Anotācija

25-TA-2060: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 30. augusta noteikumos Nr. 579 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde – elektrovilcieni" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024.gada 30.augusta noteikumos Nr.579 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.2. pasākuma "Bezemisiju vilcienu iegāde - elektrovilcieni" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13.punktu.
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai iekļautu rezultāta rādītāju Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas (turpmāk – Programma) 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu” (turpmāk – 2.4.1. SAM) 2.4.1.2. pasākuma “Bezemisiju vilcienu iegāde – elektrovilcieni” (turpmāk – 2.4.1.2.pasākums) īstenošanas nosacījumos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2.4.1.2.pasākuma mērķis – attīstīt bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru, veidojot konkurētspējīgu dzelzceļa pasažieru transportu kopējā sabiedriskā transporta sistēmā. 2.4.1.2.pasākuma ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzams šāds rezultāta rādītājs – jaunā vai modernizētā sabiedriskā transporta lietotāju skaits gadā ir vismaz 6 240 000.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ievērojot Ministru kabineta 2025. gada 29. maija rīkojumu Nr. 314 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam"" (prot. Nr. 21, 42. §) un Ministru kabineta 2025. gada 13.oktobra rīkojumu Nr. 650 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam"" (prot. Nr. 41, 46. §), Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) tiek veikti grozījumi, kas tostarp paredz 2.4.1. SAM ietvaros jaunu rezultāta rādītāju r.2.4.1.a “Jaunā vai modernizētā sabiedriskā transporta lietotāju skaits gadā” (turpmāk – rezultāta rādītājs r.2.4.1.a) ir vismaz 7 700 000.
Rezultāta rādītājs r.2.4.1.a atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu I pielikuma 1.tabulā minētajam rezultāta rādītājam RKR 62 “Jaunā vai modernizētā sabiedriskā transporta lietotāju skaits gadā”.
Saskaņā ar 2.4.1.SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu rezultāta rādītājs r.2.4.1.a ir aprēķināts kumulatīvi, ņemot vērā pasažierus, kas tiks pārvadāti:
- deviņos elektrovilcienos, kurus akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” iegādājās projektā Nr. 2.4.1.2/2/24/I/001 “Elektrovilcienu, rezerves daļu un velosipēdu vietu iegāde”,
- deviņās akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienībās (turpmāk – BEMU), kurus valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” plāno iegādāties 2.4.1.3. pasākumā "Bezemisiju (bateriju) vilcieni".
Plānots, ka deviņos elektrovilcienos pārvadās 6,24 miljonus pasažieru un deviņos BEMU pārvadās 1,46 miljonus pasažieru, tādējādi 2.4.1.SAM ietvaros tiks sasniegts rezultāta rādītājs 7,7 miljoni pasažieru gadā.
Pasažieru skaits, kuru paredzēts sasniegt rezultāta rādītājā r.2.4.1.a, ir noteikts atbilstoši akciju sabiedrības “Pasažieru vilciens” un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” aprēķiniem, kas 2025. gada aprīlī tika iesniegti Satiksmes ministrijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 30.augusta noteikumos Nr.579 par 2.4.1.2.pasākuma īstenošanu nav iekļauta informācija par rezultāta rādītāju r.2.4.1.a.
Risinājuma apraksts
Papildināt Ministru kabineta 2024.gada 30.augusta noteikumus Nr.579 ar informāciju par rezultāta rādītāju r.2.4.1.a.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61.pants, kā arī šobrīd spēkā esošās Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Finanšu regula), 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tikai tādiem projektiem, kas saistīti ar ES fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (turpmāk – daudzpakāpju projekts). 2.4.1.2.pasākuma ietvaros netiek īstenoti daudzpakāpju projekti, tādējādi Finanšu regulas 61.panta prasības netiek tieši attiecinātas uz finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri. Līdz ar to noteikumu 24.12. apakšpunktā ir svītrota atsauce uz Finanšu regulas 61.pantu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekta īstenošanas rezultātā jaunos vilcienus varēs izmantot sabiedriskā transporta lietotāji.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Finansējuma saņēmējs 2.4.1.2.pasākumā ir akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens”. Projekta sadarbības partneris ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”.
Satiksmes ministrija pilda Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbildīgās iestādes funkcijas.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” veiks grozījumus līgumā par projekta Nr. 2.4.1.2/2/24/I/001 “Elektrovilcienu, rezerves daļu un velosipēdu vietu iegāde” īstenošanu, paredzot, ka projekta īstenošanas rezultātā tiks sasniegts rezultāta rādītājs r.2.4.1.a.
Rezultāta rādītāja r.2.4.1.a sasniedzamā vērtība ir noteikta atbilstoši informācijai, kuru akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” sniedza Satiksmes ministrijai 2025. gada aprīlī.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, un rezultāta rādītājs noteikumu projektā tiek iekļauts atbilstoši grozījumiem Programmā, kas apstiprināti ar Ministru kabineta 2025. gada 29. maija rīkojumu Nr. 314 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam"" (prot. Nr. 21, 42. §) un Ministru kabineta 2025. gada 7.oktobra rīkojumu Nr. 650 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam"" (prot. Nr. 41, 46. §), sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • AS "Pasažieru vilciens"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi