24-TA-2664: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar grozījumiem likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", kas stājās spēkā 2022. gada 23. jūnijā, audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – izpilde tika izbeigta 2022. gada 1. jūlijā, un to nepiemēro no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim. Saskaņā ar šiem grozījumiem Ministru kabinetam līdz 2023. gada 31. decembrim bija jāizstrādā un jāiesniedz Latvijas Republikas Saeimā nepieciešamie likuma grozījumi attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – piemērošanu un izpildi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem"" paredz pagarināt sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas termiņu. Tas ļaus veikt nepieciešamos sagatavošanās darbus, lai izveidotu "Bērnu un jauniešu drošo māju".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar grozījumiem likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", kas stājās spēkā 2022. gada 23. jūnijā, audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē – izpilde tika izbeigta 2022. gada 1. jūlijā, un to nepiemēro no 2022. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim.
Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanas apturēšana bija nepieciešama, lai pārtrauktu sociālās korekcijas izglītības iestādē "Naukšēni" (turpmāk – SKII "Naukšēni") konstatētos bērnu tiesību pārkāpumus, nodrošinātu bērnu un pedagogu fizisko drošību, kā arī, lai veiktu sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta reformu, tostarp pārskatot un pilnveidojot normatīvo regulējumu attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekli — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē.
Pamatojoties uz grozījumiem likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", Ministru kabinets ar 2022. gada 1. oktobri likvidēja SKII "Naukšēni".[1] 2022. gada 26. jūnijā Ministru kabinets ir noteicis Tieslietu ministriju par atbildīgo institūciju sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas īstenošanā. Tieslietu ministrijai tika uzdots izstrādāt grozījumus likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa, kas paredz bērna ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē, piemērošanu un izpildi.[2]
Papildus Ministru kabineta dotajam uzdevumam Valsts kontrole 2022. gada 30. septembra revīzijas ziņojumā Nr. 2.4.1–6/2021 "Vai bērnam ar uzvedības problēmām un tā ģimenei ir iespēja saņemt nepieciešamo atbalstu" ir izteikusi priekšlikumu Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Labklājības ministriju pārskatīt normatīvajos aktos paredzētos gadījumus, kad bērns var tikt ievietots sociālās korekcijas izglītības iestādē, un ievietošanas termiņu, nosakot to atkarībā no bērnam nepieciešamā atbalsta.[3]
[1] Skat. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 528 "Par sociālās korekcijas izglītības iestādes "Naukšēni" likvidāciju". Pieejams: https://likumi.lv.
[2] Skat. Vienotajā tiesību aktu portālā tiesību aktu lietu (22-UZ-696). Pieejams: https://vktap.mk.gov.lv.
[3] "Problēmbērni" – pieaugušo neizdarības spogulis. Valsts kontrole. Pieejams: https://www.lrvk.gov.lv.
Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanas apturēšana bija nepieciešama, lai pārtrauktu sociālās korekcijas izglītības iestādē "Naukšēni" (turpmāk – SKII "Naukšēni") konstatētos bērnu tiesību pārkāpumus, nodrošinātu bērnu un pedagogu fizisko drošību, kā arī, lai veiktu sociālās korekcijas izglītības iestādes institūta reformu, tostarp pārskatot un pilnveidojot normatīvo regulējumu attiecībā uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekli — ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē.
Pamatojoties uz grozījumiem likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem", Ministru kabinets ar 2022. gada 1. oktobri likvidēja SKII "Naukšēni".[1] 2022. gada 26. jūnijā Ministru kabinets ir noteicis Tieslietu ministriju par atbildīgo institūciju sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas īstenošanā. Tieslietu ministrijai tika uzdots izstrādāt grozījumus likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa, kas paredz bērna ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē, piemērošanu un izpildi.[2]
Papildus Ministru kabineta dotajam uzdevumam Valsts kontrole 2022. gada 30. septembra revīzijas ziņojumā Nr. 2.4.1–6/2021 "Vai bērnam ar uzvedības problēmām un tā ģimenei ir iespēja saņemt nepieciešamo atbalstu" ir izteikusi priekšlikumu Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Labklājības ministriju pārskatīt normatīvajos aktos paredzētos gadījumus, kad bērns var tikt ievietots sociālās korekcijas izglītības iestādē, un ievietošanas termiņu, nosakot to atkarībā no bērnam nepieciešamā atbalsta.[3]
[1] Skat. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 528 "Par sociālās korekcijas izglītības iestādes "Naukšēni" likvidāciju". Pieejams: https://likumi.lv.
[2] Skat. Vienotajā tiesību aktu portālā tiesību aktu lietu (22-UZ-696). Pieejams: https://vktap.mk.gov.lv.
[3] "Problēmbērni" – pieaugušo neizdarības spogulis. Valsts kontrole. Pieejams: https://www.lrvk.gov.lv.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc padziļināta izvērtējuma Tieslietu ministrija ir nonākusi pie secinājuma, ka Latvijā ir nepieciešams ilgtermiņa stacionāra tipa pakalpojums bērniem, kas būtu balstīts empīriski pamatotā modelī un mūsdienu metodēs darbā ar bērnu uzvedības problēmām. Tādēļ Tieslietu ministrija piedāvā atteikties no sociālās korekcijas izglītības iestādēm un ieviest jaunu audzinoša rakstura piespiedu līdzekli – bērna ievietošana "Bērnu un jauniešu drošajā mājā". 2024. gada 7. maijā Ministru kabinets atbalstīja Tieslietu ministrijas iniciatīvu izveidot "Bērnu un jauniešu drošo māju" augsta riska bērniem un jauniešiem (sk. Ministru kabineta 2024. gada 7. maija sēdes protokola Nr. 19 32. §).
Taču pirms "Bērnu un jauniešu drošās mājas" darbības uzsākšanas ir nepieciešams veikt virkni sagatavošanās darbu, tostarp nodrošinot atbilstošu infrastruktūru, izstrādājot uzvedības sociālās korekcijas programmu saturu, atlasot un apmācot "Bērnu un jauniešu drošās mājas" personālu, sagatavojot normatīvo aktu grozījumu projektus u.c. Šie pasākumi ir laikietilpīgi, un patlaban tiek prognozēts, ka "Bērnu un jauniešu drošā māja" varētu uzsākt darbību 2027. gadā. Ņemot vērā minēto, likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" nepieciešams veikt grozījumus, atliekot sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas termiņu līdz 2026. gada 31. decembrim.
Taču pirms "Bērnu un jauniešu drošās mājas" darbības uzsākšanas ir nepieciešams veikt virkni sagatavošanās darbu, tostarp nodrošinot atbilstošu infrastruktūru, izstrādājot uzvedības sociālās korekcijas programmu saturu, atlasot un apmācot "Bērnu un jauniešu drošās mājas" personālu, sagatavojot normatīvo aktu grozījumu projektus u.c. Šie pasākumi ir laikietilpīgi, un patlaban tiek prognozēts, ka "Bērnu un jauniešu drošā māja" varētu uzsākt darbību 2027. gadā. Ņemot vērā minēto, likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem" nepieciešams veikt grozījumus, atliekot sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas termiņu līdz 2026. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu nepieciešamo atbalstu augsta riska bērniem pārejas periodā, Tieslietu ministrija ir apzinājusi iespējas nodrošināt jaunu sociālās uzvedības korekcijas pasākumu līdz "Bērnu un jauniešu drošās mājas" izveidošanai. Pārejas periodā sniedzamā atbalsta modelis tika veidots, balstoties uz "Bērnu un jauniešu drošās mājas" konceptu un ņemot vērā šobrīd pieejamos resursus.
Ministru kabinets 2024. gada 13. augustā atbalstīja Tieslietu ministrijas sagatavoto priekšlikumu ieviest jaunu grupas pakalpojumu augsta riska bērniem (sk. Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta sēdes protokola Nr. 31 78. §). Lai ieviestu jaunu pakalpojumu pēc iespējas ātrāk, pakalpojuma nodrošināšana tiks deleģēta nevalstiskajai organizācijai, kurai ir atbilstoša pieredze un nepieciešamie resursi. Tieslietu ministrija jauno pakalpojumu plāno nodrošināt sadarbībā ar nodibinājumu "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs".
Ministru kabinets 2024. gada 13. augustā atbalstīja Tieslietu ministrijas sagatavoto priekšlikumu ieviest jaunu grupas pakalpojumu augsta riska bērniem (sk. Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta sēdes protokola Nr. 31 78. §). Lai ieviestu jaunu pakalpojumu pēc iespējas ātrāk, pakalpojuma nodrošināšana tiks deleģēta nevalstiskajai organizācijai, kurai ir atbilstoša pieredze un nepieciešamie resursi. Tieslietu ministrija jauno pakalpojumu plāno nodrošināt sadarbībā ar nodibinājumu "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Lai sniegtu nepieciešamo atbalstu augsta riska bērniem pārejas periodā, Tieslietu ministrija ir apzinājusi iespējas nodrošināt jaunu sociālās uzvedības korekcijas pasākumu. Pārejas periodā sniedzamā atbalsta modelis tika veidots, balstoties uz "Bērnu un jauniešu drošās mājas" konceptu un ņemot vērā šobrīd pieejamos resursus. Lai ieviestu jaunu pakalpojumu pēc iespējas ātrāk, pakalpojuma nodrošināšana tiks deleģēta nevalstiskajai organizācijai, kurai ir atbilstoša pieredze un nepieciešamie resursi. Tieslietu ministrija jauno sociālās uzvedības korekcijas pasākumu plāno nodrošināt sadarbībā ar nodibinājumu "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs".
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Augsta riska bērni, kuri ir narkotisko vielu ilgstošie lietotāji, pastāvīgie klaiņotāji, nepilngadīgo prostitūcijā iesaistītie, vardarbīgus noziedzīgus nodarījumus pastrādājušie u.c.
Ietekmes apraksts
Sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas gaitā tiks radīts pierādījumos balstīts uzvedības problēmu mazināšanas pasākums augsta riska bērniem. Tā mērķis ir aizsargāt bērnus un sabiedrību, novērtēt bērna vajadzības un nodrošināt nepieciešamo atbalstu, atrodoties “Bērnu un jauniešu drošajā mājā”, atjaunot stabilitāti bērna dzīvē, sagatavot bērnu patstāvīgai dzīvei ārpus “Bērnu un jauniešu drošās mājas” un novērst jaunu likumpārkāpumu izdarīšanu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts “Grozījums Krimināllikumā”
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ir virzāms pieņemšanai vienlaikus ar likumprojektu "Grozījums Krimināllikumā", kas paredz apturēt bērnu ievietošanu sociālās korekcijas izglītības iestādē līdz 2026. gada 31. decembrim.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem"" paredz pagarināt sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas termiņu. Tas ļaus veikt nepieciešamos sagatavošanās darbus, lai izveidotu "Bērnu un jauniešu drošo māju".
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
