22-TA-1074: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumos Nr. 150 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumos Nr. 150 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) mērķis ir pārdalīt finansējumu uz jauno programmu "Garantiju programmas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai īstenošanas noteikumi" (turpmāk - garantiju programma), lai nodrošinātu garantiju programmas ietvaros aizdevumu veikšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu garantiju veikšanu Krievijas iebrukuma Ukrainā radīto seku uz ekonomiku ietekmētiem saimnieciskās darbības veicējiem, ja saimnieciskās darbības veicējs ir ekonomiski dzīvotspējīgs un līdzekļu garantijas ir nepieciešamas saistībā ar Krievijas iebrukuma Ukrainā radīto seku uz ekonomiku ietekmes rezultātā, kas tiek pamatots garantiju pieteikumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumi ir izstrādāti jaunu garantiju instrumentu darbības veicējiem, kuru darbību ir ietekmējusi koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatība. Pieejamais finansējums 22 500 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Garantiju programma ir būtiska, lai nodrošinātu garantiju veikšanu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku ietekmētiem saimnieciskās darbības veicējiem, ja saimnieciskās darbības veicējs ir ekonomiski dzīvotspējīgs un līdzekļu aizdevums ir nepieciešams saistībā ar Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku ietekmes rezultātā, kas tiek pamatots aizdevuma pieteikumā. Krievijas militārā agresija pret Ukrainu, noteiktās sankcijas un pretpasākumi, ko veikusi, piemēram, Krievija, jau ir radījusi un radīs ekonomiskās sekas visā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) iekšējā tirgū. Ietekme uz uzņēmumiem ES var būt dažāda – gan tieša, gan netieša. Tā var izpausties kā pieprasījuma samazināšanās, esošo līgumu un projektu darbības pārtraukšana, kam sekos apgrozījuma zudums, traucējumi piegādes ķēdēs, jo īpaši attiecībā uz izejvielām un pirmproduktiem vai citiem resursiem, kuri vairs nav pieejami vai nav saimnieciski iespējami.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu komersantiem visaptverošu finansējuma pieejamību, īpaši ņemot vērā Krievijas iebrukuma Ukrainā radītās sekas uz ekonomikas ietekmi, Ekonomikas ministrija rosina no noteikumiem programmas finansējumu, kas pieejams MK noteikumos 14 000 000 euro novirzīt garantiju pieejamībai saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Krievijas iebrukuma Ukrainā radītās sekas uz ekonomiku.
Attiecīgi pēc MK Noteikumu projekta, MKN Nr. 150 pieejamais finansējums ir 8 500 000 euro.
Ekonomikas ministrija paralēli veic Garantijas programmas izstrādi.
Lai nodrošinātu atbalsta ieviešanu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu rezultātā esošo seku pārvarēšanai un līdz šim piešķirto valsts budžeta finansējuma Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai pārdomātu un uz krīzes situācijas atrisināšanu mērķētu novirzīšanu, Saeima 2022. gada 2.jūnija atbalstīja likumprojektu “Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likums”, kas paredz noteikt akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” tiesības izlietot ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirto finansējumu noteiktos finanšu instrumentos Ukrainas kara un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai.
Attiecīgi pēc MK Noteikumu projekta, MKN Nr. 150 pieejamais finansējums ir 8 500 000 euro.
Ekonomikas ministrija paralēli veic Garantijas programmas izstrādi.
Lai nodrošinātu atbalsta ieviešanu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu rezultātā esošo seku pārvarēšanai un līdz šim piešķirto valsts budžeta finansējuma Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai pārdomātu un uz krīzes situācijas atrisināšanu mērķētu novirzīšanu, Saeima 2022. gada 2.jūnija atbalstīja likumprojektu “Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likums”, kas paredz noteikt akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” tiesības izlietot ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu piešķirto finansējumu noteiktos finanšu instrumentos Ukrainas kara un no to izrietošo sankciju seku mazināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
MK noteikumu projekts paredz samazināt saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 25.marta rīkojumu Nr.122 “Par rezerves kapitāla palielināšanu” akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” rezerves kapitālā ieskaitīto finansējumu garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība 14 000 000 euro apmērā, novirzot to jaunajiem atbalsta noteikumiem "Garantiju programmas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radīto seku uz ekonomiku mazināšanai īstenošanas noteikumi".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi