Anotācija (ex-ante)

22-TA-827: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju akciju sabiedrībai "Augstsprieguma tīkls" līdzdalības iegūšanai Baltic RCC OÜ" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu akciju sabiedrībai "Augstsprieguma tīkls" (turpmāk - AST), pamatojoties uz  Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk - Likums) 4.panta otrās daļas 2.punktu un trešo daļu, 5.panta otro un ceturto daļu un saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 5.jūnija regulas 2019/943 par elektroenerģijas iekšējo tirgu (turpmāk – Regula) 35.pantu visi sistēmas darbības reģiona pārvades sistēmu operatori iesniedz attiecīgajām regulatīvajām iestādēm priekšlikumu par reģionālo koordinācijas centru izveidi. Reģionālie koordinācijas centri aizstāj reģionālos drošības koordinatorus, kas noteikti saskaņā ar sistēmas darbības vadlīnijām, kuras pieņemtas, pamatojoties uz Regulas (EK) Nr.714/2009 18.panta 5. punktu, un sāk darbību līdz 2022.gada 1.jūlijam.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izpildot Regulas prasības, Baltijas reģionālais koordinācijas centrs tiek dibināta kā sabiedrība ar ierobežotu atbildību - Baltic RCC OÜ, kuras reģistrētā juridiskā adrese būs Igaunijā (Tallinā).
Līdz ar Baltijas reģionālā koordinācijas centra izveidi plānots, ka AST kļūs par tā dalībnieku, iegūstot līdzdalību 1/3 (33,33%) daļas apmērā, līdz ar to nepieciešams saņemt Ministru kabineta atļauju līdzdalības iegūšanai Baltic RCC OÜ.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Saskaņā ar Likuma 4.panta otrās daļas 2.punktu publiskas personas kapitālsabiedrībai var būt līdzdalība citā kapitālsabiedrībā, ja līdzdalība tieši nodrošina publiskas personas kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu un vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanu.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5.pants noteic, ka atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai iegūt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, AST gadījumā – Ministru kabinets.
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 95.pantu akcionārs atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5., 7. un 9.pantam pieņem lēmumus par līdzdalības iegūšanu, turpināšanu un izbeigšanu sabiedrībā. Šos lēmumus attiecīgās publiskās personas vārdā pieņem publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija.
Baltijas RCC OÜ gadījumā piemērojama Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības  likuma 4.panta otrās daļas otrais punkts, proti,  iegūstot līdzdalību Baltijas RCC OÜ tiks veikti pasākumi, lai nodrošinātu AST vispārīgo stratēģisko mērķi - nodrošināt Latvijas energoapgādes drošumu, sniegt nepārtrauktu, kvalitatīvu un pieejamu energoapgādes pārvades pakalpojumu, kā arī īstenot valstij stratēģiski svarīgo energoapgādes aktīvu ilgtspējīgu pārvaldību un sekmēt to integrāciju Eiropas Savienības iekšējā energoresursu tirgū.
Likuma 4.panta otrā daļa paredz nosacījumus, pie kuriem publiskas personas kapitālsabiedrība var iegūt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā. Minētā panta trešajā daļā noteikts, ka papildus šā panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem kapitālsabiedrība, kura vēlas iegūt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā, pirms lēmuma pieņemšanas sniedz publiskas personas augstākajai lēmējinstitūcijai vērtējumu, vai ar līdzdalību citā kapitālsabiedrībā tās resursi tiks izmantoti racionāli un ekonomiski pamatoti, ievērojot labas korporatīvās pārvaldības principus. Ņemot vērā Regulas 58.apsvērumā un 45.pantā  noteikto Baltic RCC OÜ ir jābūt nodrošinātiem ar visiem cilvēkresursiem, tehniskajiem, fiziskajiem un finanšu resursiem, kas tiem nepieciešami, lai neatkarīgi un objektīvi pildītu Regulā noteiktos pienākumus un uzdevumus. Izrietoši, šie Regulā noteiktie kritēriji tiek ņemti vērā, vērtējot AS "Augstsprieguma tīkls" resursu izlietojuma lietderība un samērība, vienlaikus izpildot Regulas 41., 43. un 44.pantā noteiktos principus Baltic RCC OÜ pārvaldībai.
          Pēc Baltic RCC OÜ reģistrēšanas Igaunijas komercreģistra iestādē, Baltic RCC OÜ dalībnieki – AS "Augstsprieguma tīkls", "Elering" AS un Litgrid AB, atbilstoši statūtos un dalībnieku līgumā noteiktajam izraudzīs Baltic RCC OÜ padomes locekļus – katrs dalībnieks nominē vienu Baltic RCC OÜ padomes locekli. Baltic RCC OÜ valde tiks izraudzīta saskaņā ar Igaunijas tiesību aktos un dalībnieku līgumā noteikto kārtību, ievērojot atklātu un caurspīdīgu procesu, kā arī atbilstoši Korporatīvās pārvaldības kodeksā (turpmāk - Kodekss) noteiktajam - uzņēmums nodrošina caurskatāmu padomes locekļu ievēlēšanas un atsaukšanas kārtību, ievērojot Kodeksā paredzēto kompetenču un pieredzes kopumu, kas nepieciešams padomes locekļiem. Ņemot vērā minēto,Tiks izstrādāta Baltic RCC OÜ stratēģija, noteikti tās stratēģiskie mērķi, izstrādāti iekšējās kontroles dokumenti, kas noteiks Baltic RCC OÜ darba organizatoriskos jautājumus, tādējādi nodrošinot Baltic RCC OÜ darbības caurspīdīgumu un atklātību. Lai tiktu pārstāvētas vairākuma dalībnieku intereses, Baltic RCC OÜ pārstāvēt var kopā vismaz 2 Baltic RCC OÜ valdes locekļi, Baltic RCC OÜ valdes lēmumus pieņem ar visu 3 valdes locekļu vienprātīgu balsojumu. Baltic RCC OÜ budžetu izstrādā Baltic RCC OÜ valde un apstiprina Baltic RCC OÜ padome.

Tāpat, veiktā sākotnējā izvērtējuma ietvaros ir vērtēts un pirmšķietami secināts, ka AS "Augstsprieguma tīkls" līdzdalība Baltijas RCC OÜ nodrošinās Regulas prasību izpildi un AS "Augstsprieguma tīkls" vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanu, kā arī ar AS "Augstsprieguma tīkls" līdzdalību Baltijas RCC OÜ AS "Augstsprieguma tīkls" resursi tiks izmantoti racionāli un ekonomiski pamatoti, ievērojot labas korporatīvās pārvaldības principus un  ieguldījumi jaundibināmajā kapitālsabiedrībā - Baltijas RCC OÜ negatīvi neietekmēs AS "Augstsprieguma tīkls" mērķu sasniegšanu.

Saskaņā ar Regulas 35.pantu līdz 2020.gada 5.jūlijam visi sistēmas darbības reģiona pārvades sistēmu operatori (turpmāk – PSO) iesniedz attiecīgajām regulatīvajām iestādēm priekšlikumu par reģionālo koordinācijas centru izveidi.

Saskaņā ar Energoregulatoru sadarbības aģentūras (ACER) 2020.gada 6.aprīļa lēmumu Nr.10/2020 par sistēmas darbības reģionu definēšanu ir definēts Baltijas sistēmas darbības reģions (turpmāk – SOR). Baltijas SOR ietvaros Baltijas RCC veidos 3 Baltijas valstis – Latvija (AST), Lietuva (Litgrid) un Igaunija (Elering).

No Regula 35.apnta izriet obligāts pienākums Baltijas valstu PSO veidot Baltijas SOR ietvaros Baltijas reģionālo koordinācijas centru, kuram saskaņā ar Regulas 35.panta 2.punktu darbība ir jāuzsāk ne vēlāk kā 2022.gada 1.jūlijā.
PSO uzdevums ir sniegt pārvades sistēmas pakalpojumus un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā. Šie pienākumi ir jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principiem. Tāpat, Regulas preambulas 53.apsvērums noteic, ka PSO savstarpējā koordinēšana reģionālā līmenī ir oficiāli nostiprināta, nosakot, ka pārvades sistēmu operatoriem ir obligāti jāiesaistās reģionālo drošības koordinatoru struktūrās.

Savukārt, Reģionālā koordinācijas centra uzdevumus nosaka Regulas 37.panta 1.punkts un tie neietekmē PSO uzdevumu izpildi. Regulas 35.panta 4.punkts noteic reģionālo koordinācijas centru neatkarību, proti - savus uzdevumus saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem reģionālie koordinācijas centri pilda neatkarīgi no atsevišķu valstu interesēm un neatkarīgi no PSO interesēm. Ņemot vērā minēto, AST līdzdalības iegūšana Baltijas RCC OÜ neietekmēs AST darbību un tā monopolstāvokli tirgū.

2020.gada 7.jūlijā visi Baltijas valstu PSO nosūtīja Baltijas valstu regulatīvajām iestādēm visu Baltijas PSO kopīgu priekšlikumu Baltijas reģionālā koordinācijas centra izveidei (turpmāk – Priekšlikums).

Ņemot vērā nepieciešamību precizēt Priekšlikumu saskaņā ar Baltijas valstu regulatīvo iestāžu sniegtajiem atzinumiem, Baltijas valstu PSO precizēja priekšlikumu un 2021.gada 4.novembrī Baltijas valstu regulatīvajām iestādēm nosūtīja kopīgu precizētu priekšlikumu par Baltijas reģionālā koordinācijas centra izveidi (turpmāk – Gala Priekšlikums), kā arī Baltijas reģionālā koordinācijas centra statūtu un dalībnieku līguma projektus.

2021.gada 16.decembrī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) pieņēma lēmumu Nr.149 "Par Baltijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoru priekšlikumu par Baltijas reģionālā koordinācijas centra izveidi" ar kuru Regulators nolēma apstiprināt Baltijas sistēmas darbības reģiona elektroenerģijas PSO Gala Priekšlikumu par Baltijas reģionālā koordinācijas centra izveidi. Arī Lietuvas un Igaunijas valstu regulatīvās iestādes ir apstiprinājušas visu Baltijas PSO iesniegto Gala priekšlikumu.

Darījuma īstenošanai atbilstoši Igaunijas komerctiesību reglamentējošiem tiesību aktiem ir plānots veikt šādas darbības:
- dibināt Baltijas reģionālo koordinācijas centru kā sabiedrību ar ierobežotu atbildību - Baltic RCC OÜ, reģistrēt to Igaunijas komercreģistra iestādē, reģistrējot arī juridisko adresei Igaunijā (Tallinā).
- noslēgts Dalībnieka līgums starp Baltijas PSO, paredzot, ka AST, "Elering AS" un Litgrid AB katrs iegūst 1/3 (33,33%) daļu no Baltic RCC OÜ.
Ņemot vērā iepriekš izklāstīto, tiek ierosināts AST iegūt līdzdalību Igaunijā reģistrētā uzņēmumā - Baltic RCC OÜ, iegūstot tajā līdzdalību 1/3 (33,33%) apmērā.

Vērtējot Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 3. panta otrā daļā noteikto prasību, plānotā darbība – publisko līdzekļu, kas ir AST rīcībā, ieguldījums jaunās kapitālsabiedrības dibināšanā Baltic RCC OÜ – nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts Baltic RCC OÜ.
Ņemot vērā Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01), 188.punkts nosaka kumulatīvos kritērijus, kam izpildoties Baltic RCC OÜ ir uzskatāms par likumīgo monopolu, proti:
a) uz konkrēto pakalpojumu attiecas likumīgs monopols (noteikts saskaņā ar ES tiesībām);
Baltic RCC OÜ kā reģionālo koordinācijas centra Baltijas SOR izvedi kā obligātu pasākumu paredz Regula. Baltijas valstu regulatīvās iestādes ir apstiprinājušas Baltijas PSO iesniegto priekšlikumu, ka Baltijas SOR tiek veidots tikai viens reģionālais koordinācijas centrs.

b) likumīgais monopols izslēdz ne vien konkurenci attiecīgajā tirgū, bet arī konkurenci par šo tirgu – tas izslēdz jebkādu iespējamo konkurenci par attiecīgā pakalpojuma ekskluzīvā sniedzēja statusa iegūšanu;
Baltic RCC OÜ ir vienīgais iespējamais saimnieciskās darbības veicējs Baltijā un šobrīd spēkā esošais Eiropas Savienības regulējums neparedz iespēju, ka konkrētajā tirgū būtu iespējams ienākt citiem tirgus dalībniekiem.

c) konkrētais pakalpojums nekonkurē ar citiem pakalpojumiem;
Baltic RCC OÜ darbības satvaru nosaka Regula un tā funkcijas ir deleģētas tieši reģionālajiem koordinācijas centriem, tai skaitā Baltic RCC OÜ. Baltic RCC OÜ ir nodrošināts ar visiem cilvēkresursiem, tehniskajiem, fiziskajiem un finanšu resursiem, kas tiem nepieciešami, lai neatkarīgi un objektīvi pildītu Regulā noteiktos pienākumus un uzdevumus. Tirgū nav citu tirgus dalībnieku, kam būtu tiesības sniegt tādus pakalpojumus, ko Regula ir noteikusi Baltic RCC OÜ kā Baltijas reģionālajam koordinācijas centram.

d) gadījumā, ja pakalpojumu sniedzējs darbojas citā (ģeogrāfiskajā vai produktu) tirgū, kurā pastāv brīva konkurence, ir novērsta šķērssubsidēšanas iespēja. Tas nozīmē, ka ir jākārto atsevišķa uzskaite, izdevumi un ieņēmumi ir pienācīgi jāsadala un jānodrošina, ka publiskais finansējums, kas piešķirts pakalpojumam, uz kuru attiecas likumīgais monopols, nenāk par labu citām darbībām.
Baltic RCC OÜ neplāno sniegt pakalpojumus tirgū, kur pastāv brīva konkurence. Tomēr, gadījumā, ja Baltic RCC OÜ sniegs pakalpojumus tirgū, kurā pastāv brīva konkurence, tad Baltic RCC OÜ nodrošinās, ka tiek kārtota atsevišķa uzskaite, izdevumi un ieņēmumi tiks pienācīgi sadalīti un tiks nodrošināts, ka publiskais finansējums, kas piešķirts pakalpojumam, uz kuru attiecas likumīgais monopols, nenāk par labu citām darbībām un tiks ievēroti komercdarbības atbalsta kontroles principi.

Papildus jānorāda, ka vērtējot iespējamo valsts atbalstu, jāņem vērā Eiropas Komisijas 2017.gada 2.oktobrī sagatavotais atzinums. Atzinumā minēts, ka AST un akciju sabiedrība “Conexus Baltic Grid” ir dabīgi izveidojušies monopoli un abi savu darbību veic saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/72/EK (2009. gada 13. jūlijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un par Direktīvas 2003/54/EK atcelšanu, un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2009/73/EK (2009.gada 13.jūlijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz dabasgāzes iekšējo tirgu un par Direktīvas 2003/55/EK atcelšanu. AST nedarbojas citos tirgos Latvijā vai citur ES, tādēļ ir uzskatāms, ka līdzdalības iegūšana Baltic RCC OÜ AST neradītu konkurences izkropļojumus (jo tirgus nepastāv) un līdz ar to nebūtu kvalificējama kā valsts atbalsts.
Ievērojot minētos apstākļus un Eiropas Komisijas 2017.gada 2.oktobrī sniegto novērtējumu līdzīgos apstākļos, secināms, ka nav konstatējamas Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes.

Papildus, ņemot vērā, ka Baltic RCC OÜ darbs ir jāuzsāk vēlākais 2022.gada 1.jūlijā, jautājumam nepieciešams piešķirt steidzamības kārtību. Baltic RCC OÜ izveide ir iekavējusies, jo vairāk kā gada garumā starp Baltijas valstu PSO netika rasta vienota izpratne par Baltic RCC OÜ mītnes vietu, kā arī citiem jautājumiem, kas kavēja attiecīgo lēmumu savlaicīgu pieņemšanu un Baltic RCC OÜ izveidi. Lai Baltic RCC OÜ tiktu dibināts kā uzņēmums Igaunijā, AST nepieciešama Ministru kabineta atļauja līdzdalības iegūšanai Baltic RCC OÜ. Tikai pēc minētās atļaujas saņemšanas būs iespējams dibināt Baltic RCC OÜ un kā uzņēmumu reģistrēt Igaunijas komercreģistra iestādē. Sekojoši, nepieciešams iecelt gan uzņēmuma padomi, gan uzņēmuma valdi, kā arī jāveic personālatlases process, lai konkursa kārtībā tiktu atlasīti atbilstošas kvalifikācijas darbinieki, kas īstenos Baltic RCC OÜ funkcijas, kas tai skaitā, ir attiecināmas uz Baltijas elektroenerģijas sistēmas drošu un stabilu darbību. Tāpat, nepieciešams noslēgt nepieciešamos līgumus ar citiem Eiropas reģionālajiem koordinācijas centiem, ārpakalpojumu sniedzējiem un Eiropas Savienības institūcijām, ar kurām Baltic RCC OÜ sadarbosies.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams Ministru kabineta lēmums par atļauju AST iegūt līdzdalību Baltijas RCC OÜ.
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0943
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 5.jūnija regula 2019/943 par elektroenerģijas iekšējo tirgu.
Apraksts
Informācija anotācijas 1.sadaļā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 5.jūnija regula 2019/943 par elektroenerģijas iekšējo tirgu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Projekts attiecas tikai uz AS "Augstsprieguma tīkls". 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi