Anotācija

24-TA-3304: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu precizējumus pēc Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumā noteiktā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu plašākas atbalsta sniegšanas iespējas gala saņēmējiem, precizētu pieejamo finansējumu un veiktu redakcionālus precizējumus, t.sk., precizēt normas pēc Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumā noteiktā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 421) nosaka, ka Latvijas komersantiem ir pieejams akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum”) atbalsta – aizdevumi ar kapitāla atlaidi digitalizācijas projektu īstenošanai. 
Šobrīd sabiedrībā "Altum" kopā noslēgti 68 līgumi par summu 39 113 609 EUR. Projekti tiek īstenoti tādās nozarēs kā metālapstrāde, pārtikas rūpniecība, elektronika, būvniecība, farmācija un kokrūpniecības nozare.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ir konstatēts noteikts jautājumu loks, ko nepieciešams sakārtot, veicot grozījumus MK Noteikumos Nr. 421:
1. precizēt redakcijas, atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna otrajam papildinājumam, kas apstiprināts Ministru kabinetā 2024. gada 18. decembrī, pieņemts Eiropas Padomē 2025. gada 18. februārī.
2. precizēt atbalsta programmā pieejamo finansējumu, ņemot vērā Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumā veiktos grozījumus.
3. pārņemt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:

1. Precizēts atbalsta programmas finansējums 

2024.gadā tika identificēts augsts pieprasījums atbalsta programmā. Attiecīgi tika pārskatīti Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju ietvaros Ekonomikas ministrijas pārziņā esošie finanšu resursi un līdz ar Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumā ietvertajiem grozījumiem uz atbalsta programmu tika pārvirzīti 3 515 154 EUR no 2.3.1.2.i. Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība.
Noteikumu projekts paredz grozījumus MK noteikumu Nr. 421 8. un 9. punktā, precizējot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu un sasniedzamos rādītājus pārdalot finansējumu 3 515 154 EUR no 2.3.1.2.i. Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība. Vienlaikus veiktās izmaiņas paredz, ka parakstīto aizdevuma līgumu skaits tiek samazināts no 133 uz 65 projektiem, ņemot vērā, ka vidējā aizdevuma summa kāpusi no 339 421 EUR uz 670 000 EUR. Tāpat ņemot vērā, ka plānotais apgrozījuma apjoma pieaugums ekonomikā, ko sniegs izsniegtais aizdevums 2.2.1.4.i investīcijas ietvaros, būs vairāk kā 45,3 milj. EUR, tad tiek palielināts mērķa rādītājs no 37 milj. EUR līdz 45,3 milj. EUR. 
Saskaņā ar 2025. gada 18.februāra Padomes īstenošanas lēmumu, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu ir precizēts 51 un 52 mērķa rādītāji, nosakot: 
Nr.51 - “Aizdevuma līgumu skaits, kas parakstīti starp Altum un ekonomikas dalībniekiem nolūkā atbalstīt digitālās pārveides projektus. Atlases kritēriji nodrošina, ka atlasītie projekti atbilst Tehniskajiem norādījumiem par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu (2021/C5 8/01), izmantojot izslēgšanas sarakstu un prasību nodrošināt atbilstību attiecīgajiem ES un valsts tiesību aktiem vides jomā.” - samazināts uz 65
Nr.52 - “Privātā finansējuma summa, par ko uzņemtas saistības attiecībā uz atbalstītajiem projektiem ekonomikas dalībnieku digitālajai pārveidei.” - palielināts uz 45 300 000 EUR

2. Pārņemt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10. oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. 

3. Tehniski precizējumi
1) paplašināts ar regulām, tādējādi paplašinot iespēju saņemt atbalstu komersantiem lauksaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē - Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē un Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē. 
Lai nodrošinātu dubultā finansējuma neesamību, saimnieciskās darbības veicējam būs jāsniedz apliecinājums, ka par attiecīgo projektu netiek un nav iepriekš saņemts finansējums no citām valsts vai ES fondu programmām, tajā skaitā no Zemkopības ministrijas pārziņā esošajiem atbalsta pasākumiem. 
2) veikti grozījumi 33. punktā, precizējot atbalsta saņēmējus no "komersants" uz "saimnieciskās darbības veicējs", kas paredz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna grozījumu integrēšanu, tādējādi precizējot atbalsta saņēmēja loku. 

Noteikuma projekts ir izstrādāts sadarbībā ar Altum un gala labuma guvējiem, pēc grozījumu spēkā stāšanās tiks informēts Altum. Grozījumi neietekmē līdz šim noslēgtos līgumus ar gala saņēmējiem un līgumā noteikto aktivitāšu īstenošanu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
3 515 154
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
3 515 154
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
3 515 154
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
3 515 154
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
3 515 154
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 3 515 154 EUR apmērā no 2.3.1.2. i investīcijas  tiek  novirzīts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 3 515 154 EUR apmērā no 2.3.1.2. i investīcijas  tiek  novirzīts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanai.
Nepieciešamo finansējumu 2.2.1.4.i. investīcijas īstenošanai Ekonomikas ministrija lūgs pārdalīt no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014 2. panta 2.punkts
MK noteikumu Nr. 421 2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 26.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 47.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
MK noteikumu Nr. 421 47.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014 3. panta 2.a punkts
MK noteikumu Nr. 421 59. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014 7. panta 4. punkts un 8. pants
MK noteikumu Nr. 421 64. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 2. panta 2.punkts
MK noteikumu Nr. 421 2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 26.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 47.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
MK noteikumu Nr. 421 47.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 3. panta 2. punkts
MK noteikumu Nr. 421 59. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 7. panta 4. punkts un 8. pants
MK noteikumu Nr. 421 64. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

MK noteikumu projekts tiks izsludināts publiskā apspriešanā no 2025. gada 11. februāra līdz 2025. gada 25. februārim. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi