Anotācija (ex-ante)

23-TA-2310: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 "Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 651 “Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāti saskaņā ar:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiālā atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060);
2)Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija Regula Nr. 2021/1147, ar ko izveido Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu (turpmāk – Regula Nr.2021/1147);
3) Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – likums) 6.pantu un 13. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 14. un 15. punktu (izsludināts 2022.gada 15.jūnijā).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2022. gada 18. oktobra noteikumus Nr. 651 “Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada plānošanas perioda īstenošanas vadības kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.651), kā arī papildināt MK noteikumus Nr.651 ar jaunu nodaļu, nosakot kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sākot ar 2021. gada 1. janvāri, Latvijas Republikā un pārējās Eiropas Savienības dalībvalstīs ir sācies Iekšējās drošības fonda, Patvēruma migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periods.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams veikt precizējumus MK noteikumos Nr.651, ņemot vērā to, ka šobrīd nav nacionālā regulējuma, kas noteiktu kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu MK noteikumi Nr.651 tiek papildināti ar XXI. nodaļu, kas nosaka kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu. Šāds deleģējums Ministru kabinetam tiek dots likuma 13. panta 14. punktā, tāpēc MK noteikumu Nr.651 izdošanas pamatojuma norādi ir nepieciešams papildināt ar atsauci uz likuma 13. panta 14. punktu un MK noteikumu Nr.651 1.punktu papildināt ar 1.14. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr.651 3.1. apakšpunktu, nenosakot MK noteikumos Nr.651, ka nacionālās programmas īstenošanas plānu apstiprina uzraudzības komiteja, jo:
1) šāda uzraudzības komitejas funkcija nav paredzēta regulā Nr.2021/1060;
2) lai mazinātu administratīvo slogu un ļautu vadošajai iestādei un deleģētajai iestādei būt elastīgākai fondu īstenošanas procesā, kā arī, nepieciešamības gadījumā, programmas īstenošanas plānu pielāgotu aktuālajai situācijai, programmas īstenošanas plānu un tā grozījumus turpmāk apstiprinās Iekšlietu ministrija un attiecīgi Kultūras ministrija. Deleģētā iestāde programmas īstenošanas plānu vai tā grozījumus pirms apstiprināšanas saskaņos ar vadošo iestādi.
Risinājuma apraksts
Svītrot 3.1. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams svītrot MK noteikumu Nr.651 5. punktu, vienlaikus precizējot MK noteikumu Nr.651 31.punktu, lai izvairītos no normu dublēšanas. Ņemot vērā, ka ierobežotas atlases gadījumā vadošā iestāde vai deleģētā iestāde, vienojoties ar projekta iesniedzēju, var pieņemt lēmumu izbeigt ierobežotu atlasi un neslēgt projekta līgumu, šai ierobežotai atlasei paredzēto finansējumu ir iespējams pārdalīt citai fonda nacionālajā programmā apstiprinātajai aktivitātei. Šajā gadījumā vadošā iestāde vai deleģētā sagatavo grozījumus nacionālās programmas īstenošanas plānā un virza šos grozījumus apstiprināšanai.
Risinājuma apraksts
Svītrot 5.punktu.
Izteikt 31. punktu jaunā redakcijā: “31. Ja pieņemts šo noteikumu 30. punktā minētais lēmums, vadošā iestāde vai deleģētā iestāde sagatavo grozījumus nacionālās programmas īstenošanas plānā, pārdalot finansējumu citām aktivitātēm, un virza nacionālās programmas īstenošanas plāna grozījumus apstiprināšanai.”.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr.651 18. punktu ar jaunu 18.1.1 apakšpunktu, nosakot, ka vadošā iestāde un deleģētā iestāde izstrādā un apstiprina nacionālas programmas īstenošanas plāna projektu. Atsaucoties uz augstāk minēto, programmas īstenošanas plānu un tā grozījumus turpmāk apstiprinās Iekšlietu ministrija un attiecīgi Kultūras ministrija. Saskaņošanas procedūra tiks noteikta vadošās iestādes un deleģētās iestādes iekšējos noteikumos.
Risinājuma apraksts
Papildināt ar 18.1.1 apakšpunktu šādā redakcijā: “18.1.1 nacionālās programmas īstenošanas plāna projektu.”.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.651 55. punktu. Šobrīd ir paredzēts, ka finansējums projekta attiecināmo izmaksu segšanai ir ne mazāks kā 200 001 euro, taču ir nepieciešams šo skaitli samazināt. Pirms projektu īstenošanas uzsākšanas, MK noteikumu Nr.651 sagatavošanas posmā, vadošā iestāde slieksni 200 001 euro apmērā skaidroja kā administratīvo slogu samazinošu, ņemot vērā, ka uz MK noteikumu Nr.651 sagatavošanas brīdi, Iekšlietu ministrijas pārziņā esošo ierobežotu projektu iesniegumu atlašu ietvaros nebija plānoti projekti, kuru attiecināmās izmaksas būtu zemākas par 200 000 euro. Šobrīd, uz noteikumu projekta sagatavošanas brīdi situācija ir mainījusies un, lai fondu ietvaros, ar nacionālās programmas grozījumiem, būtu iespējams īstenot projektus, kuru attiecināmās izmaksas ir mazākas par 200 001 euro (Tematiskie mehānismi / Specifiskās aktivitātes), ir nepieciešams noteikt jaunu, zemāku slieksni projekta attiecināmo izmaksu segšanai. Izvērtējot no fondu nacionālajā programmā iekļautajām iestādēm saņemto informāciju, vadošā iestāde ir ierosinājusi slieksni precizēt uz 50 000 euro.
Risinājuma apraksts
Aizstāt 55.punktā skaitli "200 001" ar skaitli "50 000".
Problēmas apraksts
Informācija par projekta uzsākšanas termiņu ir iekļaujama programmas īstenošanas plānā. Ņemot vērā to, ka turpmāk programmas īstenošanas plānu apstiprinās vadošā iestāde vai deleģētā iestāde, ir nepieciešams izteikt MK noteikumu Nr.651 56.2. apakšpunktu jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Izteikt 56.2. apakšpunktu jaunā redakcijā:
"56.2. no 2021. gada 1. janvāra, ja tas ir apstiprināts ar vadošās iestādes vai deleģētās iestādes lēmumu."
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.651 58. punktu, svītrojot atsauci uz Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktu, jo vadošā iestāde personāla izmaksām nepiemēro vienkāršotās izmaksas, tomēr ar MK noteikumiem Nr.651 noteiktais projekta vadības un administrēšanas izmaksu proporcijas ierobežojums paliek nemainīgs.
Risinājuma apraksts
Svītrot 58.punktā vārdus un skaitļus "Atbilstoši regulas Nr.2021/1060 55.panta 1.punktam".
Problēmas apraksts
Regulas Nr.2021/1060 74. panta 1.punkta a) apakšpunkts paredz, ka vadošā iestāde īsteno pārvaldības verifikācijas, lai pārliecinātos, ka līdzfinansētie produkti ir piegādāti un līdzfinansētie pakalpojumi ir sniegti, ka darbība atbilst piemērojamajiem tiesību aktiem, programmai un darbības atbalsta nosacījumiem. Minētā panta 2. punkts papildus paredz, ka pārvaldības verifikācijas ir uz risku balstītas un samērīgas ar riskiem, kas konstatēti ex ante un rakstiski. Pārvaldības verifikācijas ietver administratīvās verifikācijas, kas attiecas uz saņēmēju veiktiem maksājuma pieprasījumiem, un darbību verifikācijas uz vietas.
Regulas Nr.2021/1147 22.panta 2.punkts nosaka, ka “neskarot Regulas (ES) 2021/1060 83. panta pirmās daļas a) punktu un Finanšu regulas 129. pantu, ja starptautiskā organizācija ir saņēmējs, kā definēts Regulas (ES) 2021/1060 2. panta 9) punktā, vadošajai iestādei nav jāveic pārvaldības pārbaudes, kas minētas Regulas (ES) 2021/1060 74. panta 1. punkta pirmajā daļā, ar noteikumu, ka starptautiskā organizācija iesniedz vadošajai iestādei Finanšu regulas 155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā prasītos dokumentus.”.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Finanšu regula) 155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā minētie dokumenti ir:
a) ziņojums par Savienības līdzekļu vai budžeta garantijas īstenošanu, tostarp par 125. panta 1. punkta pirmās daļas a) apakšpunktā noteikto nosacījumu izpildi vai rezultātu sasniegšanu;
b) ja iemaksa atlīdzina izdevumus, – to sagatavotie pārskati par izdevumiem;
c) pārvaldības deklarācija, kas attiecas uz a) apakšpunktā un attiecīgā gadījumā arī b) apakšpunktā minēto informāciju, kas apstiprina, ka:
i) šī informācija ir pareizi izklāstīta, pilnīga un precīza;
ii) Savienības līdzekļi tika izmantoti to paredzētajam mērķim, kā noteikts iemaksu nolīgumos, finansēšanas nolīgumos vai garantijas nolīgumos, vai attiecīgā gadījumā arī attiecīgajos speciālajos nozares noteikumos;
iii) ieviestās kontroles sistēmas dod vajadzīgās garantijas attiecībā uz pamatā esošo darījumu likumību un pareizību.
Līgumā par projekta īstenošanu starp Iekšlietu ministriju un starptautisko organizāciju tiks paredzēts nosacījums, starptautiskajai organizācijai iesniegt Iekšlietu ministrijai Finanšu regulas 155.panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā minētos dokumentus.
Tā pat līgumā par projekta īstenošanu tiks paredzēts nosacījums, ka ja starptautiskā organizācija neiesniedz iepriekšminētos dokumentus, ir iesniegti nepilnīgi dokumenti vai arī vadošajai iestāde konstatē konkrētu pārkāpumu risku vai norādes uz krāpšanu, tā veiks administritatīvo pārbaudi un pārbaudi projekta īstenošanas vietā.
Risinājuma apraksts
Papildināt ar 64.1 un  64.2 punktu šādā redakcijā:
 “64.1 vadošā iestāde vai deleģētā iestāde neveic 64.2. apakšpunktā minētās pārbaudes, ja finansējuma saņēmējs, kas ir starptautiskā organizācija iesniedz vadošajai iestādei vai deleģētajai iestādei Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Finanšu regula) 155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā minētos dokumentus.

64.2 atkāpjoties no šo noteikumu  64.1 apakšpunktā minētā, vadošā iestāde vai deleģētā iestāde veic šo noteikumu 64.2. apakšpunktā minētās pārbaudes, ja:
64.2.1. vadošā iestāde vai deleģētā iestāde konstatē konkrētu pārkāpumu risku vai norādes uz krāpšanu attiecībā uz starptautiskās organizācijas ierosinātu vai īstenotu projektu;
64.2.2. starptautiskā organizācija neiesniedz vadošajai iestādei Finanšu regulas 155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā minētos dokumentus;
 64.2.3. starptautiskās organizācijas iesniegtie Finanšu regulas 155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunktā minētie dokumenti ir nepilnīgi.”
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punktu, Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jānodrošina, ka visa informācijas apmaiņa starp finansējuma saņēmējiem un programmas atbildīgajām iestādēm notiek, izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas saskaņā ar Regulas Nr.2021/106 XIV pielikumu. Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros šo nosacījumu piemēro no 2023.gada 1.janvāra.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta ievērošanu, 2021.gada 13.maijā Iekšlietu ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija parakstīja sadarbības līgumu par elektroniskās datu apmaiņas sistēmas izstrādi (turpmāk – sistēma) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/001 „Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” ietvaros. Norādītais projekts tiek īstenots ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros, kur viens no Iekšlietu ministrijas kā sadarbības partnera pienākumiem ir tiesiskā pamata nodrošināšana sadarbības partnera pārvaldīto projektu, projektu programmu procesa organizēšanai, izmantojot sistēmu.
2022.gada aprīlī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija noslēdza līgumu ar konkursa uzvarētāju par sistēmas izstrādi. 

Pamatojoties uz likuma 13. panta 14. punktā doto uzdevumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu, MK noteikumi Nr.651 ir papildināti ar XXI. nodaļu “Kārtība, kādā fondu vadībā iesaistītās institūcijas un finansējuma saņēmēji izmanto elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmu”.

Papildus jāņem vērā, ka 2023. gada 21. novembrī ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 675 “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 675). MK noteikumi Nr.675 ir izstrādāti, lai noteiktu tiesisko regulējumu Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformai (turpmāk – MAP platforma) nosakot tās pārzini, viņa pienākumus un atbildību, funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama MAP platformas izmantošana, kā arī MAP platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.
Elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas pārzinis ir noteikts MK noteikumu Nr.675 5.punktā.
“5. Pārvaldības platformas pārzinis Valsts informācijas sistēmu likuma izpratnē ir Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.” Pārvaldības platformas pārzinis nodrošina pārvaldības platformas kā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu kopuma pieejamību un sniedz atbalstu pārvaldības platformas instanču veidošanā.
Tā pat MK noteikumos Nr.675 ir noteikts, ka pārvaldības platformas pārzinis ir personas datu pārzinis attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu identificētu piekļuvi pārvaldības platformas darbības organizēšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām. (7.punkts). Saskaņā ar MK noteikumu Nr.675  3.7. apakšpunktu pārvaldības platformas instances pārzinis ir institūcija, kas pārvaldības platformas instancē organizē un vada pārvaldības platformas instances darbību atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem (šajā gadījumā – Iekšlietu ministrija). MK noteikumu Nr.675 12.punkts nosaka, ka pārvaldības platformas instances pārzinis pārvaldības platformas instancē veic personas datu apstrādātāja funkcijas gan Fizisko personu datu apstrādes likuma izpratnē, gan Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa  Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Vispārīgā datu aizsardzības regula) izpratnē, kā arī nodrošina pārvaldības platformas instances lietotājiem drošu piekļuvi pārvaldības platformas instancei.

Ar noteikumu projektu, MK noteikumu Nr.651 XXI. nodaļā ir noteikts, ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma un tā nodrošina fondu īstenošanai un vadībai nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību. Plašāk elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas uzdevumi ir paskaidroti 131. punktā un tie ir:
1) uzkrāt un uzglabāt informāciju par fondu plānošanas dokumentiem, projektu konkursiem, projektu līgumiem administratīvo pārbaužu un pārbaužu projektu īstenošanas vietā rezultātiem;
2) uzkrāt datus par projektu iesniedzējiem, finansējuma saņēmējiem un projektu partneriem, iznākuma un rezultāta rādītājiem, horizontālo principu ieviešanu un to rādītājiem, kā arī datus un rādītājus, kas nepieciešami izvērtēšanai un vienkāršoto izmaksu piemērošanai;
3) nodrošināt iespējas sagatavot Eiropas Komisijā iesniedzamos maksājuma pieteikumus un kontu slēgumu;
4) nodrošināt datu apmaiņu starp finansējuma saņēmējiem un fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, ievērojot regulas Nr. 1060/2021 69. panta 8. punktā  noteikto;
5) nodrošināt iespējas analizēt un statistikas vajadzībām apkopot elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā iekļautos datus;
6) uzkrāt un uzglabāt informāciju par fondos veiktajiem auditiem un revīzijām.

Elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas lietotāji ir projektu iesniedzēji, finansējuma saņēmēji un to pilnvarotās personas, fondu vadībā iesaistīto institūciju darbinieki vai valsts civildienesta ierēdņi, kuriem piekļuve elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā iekļautajai informācijai un datiem nepieciešama tiešo darba (amata) pienākumu veikšanai, normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai vai to paredz starpresoru vienošanās, ārvalstu un nacionālie eksperti, kuriem piekļuve elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama, lai izvērtētu projekta iesniegumu un sniegtu atzinumu vadošajai vai deleģētajai iestādei, ja attiecināms kā arī fiziskās vai juridiskās personas un Eiropas Savienības, valsts vai pašvaldību institūcijas, kurām ir tiesības saņemt ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā iekļauto informāciju citos gadījumos vadošās iestādes noteiktajā apjomā.
Attiecīgā lietotāja tiesības elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā tiek ierobežotas atbilstoši sistēmas pārvaldības iestādes noteiktiem lietotāju tiesību apjomiem. Piemērām, projekta iesniedzēji un finansējuma saņēmēji var piekļūt sava projekta iesnieguma vai projekta datiem. Piekļuve citu finansējumu saņēmēju iesniegtiem projektiem ir liegta. Papildus, ievērojot minēto, noteikumu projekta 132.3. un 132.4. apakšpunktā minētie elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas lietotāji, pieprasot elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas lietotāja tiesības, nodrošina, ka tiem ir tiesības apstrādāt personas datus saskaņā ar amata aprakstā noteikto, vai lietotāja darba vietā ir lietotāja parakstīts apliecinājums par fizisko personu datu apstrādi un  aizsardzību atbilstoši normatīvo aktu prasībām fizisko personu datu aizsardzības jomā, veicot darba pienākumus. Tiem elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas lietotājiem, kuriem nav noteiktas tiesības apstrādāt personas datus, tiks noteiktas ierobežotas piekļuves personas datiem tiesības.

Ņemot vērā, ka dati tiek apkopoti un apstrādāti Eiropas Komisijas uzdevumā, izpildot Regulas Nr. 2021/1060 prasības, tad, lai datu subjektam būtu viennozīmīgi saprotams, kam dati tiek apstrādāti un sniegti, t.i., apstrādes nolūks un pamatojums noteikumu projektā ir noteikts, ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā uzkrātie dati tiek iesniegti Eiropas Komisijai.

Elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēma netiks izmantota ierobežotas pieejamības, informācijas dienesta vajadzībām un valsts noslēpumu saturošu dokumentu apritei. Šādu dokumentu aprite joprojām notiks papīra vai ar drošu elektronisko parakstu parakstītu dokumentu veidā, ievērojot normatīvos aktus par ierobežotas pieejamības, informācijas dienesta vajadzībām un valsts noslēpumu saturošu dokumentu apriti.

Noteikumu projekta 133. punktā noteikts, ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā lietotāji var autentificēties izmantojot vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.viss.gov.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumus.
Noteikumu projektā ir noregulēts arī datums, līdz kuram elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā tiks glabāti dati. Pēc minētā termiņa beigām informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko datu arhivēšanu nodod glabāšanā valsts arhīvam. 
Saskaņā ar Regulas Nr.2021/2016 63. panta 2. punktu fondu izdevumi ir attiecināmi līdz 2029. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto, projekti tiek īstenoti ne ilgāk par minēto termiņu. Saskaņā ar minētās regulas 65. panta 1. punktu, projektiem ir jānodrošina ilgtspēja pēc noslēguma maksājuma - 5 gadi un saskaņā ar minētās regulas 82. pantu, ir jānodrošina, ka visi apliecinošie dokumenti, kuri attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, tiek glabāti pienācīgā līmenī piecus gadus, sākot ar tā gada 31. decembri, kurā vadošā iestāde veikusi pēdējo maksājumu saņēmējam (izdevumi iegrāmatoti līdz 2030. gada 30.jūnijam). Tāpēc sistēmā dati par projektu tiks uzglabāti līdz 2035. gada 31. decembrim.

Ņemot vērā to, ka vēl ir nepieciešams laiks elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas testēšanai, nodošanai Iekšlietu ministrijas informācijas centram, kā arī sistēmas trūkumu novēršanai, noteikumu projektā ir paredzēts, ka XXI nodaļa stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā, ievērojot Eiropas Komisijas prasības, tiek uzkrāti personas dati, tad noteikumu projekts skar fiziskas personas, kuras piedalās fondu projektu īstenošanā, kā arī kā elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Potenciālie ES fondu finansējuma saņēmēji, to sadarbības partneri un gala labuma guvēji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
Finansiālā ietekme ir aprēķināta MK noteikumu Nr.675 sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regula Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Robežu pārvaldības un vīzu instrumentu.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regula Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma un migrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Robežu pārvaldības un vīzu instrumentu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
69. panta 8. punkts
131.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
72. panta  1. punkta “e” apakšpunkts
129. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
XVII pielikums
129. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
42. pants
136. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
155. panta 1. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunkts
64.1
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē pirms tā nodošanu saskaņošanai ministrijām. Sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē rakstveidā sniedzot viedokļus par noteikumu projektu no 2023.gada 10.oktobra līdz 2023.gada 24.oktobrim.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika saņemti komentāri vai iebildumi no sabiedrības pārstāvjiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ņemot vērā elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmas funkcionalitāti un to, ka dati ir minētajā sistēmā, samazināsies administratīvais slogs institūcijām, līdz ar to tām būs jāsniedz informācija vadošajai iestādei tikai tādā gadījumā, ja attiecīgie dati nebūs pieejami minētajā sistēmā. Noteikumu projektam nav ietekmes uz jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidāciju vai reorganizāciju. Projektu paredzēts realizēt esošo cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ņemot vērā, ka elektronisko datu apmaiņas sistēmā tiek uzkrāti personas dati, tad noteikumu projektā ir noteikts mērķis, datu apstrādes nolūks, pamatojums, datu apjoms.
Datu apstrādes pārzinis ir noteikts  MK noteikumos Nr. 675. Iepriekšminētais nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasības.
Papildus šajā anotācijā iepriekš minētajam, skaidrojam, ka tiesības uz personas datu aizsardzību ir nostiprinātas Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. pantā, tā pirmajā daļā paredzot ikvienas personas tiesības uz savu personas datu aizsardzību. Ņemot vērā to, ka personas datu apstrāde valsts informācijas sistēmā ir uzskatāma par īpaši dziļu iejaukšanos personas pamattiesībās, šādu rīku izmantošanas iespēja un to galvenie nosacījumi būtu jāparedz pēc iespējas augstāka līmeņa normatīvajā aktā. Datu valsts inspekcijas ieskatā, lai nodrošinātu pamattiesību uz personas datu aizsardzību tiesiskumu, valsts informācijas sistēmu darbības pamatnoteikumiem ir jātiek noteiktam likumā. Vienlaikus, jāņem vērā, ka minēto datu apstrāde Eiropas Savienības fondu vadības ietvaros notiek ne vien pamatojoties uz jau minētajā regulā noteikto pienākumu un noteikto datu apstrādes apjomu, bet arī saskaņā ar konkrētā projekta iesniedzēja piekrišanu. Taču, izprotot minēto datu apstrādes nosacījumu būtiskumu, kā arī, piemēram, gadījumā, ja nākotnē Eiropas Komisija noteiks vēl kādas papildus prasības personas datu apstrādē. Iekšlietu ministrija, konsultējoties ar Datu valsts inspekcijas pārstāvjiem, var lemt par nepieciešamību noteikt papildus regulējumu un prasības jau augstāka līmeņa normatīvajā aktā, proti, Likumā. Šādā situācijā būtu vērtējam nepieciešamība noteikt personas datu apstrādes nolūku, tiesisko pamatu, veidu, kādā plānots apstrādāt personas datus, personas datu apstrādes pārzini, apstrādājamo personas datu kategorijas, vienības, kurām personas dati tiks izpausti un ietekmētie datu subjekti.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi