24-TA-2241: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” ir izstrādāts pamatojoties uz:
- Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.
- Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nacionālais veselības dienests (turpmāk - Dienests) kā kompetentā iestāde Latvijā par Eiropas Savienībā sociālā nodrošinājuma sistēmu koordinēšanu veselības aprūpes jomā, veic norēķinus ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm, Šveici un Apvienoto Karalisti (turpmāk - Dalībvalstis) saskaņā ar Regulām Nr. 883/2004 (turpmāk - pamatregula) un Nr. 987/2009 (īstenošanas regula). Pamatojoties uz īstenošanas regulas 66.pantu un 67.panta 5.punktu, Dienestam finanšu saistības jānokārto pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā 18 mēnešu laikā pēc tā mēneša, kurā minētie atlīdzības pieprasījumi iesniegti debitora dalībvalsts sadarbības iestādē.
Katru gadu Nacionālajā veselības dienestā tiek saņemti rēķini no citām Dalībvalstīm apmēram 14 -18 miljonu euro apmērā, bet šiem norēķiniem budžetā ik gadu plānoti finanšu līdzekļi tikai 1 512 965 euro apmērā. Dienests ik gadu starpvalstu norēķinus veic no apakšprogrammu iekšējām pārdalēm līdz ar to tiek uzkrātas parādsaistības, kā arī nav iespējams visus rēķinus apmaksāt īstenošanas regulā 67.panta 5.punkta noteiktajā termiņā.
Katru gadu Nacionālajā veselības dienestā tiek saņemti rēķini no citām Dalībvalstīm apmēram 14 -18 miljonu euro apmērā, bet šiem norēķiniem budžetā ik gadu plānoti finanšu līdzekļi tikai 1 512 965 euro apmērā. Dienests ik gadu starpvalstu norēķinus veic no apakšprogrammu iekšējām pārdalēm līdz ar to tiek uzkrātas parādsaistības, kā arī nav iespējams visus rēķinus apmaksāt īstenošanas regulā 67.panta 5.punkta noteiktajā termiņā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar īstenošanas regulas 67.panta 5.punkta noteikto saistību neizpildi, pamatojoties uz īstenošanas regulas 68.panta 2.punktu pret Latviju no citu Dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, pamatojoties uz atsauces likmi, ko Eiropas Centrālā banka piemēro tās galvenajām refinansēšanas operācijām. Piemērojamā atsauces likme ir tā, kura ir spēkā tā mēneša pirmajā dienā, kad jāveic maksājums.
Dienestam uz š.g.10.septembri ir izrakstīti rēķini 32 110 053,17 euro apmērā (skat. anotācijas pielikumu Nr.1):
1) no tiem 10 000 000 euro apmērā ir rēķini, kuriem ir iestājies, vai līdz 2024.gada 26.novembrim iestāsies apmaksas termiņš. Šie rēķini tiks apmaksāti atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 1.oktobra rīkojums Nr.794 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (prot. Nr. 40 29. §) piešķirtajam finansējumam.
2)no tiem 1 220 083 euro apmērā ir rēķini, kuriem līdz 2025.gada 5.janvārim iestāsies apmaksas termiņš un kuriem var piemērot soda procentus, savukārt no tiem 513 943,29 euro apmērā ir vēl rēķini, kuriem līdz 2024.gada 31.decembrim iestāsies apmaksas termiņš (skat., anotācijas pielikumu). Ja netiks nodrošināta rēķinu apmaksa noteiktajā termiņā, tad no Dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, kas var veidot papildu soda naudu apjomu 44 533 euro apmērā (aprēķini balstīti uz 3,65% ECB refinansēšanas likmi, kas noteikta uz 2024.gada 12.septembri. Saistību summas apjoms var mainīties, jo tas ir atkarīgs no noteiktā valūtas kursa norēķinu dienā.
Veselības ministrijas resora ietvaros nav pieejamu resursu, lai veiktu norēķinus par starptautiskajām saistībām.
Dienestam uz š.g.10.septembri ir izrakstīti rēķini 32 110 053,17 euro apmērā (skat. anotācijas pielikumu Nr.1):
1) no tiem 10 000 000 euro apmērā ir rēķini, kuriem ir iestājies, vai līdz 2024.gada 26.novembrim iestāsies apmaksas termiņš. Šie rēķini tiks apmaksāti atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 1.oktobra rīkojums Nr.794 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (prot. Nr. 40 29. §) piešķirtajam finansējumam.
2)no tiem 1 220 083 euro apmērā ir rēķini, kuriem līdz 2025.gada 5.janvārim iestāsies apmaksas termiņš un kuriem var piemērot soda procentus, savukārt no tiem 513 943,29 euro apmērā ir vēl rēķini, kuriem līdz 2024.gada 31.decembrim iestāsies apmaksas termiņš (skat., anotācijas pielikumu). Ja netiks nodrošināta rēķinu apmaksa noteiktajā termiņā, tad no Dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, kas var veidot papildu soda naudu apjomu 44 533 euro apmērā (aprēķini balstīti uz 3,65% ECB refinansēšanas likmi, kas noteikta uz 2024.gada 12.septembri. Saistību summas apjoms var mainīties, jo tas ir atkarīgs no noteiktā valūtas kursa norēķinu dienā.
Veselības ministrijas resora ietvaros nav pieejamu resursu, lai veiktu norēķinus par starptautiskajām saistībām.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" pārdalīt Veselības ministrijai 1 220 083 euro, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
359 151 804
0
316 115 460
0
316 115 460
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
359 151 804
0
316 115 460
0
316 115 460
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
359 151 804
1 220 083
316 115 460
0
316 115 460
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
359 151 804
1 220 083
316 115 460
0
316 115 460
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 220 083
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 220 083
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 220 083
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2024.gada 17.oktobri:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 359 151 804 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 359 126 752 euro
Izdevumi 359 151 804 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 358 467 776 euro
Uzturēšanas izdevumu transferti 684 028 euro
Finansējums 2025. un 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 316 115 460 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 316 090 408 euro
Izdevumi 316 115 460 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 315 435 248 euro
Uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 1 220 083 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Attiecīgā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, jo finansējums netiek tiešā veidā piešķirts saimnieciskās darbības veicējiem, bet gan tas tiek pārskaitīts Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices un Apvienotās Karalistes iestādēm, kuras ir iesniegušas rēķina pieprasījumu par Latvijas valstspiederīgo saņemtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 359 151 804 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 359 126 752 euro
Izdevumi 359 151 804 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 358 467 776 euro
Uzturēšanas izdevumu transferti 684 028 euro
Finansējums 2025. un 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai 316 115 460 euro, tai skaitā:
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 25 052 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 316 090 408 euro
Izdevumi 316 115 460 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 315 435 248 euro
Uzturēšanas izdevumu transferti 680 212 euro
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 1 220 083 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Attiecīgā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, jo finansējums netiek tiešā veidā piešķirts saimnieciskās darbības veicējiem, bet gan tas tiek pārskaitīts Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices un Apvienotās Karalistes iestādēm, kuras ir iesniegušas rēķina pieprasījumu par Latvijas valstspiederīgo saņemtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi