23-TA-605: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par brīvprātīgajām iemaksām Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam un Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņas budžetos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta “Par brīvprātīgajām iemaksām Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam un Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņas budžetos” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir noteikt, ka Ārlietu ministrija 2023. gadā veic brīvprātīgās iemaksas Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam un Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņas budžetos prioritārā pasākuma “Latvijas prezidentūra Eiropas Padomē 2023. gadā” īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Padome ir reģionāla cilvēktiesību organizācija, kuras trīs darbības pīlāri ir cilvēktiesības, demokrātija un likuma vara. Eiropas Padomei kā nozīmīgākajai reģionālajai cilvēktiesību organizācijai ir bijusi būtiska loma Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanas procesā, neatkarības nostiprināšanā un valsts ārpolitikā kopumā. Latvija ir Eiropas Padomes dalībvalsts kopš 1995. gada.
Latvijas prezidentūra Eiropas Padomes Ministru komitejā1 (turpmāk – Latvijas prezidentūra) notiks no 2023. gada 17. maija līdz 15. novembrim, kad Latvijas ārlietu ministrs būs Ministru komitejas priekšsēdētājs.
Latvijas prezidentūras pamatuzdevums būs īstenot Eiropas Padomes stratēģisko prioritāšu virzību, pievērsties Eiropas Padomes dienaskārtībā esošajiem aktuālajiem politiskajiem jautājumiem un virzīt Latvijas nacionālās tematiskās prioritātes. Latvijas prezidentūras laikā tiks izceltas sekojošas nacionālās prioritātes: stiprināt demokrātiju un likuma varu Eiropā; veicināt vārda brīvību, žurnālistu drošību un Eiropas Padomes digitālo darba kārtību; atbalstīt Eiropas Padomes reformas procesus.
Pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, Eiropas Padomei ir nozīmīga loma atbalsta sniegšanā Ukrainai. Eiropas Padomes pašreizējās diskusijās un gatavojoties EP dalībvalstu samitam 16. - 17. maijā Reikjavikā, ir aktuāls jautājums par Krievijas atbildības panākšanu par tās īstenotajiem noziegumiem Ukrainā, t.sk., par agresijas noziegumu. Eiropas Padome ir izstrādājusi rīcības plānu Ukrainas atbalstam 2023.-2026.gadam2, kura mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainas rekonstrukcijai un atjaunošanai Eiropas Padomes ekspertīzes jomās – stiprinot cilvēktiesības, demokrātiju un tiesiskumu.
Saistībā ar gaidāmo Latvijas prezidentūru, iemaksa Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam budžetā demonstrēs mūsu praktisko atbalstu Ukrainai kā prioritātei šīs organizācijas ietvaros. Iemaksas mērķis saskan arī ar Latvijas prezidentūras nacionālo prioritāti – demokrātijas un likuma varas veicināšana Eiropā.
Viena no Eiropas Padomes stratēģiskajām prioritātēm ir cīņa pret dezinformāciju, vārda brīvības veicināšana un atbalsts žurnālistiem. Eiropas Padomes izstrādātā Žurnālistu drošības kampaņa 2022.-2027.gadam ir viens no līdzekļiem vārda brīvības un žurnālistu drošības stiprināšanai Eiropas valstīs. Kampaņas mērķis ir aktualizēt un praktiski nodrošināt žurnālistu un mediju darbinieku drošību, kad tas nepieciešams.
Mediju brīvība un žurnālistu drošība ir ilgstoša Latvijas ārpolitikas prioritāte, t.sk., starptautisko organizāciju ietvaros. Tā būs viena no Latvijas prezidentūras EP nacionālajām tematiskajām prioritātēm. 2023. gada oktobrī Rīgā tiks organizēta starptautiska konference vārda brīvības un žurnālistu drošības stiprināšanai, kuras laikā tiks prezentēta arī Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņa. Latvija kā konferences rīkotājvalsts būs viena no pirmajām Eiropas Padomes dalībvalstīm, kas ar brīvprātīgu iemaksu kampaņas budžetā sniegs praktisku apliecinājumu žurnālistu drošības stiprināšanā.
1. Informatīvais ziņojums "Par gatavošanos Latvijas Republikas prezidentūrai Eiropas Padomes Ministru komitejā 2023. gadā" (21-TA-1788), pieņemts 2022. gada 1. martā, Ministru kabineta sēdes protokols Nr. 12 27. §
2. Noturība, atveseļošanās un rekonstrukcija: Eiropas Padome pieņem jaunu rīcības plānu Ukrainai atbalstam 2023.-2026. gadam (“Resilience, recovery and reconstruction: Council of Europe adopts new Action Plan for Ukraine''), (https://www.coe.int/fi/web/portal/-/resilience-recovery-and-reconstruction-council-of-europe-adopts-new-action-plan-for-ukraine)
Latvijas prezidentūra Eiropas Padomes Ministru komitejā1 (turpmāk – Latvijas prezidentūra) notiks no 2023. gada 17. maija līdz 15. novembrim, kad Latvijas ārlietu ministrs būs Ministru komitejas priekšsēdētājs.
Latvijas prezidentūras pamatuzdevums būs īstenot Eiropas Padomes stratēģisko prioritāšu virzību, pievērsties Eiropas Padomes dienaskārtībā esošajiem aktuālajiem politiskajiem jautājumiem un virzīt Latvijas nacionālās tematiskās prioritātes. Latvijas prezidentūras laikā tiks izceltas sekojošas nacionālās prioritātes: stiprināt demokrātiju un likuma varu Eiropā; veicināt vārda brīvību, žurnālistu drošību un Eiropas Padomes digitālo darba kārtību; atbalstīt Eiropas Padomes reformas procesus.
Pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā, Eiropas Padomei ir nozīmīga loma atbalsta sniegšanā Ukrainai. Eiropas Padomes pašreizējās diskusijās un gatavojoties EP dalībvalstu samitam 16. - 17. maijā Reikjavikā, ir aktuāls jautājums par Krievijas atbildības panākšanu par tās īstenotajiem noziegumiem Ukrainā, t.sk., par agresijas noziegumu. Eiropas Padome ir izstrādājusi rīcības plānu Ukrainas atbalstam 2023.-2026.gadam2, kura mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainas rekonstrukcijai un atjaunošanai Eiropas Padomes ekspertīzes jomās – stiprinot cilvēktiesības, demokrātiju un tiesiskumu.
Saistībā ar gaidāmo Latvijas prezidentūru, iemaksa Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam budžetā demonstrēs mūsu praktisko atbalstu Ukrainai kā prioritātei šīs organizācijas ietvaros. Iemaksas mērķis saskan arī ar Latvijas prezidentūras nacionālo prioritāti – demokrātijas un likuma varas veicināšana Eiropā.
Viena no Eiropas Padomes stratēģiskajām prioritātēm ir cīņa pret dezinformāciju, vārda brīvības veicināšana un atbalsts žurnālistiem. Eiropas Padomes izstrādātā Žurnālistu drošības kampaņa 2022.-2027.gadam ir viens no līdzekļiem vārda brīvības un žurnālistu drošības stiprināšanai Eiropas valstīs. Kampaņas mērķis ir aktualizēt un praktiski nodrošināt žurnālistu un mediju darbinieku drošību, kad tas nepieciešams.
Mediju brīvība un žurnālistu drošība ir ilgstoša Latvijas ārpolitikas prioritāte, t.sk., starptautisko organizāciju ietvaros. Tā būs viena no Latvijas prezidentūras EP nacionālajām tematiskajām prioritātēm. 2023. gada oktobrī Rīgā tiks organizēta starptautiska konference vārda brīvības un žurnālistu drošības stiprināšanai, kuras laikā tiks prezentēta arī Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņa. Latvija kā konferences rīkotājvalsts būs viena no pirmajām Eiropas Padomes dalībvalstīm, kas ar brīvprātīgu iemaksu kampaņas budžetā sniegs praktisku apliecinājumu žurnālistu drošības stiprināšanā.
1. Informatīvais ziņojums "Par gatavošanos Latvijas Republikas prezidentūrai Eiropas Padomes Ministru komitejā 2023. gadā" (21-TA-1788), pieņemts 2022. gada 1. martā, Ministru kabineta sēdes protokols Nr. 12 27. §
2. Noturība, atveseļošanās un rekonstrukcija: Eiropas Padome pieņem jaunu rīcības plānu Ukrainai atbalstam 2023.-2026. gadam (“Resilience, recovery and reconstruction: Council of Europe adopts new Action Plan for Ukraine''), (https://www.coe.int/fi/web/portal/-/resilience-recovery-and-reconstruction-council-of-europe-adopts-new-action-plan-for-ukraine)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar gaidāmo Latvijas prezidentūru Eiropas Padomē ir svarīgi demonstrēt praktisku atbalstu Eiropas Padomei un tās iniciatīvām Latvijas prezidentūras prioritārajās tematiskajās jomās.
Risinājuma apraksts
Latvijas brīvprātīgā iemaksa Eiropas Padomes rīcības plāna Ukrainas atbalstam 2023.–2026. gadam budžetā 20 000 euro apmērā un Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņas budžetā 10 000 euro apmērā būs praktisks apliecinājums mūsu atbalstam Eiropas Padomei un mūsu nacionālajām prioritātēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
30 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
30 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
30 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
30 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 30 000 euro apmērā brīvprātīgo iemaksu veikšanai 2023. gadā tiks nodrošināts Ārlietu ministrijas budžeta programmā 02.00.00 “Iemaksas starptautiskajās organizācijās” prioritārajam pasākumam “Latvijas prezidentūra Eiropas Padomē 2023. gadā” piešķirtā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar šo iemaksu palīdzību tiks demonstrēts Latvijas atbalsts cilvēktiesībām un demokrātiskajām vērtībām, gan sniedzot atbalstu Ukrainai, gan iestājoties par vārda brīvību un žurnālistu drošību.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi