Anotācija (ex-ante)

23-TA-2402: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"" (turpmāk - projekts) izstrādāts, lai precizētu stacionāru iekārtu pieņemšanas ekspluatācijā praktiskās procedūras.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Projekta mērķis ir precizēt dzelzceļa stacionāru iekārtu pieņemšanas ekspluatācijā praktiskās procedūras, nodrošināt pieteikuma iesniedzēja efektīvu darbību un procesu atbilstību visā stacionāro iekārtu ekspluatācijas atļaujas saņemšanas procesā, kā arī samazināt riskus stacionāras iekārtas izveides, modernizācijas vai atjaunošanas laikā.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) VI. nodaļu šobrīd ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā vispārējas prasības, kas nosaka stacionāro iekārtu nodošanu ekspluatācijā. Šī nodaļa nosaka vispārīgās prasības attiecībā uz to, kādus dokumentus jāsagatavo pasūtītājam, lai nodotu ekspluatācijā stacionāro iekārtu, gadījumus un procedūru, kad nepieciešams īpašs Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras apstiprinājums, kā arī Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas (turpmāk - inspekcija) funkcijas stacionāras iekārtas nodošanas ekspluatācijā procesā un uzraudzības procesā pēc stacionāras iekārtas nodošanas ekspluatācijā. Savukārt Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumi Nr. 530 "Dzelzceļa būvnoteikumi" (turpmāk - dzelzceļa būvnoteikumi) nosaka dzelzceļa infrastruktūras objektu būvniecības procesam nepieciešamos dokumentus un to saturu, kā arī būvniecības atļaujās iekļaujamos nosacījumus. Dzelzceļa būvnoteikumi šobrīd satur prasības, kuru izpilde nav tieši nepieciešama būvniecības procesam, bet bez kuru izpildes nav iespējams saņemt atļauju stacionārās iekārtas nodošanai ekspluatācijā Noteikumu izpratnē. Šobrīd dzelzceļa būvnoteikumu un Noteikumu normu sasaiste rada neskaidrības šo normu piemērošanā, kā arī rada atsevišķu procesu dublēšanās iespējamību. Inspekcijas praktiskā pieredze, it īpaši attiecībā uz Rail Baltica projekta īstenošanu, kā arī attiecībā uz esošās dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas projektiem, rāda, ka virknē gadījumu pasūtītājs stacionārās iekārtas izveides vai modernizācijas sākuma stadijā nav ņēmis vērā prasības, kuras nepieciešams ievērot, lai pabeigtu stacionāro iekārtu nodotu ekspluatācijā. Turklāt arī Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra, veicot Latvijas dzelzceļa sistēmas un inspekcijas darbības auditu (20.01.2023. - 22.04.2024.), kā Latvijas tiesību aktu problēmu norādīja nacionālo procesu (būvniecības) pārāk ciešu sasaisti ar Eiropas Savienības tiesisko regulējumu dzelzceļa sistēmas savstarpējās izmantojamības jomā. Audita secinājumos Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra iesaka grozīt Latvijas tiesisko regulējumu tā, lai atļaujas stacionārās iekārtas nodošanai ekspluatācijā process būtu pilnībā atdalīts no nacionālā regulējuma dzelzceļa būvniecības jomā.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Lai novērstu tiesību normu dublēšanos un neskaidrības to interpretācijā, nepieciešams skaidri nodalīt būvniecības procesa tiesisko regulējumu no tiesiskā regulējuma, kas balstās uz Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma dzelzceļa sistēmas savstarpējās izmantojamības jomā, turklāt ne tikai prasībām, kas izriet tieši no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā, bet arī citiem pakārtotiem Eiropas Savienības tiesību aktiem (savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām un kopīgajām drošības metodēm, kas ir izdotas kā virkne Eiropas Savienības regulu). Lai nodotu ekspluatācijā stacionāro iekārtu, daudzas procedūras un procesus pasūtītājam jādetalizē un jāizpilda jau projekta idejas un īstenošanas stadijā. Šobrīd prasības nepieciešamiem procesiem un procedūrām normatīvajos aktos nav detalizēti noteiktas vai īstenojamas pamatojoties uz dzelzceļa būvnoteikumiem.

Risinājuma apraksts

Projekts nosaka, kādas prasības nepieciešams izpildīt pasūtītajam un kādos posmos, lai saņemtu atļauju nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu. Projektā tiek precizēti pasūtītāja pienākumi visos stacionāras iekārtas izveides, atjaunošanas vai modernizācijas posmos, it īpaši pasūtītāja rīcība no brīža, kad radās iecere izveidot, atjaunot vai modernizēt stacionāro iekārtu, pirms reāla stacionāras iekārtas izveides, modernizācijas vai atjaunošanas procesa uzsākšanas. Tostarp pasūtītāja pienākums savos iekšējos dokumentos noteikt stacionāro iekārtu tvērumu un plānotos izveides, modernizācijas vai atjaunošanas procesus.
Projekts paredz, ka pirms jaunas stacionārās iekārtas izveides vai ekspluatācijā esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas pasūtītājs nosaka atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu tvērumu (identificē stacionāro iekārtu vai tās daļas, uz kurām attiecināma atļauja nodošanai ekspluatācijā) un plānotos izveides, modernizācijas vai atjaunošanas procesus. Ar šo darbību stacionārās iekārtas pasūtītājs, ņemot vērā plānotos izveides, modernizācijas vai atjaunošanas procesus (tas ir cik daudz un kādos laika posmos ir paredzēts izveidot vai mainīt stacionārajā iekārtā), nosaka un identificē stacionāro iekārtu vai tās daļu, par kuru tiks iesniegts iesniegums atļaujas saņemšanai (pasūtītājs var vienai stacionārajai iekārtai iegūt vienu atļauju uz visu stacionāro iekārtu vai arī iegūt atļaujas atsevišķām stacionārās iekārtas daļām, tā lai procesu nobeigumā visām daļām būtu izsniegtas atļaujas). Pirms ekspluatācijā esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas uzsākšanas pasūtītājs iesniedz inspekcijā dokumentāciju, lai noskaidrotu vai plānotajam projektam ir nepieciešama jauna ekspluatācijas atļauja. Inspekcija lēmumā par atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanu norāda plānotās atļaujas tvērumu un pasūtītāja pienākumu nodrošināt atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu.
Projekts paredz, ka pasūtītājs pienākumu identificēt stacionārajai iekārtai piemērojamās prasības, organizēt stacionārās iekārtas atbilstības novērtēšanu un riska novērtēšanu, kā arī organizēt riska pārvaldības plānošanu, veicot stacionāras iekārtas testēšanu un izmantošanu pirms ekspluatācijas atļaujas saņemšanas. Šie pienākumi izriet no Noteikumu 101.punktā minētajiem dokumentiem, kuri ir jāiesniedz inspekcijā, lai saņemtu ekspluatācijas atļauju.
Projekts paredz, ka, ja ir paredzēta stacionāras iekārtas izmantošana pirms ekspluatācijas atļaujas saņemšanas (pagaidu ekspluatācija), pasūtītājs veic stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijas riska novērtēšanu un saņem no inspekcijas atļauju stacionārās iekārtas pagaidu ekspluatācijai. Lai saņemtu atļauju stacionāras iekārtas pagaidu ekspluatācijai, pasūtītājs iesniedz inspekcijā dokumentāciju, kas apliecina stacionārās iekārtas atbilstību un drošas pirms ekspluatācijas iespējamību balstoties uz atbilstošiem riska vērtējumiem. Projekts nosaka arī informāciju, kuru inspekcija norādīs pagaidu atļaujā. Šis pagaidu atļaujas saņemšanas process nerada papildu slogu, jo iepriekš līdzīgas atļaujas saņemšana notika būvniecības tiesiskā regulējuma ietvaros, kuras saņemšana pēc projekta spēkā stāšanās vairs nebūs nepieciešama.
Projekts nosaka, ka par stacionāras iekārtas izveidi, atjaunošanu vai modernizāciju līdz ekspluatācijas atļaujas saņemšanas brīdim ir jāuzņemas izveides, atjaunošanas vai modernizācijas pasūtītājam, jo ražotājs bez pasūtītāja atbalsta nav spējīgs nodrošināt pilnu atbilstību Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma un šī Projekta prasībām. Savukārt pēc ekspluatācijas atļaujas saņemšanas atbildība par stacionāru iekārtu nonāk dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja ziņā. Pamatojoties uz iepriekšminēto, Projekts precizē atbildības Noteikumu 101., 111., 112. un 113.punktam. 
Projekts paredz svītrot Noteikumu 101.5 un 101.6.apakšpunktu, lai atļaujas stacionārās iekārtas nodošanai ekspluatācijā process nebūtu atkarīgs no nacionālā regulējuma dzelzceļa būvniecības jomā. Inspekcija atļaujas stacionārās iekārtas nodošanai ekspluatācijā procesā nepārbaudīs būvniecības prasību izpildi, tā tiks vērtēta tikai būvniecības procesa ietvaros.
Projekts paredz svītrot Noteikumu 109. un 110.punktu. Šajos punktos bija pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā prasības, kuras projekta sistēmiska izklāsta dēļ tiek pārvietotas uz jaunajiem punktiem.

Problēmas apraksts

Labojums Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvā (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā (OV L 458, 22.12.2021., 539./539. lpp.) novērš tulkojuma kļūdu energoapgādes apakšsistēmas aprakstā.

Risinājuma apraksts

Projekts paredz izlabot šo tehnisko kļūdu arī Noteikumu 2.pielikuma 2. punktā.

Problēmas apraksts

Komisijas 2011.gada 4.oktobra Īstenošanas lēmuma 2011/665/ES par Eiropas apstiprināto dzelzceļa ritekļu tipu reģistru II pielikuma 2.tabulas 4.punktā ir norādīti ritekļu tehniskie raksturlielumi, kas ir būtiski ritekļu sertificēšanā. Ar Komisijas 2023.gada 10.augusta Īstenošanas lēmumu (ES) 2023/1696, ar ko Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES groza attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 48.pantā minētā Eiropas apstiprināto ritekļu tipu reģistra specifikāciju, tika mainīti ritekļu tehniskie raksturlielumi.

Risinājuma apraksts

Projekts paredz Noteikumu 134.6., 142.7., 142.8.apakšpunktā un 4.pielikuma 1.punktā aizstāt atsauci no Komisijas 2019.gada 16.maija Īstenošanas Regulas (ES) 2019/776, ar ko groza Komisijas Regulas (ES) Nr.321/2013, (ES) Nr.1299/2014,(ES) Nr.1301/2014, (ES) Nr.1302/2014, (ES) Nr.1303/2014 un (ES) 2016/919 un Komisijas Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES saskaņošanai ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797 un Komisijas Deleģētajā lēmumā (ES) 2017/1474 noteikto īpašo mērķu īstenošanai, VIII pielikumu uz jaunizveidoto 5.pielikumu, kurā ir norādīti ritekļu tehniskie raksturlielumi.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc pirmreizējā starpinstitūciju saskaņošanas posma Projekts tika precizēts un papildināts, ņemot vērā arī Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras veiktā Latvijas dzelzceļa sistēmas un inspekcijas darbības audita (20.01.2023. - 22.04.2024.) ieteikumus.

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, dzelzceļa infrastruktūras objektu būvnieki, citas personas).
Ietekmes apraksts
Projekts nenosaka jaunas prasības, tas tikai precizē un detalizē procesus, kurus nepieciešams ievērot, lai iegūtu stacionāras iekārtas ekspluatācijas atļauju. Projekts novērš neskaidrības šo procesu piemērošanā un atvieglos to izpildi.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, dzelzceļa infrastruktūras objektu būvnieki, citas personas).
Ietekmes apraksts
Projekts nenosaka jaunas prasības, tas tikai precizē un detalizē procesus, kurus nepieciešams ievērot, lai iegūtu stacionāras iekārtas ekspluatācijas atļauju. Projekts novērš neskaidrības šo procesu piemērošanā un atvieglos to izpildi.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts nenosaka jaunas prasības, tas tikai precizē un detalizē procesus, kurus nepieciešams ievērot, lai iegūtu stacionāras iekārtas ekspluatācijas atļauju. Projekts novērš neskaidrības šo procesu piemērošanā un atvieglos to izpildi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projekts nenosaka jaunas prasības, tas tikai precizē un detalizē procesus, kurus nepieciešams ievērot, lai iegūtu stacionāras iekārtas ekspluatācijas atļauju. Projekts novērš neskaidrības šo procesu piemērošanā un atvieglos to izpildi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Projekts nenosaka jaunas prasības, tas tikai precizē un detalizē procesus, kurus nepieciešams ievērot, lai iegūtu stacionāras iekārtas ekspluatācijas atļauju. Projekts novērš neskaidrības šo procesu piemērošanā un atvieglos to izpildi.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumi Nr.530 "Dzelzceļa būvnoteikumi".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai precizētu procesus atbilstoši izstrādātajiem Ministru kabineta noteikumiem “Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumos Nr.374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"" (23-TA-2402), svītrojot Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumos Nr.530 "Dzelzceļa būvnoteikumi"  ↵ sasaisti ar dokumentiem, ko paredz projekts un Noteikumi.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L0797
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā.
Apraksts
Direktīvas prasību pārņemšana 
ES tiesību akta CELEX numurs
32011D0665
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 4.oktobra lēmums 2011/665/ES par Eiropas apstiprināto dzelzceļa ritekļu tipu reģistru (kas grozīts ar Komisijas 2019.gada 16.maija Īstenošanas regulu (ES) 2019/776, ar ko groza Komisijas Regulas (ES) Nr. 321/2013, (ES) Nr. 1299/2014, (ES) Nr. 1301/2014, (ES) Nr. 1302/2014, (ES) Nr. 1303/2014 un (ES) 2016/919 un Komisijas Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES saskaņošanai ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797 un Komisijas Deleģētajā lēmumā (ES) 2017/1474 noteikto īpašo mērķu īstenošanai, Komisijas 2021.gada 27.aprīļa Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/701, ar ko labo Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES par Eiropas apstiprināto dzelzceļa ritekļu tipu reģistru, un Komisijas 2023.gada 10.augusta Īstenošanas lēmumu (ES) 2023/1696, ar ko Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES groza attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 48. pantā minētā Eiropas apstiprināto ritekļu tipu reģistra specifikāciju).
Apraksts
Ritekļu tehniskie raksturlielumi
ES tiesību akta CELEX numurs
02013R0402
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 30. aprīļa Īstenošanas regula (ES) Nr. 402/2013 par kopīgo drošības metodi riska noteikšanai un novērtēšanai un par Regulas (EK) Nr. 352/2009 atcelšanu.
Apraksts
Kopīgā drošības metode riska pārvaldībā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
18.panta 6.punkta 1.teikums
Projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
18.panta 6.punkta 2.teikums
Projekta 4.punkts
Dzelzceļa likuma 33.panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības. .
18.panta 6.punkta 3.teikums ar apakšpunktiem
Projekta 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
18.panta 6.punkta pēdējā rindkopa
Dzelzceļa likuma 33.panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.2.apakšpunkts
Projekta 12.punktā ietvertā Noteikumu 2.pielikuma 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Projekts paredz svītrot Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 100., 109. un 110.punktu. Šajos punktos bija pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā prasības, kuras projekta sistēmiska izklāsta dēļ tiek pārvietotas uz jaunajiem punktiem. Pārējās Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā prasības jau ir pārņemtas Dzelzceļa likumā un Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi".
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 4.oktobra lēmums 2011/665/ES par Eiropas apstiprināto dzelzceļa ritekļu tipu reģistru (kas grozīts ar Komisijas 2019.gada 16.maija Īstenošanas regulu (ES) 2019/776, ar ko groza Komisijas Regulas (ES) Nr. 321/2013, (ES) Nr. 1299/2014, (ES) Nr. 1301/2014, (ES) Nr. 1302/2014, (ES) Nr. 1303/2014 un (ES) 2016/919 un Komisijas Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES saskaņošanai ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797 un Komisijas Deleģētajā lēmumā (ES) 2017/1474 noteikto īpašo mērķu īstenošanai, Komisijas 2021.gada 27.aprīļa Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/701, ar ko labo Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES par Eiropas apstiprināto dzelzceļa ritekļu tipu reģistru, un Komisijas 2023.gada 10.augusta Īstenošanas lēmumu (ES) 2023/1696, ar ko Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES groza attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 48. pantā minētā Eiropas apstiprināto ritekļu tipu reģistra specifikāciju).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
II pielikuma 2.tabulas 4.1.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 1., 2., 3., 4., 5. un 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.2.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.3.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 8. un 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.4.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.5.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22. un 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.6.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 24. un 25.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.7.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38. un 39.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.8.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 40., 41., 42., 43. un 44.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.9.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 45., 46., 47. un 48.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.10.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58. un 59.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.12.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 60.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.13.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78. un 79.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.14.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 80.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.tabulas 4.15.apakšpunkts
Projekta 26.punktā ietvertā 5.pielikuma 81., 82. un 83.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Projekts paredz Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr.374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 134.6., 142.7., 142.8.apakšpunktā un 4.pielikuma 1.punktā aizstāt atsauci no Komisijas 2019.gada 16.maija Īstenošanas Regulas (ES) 2019/776, ar ko groza Komisijas Regulas (ES) Nr.321/2013, (ES) Nr.1299/2014,(ES) Nr.1301/2014, (ES) Nr.1302/2014, (ES) Nr.1303/2014 un (ES) 2016/919 un Komisijas Īstenošanas lēmumu 2011/665/ES saskaņošanai ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797 un Komisijas Deleģētajā lēmumā (ES) 2017/1474 noteikto īpašo mērķu īstenošanai, VIII pielikumu uz jaunizveidoto 5.pielikumu, kurā ir norādīti ritekļu tehniskie raksturlielumi.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 30. aprīļa Īstenošanas regula (ES) Nr. 402/2013 par kopīgo drošības metodi riska noteikšanai un novērtēšanai un par Regulas (EK) Nr. 352/2009 atcelšanu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. un 6.pants
Projekta 3., 8., 9., 10. un 11.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Komisijas 2013. gada 30. aprīļa Īstenošanas regula (ES) Nr. 402/2013 par kopīgo drošības metodi riska noteikšanai un novērtēšanai un par Regulas (EK) Nr. 352/2009 atcelšanu nosaka Eiropas Savienības kopīgo drošības metodi izmaiņu dzelzceļa sistēmas radīto risku noteikšanā, novērtēšanā un pārvaldībā. Regula ir tieši piemērojama jebkurām izmaiņām dzelzceļa sistēmā, par kādām nepārprotami ir uzskatāma stacionāro iekārtu izveide, atjaunošana vai modernizācija. Regula nosaka procesu un procedūru kopumu, kas ir jāievēro riska noteikšanā, novērtēšanā un pārvaldībā, tāpēc konkrētas Regulas vienības Projektā norādīt nav iespējams, un ir izmantota vispārīga atsauce uz Regulu kopumā. Anotācijā norādītie 5. un 6.pants iedarbina riska pārvaldības procesu, taču to izpildei ir jānodrošina arī citu regulas prasību izpilde.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/104b5d1c-f2aa-4873-9234-ded81e3d5fed

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi