību Komisijas uzraudzības procedūrā. Attiecīgi Latvijai ir jānodrošina, ka Konkurences padome var sniegt visu nepieciešamo palīdzību Komisijai, ja izmeklēšana par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem notiek Latvijā.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 22.pantam Komisijai ir pilnvaras veikt jebkuru fizisku vai juridisku personu izjautāšanu, kas piekrīt šādai iztaujāšanai, ar mērķi vākt informāciju Komisijas izpētes lietās. Veicot iztaujāšanu uzņēmuma telpās konkrētā Dalībvalstī, Komisija informē attiecīgo Dalībvalsts konkurences iestādi, kuras teritorijā notiek iztaujāšana. Pēc attiecīgās Dalībvalsts konkurences iestādes pieprasījuma, tās amatpersonas var palīdzēt amatpersonām un citām pavadošajām personām, kuras pilnvarojusi Komisija, veikt iztaujāšanu.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 23.pantam Komisijai ir pilnvaras veikt visas vajadzīgās uzņēmuma vai uzņēmumu apvienības pārbaudes. Tas ietver, tostarp: iekļūt jebkurās uzņēmumu un uzņēmumu apvienību telpās, zemes īpašumos un transporta līdzekļos; pārbaudīt, iegūt vai izņemt dokumentu, tostarp, grāmatvedības dokumentu kopijas vai izvilkumus; aizzīmogot jebkuras uzņēmuma telpas un dokumentus; prasīt jebkuram uzņēmuma vai uzņēmumu apvienības darbiniekam vai pārstāvim paskaidrojumus. 
Lai veiktu šādas pārbaudes, Komisija var lūgt Dalībvalsts konkurences iestādes palīdzību, kuras teritorijā jāveic pārbaude. Ja Komisija atklāj, ka uzņēmums vai uzņēmumu apvienība pretojas pārbaudēm, kas norīkotas saskaņā ar Digitālo tirgu akta 23.pantu, attiecīgā Dalībvalsts sniedz tām vajadzīgo palīdzību, attiecīgā gadījumā lūdzot policijas vai līdzīgas izpildiestādes palīdzību, lai ļautu tām veikt savu pārbaudi.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 27.pantam vārtziņu komerciālie lietotāji, konkurenti un galalietotāji, kā arī to pārstāvji var informēt savas Dalībvalsts konkurences iestādi vai Komisiju par jebkādu vārtziņu īstenotu praksi vai rīcību, kas ir Digitālo tirgu akta darbības jomā. Vienlaikus Dalībvalstu konkurences iestādēm un Komisijai ir pilnīga rīcības brīvība attiecībā uz piemērotākajiem pasākumiem un tām nav pienākums veikt pēcpasākumus saistībā ar saņemto informāciju. Ja, pamatojoties uz informāciju, kas saņemta, Dalībvalsts konkurences iestāde konstatē, ka var pastāvēt jautājums par neatbilstību Digitālo tirgu aktam, tad minētā iestāde šādu informāciju nodod Komisijai.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 38.panta 7.punktam Dalībvalstis savos nacionālajos tiesību aktos var noteikt, ka tās konkurences iestāde var pēc savas iniciatīvas veikt izpēti saistībā ar iespējamu Digitālo tirgu akta 5.,6., un 7.pantā noteikto vārtziņu pienākumu un aizliegumu neievērošanu tās teritorijā. Vienlaikus Digitālo tirgu akts paredz, ka Komisijai ir izpētes priekšroka. Ja Komisija uzsāk izpētes procedūru, tad tā atņem Dalībvalsts konkurences iestādei iespēju veikt šādu izpēti vai arī Dalībvalsts konkurences iestādei ir jāpabeidz izpēte, ja tā jau notiek.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 39.pantam Dalībvalstis nosūta Komisijai visu to valstu tiesu rakstisko spriedumu kopijas, kuras pieņem nolēmumus par Digitālo tirgu akta piemērošanu. Šādas kopijas nosūta nekavējoties pēc tam, kad pusēm ir paziņots pilnais rakstiskais spriedums.

Atbilstoši Digitālo tirgu akta 40.pantam Komisija izveido Digitālo tirgu akta augsta līmeņa grupu, kurā ietilpst Eiropas struktūras un tīkli elektronisko sakaru regulācijas, datu aizsardzības, patērētāju tiesību aizsardzības, audiovizuālo mediju pakalpojumu regulācijas un konkurences tiesību jomās. Šīs augsta līmeņa grupas mērķis būs sniegt Komisijai padomus un nodrošināt specializētas zināšanas jomās, kas ir tās locekļu kompetencē. No tā secināms, ka Dalībvalstu kompetentajām iestādēm minētajās jomās var būt zināšanas un kompetence par Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7.panta pārkāpumiem, un ir nepieciešams nodrošināt, ka iestādes, kurām ir kompetence minētajās jomās, sadarbojas un apmainās ar informāciju nacionālā līmenī. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka Konkurences padome veic Digitālo tirgu aktā uzliktos pienākumus Dalībvalstu konkurences iestādēm un izmanto šajā regulā paredzētās tiesības.

Likumprojekts paredz, ka Konkurences padomei ir Digitālo tirgu akta pārkāpumu izmeklēšanas pilnvaras, kā arī tiesības veikt procesuālās darbības un kārtību, kādā tiesa informē Konkurences padomi un Komisiju.

Lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta 39.panta prasības par tiesas spriedumu nosūtīšanu Komisijai, likumprojekts paredz grozījumus 20. un 20.1 pantā, nosakot, ka lietas par Digitālo tirgu aktu pārkāpumiem izskatīs Ekonomisko lietu tiesa civilprocesa kārtībā. Prasības tiks celtas par Digitālo tirgu akta 5.,6. un 7.panta pārkāpumiem un to rezultātā nodarītajiem zaudējumiem. Paredzams, ka prasības cels vārtziņu sniegto platformas pamatpakalpojumu galalietotāji un komerciālie lietotāji pret vārtziņiem.
Likumprojekts paredz, ka pēc lietas ierosināšanas par Digitālo tirgu akta pārkāpumu tiesā, tiesa septiņu dienu laikā nosūta Konkurences padomei prasības pieteikuma un lēmuma par lietas ierosināšanu norakstu. Pēc pilna sprieduma taisīšanas lietā par Digitālo tirgu akta pārkāpumu, tiesa septiņu dienu laikā nosūta sprieduma norakstu Konkurences padomei un Komisijai. Šī kārtība ir veidota pēc analoga ar kārtību, kādā Komisija tiek informēta par Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumu.
Tiesas lēmuma par lietas ierosināšanu nosūtīšana Konkurences padomei mērķis ir netiešā veidā veicināt Eiropas Komisijas iesaisti un dalību Latvijas tiesās lietās par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem. Proti, šī grozījuma mērķis ir nodrošināt, ka Konkurences padome ir informēta par to, kāda veida lietas saistībā ar Digitālo tirgu akta pārkāpumiem atrodas Latvijas tiesās pirms tajās tiek pieņemts attiecīgs spriedums. Līdz ar to minētā, kur tā to uzskata par nepieciešamu, var informēt Eiropas Komisiju par potenciālu nepieciešamību iesaistīties konkrētajā lietā, sniedzot viedokli tiesai Digitālo tirgu akta 39. panta 3. un 4. punkta ietvarā. Minētais līdz ar to paver praktiskas iespējas Eiropas Komisijai, sniedzot savu atzinumu, iesaistīties konkrētajā procesā jau pirmās instances tiesā. Likumsakarīgi šāds papildinājums arī veicina EK paredzēto tiesību Digitālo tirgu akta 39. panta 3. un 4. punktā veiksmīgāku (un teorētiski arī biežāku) izmantošanu.
Vienlaikus likumprojekts neparedz, ka Konkurences padome var sniegt atzinumu tiesai lietā par Digitālo tirgu pārkāpumu, ņemot vērā, ka Komisijai ir Digitālo tirgu akta izpildes uzraugošā iestāde, savukārt dalībvalstu konkurences iestādēm ir tikai atbalsta funkcija.

Papildus tam likumprojekts paredz grozījumus Konkurences likuma 21. līdz 21.5 pantos, kas regulē kārtību zaudējumu atlīdzībai tiesā, attiecinot šīs tiesības arī uz Digitālo tirgu aktu. Šo grozījumu mērķis ir nodrošināt tiesisko noteiktību, kad tiesā tiek izskatītas lietas par zaudējumu atlīdzību lietās par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem.
Attiecīgi grozījumi 21.panta pirmajā daļā paredz personām tiesības prasīt un saņemt zaudējumu atlīdzību par Digitālo tirgu aktu pārkāpumiem. 
Grozījumi 21.1 pantā par zaudējumu pārnesi būtu noderīgi, jo pārmaksas pārnese var teorētiski pastāvēt arī Digitālo tirgu akta pārkāpumu ietvaros. Piemēram, Digitālo tirgu akta 6.panta 12.punkts paredz, ka vārtzinim ir pienākums piemērot taisnīgus, sapratīgus un nediskriminējošus vispārējos noteikumus komerciālajiem lietotājiem piekļuvei aplikāciju veikaliem. Šai sakarā var eksistēt tādi gadījumi, ka vārtziņi piemēro nepamatoti augstu maksu par piekļuvi aplikācijas veikalam, kas ir zaudējumi komerciālajiem lietotājiem, kas savukārt šos zaudējumu vai nu izvēlas akumulēt, vai arī pārnest uz galalietotājiem, tostarp, patērētājiem, paaugstinot savas aplikācijas cenu aplikāciju veikalā. Ja zaudējumi ir pārnesti uz galalietotājiem un tie ir tos cietuši, komerciālajam lietotājam nebūtu pamata saņemt zaudējumu atlīdzība, bet tā būtu jāsaņem tikai galalietotājiem.
Grozījumi 21.2 pantā ir nepieciešami, jo šis pants ir papildinājums Konkurences likuma 21.1 pantam, un konsekvences nodrošināšanai. 21.2 panta nolūks ir nodrošināt, lai pārmaksas pārnešana neradītu pārkāpēja vairākkārtīgu atbildību vai atbildības neesamību.
Grozījumi 21.3 pantā ir nepieciešami, jo šis pants regulē noilguma termiņa tecējumu izlīguma sarunu gadījumā un novērš nenoteiktību šajos gadījumos. Pārējās šā panta daļās tiek regulēts atbildības sadalījums starp atlikušajiem pārkāpējiem, bet Digitālo tirgu akta kontekstā šāds regulējums nebūs aktuāls, jo atbildība par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem izriet no vienpusējas rīcības, ko veic vārtziņi.
Grozījumi 21.4 pantā ir nepieciešami, jo noilguma jautājumi kopumā ir vienlīdz būtiski arī zaudējumu atlīdzināšanas prasībās, kas izriet no Digitālo tirgu akta pārkāpumiem.
Grozījumi 21.5 pantā ir nepieciešami, jo ierobežojumi izprasīt noteikta veida pierādījumus no Konkurences padomes lietas materiāliem, kamēr tiek izmeklēta konkrēta lieta par Digitālo tirgu akta pārkāpumu, ir būtiski arī šādu lietu izmeklēšanas interesēs, pēc līdzības kā konkurences pārkāpumu lietās.
Piebilstams, ka šādas minētās prasības tieši neizriet no Digitālo tirgu akta, bet ir izstrādātas pēc analoģijas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26.novembra Direktīvas 2014/104/ES par atsevišķiem noteikumiem, kuri valstu tiesībās reglamentē zaudējumu atlīdzināšanas prasības par dalībvalstu un Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumiem (turpmāk - Zaudējumu direktīva) prasībām. Digitālo tirgu akts neliedz dalībvalstīm ieviest šādu regulējumu, attiecīgi dalībvalstīm ir rīcības brīvība šāda regulējuma iestrādāšanā savos nacionālajos normatīvajos aktos. Grozījumi ir analoģiski izstrādāti pēc Vācijas piemēra, kas izstrādājot grozījumu Vācijas konkurences likumā ievieš Zaudējumu direktīvas normu ekvivalentus nacionālajā regulējumā un attiecina tos uz zaudējumu atlīdzināšanas prasībām, kas izriet no Digitālo tirgu akta pārkāpuma. Vācijas konkurences likuma grozījumi vācu valodā ir pieejami šajā saitē: https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Downloads/Wettbewerbspolitik/wettbewerbsdurchsetzungsgesetz-referentenentwurf-bmwk.pdf?__blob=publicationFile&v=1
Attiecīgi būs nepieciešams grozīt saistītās Civilprocesa likuma normas 30.6 nodaļā, nosakot, ka Digitālo tirgu akta pārkāpums, kas konstatēts ar spēkā stājušos lēmumu vai ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu, no jauna nav jāpierāda, izskatot prasību par zaudējumu atlīdzināšanu. Līdz ar to ar šie grozījumi paredzēs, ka Latvijas uzņēmumiem un patērētājiem vairs tiesā nebūs atkārtoti jāpierāda Digitālo tirgu akta pārkāpuma esību, bet tikai zaudējumu apjomu un cēloņsakarību starp pārkāpumu un zaudējumiem. Šādi grozījumi ir lietderīgi, jo atvieglos zaudējumu atlīdzību Digitālo tirgu akta pārkāpumu gadījumā pēc analoģijas ar konkurences tiesību pārkāpumiem. Tas nodrošinātu atlīdzinājumu cietušajām personām un mazinātu netiešo kaitējumu, kas nodarīts digitālā tirgus struktūrai un tā darbībai kopumā. Ņemot vērā potenciālo vārtziņu plašo ietekmi Eiropas Savienībā un to sniegto pakalpojumu popularitāti, Latvijas galalietotāji (tostarp, patērētāji) un uzņēmumi, kas ir atkarīgi no vārtziņu pakalpojumiem, būs ieguvēji no šāda regulējuma.

Likumprojekts paredz papildināt 28.pantu ar (11) daļu, nosakot, ka Konkurences padomei ir visas Konkurences likumā paredzētās izpētes pilnvaras, lai izmeklētu Digitālo tirgu akta 5.,6., un 7.pantu pārkāpumus, un sniegtu atbalstu Komisijai. Digitālo tirgu akta pārkāpumu izmeklēšana notiek atbilstoši Konkurences likumā noteikto lietu izpētes kārtībai. Līdz ar to Latvija izmanto pilnvaru piešķiršanas brīvību konkurences iestādei pēc savas iniciatīvas veikt izpēti par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem bez Komisijas iesaistes, ko nosaka Digitālo tirgu akta 38.panta 7.punkts. Tas ir lietderīgi, lai neierobežotu Konkurences padomes iespējas atklāt konkrētajās lietās citus konkurences tiesību pārkāpumus, ja tādi pastāv.
Papildus tam, ņemot vērā minētos grozījumus un grozījumus Konkurences likuma 33.panta otrajā daļā, likumprojekts paredz tehniskus grozījumus 28.panta trešajā daļā, nosakot, ka Konkurences likuma VIII nodaļā lietotais termins “tirgus dalībnieks” šīs nodaļas ietvaros tiek saprasts kā Eiropas Savienības tiesību termins “uzņēmums”. Tas ir nepieciešams, lai nerastos pretruna starp Konkurences likuma VIII nodaļu un to, kā termins “tirgus dalībnieks” definēts Konkurences likuma 1. panta 9. punktā. Norādāms, ka arī Digitālo tirgu aktā pamatā tiek lietots termins “uzņēmums”.

Lai nodrošinātu Digitālo tirgu akta 23.panta prasības par pārbaudēm, likumprojekts paredz grozījumus Konkurences likuma 33.pantā, ka Konkurences padome sniedz Komisijai nepieciešamo palīdzību procesuālo darbību sagatavošanā un veikšanā. Savukārt, lai nodrošinātu prasības attiecībā uz piespiedu pārbaudēm, likumprojekts paredz, ka Valsts policija nodrošina Komisijai nepieciešamo palīdzību, ja uzņēmums vai uzņēmumu apvienība nepakļaujas procesuālo darbību veikšanai. 
Konkurences likuma 9.panta piektā daļa jau šobrīd nodrošina Konkurences padomei, izmeklējot konkurences tiesību pārkāpumus, pilnvaras pieprasīt informāciju no jebkuras personas, iztaujāt personās, kā arī veikt pārbaudes uz vietas, tajā skaitā, pamatojoties uz tiesneša lēmumu, policijas klātbūtnē veikt piespiedu pārbaudes. Līdz ar to šo tiesību piemērošana tiek attiecināta arī uz Digitālo tirgu akta pārkāpumu izmeklēšanu, tostarp gadījumos, kad Konkurences padome sniedz palīdzību Komisijas izmeklēšanā.
Attiecībā uz to, vai Konkurences padomei būtu jānodrošina 9.panta piektajā daļā esošās pilnvaras arī izmeklējot Digitālo tirgu akta pārkāpumus un vai tas nepārkāpj Digitālo tirgu akta tvērumu, norādāms, ka:
Pirmkārt, Digitālo tirgu akta 23. pantā ietvertās Komisijas pilnvaras saturiski pēc būtības ir identiskas tām pilnvarām, kas ir noteiktas Padomes 2002. gada 16. decembra Regulas (EK) Nr. 1/2003 par to konkurences noteikumu īstenošanu, kas noteikti Līguma 81. un 82. pantā (turpmāk – Regula 1/2003) 20. pantā. Regula 1/2003, tostarp nosaka Komisijas pilnvaras, izmeklējot Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. un 102. panta pārkāpumus. Attiecīgi Konkurences likuma 32. un 33. pants regulē, kā Latvijā tiek iegūta atļauja veikt procesuālās darbības (inspekcijas), ja tās tiek veiktas Komisijas veiktās izpētes lietas ietvaros un kādas ir Konkurences padomes pilnvaras – tās ir atbilstošas Konkurences likuma 9. panta piektās daļas 4. punktam. Kā redzams no Konkurences likuma 33. panta pirmās daļas, tad fakts, ka Komisija veic procesuālās darbības (inspekcijas) atbilstoši Regulas 1/2003 20. un 21. pantam nekādi neierobežo Konkurences padomes tiesības izmantot nacionālajā normatīvajā aktā minētās pilnvaras.
Šai kontekstā ir norādāms, ka dalībvalstu procesuālās pilnvaras, piemērojot nacionālo konkurences tiesību regulējumu un Līgumu par Eiropas Savienības darbību atšķiras no dalībvalsts uz dalībvalsti. Proti, līdz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas 2019/1 par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/1) ieviešanai tās bija gan plašākas, gan šaurākas salīdzinājumā ar tām procesuālajām pilnvarām, kas ietvertas Regulā 1/2003 Komisijai. Savukārt kopš šīs direktīvas ieviešanas Eiropas Savienības līmenī ir panākts kopējs minimālais slieksnis procesuālo pilnvaru apjomam, bet tās praksē aizvien var būt atšķirīgas un arī ir atšķirīgas. Konkrētāk, Direktīva 2019/1 paredz plašākas pilnvaras dalībvalstu konkurences iestādēm nekā tās ir Komisijai saskaņā ar Regulu 1/2003 (piemēram, minētās direktīvas 6. panta 2. punkts paredz nepieciešamību noteikt pilnvaras dalībvalstu iestādēm, lai tās iekļūšanu telpās varētu īstenot piespiedu kārtā, bet Regula 1/2003 šādas pilnvaras Komisijai neparedz). Vēl jo vairāk minētās direktīvas normas tieši norāda uz iespēju noteikt dalībvalstu konkurences iestādēm vēl plašākas pilnvaras procesuālo darbību (inspekciju) laikā (skat. frāzi “vismaz šādas pilnvaras” Direktīvas 2019/1 6. panta 1. punktā). Tādējādi plašākas nacionālo konkurences iestāžu pilnvaras nepārkāpj nedz Regulas 1/2003 prasības, nedz Eiropas Savienības tiesības kopumā, un nav pamata secināt, ka plašāku procesuālo pilnvaru esība par tām, kas tieši noteiktas Komisijai, pārkāptu Digitālo tirgu akta prasības. Papildus minēto arī ilustrē fakts, ka praksē Komisiju, veicot procesuālās darbības (inspekcijas) Regulas 1/2003 ietvaros, piemēram, Austrijā, procesuālo darbību veikšanas pirmajā dienā parasti pavada vismaz viens Austrijas konkurences iestādes pārstāvis, jo nacionālajai konkurences iestādei Austrijas likums paredz tiesības nepieciešamības gadījumā iekļūt telpās, durvis uzlaužot.
Otrkārt, Konkurences likuma 9. panta piektās daļas 4. punktā minētās Konkurences padomes tiesības, nevis paplašina Digitālo tirgu akta tvērumu, bet gan korelē ar Digitālo tirgu akta 23. panta 9. un 10. punktu, kas paredz pienākumu Komisijai saņemt dalībvalsts tiesas atļauju procesuālo darbību veikšanai, ja to paredz nacionālie normatīvie akti. Attiecīgi jau no paša Digitālo tirgu akta regulējuma izriet, ka, neskatoties uz Digitālo tirgu akta tiešo piemērojamību, tomēr ir jāņem vērā katras dalībvalsts specifiskais nacionālais procesuālais regulējums, ievērojot dalībvalstu procesuālo autonomiju, tostarp Konkurences padomes pilnvaru apjoms, kāds noteikts ar Konkurences likumu. Konkurences likuma 9. panta piektās daļas 4. punktā minētās Konkurences padomes tiesības (kas gramatiski nav tieši minētas Digitālo tirgu akta 23. panta 2. punktā) pēc savas būtības tikai nodrošina to pašu Digitālo tirgu akta 23. panta 2. punktā minēto pilnvaru izpildi (piemēram, nepastāv cita mērķa un jēgas aizliegt uzņēmuma darbiniekiem sarunāties vai pārvietoties procesuālo darbību laikā, kā vien lai nodrošinātu pašas inspekcijas gaitu, tās nav tādas pilnvaras, kuras tiek izmantotas/pielietotas praksē pašas par sevi, izolēti no inspekcijas veikšanas). Turklāt arī Digitālo tirgu akta 23. panta 8. punkts paredz, ka nepieciešamības gadījumā Komisija drīkst lūgt pat tiesībsargājošās iestādes atbalstu, t. i., jau tiek pieļauts piespiedu mehānisms (kas izriet no attiecīgās dalībvalsts tiesību sistēmas) nesadarbošanās gadījumā. Proti, Digitālo tirgu akta 23. panta 8. punkts jau pēc būtības norāda uz to, ka dalībvalstu konkurences iestāžu procesuālo pilnvaru apjoms var būt plašāks nekā tas ir Komisijai (tādējādi pēc būtības Digitālo tirgu akta 23. panta 7. punkts paredz minimālo pilnvaru apjomu nacionālajai konkurences iestādei procesuālo darbību laikā, bet faktiski piešķirtās pilnvaras nacionālajai konkurences iestādei var būt arī plašākas, skat. gan kontekstā ar Regulas 1/2003 20. panta 5. punktu, gan Direktīvas 2019/1 6. panta 1. punktu).
Treškārt, no Digitālo tirgu akta preambulas 91. apsvēruma izriet, ka, “dalībvalstīm vajadzētu būt iespējai pilnvarot savas valsts kompetentās iestādes, kuras nodrošina konkurences noteikumu izpildi, veikt izpēti saistībā ar vārtziņu iespējamu šajā regulā paredzēto atsevišķu pienākumu neievērošanu. Tas jo īpaši varētu būt svarīgi gadījumos, kad sākumā nav iespējams noteikt, vai vārtzinis ar savu rīcību varētu pārkāpt šo regulu, konkurences noteikumus, kuru izpildi valsts kompetentā iestāde ir pilnvarota nodrošināt, vai abus minētos”. Tas norāda uz to, ka ne Digitālo tirgu akta, ne Regulas 1/2003, ne Konkurences likuma regulējums nesatur savstarpēji izslēdzošas tiesību normas un Konkurences padomei ir jābūt visām tām pilnvarām, kas izriet no Konkurences likuma 9. panta, vienlaikus izmeklējot nacionālo konkurences tiesību, Līguma par Eiropas Savienības darbību un Digitālo tirgu akta iespējamos pārkāpumus, kā arī sniedzot atbalstu Komisijai Digitālo tirgu akta piemērošanā. Pretējā gadījumā var rasties paradoksāla situācija, kur Konkurences padomei faktiski tiek atņemtas tās pilnvaras, kas dotas konkurences tiesību pārkāpumu izmeklēšanai, ja tā vienlaikus izmeklē nacionālo konkurences tiesību, Līguma par Eiropas Savienības darbību un Digitālo tirgu akta iespējamos pārkāpumus, kā arī sniedz atbalstu Komisijai Digitālo tirgu akta pārkāpuma izmeklēšanā.

Ņemot vērā Digitālo tirgu akta 40.pantā minēto, Ekonomikas ministrija 2023.gada 1.februārī organizēja sanāksmi ar Konkurences padomi, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju, Datu valsts inspekciju, Patērētāju tiesību aizsardzības centru, un Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi, lai informētu par Digitālo tirgu akta prasībām un pārrunātu nepieciešamību izveidot sadarbību Digitālo tirgu akta uzraudzības nodrošināšanai. Sanāksmē secināts, ka Latvijā normatīvie akti jau nodrošina sadarbības pienākumu iestādēm. Tas ir, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54.pants paredz, ka iestādes sadarbojas, lai veiktu savas funkcijas un uzdevumus. Savukārt Administratīvā procesa likuma 53.pants nosaka, ka pēc tās iestādes pieprasījuma, kurai lieta ir piekritīga, cita institūcija neatkarīgi no padotības sniedz nepieciešamo informāciju, kas ir tās rīcībā, vai cita veida palīdzību. Līdz ar to nav nepieciešamas papildus izmaiņas normatīvajos aktos, lai izstrādātu atsevišķu sadarbības mehānismu iestādēm Digitālo tirgu akta uzraudzības vajadzībām.
Problēmas apraksts
2. Ārvalstu subsīdiju regulas prasību nodrošināšana

Lai veicinātu Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpildi, ir jānosaka kompetentā iestāde, kas sniegs Komisijai visu nepieciešamo atbalstu, tai skaitā sniegs Komisijai vajadzīgo informāciju, nodrošinās palīdzību procesuālo darbību (inspekciju) sagatavošanā un veikšanā, kā arī patstāvīgi pēc Komisijas lūguma īstenos jebkurus nepieciešamos faktu vākšanas pasākumus saskaņā ar pilnvarām, ko kompetentajai iestādei piešķīrusi dalībvalsts. Tāpat ir jāparedz, ka tiks nodrošināts policijas atbalsts un kā tiks nodrošināta tiesneša lēmuma saņemšana, kur tas ir nepieciešams, procesuālo darbību (inspekciju) veikšanai.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu tiek paredzēts, ka Konkurences padome būs kompetentā iestāde visa nepieciešamā atbalsta Komisijai sniegšanā, tai skaitā informācijas sniegšanā Komisijai saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulas 13. panta 5. punktu un 36. panta 1. punktu, to paredzot likumprojekta 28. panta 12. daļā, atbalsta sniegšanā Komisijai inspekciju veikšanā, kā arī pēc Komisijas lūguma jebkuru faktu vākšanas pasākumu patstāvīgā īstenošanā saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulas 14. panta 7. punktu, to paredzot attiecīgi likumprojekta 28. panta 1.2 daļā un 33. panta pirmajā un trešajā daļā. Tāpat saskaņā ar likumprojekta 33. panta otro daļu paredzēta arī Valsts policijas atbalsta sniegšana, ja tirgus dalībnieks nepakļaujas Konkurences padomes procesuālo darbību (inspekciju) veikšanai, sniedzot atbalstu Komisijai. Šāds risinājums tiek paredzēts, jo Konkurences padomei ir pieredze procesuālo darbību (inspekciju) praktiskā norisē (Konkurences likumā ir paredzētas attiecīgas pilnvaras, izmeklējot konkurences tiesību pārkāpumus), kā arī Konkurences padomes kompetencē ietilpst uzņēmumu apvienošanās (koncentrāciju) izvērtēšana. Savukārt attiecībā uz ārvalstu subsīdijām kopumā un Komisijas pieprasījumiem par publisko iepirkumu procedūrām Konkurences padomei būs nepieciešams attīstīt pilnībā jaunu, konkurences iestādēm neraksturīgu kompetenču, kā arī to veiksmīgai īstenošanai nepieciešamo zināšanu apjomu. Ar likumprojekta 28. panta 11. daļu paredzēts Konkurences padomei Ārvalstu subsīdiju regulas prasību pilnīgai izpildei piešķirt visas Konkurences likumā paredzētās izpētes pilnvaras, kuras Konkurences padome īstenos, ievērojot Konkurences likumā noteikto lietu izpētes kārtību, tai skaitā paredzot iespēju Konkurences padomei sodīt uzņēmumus, kas tai nesniedz vai sniedz nepatiesu informāciju (skat. Konkurences likuma 9.4 pantu). Tāpat, lai Konkurences padome varētu efektīvi īstenot regulas prasību izpildi, ir nepieciešams nodrošināt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. pantā un Administratīvā procesa likuma 53. pantā paredzēto, ka jebkura nacionālā iestāde sadarbojas pilnībā un visaptveroši ar Konkurences padomi, tai skaitā, sniedzot visu nepieciešamo informāciju Konkurences padomei vai nodrošinot citu iesaisti pēc Konkurences padomes attiecīga lūguma, turklāt likumprojekta 28. panta 1.daļā paredzot iestāžu pienākumu sniegt arī ierobežotas pieejamības informāciju, kā arī Konkurences padomes noteiktajos termiņos. Tādējādi, sniedzot atbalstu Komisijai ārvalstu subsīdiju ietekmes izvērtēšanā, piemēram, publisko iepirkumu procedūrās, tiktu nodrošināta Konkurences padomei nepieciešamā informācija un cita veida iesaiste, piemēram, no Finanšu ministrijas, Iepirkumu uzraudzības biroja, publiskos iepirkumus organizējošām iestādēm, kā arī gadījumos, kad sniedzams atbalsts Komisijai tās uzsāktā ārvalstu subsīdiju ietekmes izmeklēšanā citās jomās, šādi tiktu nodrošināta Konkurences padomei nepieciešamā informācija un iesaiste arī no citām iestādēm atbilstoši piekritībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Patērētāji
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana veicinās plašāka un kvalitatīvāka digitālo pakalpojumu klāsta pieejamību patērētājiem. Patērētājiem būs vairāk iespēju mainīt pakalpojumu sniedzēju un digitālos produktus tiešsaistē, un līdz ar to būs pieejamas godīgākas pakalpojumu cenas.

Ar likumprojektu tiek veicināta Ārvalstu subsīdiju regulas, kuras mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgus konkurences apstākļus, novēršot izkropļojumus, ko tieši vai netieši rada trešo valstu subsīdijas, jo īpaši koncentrācijas darījumos un publiskā iepirkuma procedūrās, prasību izpilde. Minētais nodrošina arī plašāku un pieejamāku preču un pakalpojumu klāstu patērētājiem, veicinot godīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Uzņēmumi, kas apvienojas un kas piedalās publisko iepirkumu procedūrās, kā arī citos veidos un procesos piesaista finansējumu no trešajām valstīm, kura atbilstību ārvalsts subsīdijām un ietekmi uz konkurenci izvērtēs Eiropas Komisija.
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana nodrošinās uzņēmumiem, kas pārdod preces un sniedz savus pakalpojumus digitālajā vidē, un kas ir atkarīgi no vārtziņu ietekmes, godīgāku uzņēmējdarbības vidi, tādējādi tiem dodot iespēju visā Eiropas Savienībā sasniegt jaunus tirgus un ļaujot piedāvāt labākas un dažādākas preces par konkurētspējīgākām cenām, tai skaitā, sniedzot inovatīviem un tehnoloģiju jaunizveidotiem uzņēmumiem plašākas iespējas konkurēt un ieviest jauninājumus tiešsaistes platformu vidē.

Uzņēmumos, kuru ārvalstu subsīdiju ietekmi uz konkurenci izvērtēs Eiropas Komisija, likumprojekts paredz veikt procesuālās darbības (inspekcijas), kā arī saņemt no šiem uzņēmumiem informāciju citos veidos. Citu uzņēmumu, kas darbojas tirgos, kuros pastāv ārvalstu subsīdiju klātbūtne, konkurētspēja tiks paaugstināta, un šādos tirgos godīga konkurence tiks veicināta kopumā.
Nozare
Visas nozares, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošana nodrošinās uzņēmumiem, kas pārdot preces un sniedz savus pakalpojumus digitālajā vidē, un kas ir atkarīgi no vārtziņu ietekmes, būs godīgāka uzņēmējdarbības vide. Jaunuzņēmumiem (starp-up), kas darbojas digitālo inovāciju un tehnoloģiju jomā, būs plašākas iespējas konkurēt un ieviest jauninājumus tiešsaistes platformu vidē.

Likumprojektam ir vienāda ietekme uz jebkuru nozari, jo tirgu jebkurā tautsaimniecības nozarē var kropļot ārvalstu subsīdija, it sevišķi, kur notiek uzņēmumu apvienošanās (koncentrācija) vai piedalīšanās publiskā iepirkuma procedūrā. Ārvalstu subsīdiju gadījumā tiek ietekmēta tādu uzņēmumu konkurētspēja, kuri darbojas normālos tirgus apstākļos un negūst labumu no ārvalstu subsīdijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka šķēršļu mazināšana jaunuzņēmumiem (starp-up) attīstīt un virzīt jaunus un inovatīvus produktus un tehnoloģijas digitālajā tirgū kopumā pozitīvi ietekmēs nozaru un kopumā Dalībvalstu ekonomikas konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo tirgu aktā noteiktie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, tas ir, tiks mazināti šķēršļi jaunu uzņēmumu ienākšanai digitālajā tirgū, veicinās uzņēmumu darbības digitalizāciju, kā arī mazinās šķēršļus uzņēmumu darbībai un pret tiem vērsto negodīgo praksi digitālajā vidē.

Tiek veicināta normāla, prognozējama uzņēmējdarbības vide, kurā uzņēmumi var plānot turpmāko tirgus un paša uzņēmuma attīstību, ko nevar mākslīgi ietekmēt (kropļot) neparedzēts labums, ko kāds konkurents guvis no trešo valstu subsīdijām, ko nebūtu bijis iespējams iegūt normālos tirgus apstākļos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Digitālo tirgu aktā noteiktie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem ir mērķēti uz to komerciālo lietotāju (pamatā mazo un vidējo uzņēmumu) aizsardzību pret vārtziņu negodīgo praksi. Atbilstoši regulai par vārtziņiem tiks noteikti tikai lieli starptautiski uzņēmumi ar izšķirošu ietekmi digitālajā tirgū. Paredzams, ka Digitālo tirgu akta prasību piemērošanai būs pozitīva ietekme uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem.

Mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēja var tikt veicināta, jo saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulu ir paredzēts Komisijai vērtēt ārvalstu subsīdiju kropļojošo ietekmi, it sevišķi uzņēmumu apvienošanās un publisko iepirkumu procedūru gadījumos. Novēršot ārvalstu subsīdiju kropļojošo ietekmi, tiek novērsta iespēja publiskajā iepirkumā iesniegt nesalīdzināmi labāku piedāvājumu, apvienošanās darījumā iegādāties konkurentu vai vertikālā tirgū darbojošos uzņēmumu, kā arī citādi tirgū iegūt tādu ietekmi, kas normālos tirgus apstākļos nebūtu iespējams. Tādējādi tiek veicināta arī mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēja.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Vārtziņu dominējošā pozīcija līdz šim ir vājinājusi konkurenci digitālajā tirgū. Līdz ar to Digitālo tirgu akta jaunie pienākumi un aizliegumi vārtziņiem mazinās to iespējas izmantot savu dominējošo pozīciju negodīgai konkurences ietekmēšanai.

Tiks nodrošināti vienlīdzīgi konkurences apstākļi, novēršot kropļojumus, ko tieši vai netieši rada trešo valstu subsīdijas, jo īpaši koncentrācijas darījumos un publiskā iepirkuma procedūrās.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atbilstoši Eiropas Komisijas ietekmes izvērtējumam par Digitālo tirgu aktu, digitālā transformācija ir veicinājusi darba vietu radīšanu. Papildus tam, arī konkurences pieaugums veicina nodarbinātību. Attiecīgi paredzams, ka digitālo tirgu akta prasību piemērošana veicinās pieprasījuma pieaugumu pēc augsti kvalificētiem darbiniekiem.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 343 891
0
3 692 438
0
3 838 938
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 343 891
0
3 692 438
0
3 838 938
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 343 891
0
3 692 438
341 560
3 838 938
330 784
331 033
2.1. valsts pamatbudžets
3 343 891
0
3 692 438
341 560
3 838 938
330 784
331 033
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-341 560
0
-330 784
-331 033
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-341 560
0
-330 784
-331 033
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-341 560
-330 784
-331 033
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. Digitālo tirgu akta prasību izpilde
Konkurences padomes budžeta apakšprogrammā 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana” nepieciešams valsts budžeta finansējums 2024.gadā - 154 631 euro, 2025.gadā - 151 521 euro, 2026.gadā un turpmāk ik gadu - 151 621 euro apmērā Digitālo tirgu akta prasību izpildei.
Papildus finansējuma pieprasījums paredzēts divām jaunām amata vietām, iepriekš prioritārā pasākuma ietvaros plānoto 30 procentu piemaksas vietā divām esošajām amatu vietām. Konkurences padomes Prioritārā pasākuma mērķa “Nodrošināt Latvijai saistošas ECN+ direktīvas un ES Parlamenta un Padomes Regulas/Digitālo tirgu akta prasību efektīvu piemērošanu, sasniedzot regulējumā noteiktos mērķus un panākot tirgus dalībnieku godprātīgu uzvedību tirgū” un tā attiecīgā virziena – Digitālo tirgu akta īstenošana - piešķirts finansējums. Šis pieprasītais finansējums paredzēja Konkurences padomes ierobežotas pilnvaras un minimālu atbalstu Eiropas Komisijai, neietverot tiesības pašai Konkurences padomei veikt digitālo platformu īstenotu pārkāpumu izpēti. Šobrīd Konkurences likuma grozījumi pilnvaro izpētes veikšanu vārtziņu rīcības pārbaudei arī Konkurences padomi, kas palielina iestādes pienākumu šīs funkcijas īstenošanai nepieciešamo resursu apjomu, kā dēļ nepieciešams finansējums divām amatu vietām ar pilnu noslodzi.
 
Izdevumu
klasifikācijas
kods
Izdevumu posteņa nosaukums Aprēķins Summa, euro
1000 Atlīdzība   103 630,94
1100 Atalgojums   82 591,40
  1 vecākā eksperta amata slodze 2 978 euro x 12 mēneši = 39 360 euro  
  1 vecākā jurista amata slodze 2 978 euro x 12 mēneši = 39 360 euro  
1140 Piemaksas, prēmijas un naudas balvas 2 978 euro x 2 x 65 % = 3 871,40 euro  
1200 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas   21 039,54
1210 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 82 591,40 euro (atalgojums) + 2 978 euro (1221 darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 2 978 euro x 2 x 50% = 2 978 euro)  = 20 185,82 euro  
1227 Darba devēja izdevumi veselības, dzīvības un nelaimes gadījumu apdrošināšanai 426,86 euro x 2 = 853,72 euro  
2000 Preces un pakalpojumi   47 800
2120 Ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumi, darba braucieni   20 900
    vecākā eksperta un vecākā jurista dalība Digitālo tirgu padomdevēja komitejas un ECN sanāksmēs Briselē, Beļģijā, un OECD sanāksmēs Parīzē, Francijā, (komandējuma ilgums vidēji 2 dienas), katram 5 komandējumi gadā – 2 x 5 x 750 euro (1 komandējuma vidējās izmaksas) = 7 500 euro  
    pieredzes apmaiņa vecākajam ekspertam un vecākajam juristam – katram 2 x gadā (vidēji 14 dienas) Briselē, Beļģijā (vidējās izmaksas 1 cilvēkam (ceļa un uzturēšanās izdevumi, apdrošināšana) 2 x 2 x 3 350 euro =13 400 euro  
2235 Izdevumi par saņemtajiem mācību pakalpojumiem   24 000
    apmācības (mācību maksa vidēji 1 500 euro) vecākajam ekspertam un vecākajam juristam – katram 5 reizes gadā, 2 x 5 x 1 500 euro = 15 000 euro  
    apmācības (mācību maksa vidēji 1 500 euro) ekonomistam un IT speciālistam – katram 3 reizes gadā, 2 x 3 x 1 500 euro = 9 000 euro  
2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi Licenču (DVS, Horizon) uzturēšana 2 x 450 euro = 900 euro (maksa par licenču uzturēšanu pieaug vidēji par 10% gadā) 900
2300 Krājumi, materiāli, energoresursi, preces, biroja preces un inventārs, kurus neuzskaita kodā 5000 2 darba vietu iekārtošana 2 x 1 000 euro (galds, krēsls) = 2 000 euro 2 000
5000 Pamatkapitāla veidošana   3 200
    Dators, programmnodrošinājums 2 x 1 600 euro = 3200 euro  
KOPĀ PAVISAM 154 630,94






















2. Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpilde


Konkurences padomes budžeta apakšprogrammā 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana” nepieciešams valsts budžeta finansējums 2024. gadā 186 929 euro, 2025.gadā 179 263 euro, 2026.gadā 179 412 euro un turpmāk ik gadu 179 412 euro apmērā Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpildei.
Papildus finansējuma pieprasījums paredzēts trīs jaunām amata vietām, lai stiprinātu Konkurences padomes kapacitāti jaunās funkcijas izpildei.
 
Izdevumu
klasifikācijas
kods
Izdevumu posteņa nosaukums Aprēķins Summa, euro
1000 Atlīdzība   155 278,27
1100 Atalgojums   123 887,10
  2 vecākā eksperta amata slodze 2 978 euro x 12 mēneši = 78 720 euro  
  1 vecākā jurista amata slodze 2 978 euro x 12 mēneši = 39 360 euro  
1140 Piemaksas, prēmijas un naudas balvas 2 978 euro x 3 x 65 % = 5 827,10 euro  
1200 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas   31 391,17
1210 Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 123 887,10 euro (atalgojums) + 4 467 euro (1221 darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 2 978 euro x 3 x 50% = 4 467 euro)  = 30 110,59 euro  
1227 Darba devēja izdevumi veselības, dzīvības un nelaimes gadījumu apdrošināšanai 426,86 euro x 3 = 1 280,58 euro  
2000 Preces un pakalpojumi   26 850
2120 Ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumi, darba braucieni   22 500
    2 vecāko ekspertu un vecākā jurista dalība padomdevēja Komitejas un darba grupas sanāksmēs Briselē, Beļģijā (komandējuma ilgums vidēji 2 dienas), katram 10 komandējumi gadā – 3 x 10 x 750 euro (1 komandējuma vidējās izmaksas) = 22 500 euro  
2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi Licenču (DVS, Horizon) uzturēšana 3 x 450 euro = 900 euro (maksa par licenču uzturēšanu pieaug vidēji par 10% gadā) 1 350
2300 Krājumi, materiāli, energoresursi, preces, biroja preces un inventārs, kurus neuzskaita kodā 5000 3 darba vietu iekārtošana 3 x 1 000 euro (galds, krēsls) = 3 000 euro 3 000
5000 Pamatkapitāla veidošana   4 800
    Dators, programmnodrošinājums 3 x 1 600 euro = 4800 euro  
KOPĀ PAVISAM 186 928,27
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Tiks izveidotas piecas jaunas amata vietas Konkurences padomē. Izvērtējot vakanto amata vietu aizpildīšanas iespējamību, konstatējams, ka Konkurences padomē nav ilgstoši vakanto amata vietu, izņemot vakanto Konkurences padomes locekļa amata vietu (vakanta no 2022.gada 7.janvāra). Uz vakantajām amata vietām tiek sludināti pirmreizēji vai atkārtoti konkursi. Šobrīd Konkurences padomes rīcībā nav tādu resursu, lai tā varētu nodrošināt Konkurences likuma grozījumu projektā paredzēto Digitālo tirgu akta pārkāpumu izpētes veikšanu (nepieciešamas divas jaunas amata vietas) un Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpildi (nepieciešamas trīs jaunas amata vietas).
Cita informācija
Finansējums prioritārajam pasākumam “Atbalsta nodrošināšana Eiropas Komisijai, izmeklējot digitālo platformu izraisītos konkurences ierobežojumus” 2024.gadam 154 631 euro apmērā, 2025.gadam 151 521 euro apmērā un 2026.gadam 151 621 euro apmērā un prioritārajam pasākumam “Atbalsta nodrošināšana Eiropas Komisijai ārvalstu subsīdiju, kas izkropļo iekšējo tirgu, izmeklēšanā” 2024.-2026. gadam ik gadu 7 500 euro apmērā piešķirts saskaņā ar 2023.gada 26.septembra Ministru kabineta sēdē (prot. Nr.47, 43.§ “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam””) nolemto un ieplānots likumprojektā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana”.
Papildu nepieciešamais finansējums Ārvalstu subsīdiju regulas prasību izpildei 2024.gadā 179 429 euro, 2025.gadā 171 763 euro, 2026.gadā 171 912 euro apmērā tiks nodrošināts, Ekonomikas ministrijai (Konkurences padomei) iesniedzot attiecīgu priekšlikumu likumprojekta “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā par finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

4.1.1. Civilprocesa likums

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā grozījumus Konkurences likuma 21. līdz 21.5 pantos, būs nepieciešams grozīt saistītās Civilprocesa likuma normas 30.6 nodaļā, nosakot, ka Digitālo tirgu akta pārkāpums, kas konstatēts ar spēkā stājušos lēmumu vai ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu, no jauna nav jāpierāda, izskatot prasību par zaudējumu atlīdzināšanu. Līdz ar to ar šie grozījumi paredzēs, ka Latvijas uzņēmumiem un patērētājiem vairs tiesā nebūs atkārtoti jāpierāda Digitālo tirgu akta pārkāpuma esību, bet tikai zaudējumu apjomu un cēloņsakarību starp pārkāpumu un zaudējumiem. Šādi grozījumi ir lietderīgi, jo atvieglos zaudējumu atlīdzību Digitālo tirgu akta pārkāpumu gadījumā pēc analoģijas ar konkurences tiesību pārkāpumiem. Tas nodrošinātu atlīdzinājumu cietušajām personām un mazinātu netiešo kaitējumu, kas nodarīts digitālā tirgus struktūrai un tā darbībai kopumā. Ņemot vērā potenciālo vārtziņu plašo ietekmi Eiropas Savienībā un to sniegto pakalpojumu popularitāti, Latvijas galalietotāji (tostarp, patērētāji) un uzņēmumi, kas ir atkarīgi no vārtziņu pakalpojumiem, būs ieguvēji no šāda regulējuma.

Ārvalstu subsīdiju regulas 38. panta 3. punkta 1. teikums nosaka, ka uz Komisijas pilnvarām panākt to lēmumu izpildi, ar kuriem piemēroti naudas sodi vai periodiskie soda maksājumi saskaņā ar 17., 26. un 33. pantu, attiecas piecu gadu noilguma termiņš no dienas, kad Komisija pieņem lēmumu, ar kuru piemēro naudas sodus un periodiskos soda maksājumus. Tā 2. teikums paredz, ka jebkura rīcība, ko Komisija vai dalībvalsts, rīkodamās pēc Komisijas pieprasījuma, veic, lai panāktu naudas soda vai periodiskā soda maksājuma samaksu, pārtrauc minēto noilguma termiņu. Savukārt 3. teikumā noteikts, ka pēc katra pārtraukuma piecu gadu noilguma termiņu sāk skaitīt no jauna. No minētās normas līdz ar to būtībā izriet, ka pēc attiecīga Komisijas lūguma dalībvalstij var tikt lūgts nodrošināt Komisijas uzliktā naudas soda vai periodiskā maksājuma piespiedu izpildi. Tādējādi būtu nepieciešams Civilprocesa likumā ieviest attiecīgus grozījumus, kas noteiktu, ka piespiedu izpildi nodrošina zvērinātu tiesu izpildītāji, ņemot vērā tiem likumā jau noteiktās ar piespiedu izpildi saistītās kompetences.  
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1925
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regula (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (Digitālo tirgu akts)
Apraksts
Saskaņā ar Digitālo tirgu akta 54.pantu to piemēro no 2023. gada 2. maija
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2560
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra regula (ES) 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu
Apraksts
Ārvalstu subsīdiju regula pamatā ir tieši piemērojama, bet tās 14. panta 7. punktā paredzētā atbalsta sniegšanai Komisijai no Latvijas valsts iestāžu puses ir nepieciešams regulējums Latvijas normatīvajos aktos, un Ārvalstu subsīdiju regulas 14. panta 7. punkts ir jāpiemēro no 2024. gada 12. janvāra.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. septembra Regula (ES) 2022/1925 par sāncensīgiem un godīgiem tirgiem digitālajā nozarē un ar ko groza Direktīvas (ES) 2019/1937 un (ES) 2020/1828 (Digitālo tirgu akts)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Digitālo tirgu akta 23.pants
Likumprojekta 33.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 23.panta 8.punkts
Likumprojekta 33.panta otrā un trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 38.panta  6.punkts
Likumprojekta 33.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 38.panta  7.punkts
Likumprojekta 28.panta (11) daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo tirgu akta 39.panta 2.punkts 
Likumprojekta 20.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Jā, tiek noteikts pienākums tiesai nosūtīt tiesas sprieduma norakstu septiņu dienu laikā Eiropas Komisijai un arī Konkurences padomei, ņemot vērā, ka Digitālo tirgu akts nespecificē termiņus un kārtību. Šāda prakse jau tiek piemērota ar Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumu, kā arī tas ir nepieciešams savlaicīgai Konkurences padomes informēšanai par spriedumiem, kas saistīti ar Digitālo tirgu aktu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Digitālo tirgu akta 38.panta 7.punkts paredz Dalībvalstīm rīcības brīvību attiecībā uz kompetences un izpētes pilnvaru noteikšanu Dalībvalstu konkurences iestādēm pēc savas iniciatīvas veikt izpēti saistībā ar iespējamu Digitālo tirgu akta 5., 6. un 7. panta neievērošanu tās teritorijā. Latvija izvēlas noteikt šādu kompetenci un izpētes pilnvaras Konkurences padomei, lai neierobežotu tās iespējas atklāt konkrētajās lietās citus konkurences tiesību pārkāpumus, ja tādi pastāv.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Ar Konkurences likuma jauno 7.panta pirmās daļas 11. un 12. punktu tiek vispārīgi ieviestas Digitālo tirgu aktā un Ārvalstu subsīdiju regulā dalībvalstīm noteiktās prasības attiecībā uz to pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to anotācijas 5.4. punkta 1.tabulā netiek norādīta konkrēta atsauce uz Eiropas Savienības tiesību akta normu.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra regula (ES) 2022/2560 par ārvalstu subsīdijām, kas izkropļo iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ārvalstu subsīdiju regulas 13. panta 5. punkts
28. panta (12) daļa
Pārņemtas pilnībā
Ārvalstu subsīdiju regulas 14. pants
33. panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Ārvalstu subsīdiju regulas 14. panta 6. punkts
33. panta otrā un trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Ārvalstu subsīdiju regulas 14. panta 7. punkts
28. panta (12) daļa un 33. panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Ārvalstu subsīdiju regulas 36. panta 1. punkts
28. panta (12) daļa
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Saskaņā ar Ārvalstu subsīdiju regulas 14. panta 7. punktu pēc Komisijas pieprasījuma dalībvalsts savā teritorijā veic inspekcijas vai citus faktu vākšanas pasākumus saskaņā ar valsts tiesību aktiem, lai konstatētu, vai pastāv iekšējo tirgu izkropļojoša ārvalstu subsīdija. Lai īstenotu šo ar regulu uzlikto pienākumu, Konkurences padomei tiek piešķirtas Konkurences likumā paredzētās pilnvaras procesuālo darbību (inspekciju) un citu faktu vākšanas pasākumu īstenošanai. Paredzams, ka šādas pilnvaras, visticamāk, būs pietiekamas, it sevišķi ņemot vērā to līdzību ar Ārvalstu subsīdiju regulā Komisijai noteiktajām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ar Konkurences likuma jauno 7.panta pirmās daļas 11. un 12. punktu tiek vispārīgi ieviestas Digitālo tirgu aktā un Ārvalstu subsīdiju regulā dalībvalstīm noteiktās prasības attiecībā uz to pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to anotācijas 5.4. punkta 1.tabulā netiek norādīta konkrēta atsauce uz Eiropas Savienības tiesību akta normu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Interneta asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika organizēta no š.g. 24.aprīļa līdz 5.maijam. Anotācijas 6.1.punktā minētajām nevalstiskajām organizācijām tika nosūtīta vēstule ar aicinājumu sniegt viedokli par Likumprojektu tiesību aktu portālā vai nosūtot to e-pasta formā Ekonomikas ministrijai. Viedokļi par Likumprojektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Konkurences padome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Konkurences padomes funkcijas un uzdevumi tiks paplašināti. Atbilstoši Digitālo pakalpojumu aktā noteiktajam, tā veiks šīs regulas pārkāpumu uzraudzību, un sniegs atbalstu Eiropas Komisijas izmeklēšanā. Atbilstoši Ārvalstu subsīdiju regulā noteiktajam tā sniegs Komisijai visu nepieciešamo atbalstu, tai skaitā atbalstu procesuālo darbību (inspekciju) īstenošanā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Aprēķins par izdevumiem atlīdzībai, precēm un pakalpojumiem un pamatkapitāla veidošanai ir ietverts anotācijas 3.sadaļā "Budžets".

Paredzams, ka pieaugs Ekonomisko lietu tiesas noslodze. Vienlaikus šobrīd nav precīzi paredzams, kādā veidā un cik ļoti tās noslodze varētu tikt paaugstināta, izskatot prasības par zaudējumu atlīdzināšanu pēc Digitālo tirgu akta pārkāpuma kā specializētajai tiesai.
Šajā kontekstā gan ar augstu varbūtību būtu paredzams, ka fiziskās un juridiskās personas šādas prasības celtu ļoti reti, kad par konkrēto pārkāpumu nebūtu ticis pieņemts attiecīgs Eiropas Komisijas lēmums, kas kļuvis galīgs. Tādējādi Ekonomisko lietu tiesas noslodzes rādītāji šajā lietu kategorijā varētu tiešā veidā korelēt ar Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu daudzumu. Tāpat arī uzsverams, ka visi vārtziņi, kuriem ar Digitālo tirgu aktu tiek uzlikti noteikti pienākumi, ir ārkārtīgi lieli uzņēmumi, kur katra potenciālā pārkāpuma (vai Eiropas Komisijas pieņemta lēmuma, kas kļuvis galīgs) rezultātā var rasties simtiem, tūkstošiem vai pat desmitiem tūkstošu potenciālo prasītāju Latvijā (šis skaits gan vismaz daļā iespējamo prasību varētu būt ne tuvu tik liels kontekstā ar Digitālo tirgu akta 42. pantu).
Tajā pašā laikā līdz šim prasītāji zaudējumu atlīdzināšanas prasībās pēc konkurences tiesību pārkāpumiem nav bijuši ļoti aktīvi, kas varētu netieši liecināt par potenciāli sagaidāmu zemu aktivitāti nākotnē (vismaz sākotnēji) arī saistībā ar zaudējumu atlīdzināšanas prasībām pēc Digitālo tirgu akta pārkāpumiem.
Tāpat, lai gan teorētiski pirmās prasības par Digitālo tirgu akta pārkāpumiem varētu tikt iesniegtas jau 2024. gadā martā, visticamāk, Ekonomisko lietu tiesas noslodze varētu ātrākais palielināties tikai 2024. gada beigās vai 2025. gada sākumā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi