Anotācija (ex-ante)

22-TA-3140: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali Satversmes tiesas budžeta programmas ietvaros" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali Satversmes tiesas budžeta programmas ietvaros" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz  likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 38. pantu, likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 9. panta 13. daļu un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) Satversmes tiesas darba nepārtrauktības nodrošināšana, Satversmes tiesas ēkas un informācijas tehnoloģiju sistēmu drošības stiprināšana.
2) E-lietas ieviešanas Satversmes tiesā izmaksu aprēķina nodrošināšana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022. gadam" prioritārajam pasākumam "Satversmes tiesas autoparka atjaunošana" piešķirtais finansējums 70 000 euro apmērā bija paredzēts Satversmes tiesas reprezentatīvo funkciju nodrošināšanai, 11 gadus lietošanā esošās automašīnas nomaiņai.
Šobrīd 2020. gada prioritārā pasākuma 30_06_P_N "Satversmes tiesas autoparka atjaunošana" piešķirto finansējumu ir paredzēts novirzīt elektrības dīzeļģeneratoru iegādei un lai veiktu Satversmes tiesas dokumentu vadības sistēmas pievienošanās E-lietas platformai izmaksu aprēķinu.
Pašlaik par vienu no galvenajām valsts attīstības prioritātēm ir kļuvuši nacionālās drošības jautājumi. Šajā ziņā Satversmes tiesas kā viena no Latvijas Republikas konstitucionālajiem orgāniem darbības nepārtrauktībai un informācijas tehnoloģiju drošības apsvērumiem ir piešķirama vissvarīgākā nozīme. Līdz ar to, elektrības dīzeļģeneratora iegāde uzskatāma par prioritāru iepretim jaunas Satversmes tiesas automašīnas iegādei.
Satversmes tiesas darba grupa E-lietas ieviešanai ir uzsākusi konsultācijas ar Tieslietu ministriju un Tiesu administrāciju par pievienošanos E-lietas projektam. Šobrīd ir noformulēti divi scenāriji, kā Satversmes tiesa varētu pievienoties projektam. Satversmes tiesas darba grupa E-lietas ieviešanai ir pieņēmusi lēmumu par šo scenāriju ieviešanas izmaksu aprēķina veikšanu. Arī E-lietas ieviešanas kā uz ilgtspējīgu attīstību vērsta pasākuma izmaksu aprēķina veikšana ir uzskatāma par prioritāru iepretim jaunas Satversmes tiesas automašīnas iegādei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik tiek gaidīts pozitīvs drošības iestāžu lēmums par Satversmes tiesas ēkas iekļaušanu kritiskās infrastruktūras kopumā. Pēc lēmuma pieņemšanas Satversmes tiesai divu gadu laikā būs jāievieš rīcības plāns, tostarp attiecībā uz ēkas aprīkošanu ar nepieciešamajām iekārtām. Taču jau tagad Satversmes tiesas darba nepārtrauktības nodrošināšanai, Satversmes tiesas ēkas un informācijas tehnoloģiju sistēmu drošības stiprināšanai ir nepieciešams iegādāties autonomu elektroenerģijas avotu.
Šobrīd ir noformulēti divi scenāriji, kā Satversmes tiesa varētu pievienoties E-lietas projektam. Pirmais scenārijs paredz Satversmes tiesas informācijas sistēmas integrāciju ar E-lietas platformu datu apmaiņai ar citām projektā iesaistītajām sistēmām. Otrais scenārijs nosaka īpaši pielāgotas darba vietas izveidošanu Tiesu informatīvajā sistēmā. Satversmes tiesas darba grupa E-lietas ieviešanai uzskata, ka ir nepieciešams šo scenāriju ieviešanas izmaksu aprēķins. Satversmes tiesa veiks pirmā scenārija izmaksu aprēķinu, vienlaikus izvērtējot dokumentu vadības sistēmas integrācijas ar E-lietas platformu tehniskās iespējas (iespējamā summa ir ap 25 000 euro – saskaņā ar izpēti par iespējamām izvērtējuma izmaksām). Tiesu administrācija veiks otrā scenārija – īpaši pielāgotas darba vietas izveidošanai Tiesu informatīvajā sistēmā – izmaksu aprēķinu.
Risinājuma apraksts
Pārdalīt Satversmes tiesai piešķirto finansējumu budžeta programmas 01.00.00 "Tiesa" ietvaros, samazinot finansējumu 70 000 euro apmērā 2020. gada prioritārajam pasākumam 30_06_P_N "Satversmes tiesas autoparka atjaunošana"  un palielinot finansējumu 45 000 euro apmērā, lai iegādātos elektrības dīzeļģeneratoru un 25 000 euro apmērā, lai apmaksātu Satversmes tiesas dokumentu vadības sistēmas pievienošanās E-lietas platformai izmaksu aprēķinu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
70 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
70 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-70 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-70 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
70 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2020. gadam" prioritārajam pasākumam "Satversmes tiesas autoparka atjaunošana" piešķirts finansējums 70 000 euro apmērā. Prognozēta neizpilde prioritārajam pasākumam 70 000 euro apmērā.
Ietaupījums veidojas, jo Satversmes tiesas vadības 6. jūnija sēdē nolemts apstiprināt izmaiņas 2022. gada iepirkumu plānā. Veicot atbilstošus grozījumus budžetā normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā, nepieciešams automašīnas iegādei paredzētos līdzekļus novirzīt elektrības dīzeļģeneratora iegādei. Tāpat nepieciešams apmaksāt Satversmes tiesas dokumentu vadības sistēmas pievienošanās E-lietas platformai izmaksu aprēķinu.
Kopējās izmaksas elektrības dīzeļģeneratora iegādei 45 000 euro, t.sk. ģenerators KOHLER-SDMO K66 20 256 euro, ARI iekārtas 2gab. ATS 380/440V 100A 1 394 euro, projektēšana un uzstādīšana iekšpagalmā uz betonētas pamatnes 23 350 euro.
Kopējās izmaksas, lai veiktu Satversmes tiesas dokumentu vadības sistēmas pievienošanās E-lietas platformai izmaksas veido 25 000 euro (saskaņā ar izpēti par iespējamām izvērtējuma izmaksām), t.sk. nepieciešams izveidot un aprakstīt integrācijas procesu shēmas (https://www.bpmn.org/ standarts) ar detalizāciju pa soļiem un katra soļa aprakstu; izveidot integrējamās sistēmas MEDUS integrāciju saskarņu jeb lietotāju interfeisa prasību specifikāciju atbilstoši katrai lietotāju lomai, kas būs iesaistīta integrācijas procesu shēmās; sastādīt veidojamās integrācijas tehniskās arhitektūras aprakstu, kādi REST servisi jāizstrādā MEDUS pusē, kādi REST servisi jāizsauc no otras sistēmas; nepieciešamo prasību specificēšana nepieciešamajām izmaiņām MEDUS saskarnēs, ja tādas nepieciešamas (papildus pogu/lauku izstrāde, papildus darbplūsmu soļu izstrāde); veidojamās integrācijas risku (tehnoloģiskie, lietotāju, noslodzes) izvērtēšana un ieteikumi risku novēršanai; veidojamās integrācijas monitoringa skatu un integrācijas uzturēšanas procesu prasību sastādīšana un to detalizēšana, sistēmas darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
Rīkojuma projektam nav ietekme uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem, jo tiek veikta apropriācijas pārdale Satversmes tiesas budžeta programmas ietvaros.

 
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts attiecas uz Satversmes tiesu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satversmes tiesa

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi