Anotācija (ex-ante)

23-TA-2303: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija sēdes protokola Nr. 36 62 § 3.punkts noteic Klimata un enerģētikas ministrijai izvērtēt Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 33.1 un 33.2 punktā ietvertās kārtības atbilstību administratīvā procesa principiem un sagatavot grozījumus noteikumos, lai nodrošinātu, ka tiesības komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, apliecināt biomasas kurināmā atbilstību noteikumu prasībām tiek iegūtas Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai precizētu (mainītu) kārtību kā Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža var sākt apliecināt atbilstību Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" noteiktajiem nosacījumiem attiecībā uz cieto biomasas kurināmo, kas ir iegādāts konkrētajā biomasas biržā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 686) 33.1 punktā ir noteikts, ka Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža, var sākt nodrošināt atbilstības Noteikumiem Nr.686 prasībām apliecināšanu pēc konkrētā komersanta iekļaušanas Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā. Noteikumu Nr.686 33.2 punktā ir noteikta šādu biomasas biržu uzraudzība, kur negatīva rezultāta gadījumā komersants ir jāizslēdz no Noteikumu Nr. 686 5.pielikuma, lai tas vairs nevarētu nodrošināt atbilstības apliecināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Risinājums kā priekšnoteikumu atbilstības apliecināšanas nodrošināšanai noteikt Latvijā reģistrēta komersanta iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5. pielikumā neatbilst nacionālajai tiesību sistēmai, kā arī nav efektīvs, tādēļ lūdzam to precizēt, jo:
- priekšnoteikums būt iekļautam minētajā pielikumā nav pakļauts juridiskiem kritērijiem un nav arī atrunāta kārtība šādai iekļaušanai, līdz ar to no ārējā normatīvā akta neizriet, kādā iestādē un izpildoties kādiem nosacījumiem, komersants var vērsties, lai saņemtu atļauju (tiesības) veikt apliecināšanas nodrošināšanu;
- regulējums pēc rakstura atbilst nevis normatīviem, t.i., tiesību normas ietverošiem tiesību aktiem, bet individuāliem, t.i., tiesību normu piemērošanas aktiem.
Tādējādi:
1) varētu tikt apdraudēta komersanta pieeja tiesai. Proti, ja atļauja apliecināt ir komersanta iekļaušana noteikumu Nr. 686 5. pielikumā (tātad vienīgi svītrošanas no pielikuma gadījumā atļauja vairs nepastāv), nav viennozīmīgi skaidras pārsūdzības iespējas vispārējā jurisdikcijas tiesā gadījumā, ja komersantu tomēr neiekļauj minētajā pielikumā vai komersants no tā tiek svītrots;
2) atļaujas saņemšanai nav precīzi nosakāms, vienveidīgs termiņš, bet tas ir atkarīgs no konkrēto grozījumu noteikumos Nr. 686 saskaņošanas gaitas, turklāt tādējādi rodas nepieciešamība biežāk veikt grozījumus minētajos noteikumos, kas nav lietderīgi.
Risinājuma apraksts
Tiek ierosināts, ka atļauju veikt atbilstības apliecināšanu, izpildoties noteiktiem kritērijiem, piešķir Klimata un enerģētikas ministrija un attiecīgā biomasas birža un tās atļauja tiek publiskota šīs ministrijas tīmekļa vietnē. Vienlaikus, lai saglabātu pēctecību un neapdraudētu jau šobrīd Noteikumu Nr.686 5.pielikumā iekļautos komersantus, Noteikumu Nr.686 5.pielikums tiek saglabāts, nosakot arī ka Noteikumu Nr. 686 5.pielikumā komersanti varētu būt iekļauti tikai līdz 2023.gada 31.decembrim. Tādējādi pēc 2023.gada 31.decembrim atbilstības apliecināšanu nodrošināt komersants varēs tikai ar saņemtu Klimata un enerģētikas ministrijas atļauju.
Noteikumu projekts noteic to, ka pēc 2023.gada 31.decembra Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža apliecina no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām, ja tas izstrādā un piemēro atbilstošas atbilstības apliecināšanas procedūras un ja tas ir saņēmis Klimata un enerģētikas ministrijas atļauju.
Ministrija minēto atļauju izdod, pamatojoties uz komersanta iesniegto iesniegumu, kam pievienoti noteikumu projektā noteiktie dokumenti (procedūras un informācijas tehnoloģiju risinājumi), 60 dienu laikā.
Noteikumu projektā tiek saglabāts Noteikumu Nr. 686 33.2 punktā noteiktais nosacījums, ka Klimata un enerģētikas ministrija veic Latvijā reģistrētu komersantu, kas iekļauti 5.pielikumā vai kuriem izsniegtas atļaujas šo noteikumu ietvaros, uzraudzību un negatīvu secinājumu gadījumā var atcelt komersantam izsniegto atļauju vai klimata un enerģētikas ministrs var ierosināt grozījumus Noteikumos Nr.686 komersantu izslēgšanai no 5.pielikuma.
Tādējādi šajā risinājumā Latvijā reģistrētajam komersantam, kas darbojas kā biomasas birža, pēc 2023.gada 31.decembra tiks izsniegta Klimata un enerģētikas ministrijas atļauja, lai komersants varētu nodrošināt atbilstības apliecināšanu, un tādējādi tiks pieņemts administratīvais akts, uz kuru tiek piemērots Administratīvā procesa likums gan atļaujas izsniegšanas, gan atļaujas atcelšanas gadījumos un komersantam vai sabiedrībai būs iespējams īstenot savas tiesības par pieeju tiesai un būs noteikts konkrēts termiņš atļaujas saņemšanai.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 686 nav noteikta datu apmaiņa, kā energoresursu informācijas sistēmā tiks iekļauti / noteikti tie komersanti, kuru iekārtās tiek izmantota cietā biomasa vai biogāze, kuriem ir pienākums nodrošināt izmantotā kurināmā atbilstību ilgtspējas un/vai emisiju ietaupījumu kritērijiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteic pienākumu Valsts vides dienestam un Centrālai statistikas pārvaldei reizi gadā atvērto datu portālā publicēt to komersantu sarakstu, kuru iekārtas pārsniedz Noteikumu Nr. 686 5.1.punktā noteikto jaudas robežlielumu vai kurām ir izsniegta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja, lai sistēmā būtu iespējams izveidot komersantu, uz kuriem attiecas pienākums nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem, saraksts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts ir alternatīvs risinājums spēkā esošajam regulējumam.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs komersantus, kas darbosies kā biomasas birža un kas vēlēsies saņemt atļauju nodrošināt atbilstības apliecināšanu saskaņā ar Noteikumos Nr.686 minēto kārtību
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Informācijas un komunikācijas pakalpojumi, Finanšu un apdrošināšanas darbības
Nozaru ietekmes apraksts
Tiktu ietekmēti Latvijā reģistrēti komersanti, kas darbojas kā biomasas birža, kas pēc būtības varētu būt dažādu nozaru komersanti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
Noteikumu projekts īsteno Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteikto pienākumu dalībvalstij veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem un pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij dara pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai. Tāpat attiecīgais punkts noteic dalībvalstīm pienākumu pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
30.panta 3.punkts
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav paredzētas stingrākas saistības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteic pienākumu dalībvalstij:
1) veikt pasākumus, lai nodrošinātu, ka uzņēmēji iesniedz ticamu informāciju par atbilstību Direktīvas 25. panta 2. punktā noteiktajām un saskaņā ar to pieņemtajām siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma robežvērtībām un 29. panta 2. līdz 7. punktā un 10. punktā noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem
2) noteikt pienākumu komersantiem pēc pieprasījuma attiecīgajai dalībvalstij darīt pieejamus datus, kas izmantoti informācijas apkopošanai.
3) pieprasīt uzņēmējiem nodrošināt atbilstīgu standartu to iesniegtās informācijas neatkarīgai revīzijai un pierādīt, ka tas ir izdarīts.
Noteikumu projekts noteic komersanta shēmas darbības nosacījumus, kas izpilda Direktīvas 2018/2001 30.panta 3.punktā noteiktos pienākumus dalībvalstij, vienlaikus izstrādājot Latvijai tieši piemērotas procedūras.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiek nodrošināta tiesību aktu portālā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu nozares pārstāvji tika aicināti līdzdarboties koncepta, uz kura noteikumu projekts ir balstīts, komentēšanā un precizēšanā, rakstiski sniedzot viedokli par Noteikumu projektu tā izstrādes stadijā. Saņemto viedokļu apkopojums ir publicēts Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.
Noteikumu projekts publicēts sabiedrības līdzdalībai tiesību aktu portālā.
Nozares pārstāvju viedoklis tiks ņemts vērā Noteikumu projekta pilnveidošanā, ja tāds tiks saņemts.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Klimata un enerģētikas ministrija
palielinās
Vērtības nozīme:
Administratīvo izmaksu novērtējumu šobrīd nevar sniegt, jo nav zināms, cik daudz varētu būt tādi komersanti, kas vēlētos saņemt noteikumu projektā noteikto atļauju. tomēr, ja šādi komersanti būs, tad Klimata un enerģētikas ministrijai palielināsies administratīvie izdevumi atļaujas izsniegšanai un uzraudzībai.
Centrālā statistikas pārvalde
neietekmē
Centrālajai statistikas pārvaldei ar noteikumu projektu tiek noteiks pienākums reizi gadā atvērto datu portālā publicēt sarakstu ar komersantiem, kuru iekārtām kopējā nominālā ievadītā siltuma jauda pārsniedz noteiktu lielumu. Nav paredzams, ka administratīvais slogs palielināsies būtiski, jo publicēšanai tiktu izmantoti jau pārvaldes rīcībā pieejamie dati, kuri būs jāizgūst no pārvaldes datu bāzēm un jāpublicē atvērto datu portālā.
Valsts vides dienests
neietekmē
Valsts vides dienestami ar noteikumu projektu tiek noteikts pienākums reizi gadā atvērto datu portālā publicēt sarakstu ar komersantiem, kuru iekārtām ir izsniegta siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauja, kā arī šis saraksts jāatjauno gadījumos, kad dienests atļauju izsniedz no jauna, vai kad dienests atļauju atceļ. Nav paredzams, ka administratīvais slogs palielināsies būtiski, jo publicēšanai tiktu izmantoti jau dienesta rīcībā pieejamie dati, kuri būs jāizgūst no dienesta datu bāzēm un jāpublicē atvērto datu portālā.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi