Anotācija (ex-ante)

22-TA-243: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Valsts robežsardzes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu ,,Grozījums Valsts robežsardzes likumā” (turpmāk – likumprojekts) paredzēts papildināt Valsts robežsardzes likumu ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā veicama novērošana (tajā skaitā klātbūtnes pazīmju fiksēšana) noteiktu Valsts robežsardzes (turpmāk – Robežsardze) uzdevumu izpildei, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī kārtību, kādā ir apstrādājami šādas novērošanas rezultātā iegūtie dati.




 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Aktualizēt novērošanas institūtu Robežsardzē un noteikt kārtību, kādā veicama novērošana (tajā skaitā klātbūtnes pazīmju fiksēšana) noteiktu Robežsardzes uzdevumu izpildei, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī kārtību, kādā ir apstrādājami šādas novērošanas rezultātā iegūtie dati.


 


 
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Novērošana, veicot video informācijas ierakstīšanu (ar skaņu vai bez) vai foto fiksēšanu, un tās rezultāta saņemto fizisko personu datu (attēls, balss, uzvedība) turpmākā apstrāde ir saistīta ar personas tiesībām uz privāto dzīvi un personas datu aizsardzību, kas noteiktas Latvijas Republikas Satversmes 96. pantā, Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 8. pantā  un Līgumā par Eiropas Savienības darbību (LESD) 16. panta 1. punktā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regulas) (turpmāk – Regula) 6. panta 3. punktu personu datu apstrādes pamatu, ja tā notiek, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu, nosaka ar Eiropas savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem. Pamatojoties uz minēto, datu apstrādei, veicot videonovērošanu un apstrādājot tā rezultātā saņemtos fizisko personu datus Valsts robežsardzes uzdevumu veikšanai, ir jābūt atrunātai normatīvajos aktos.
Personas datu apstrādi, kuru Robežsardze veic, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem, vai izpildītu kriminālsodus, tostarp, lai pasargātu no draudiem sabiedriskajai drošībai un tos novērstu, regulē likums „Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”. Atbilstoši minētā likuma 5. pantam, personas datu apstrāde ir uzskatāma par likumīgu tikai tiktāl, ciktāl šī apstrāde ir nepieciešama tā uzdevuma izpildei, kuru kompetentā iestāde veic šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos un kurš ir noteikts ar kompetentās iestādes darbību regulējošu ārējo normatīvo aktu.
2009. gada 16. decembrī stājās spēkā Latvijas Republikas valsts robežas likums (turpmāk – Robežas likums). Minētā likuma 29. panta (Tehnisko līdzekļu un dienesta suņu izmantošana robežkontrolē) trešā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Valsts robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija, saskaņā ar minēto deleģējumu Ministru kabinetam 2010. gada 10. augustā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 773 “Kārtība, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Valsts robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija” (turpmāk – Noteikumi Nr. 773).




 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Minētais tiesiskais regulējums ir spēkā vairāk nekā 11 gadus. Robežas likuma 29. pantā ietvertais tehnisko līdzekļu (videoinformācijas fiksēšanai) izmantošanas tvērums (panta un nodaļas nosaukums ir par robežkontroli) videoinformācijas fiksēšanas jomā vairs neatbilst šī brīža situācijai:
1) videoinformācijas fiksēšanas notiek ne tikai robežkontroles ietvaros, bet arī citu Robežsardzes uzdevumu ietvaros (piemēram, valsts robežai piegulošās sauszemes teritorijas, ūdeņu un gaisa telpas  novērošana, kā arī noteikumu par ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos, nodarbinātību, izceļošanu un tranzītu kontrole). Vienlaikus Robežsardzei nepieciešams veikt videonovērošanu Robežsardzes izmantojamajās ēkās, telpās un teritorijās to apsardzes nodrošināšanai un ar informācijas sistēmu un citu īpašumu aizsardzību saistītu noziedzīgu nodarījumu novēršanai un atklāšanai.  Videonovērošana ir nepieciešama arī informācijas, kas satur valsts noslēpumu, informācijas dienesta vajadzībām un ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzībai ar mērķi kontrolēt, lai šī informācija nebūtu pieejama nepiederošām personām, un novērstu, pārtrauktu un atklātu noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar informācijas nelikumīgu saņemšanu un izplatīšanu, likumpārkāpumu (disciplinārpārkāpumu, administratīvo pārkāpumu) konstatēšanai un izmeklēšanai, kā arī korupcijas un kontrabandas riska novēršanai.
2) ne visas videoinformācijas fiksēšanas iekārtas, no kurām tiek saņemta un turpmāk izmantota informācija, kā arī videoinformācijas apstrādes iekārtas, ir Robežsardzes īpašumā un līdz ar to ir nepieciešams, lai tiesiskais regulējums tiktu attiecināts ne tikai uz tām videoinformācijas fiksēšanas un apstrādes iekārtām, kuras atrodas Robežsardzes īpašumā, bet arī uz tām iekārtām, kuras atrodas citu valsts iestāžu valdījumā, no kurām tiek izmantota Robežsardzes pārziņā esošā videoinformācija.
3) Valsts austrumu robežas drošības stiprināšanai, valsts robežas režīma, valsts robežas joslas režīma, pierobežas joslas režīma un pierobežas režīma efektīvākajai kontrolei un Robežsardzes teritoriālo pārvalžu  robežapsardzības nodaļu operatīvai reaģēšanai uz notikumiem, Eiropas savienības Iekšējas drošības fonda finanšu programmas ietvaros tika iegādātas klātbūtnes uztveršanas sistēmas (turpmāk – Sensori). Sensoru izšķirtspēja ļauj identificēt personu, kura ir nonākusi Sensora redzeslokā un konstatēt personas klātbūtnes pazīmes, veidojot fotoattēlu, fotoattēlu sēriju vai videoierakstu, līdz ar to ir nepieciešams, lai tiesiskais regulējums tiktu attiecināts arī uz Sensoriem.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams izstrādāt aptverošu regulējumu, kas būtu atbilstošs mūsdienu situācijai un problemātikai, nodrošinot nepārtrauktu un efektīvu Robežsardzes darbību.
2020. gada 1. decembrī spēkā stājās Valsts robežsardzes likums, kurā precizēti Robežsardzes uzdevumi, kuru izpildei arī tiek izmantotas novērošanas iekārtas. Ņemot vērā, ka novērošana, atbilstoši iepriekš minētajam, ir aktuāla ne tikai robežkontroles jomā, nepieciešams aptverošs regulējums, kas reglamentētu novērošanu Robežsardzē.
 
Risinājuma apraksts
Lai būtu iespējams izveidot aptverošu regulējumu, nepieciešams papildināt Valsts robežsardzes likuma 5. pantu ar novērošanas institūtu, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā Robežsardze savu uzdevumu izpildei veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi.
Novērošanas institūts ir attiecināms ne tikai uz šaura uzdevuma izpildi, piemēram, Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 5. punktu, kas paredz novērot valsts robežai piegulošās sauszemes teritorijas, ūdeņus un gaisa telpu, bet gan vērtējams plaši, proti, vairāku uzdevumu izpilde mūsdienu tehniskajā laikmetā nav pilnvērtīgi iedomājama bez novērošanas institūta, piemēram, valsts robežas, valsts robežas joslas, pierobežas joslas un pierobežas režīma kontrole; robežšķērsošanas vietas režīma kontrole; ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas, nodarbinātības un tranzīta nosacījumu kontroles nodrošināšana; Robežsardzes izmantojamo ēku, telpu, teritoriju un infrastruktūras objektu apsardzes nodrošināšana; aizturēto personu uzvedības uzraudzība; likumpārkāpumu novēršana, pārtraukšana, izmeklēšana un atklāšana.



 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts „Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā”
 

Pamatojums un apraksts
Ar likumprojektu “Grozījums Latvijas Republikas valsts robežas likumā” (22-TA-269) paredzēts izslēgt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija.


 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu „Kārtība, kādā Valsts robežsardze savu uzdevumu izpildei veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi” projekts

Pamatojums un apraksts
Kā minēts iepriekš, Noteikumi Nr. 773 ir spēkā vairāk nekā 11 gadus un neatspoguļo pašreizējo situāciju praksē, nespējot to pilnībā noregulēt. Robežas likuma 29. pantā ietvertais tehnisko līdzekļu (videoinformācijas fiksēšanai) izmantošanas tvērums (panta un nodaļas nosaukums ir par robežkontroli) videoinformācijas fiksēšanas jomā vairs neatbilst šī brīža situācijai - videoinformācijas fiksēšana notiek ne tikai robežkontroles ietvaros, bet arī citu Robežsardzes uzdevumu ietvaros (piemēram, valsts robežai piegulošās sauszemes teritorijas, ūdeņu un gaisa telpas  novērošana, kā arī noteikumu par ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos, nodarbinātību, izceļošanu un tranzītu kontrole). Vienlaikus Robežsardzei nepieciešamas veikt videonovērošanu Robežsardzes izmantojamajās ēkās, telpās un teritorijās to apsardzes nodrošināšanai un ar informācijas sistēmu un citu īpašumu aizsardzību saistītu noziedzīgu nodarījumu novēršanai un atklāšanai.  Videonovērošana ir nepieciešama arī informācijas, kas satur valsts noslēpumu, informācijas dienesta vajadzībām un ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzībai, ar mērķi kontrolēt, lai šī informācija nebūtu pieejama nepiederošām personām, un novērstu, atklātu noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar informācijas nelikumīgu saņemšanu un izplatīšanu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams izstrādāt aptverošu regulējumu, kas būtu atbilstošs mūsdienu situācijai un problemātikai, nodrošinot nepārtrauktu un efektīvu Robežsardzes darbību - jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks kārtību, kādā veicama objektu novērošana Robežsardzes uzdevumu izpildei, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi, proti, šo datu glabāšanas un izmantošanas kārtību. 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc sabiedrības līdzdalības nodrošināšanas.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicot novērošanu Robežsardzes uzdevumu veikšanai, tiek ievērota datu aizsardzība. Novērtējumu rezultātā konstatēts, ka datu apstrādes apjoms un līdzekļi atbilst izvirzītajiem mērķiem, tiek nodrošināta gan fiziskā, gan loģiskā drošība novērošanas rezultāta saņemtajiem ierakstiem,  ierakstu glabāšanas termiņi ir samērīgi, ir ievērotas normatīvajos aktos personas datu aizsardzības jomā noteiktās datu subjektu tiesības attiecībā uz saviem personas datiem.


 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi