25-TA-1421: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valdības rīcības plāna 35.10. punkts Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī, tāpēc Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts nosaka, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu būves reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus, Tieslietu ministrijai kadastra un mērniecības jomā.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts zemes dienests 1 (turpmāk – Dienests) ir tieslietu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas tiek finansēta no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un ieņēmumiem par dienesta sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Valsts budžeta dotācija 2024. gadā bija 39% 2 no Dienesta budžeta, savukārt ieņēmumi no maksas pakalpojumiem – 61 % no Dienesta budžeta. Dienesta funkciju sadalījums procentos no kopējā darba apjoma ir: 53% – valsts reģistru vešana, 25% – būvju un telpu grupu kadastrālā uzmērīšana, 15% – dalība zemes reformas politikas īstenošanā un 7% – nekustamo īpašumu kadastrālā vērtēšana.
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 333) 16. punktu.
1 Dienesta funkcijas un uzdevumi noteikti Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumu Nr. 971 "Valsts zemes dienesta nolikums" 2. un 3. punktā.
2 Dotācija, neietverot prioritāro pasākumu finansējumu.
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 333) 16. punktu.
1 Dienesta funkcijas un uzdevumi noteikti Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumu Nr. 971 "Valsts zemes dienesta nolikums" 2. un 3. punktā.
2 Dotācija, neietverot prioritāro pasākumu finansējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz aktualizēt Dienesta sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu pakalpojumu nosaukumus, papildinot noteikumus ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus.
Citas izmaiņas saistītas ar nepieciešamību svītrot pakalpojumus, kurus Dienests vairs nesniedz vai apvienos, veicinot skaidru izpratni par to būtību.
Visu pakalpojumu apraksti un noteiktās konkrētajam pakalpojumam piemērojamās cenas ir pieejamas valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv pakalpojumu katalogā un Valsts zemes dienesta tīmekļa vietnē.
Citas izmaiņas saistītas ar nepieciešamību svītrot pakalpojumus, kurus Dienests vairs nesniedz vai apvienos, veicinot skaidru izpratni par to būtību.
Visu pakalpojumu apraksti un noteiktās konkrētajam pakalpojumam piemērojamās cenas ir pieejamas valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv pakalpojumu katalogā un Valsts zemes dienesta tīmekļa vietnē.
Spēkā stāšanās termiņš
06.01.2026.
Pamatojums
Lai nodrošinātu izmaiņu ieviešanu Dienesta informācijas sistēmās pakalpojuma samaksas aprēķinam atbilstoši projekta grozījumos noteiktajam cenrādim, nepieciešams konkrēts atliekošs spēkā stāšanās datums.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Ar mērķi nodrošināt sabiedrībai ērtu un ātru pakalpojumu pieejamību, samazināt administratīvo slogu nekustamā īpašuma attīstības jomā, Dienestam nepieciešams pārskatīt pakalpojumu struktūru;
2. Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 787), koriģējot visu pakalpojumu cenas, jo mainījušies plānotie izdevumi 2025. gada pakalpojumu sniegšanā.
Dienesta funkcijas ir noteiktas Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumos Nr. 971 “Valsts zemes dienesta nolikums” un visi noteikumu projekta pielikumā iekļautie pakalpojumi atbilst valsts pārvaldes funkcijām. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu Dienesta sniegtajiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots.
2. Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 787), koriģējot visu pakalpojumu cenas, jo mainījušies plānotie izdevumi 2025. gada pakalpojumu sniegšanā.
Dienesta funkcijas ir noteiktas Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumos Nr. 971 “Valsts zemes dienesta nolikums” un visi noteikumu projekta pielikumā iekļautie pakalpojumi atbilst valsts pārvaldes funkcijām. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu Dienesta sniegtajiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu, paredzēts, ka visu reģistrācijai nepieciešamo informāciju Dienests iegūst, izmantojot būvniecības informācijas sistēmā pieejamos dokumentus un datus un ierosinātāja sniegto informāciju. Pamatojoties uz minētajām izmaiņām pakalpojumos, grozījumiem normatīvajos aktos un informācijas sistēmās, Dienests izstrādāja jaunus pakalpojumus un apvienoja esošos, optimizēja esošos procesus, lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni, uz izmaksām balstītu maksas piemērošanu par pakalpojumu izpildi.
Risinājuma apraksts
1. izveidots jauns pakalpojums "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 2. punkts), kas tiks piemērots par dokumentu un informācijas saņemšanu, apstrādi un izvērtēšanu;
2. apvienots noteikumu Nr. 787 pielikuma 1.1. apakšpunkta pakalpojums "Sākotnējo datu un dokumentu sagatavošana" ar noteikumu Nr. 787 pielikuma jaunās redakcijas 3. punkta pakalpojumu "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana", turpmāk paredzot pakalpojumu sniegt pakalpojuma "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts) ietvaros. Gadījumos, ja nebūs iespējamas secīgas reģistrācijas vai aktualizācijas darbības, Dienests atteiks reģistrēt vai aktualizēt datus Kadastra informācijas sistēmā, piemērojot 2. punkta pakalpojumam "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" noteikto maksu;
3. izveidots jauns pakalpojums "Objekta datu reģistrācija vai datu aktualizācija", nosakot maksu par būvi, telpu grupu, telpu, inženierbūves daļu, kuru ietvaros maksu piemēro, reģistrējot no dokumentiem un citu informācijas sistēmu datiem, neapsekojot apvidū (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3.1. punkts).
4. izvērtējot pakalpojumu izpildē veicamās darbības, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām
noteikumu Nr. 787 5.1. punkts "Informācijas izvērtēšana un jauna kadastra objekta datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija pēc kadastrālās uzmērīšanas" ir sadalīts, izveidojot jaunu pakalpojumu "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts) par izvērtēšanas darbībām un izdalot sadaļā "Objekta datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija" (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3. punkts) pakalpojumu "Nekustamais īpašums, zemes vienības daļa, zemes vienība, būve, telpu grupa (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3.2. punkts).
5. mainīts nosaukums noteikumu Nr. 787 pielikuma 5.2. apakšpunkta pakalpojumam un mērvienība" par 21. un katru nākamo telpu vienā telpu grupā (papildus 5.1. apakšpunktā minētajai cenai)" uz "Kadastra datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija par 21. un katru nākamo telpu vienā telpu grupā vai par 2. un katru nākamo inženierbūves daļu (papildus šā pielikuma 3.2. punktā minētajai cenai)" (jaunajā redakcijā 3.3. punkts), paredzot reģistrēt arī inženierbūves daļas, jo tiek likvidēti pakalpojumi par punktveida un lineāro inženierbūvju kadastrālo uzmērīšanu;
6. svītrots noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojums "7. Informācijas izvērtēšana un būves vai telpu grupas teksta un grafisko datu reģistrācija vai aktualizācija, neveicot kadastrālo uzmērīšanu apvidū", paredzot šīs reģistrācijas darbības veikt, atkarībā no pakalpojuma apraksta "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts);
7. mainīts nosaukums noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojumam "6. Informācijas izvērtēšana un kadastra datu aktualizācija, tai skaitā ieraksta par būves vai telpu grupas dzēšanu, neveicot kadastrālo uzmērīšanu", paredzot citas reģistrācijas darbības no iesniegtajiem teksta un grafiskajiem datiem "Viena veida kadastra datu aktualizācija vai ieraksta par kadastra objektu dzēšana" (jaunajā redakcijā 4. punkts).
2. apvienots noteikumu Nr. 787 pielikuma 1.1. apakšpunkta pakalpojums "Sākotnējo datu un dokumentu sagatavošana" ar noteikumu Nr. 787 pielikuma jaunās redakcijas 3. punkta pakalpojumu "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana", turpmāk paredzot pakalpojumu sniegt pakalpojuma "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts) ietvaros. Gadījumos, ja nebūs iespējamas secīgas reģistrācijas vai aktualizācijas darbības, Dienests atteiks reģistrēt vai aktualizēt datus Kadastra informācijas sistēmā, piemērojot 2. punkta pakalpojumam "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" noteikto maksu;
3. izveidots jauns pakalpojums "Objekta datu reģistrācija vai datu aktualizācija", nosakot maksu par būvi, telpu grupu, telpu, inženierbūves daļu, kuru ietvaros maksu piemēro, reģistrējot no dokumentiem un citu informācijas sistēmu datiem, neapsekojot apvidū (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3.1. punkts).
4. izvērtējot pakalpojumu izpildē veicamās darbības, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām
noteikumu Nr. 787 5.1. punkts "Informācijas izvērtēšana un jauna kadastra objekta datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija pēc kadastrālās uzmērīšanas" ir sadalīts, izveidojot jaunu pakalpojumu "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts) par izvērtēšanas darbībām un izdalot sadaļā "Objekta datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija" (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3. punkts) pakalpojumu "Nekustamais īpašums, zemes vienības daļa, zemes vienība, būve, telpu grupa (jaunajā redakcijā noteikumu Nr. 787 pielikuma 3.2. punkts).
5. mainīts nosaukums noteikumu Nr. 787 pielikuma 5.2. apakšpunkta pakalpojumam un mērvienība" par 21. un katru nākamo telpu vienā telpu grupā (papildus 5.1. apakšpunktā minētajai cenai)" uz "Kadastra datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija par 21. un katru nākamo telpu vienā telpu grupā vai par 2. un katru nākamo inženierbūves daļu (papildus šā pielikuma 3.2. punktā minētajai cenai)" (jaunajā redakcijā 3.3. punkts), paredzot reģistrēt arī inženierbūves daļas, jo tiek likvidēti pakalpojumi par punktveida un lineāro inženierbūvju kadastrālo uzmērīšanu;
6. svītrots noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojums "7. Informācijas izvērtēšana un būves vai telpu grupas teksta un grafisko datu reģistrācija vai aktualizācija, neveicot kadastrālo uzmērīšanu apvidū", paredzot šīs reģistrācijas darbības veikt, atkarībā no pakalpojuma apraksta "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" (jaunajā redakcijā 2. punkts);
7. mainīts nosaukums noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojumam "6. Informācijas izvērtēšana un kadastra datu aktualizācija, tai skaitā ieraksta par būves vai telpu grupas dzēšanu, neveicot kadastrālo uzmērīšanu", paredzot citas reģistrācijas darbības no iesniegtajiem teksta un grafiskajiem datiem "Viena veida kadastra datu aktualizācija vai ieraksta par kadastra objektu dzēšana" (jaunajā redakcijā 4. punkts).
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu maksas pakalpojumu izcenojumus atbilstoši noteikumu Nr. 333 prasībām, Dienestam jāizvērtē katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un katra maksas pakalpojuma sniegšanai attiecināmās netiešās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Pēdējās izmaiņas noteikumos Nr. 787 bija 2023. gadā. Finanšu ministrija informatīvajā ziņojumā "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022. gadam" izstrādes procesā" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta sēdē (prot. Nr. 49, 46. §) norāda, ka iestādēm nepieciešams aktualizēt maksas pakalpojumu cenrāžus, ja tie nav mainīti vairāk kā divus gadus, lai nodrošinātu, ka maksas pakalpojumu izcenojumi ir atbilstoši dabiskajam izmaksu pieaugumam. Projekts izstrādāts atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītajai daļai, noteikumu Nr. 333 18. punktam.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par pakalpojuma maksas veidošanos, nepieciešams svītrot noteikumu Nr. 787 3. punktu, jo tas dublē noteikumu Nr. 787 7. punktu, kurā ir jau noteikts, kā veidojas maksa par pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 787 3. punktu.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par noteikumu Nr. 787 6. un 10. punkta būtību un piemērošana, nepieciešams šīs normas precizēt, lai to saturs būtu saprotamāks.
Risinājuma apraksts
Jāprecizē noteikumu Nr. 787 6. punktu, lai skaidri noteiktu, ka papildus maksu par pakalpojuma pieprasīšanu neizmanto tajos gadījumos, kad Dienestam nav jāveic manuāla datu apstrāde. Ar speciāli izveidotu tiešsaistes formu saprotams tāds risinājums, kas Dienestam par pakalpojumu jau nodod strukturētu informāciju, līdz ar to nav nepieciešama manuālu darbību veikšana pakalpojumu reģistrācijai. Savukārt ar tiešsaistes formu var saprast arī oficiālo elektronisko adresi, kurā iesniegtie pieprasījumi ir jāapstrādā manuāli un attiecīgi Dienestam rodas papildus izdevumi pieprasījumu apstrādē.
Noteikumu Nr. 787 6. punkts tiks precizēts, aizstājot vārdus "izmantojot tiešsaistes formu" ar vārdiem "izmantojot šim mērķim speciāli izveidotu tiešsaistes formu".
Noteikumu Nr. 787 pielikuma 24. punkta pakalpojuma nosaukums "Pakalpojuma pasūtīšana, neizmantojot tiešsaistes formu, vai saņemšana klātienē vai pa pastu" tiks labots uz "Pakalpojuma pasūtīšana, neizmantojot šim mērķim speciāli izveidotas tiešsaistes formas, vai saņemšana klātienē vai pa pastu" (jaunajā redakcijā 20. punkts).
Noteikumu Nr. 787 10. punkts precizēts, aizstājot vārdus "var atšķirties no pasūtījuma tāmes summas, kas aprēķināta atbilstoši faktiski izpildīto darbu apjomam" ar vārdiem "var atšķirties no maksas par faktiski sniegtajiem pakalpojumiem", salāgojot ar Noteikumos Nr. 787 lietoto terminoloģiju.
Noteikumu Nr. 787 6. punkts tiks precizēts, aizstājot vārdus "izmantojot tiešsaistes formu" ar vārdiem "izmantojot šim mērķim speciāli izveidotu tiešsaistes formu".
Noteikumu Nr. 787 pielikuma 24. punkta pakalpojuma nosaukums "Pakalpojuma pasūtīšana, neizmantojot tiešsaistes formu, vai saņemšana klātienē vai pa pastu" tiks labots uz "Pakalpojuma pasūtīšana, neizmantojot šim mērķim speciāli izveidotas tiešsaistes formas, vai saņemšana klātienē vai pa pastu" (jaunajā redakcijā 20. punkts).
Noteikumu Nr. 787 10. punkts precizēts, aizstājot vārdus "var atšķirties no pasūtījuma tāmes summas, kas aprēķināta atbilstoši faktiski izpildīto darbu apjomam" ar vārdiem "var atšķirties no maksas par faktiski sniegtajiem pakalpojumiem", salāgojot ar Noteikumos Nr. 787 lietoto terminoloģiju.
Problēmas apraksts
Dienests regulāri saskaras ar situācijām, kad citās valsts informācijas sistēmās (piemēram, būvniecības informācijas sistēmā un Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā), no kurām nodod pakalpojumu izpildi Dienestam, ir reģistrēts neatbilstošs pakalpojums, t.i., Dienests saņem pakalpojuma pieprasījumu, gadījumā, kad pakalpojuma sniegšana atbilstoši ārējiem normatīvajam aktiem nav Dienesta kompetencē.
Šajos gadījumos Dienestam šie kļūdaini reģistrētie pakalpojumi ir jāpārtrauc, lai atbilstoši noteikumu Nr. 787 23. punktam personai atmaksātu nepamatoti samaksāto naudu. Šobrīd noteikumu Nr. 787 20. punkts neparedz, ka tādos gadījumos Dienests var pārtraukt pakalpojumu, tāpēc nepieciešams noteikumu Nr. 787 20. punktu papildināt ar vēl vienu gadījumu, kad Dienests var pārtraukt pakalpojumu izpildi.
Šajos gadījumos Dienestam šie kļūdaini reģistrētie pakalpojumi ir jāpārtrauc, lai atbilstoši noteikumu Nr. 787 23. punktam personai atmaksātu nepamatoti samaksāto naudu. Šobrīd noteikumu Nr. 787 20. punkts neparedz, ka tādos gadījumos Dienests var pārtraukt pakalpojumu, tāpēc nepieciešams noteikumu Nr. 787 20. punktu papildināt ar vēl vienu gadījumu, kad Dienests var pārtraukt pakalpojumu izpildi.
Risinājuma apraksts
Papildināt noteikumu Nr. 787 20. punktu ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka Dienests pakalpojuma izpildi var pārtraukt, ja reģistrēts neatbilstošs pakalpojums citās informācijas sistēmās, no kurām nodod pakalpojumu izpildei Dienestam.
Problēmas apraksts
Dienestam ir jāturpina īstenot Valsts kancelejas izvirzītais mērķis noteikt atlīdzību tā, lai atbilstoši katra nodarbinātā kvalifikācijai, kompetencei, darba snieguma līmenim un regulārajam darba apjomam pamazām tiektos sasniegt mēnešalgas līmeni vidēji 80% apmērā no privātajā sektorā maksātās algas. Noteikumu Nr. 787 pakalpojumu cenu aprēķinā nav iekļauts 2025. gadā plānotais nodarbināto algu apmērs, kas atbilst Valsts kancelejas izdotajai mēnešalgas skalai valsts un pašvaldības institūciju nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši noteikumu Nr. 333 18. punktam visos maksas pakalpojumos ir ietvertas atlīdzības izmaksas saskaņā ar Valsts kancelejas izdoto mēnešalgas skalu valsts un pašvaldības institūciju nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem 2025. gadam.
Problēmas apraksts
Dienests vairs nesniedz vairākus pakalpojumus, jo saskaņā ar grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi" Dienestam vairs nav kadastrāli jāuzmēra lineārās un punktveida inženierbūves, apsekojot tās apvidū, paredzot, ka visu reģistrācijai nepieciešamo informāciju Dienests iegūst, izmantojot būvniecības informācijas sistēmā pieejamos dokumentus un ierosinātāja sniegtos datus.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojumus:
1. "2. Lineāras inženierbūves kadastrālā uzmērīšana";
2. "3. Punktveida inženierbūves kadastrālā uzmērīšana".
1. "2. Lineāras inženierbūves kadastrālā uzmērīšana";
2. "3. Punktveida inženierbūves kadastrālā uzmērīšana".
Problēmas apraksts
Lai veicinātu skaidru un nepārprotamu izpratni par pakalpojumu, tā nepieciešamību un Dienesta veicamām darbībām, vienkāršoti pakalpojumi un maksas piemērošana par tiem, kā rezultātā veikti arī precizējumi pakalpojuma nosaukumos. Noteikumu Nr. 787 pielikuma I. sadaļā nepieciešams izdalīt pakalpojumus, kurus piemēro ar apsekošanu apvidū un kurus piemēro bez apsekošanas apvidū.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 787 pielikuma 1. punkta pakalpojuma nosaukums "Ēkas, telpu grupas kadastrālā uzmērīšana" uz "Ēkas, telpu grupas kadastrālā uzmērīšana ar apsekošanu apvidū" (jaunajā redakcijā 1. punkts).
Problēmas apraksts
Pārskatot iekšējos procesus un veicot uzlabojumus pakalpojumu digitalizācijā, Dienestam nepieciešams nodalīt kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšanas darbības no pakalpojuma, kas saistīts ar reģistrācijas un aktualizācijas darbībām, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 787 pielikumā:
1. Likvidēts pielikuma 1.4. punkta pakalpojums "Ēkas neesības vai nereģistrētas ēkas konstatēšana un attiecīgas informācijas attēlošana apbūves plānā (piemēro arī šā pielikuma 2. un 3. punktā minētajai cenai)" un 1.5. punkta pakalpojums "Zemes zem ēkām un pagalmiem noteikšana", ietverot datu izmaiņu reģistrācijas darbības pakalpojumā "Objekta datu reģistrācija vai datu aktualizācija" (jaunajā redakcijā 3. punkts).
2. svītrots 8. punkta pakalpojums "Informācijas izvērtēšana lēmuma pieņemšanai zemes reformas ietvaros un secīga datu reģistrācija vai aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā (ja kopīpašums (koplietojums), ne vairāk kā 170,74 euro visiem lietotājiem vienā pasūtījumā)", turpmāk paredzot pakalpojumu sniegt noteikumu Nr. 787 pielikuma jaunās redakcijas 2. punkta pakalpojuma "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" ietvaros un piemērot reģistrācijas vai aktualizācijas darbības saskaņā ar pakalpojumu "Kadastra datu aktualizācija, tai skaitā ieraksta par būves vai telpu grupas dzēšanu, neveicot kadastrālo uzmērīšanu" (jaunajā redakcijā 4. punkts).
1. Likvidēts pielikuma 1.4. punkta pakalpojums "Ēkas neesības vai nereģistrētas ēkas konstatēšana un attiecīgas informācijas attēlošana apbūves plānā (piemēro arī šā pielikuma 2. un 3. punktā minētajai cenai)" un 1.5. punkta pakalpojums "Zemes zem ēkām un pagalmiem noteikšana", ietverot datu izmaiņu reģistrācijas darbības pakalpojumā "Objekta datu reģistrācija vai datu aktualizācija" (jaunajā redakcijā 3. punkts).
2. svītrots 8. punkta pakalpojums "Informācijas izvērtēšana lēmuma pieņemšanai zemes reformas ietvaros un secīga datu reģistrācija vai aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā (ja kopīpašums (koplietojums), ne vairāk kā 170,74 euro visiem lietotājiem vienā pasūtījumā)", turpmāk paredzot pakalpojumu sniegt noteikumu Nr. 787 pielikuma jaunās redakcijas 2. punkta pakalpojuma "Kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās informācijas un dokumentu izvērtēšana" ietvaros un piemērot reģistrācijas vai aktualizācijas darbības saskaņā ar pakalpojumu "Kadastra datu aktualizācija, tai skaitā ieraksta par būves vai telpu grupas dzēšanu, neveicot kadastrālo uzmērīšanu" (jaunajā redakcijā 4. punkts).
Problēmas apraksts
Pakalpojumu pieprasītājiem ir neskaidra mērvienība "mēnesis", neskatoties uz to, ka informācija ir sniegta pakalpojumu aprakstā, līdz ar to ir nepieciešams veikt precizējumu pakalpojuma mērvienībā, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojuma izpildes termiņu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 787 pielikuma 9., 10., 11. un 12. punkta pakalpojumu mērvienībās papildināts "mēnesis" uz "kalendārais mēnesis" (jaunajā redakcijā 5., 6., 7. un 8. punkts).
Problēmas apraksts
Sertificētajām personām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai no Dienesta nepieciešama informācija, kas sastāv no kadastra datiem un arhīva informācijas. Dienests kopš 2022. gada sertificētajām personām kadastra datus izsniedz bez maksas, bet arhīva informācijas izsniegšana ir maksas pakalpojums, līdz ar to nepieciešams precizēt pakalpojuma nosaukumu un arhīva dokumentu nosaukumu, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta darbībām.
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu Nr. 787 pielikuma:
1. 14. punkta nosaukumu "Informācija sertificētajām personām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai" uz "Arhīva dokumenti sertificētajām personām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai" (jaunajā redakcijā 10. punkts);
2. 14.1. punkta "informācija standartizētā formā par uzmērāmo zemes vienību un par robežojošām zemes vienībām" un 14.2. punkta pakalpojuma "informācija standartizētā formā par uzmērāmo zemes vienību" nosaukumus uz "Zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par uzmērāmo objektu un par robežojošām zemes vienībām" un "Zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par uzmērāmo objektu" (jaunajā redakcijā 10.1. un 10.2. punkts).
1. 14. punkta nosaukumu "Informācija sertificētajām personām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai" uz "Arhīva dokumenti sertificētajām personām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai" (jaunajā redakcijā 10. punkts);
2. 14.1. punkta "informācija standartizētā formā par uzmērāmo zemes vienību un par robežojošām zemes vienībām" un 14.2. punkta pakalpojuma "informācija standartizētā formā par uzmērāmo zemes vienību" nosaukumus uz "Zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par uzmērāmo objektu un par robežojošām zemes vienībām" un "Zemes kadastrālās uzmērīšanas dokumenti par uzmērāmo objektu" (jaunajā redakcijā 10.1. un 10.2. punkts).
Problēmas apraksts
Izvērtējot pakalpojumu izpildē veicamās darbības, lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām, nepieciešams apvienot līdzīgus pakalpojumus III. sadaļā "Informācijas pieejamības nodrošināšanā". Dienestam nepieciešams apvienot noteikumu Nr. 787 pielikuma 15. punkta pakalpojumu "Informācija par vienu pieprasījuma objektu no informācijas sistēmām un arhīva dokumentiem" un 17. punkta pakalpojumu "Kadastrālās uzmērīšanas lietas sagatavošana", jo 17. punkta pakalpojumā norādītais dokuments ir tāda pati informācija, kas norādīta 15. punkta pakalpojumā, un turpmāk tādu dokumentu sagatavošana notiks vienā pakalpojumā.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 787 pielikuma 17. pakalpojumu "Kadastrālās uzmērīšanas lietas sagatavošana", paredzot informāciju sniegt pakalpojumā "Informācija par vienu pieprasījuma objektu no informācijas sistēmām un arhīva dokumentiem" (jaunajā redakcijā 11. punkts).
Problēmas apraksts
Dienests, sagatavojot arhīva vai cita veida dokumentu, pakalpojumā piemēro maksu par sagatavošanu, savukārt izsniegšana ir atbilstoša pakalpojuma pieprasītāja pieprasījumā norādītajam dokumentu izsniegšanas kanālam. Dienests informāciju var izsniegt gan klātienē, gan elektroniski vai pa pastu, piemērojot maksu saskaņā ar noteikumiem Nr. 787 un pakalpojumu aprakstu. Lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta darbībām, nepieciešams svītrot vārdu "izsniegšana".
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu Nr. 87 pielikuma 18. punkta "Arhīva vai cita dokumenta, vai tā kopijas sagatavošana un izsniegšana" nosaukumu uz "Arhīva vai cita dokumenta, vai tā kopijas sagatavošana" (jaunajā redakcijā 13. punkts).
Problēmas apraksts
Nav turpmāk nepieciešams izdalīt noteikumu Nr. 787 pielikumā atsevišķu nodaļu diviem pakalpojumiem. Lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām, nepieciešams apvienot līdzīgus pakalpojumus, tādus kā atzinumu vai aprēķinu sagatavošana.
Risinājuma apraksts
1. Grozīt noteikumu Nr. 787 pielikuma 21. punkta "Cita veida Valsts zemes dienesta atzinums vai saskaņojums" pakalpojuma nosaukumu un mērvienību "viens atzinums" uz "Valsts zemes dienesta atzinums vai speciālās vērtības aprēķins" un mērvienību "viens dokuments" (jaunajā redakcijā 16. punkts).
2. Svītrot IV. sadaļu "Atzinumi, saskaņojumi un lēmumi".
2. Svītrot IV. sadaļu "Atzinumi, saskaņojumi un lēmumi".
Problēmas apraksts
Lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām, nepieciešams apvienot līdzīgus pakalpojumus, tādus kā noteikumu Nr. 787 pielikuma 23. punktu "Reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā iesniegto ziņu pārbaude apvidū" ar 4. punktu "Ēkas nolietojuma noteikšana", jo abos pakalpojumos Dienesta darbības ir līdzīgas.
Risinājuma apraksts
Grozīts noteikumu Nr. 787 pielikuma 23. punkta "Reģistrācijai Kadastra informācijas sistēmā iesniegto ziņu pārbaude apvidū" pakalpojums uz "Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto datu pārbaude vai ēkas nolietojuma noteikšana apvidū" (jaunajā redakcijā 17. punkts).
Problēmas apraksts
Pakalpojumu izpildes laikā ir neskaidra mērvienība "divas akadēmiskās stundas", līdz ar to ir nepieciešams veikt precizējumu pakalpojuma nosaukuma un mērvienībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 787 pielikuma 27. punkta pakalpojuma mērvienība mainīta no "viens dalībnieks par divām akadēmiskajām stundām" uz "viens dalībnieks" (jaunajā redakcijā 20. punkts) un precizēts nosaukums "Dalības maksa par Valsts zemes dienesta vadītajām apmācībām". Papildus informācija par pakalpojumu izpildi tiks norādīta Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv pakalpojumu katalogā publicētajā Dienesta pakalpojumu aprakstā.
Problēmas apraksts
Pilnveidojot iekšējos procesus un lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par Dienesta veicamām darbībām, noteikumu Nr. 787 pielikumā nepieciešams svītrot pakalpojumu "25. Zemes robežu vai apvienotā zemes robežu, situācijas un apgrūtinājuma plāna sagatavošana no arhīva dokumentiem", jo pakalpojuma izpildes darbības ietvertas pakalpojumā "Datu elektroniskā apstrāde un sagatavošana digitālā formā" (jaunajā redakcijā 19. punkts).
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 787 pielikuma pakalpojumu "25. Zemes robežu vai apvienotā zemes robežu, situācijas un apgrūtinājuma plāna sagatavošana no arhīva dokumentiem", turpmāk, atbilstoši izpildes laikam, piemērojot par šīm darbībām maksu par datu elektroniskā apstrāde un sagatavošana digitālā formā. Papildus informācija par pakalpojumu tiks norādīta Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv pakalpojumu katalogā publicētajā Dienesta pakalpojumu aprakstā.
Problēmas apraksts
Lai būtu skaidra un nepārprotama izpratne par pakalpojumu un Dienesta veicamām darbībām, nepieciešams precizēt pakalpojuma mērvienību noteikumu Nr. 787 pielikuma 28. punktā (jaunajā redakcijā 21. punkts).
Risinājuma apraksts
Grozīts noteikumu Nr. 787 pielikuma 28. punkta "Speciālista izbraukums" pakalpojuma mērvienība "viena objekta apsekošana" uz "viens izbraukums" (jaunajā redakcijā 21. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 787 pielikumā ir jāveic tehniski grozījumi, mainot pakalpojumu nosaukumus, pamatojoties uz noteikumu Nr. 787 izmaiņām nodaļās, punktos, apakšpunktos un piezīmēs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 787 pielikumā ir jāveic tehniski grozījumi:
1. veikta pakalpojumu secības numerācijas maiņa visā noteikumu Nr. 787 pielikumā;
2. veikta noteikumu Nr. 787 pielikuma piezīmju pārnumurēšana un piezīmju precizēšana.
1. veikta pakalpojumu secības numerācijas maiņa visā noteikumu Nr. 787 pielikumā;
2. veikta noteikumu Nr. 787 pielikuma piezīmju pārnumurēšana un piezīmju precizēšana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Projekts paredz izmaiņas maksas apmērā par Dienesta veiktajiem pakalpojumiem.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Projekts paredz izmaiņas maksas apmērā par Dienesta veiktajiem pakalpojumiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Vienkāršos sabiedrībai un Dienestam pakalpojuma izmaksu aprēķināšanu un administrēšanu, atsevišķiem pakalpojumiem palielināsies cena.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Vienkāršos sabiedrībai un Dienestam pakalpojuma izmaksu aprēķināšanu un administrēšanu, atsevišķiem pakalpojumiem palielināsies cena.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 895 940
0
12 895 940
39 994
12 895 940
39 994
39 994
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 895 940
0
12 895 940
39 994
12 895 940
39 994
39 994
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 895 940
0
12 895 940
39 994
12 895 940
39 994
39 994
2.1. valsts pamatbudžets
12 895 940
0
12 895 940
39 994
12 895 940
39 994
39 994
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem 2026. gadā, 2027. gadā un 2028. gadā saistībā ar projekta pieņemšanu plānots ieņēmumu palielinājums.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus atbilstoši noteikumu Nr. 333 prasībām, tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu izcenojumi tika aprēķināti atbilstoši esošajai situācijai.
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana, un attiecīgi precizētas maksas pakalpojumu cenas un plānotie ieņēmumi. Detalizēti aprēķini projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums" (par pilnu gadu), 2. pielikumā "Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām" (par pilnu gadu) un 3. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins".
Ieņēmumi no Dienesta maksas pakalpojumiem tiks ieskaitīti Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Dienesta maksas pakalpojumus sniegšanu, segšanai.
Kopsavilkums par plānotajiem maksas pakalpojumu izcenojumu palielinājumiem, paskaidrojot galvenās pozīcijas, kas veido papildu ieņēmumus un attiecīgi arī plānotos izdevumus:
Dienesta ieņēmumu sadalījums no maksas pakalpojumiem:
*Aprēķins (%): pakalpojuma grupas ieņēmumi euro pret kopējo summu euro.
Pakalpojuma grupas ieņēmumu sadalījums pret kopējo summu plānots atbilstoši aprēķiniem par pilnu gadu.
Maksas pakalpojumu izdevumi sadalījumā pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem:
Aprēķins (%): izdevumi euro pret kopējo summu euro.
Izdevumu sadalījums pret kopējo summu plānots atbilstoši aprēķiniem par pilnu gadu.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus atbilstoši noteikumu Nr. 333 prasībām, tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu izcenojumi tika aprēķināti atbilstoši esošajai situācijai.
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana, un attiecīgi precizētas maksas pakalpojumu cenas un plānotie ieņēmumi. Detalizēti aprēķini projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums" (par pilnu gadu), 2. pielikumā "Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām" (par pilnu gadu) un 3. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins".
Ieņēmumi no Dienesta maksas pakalpojumiem tiks ieskaitīti Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Dienesta maksas pakalpojumus sniegšanu, segšanai.
Kopsavilkums par plānotajiem maksas pakalpojumu izcenojumu palielinājumiem, paskaidrojot galvenās pozīcijas, kas veido papildu ieņēmumus un attiecīgi arī plānotos izdevumus:
Dienesta ieņēmumu sadalījums no maksas pakalpojumiem:
| Pakalpojumu grupas | Spēkā esošais cenrādis | Pēc grozījumiem cenrādī | ||
| %* | Ieņēmumi, euro | %* | Ieņēmumi, euro | |
| I. Ēku un telpu grupu kadastrālā uzmērīšana | 56,6 % | 7 301 492 | 0,2 % | 29 800 |
| II. Informācijas izvērtēšana un datu reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā | 25,0 % | 3 222 710 | 83,6 % | 10 806 420 |
| III. Informācijas pieejamības nodrošināšana | 13,2 % | 1 705 943 | 11,1 % | 1 439 359 |
| IV. Atzinumi, saskaņojumi un lēmumi | 0,3 % | 35 914 | 0 | 0 |
| V. Citi pakalpojumi | 4,9 % | 629 881 | 5,1 % | 660 355 |
| Kopā | 12 895 940 | 12 935 934 | ||
Pakalpojuma grupas ieņēmumu sadalījums pret kopējo summu plānots atbilstoši aprēķiniem par pilnu gadu.
Maksas pakalpojumu izdevumi sadalījumā pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem:
| Izdevumi | Spēkā esošais cenrādis | Pēc grozījumiem cenrādī | ||
| %* | Izdevumi, euro | %* | Izdevumi, euro | |
| EKK 1100 Atalgojums | 51 % | 6 577 959 | 51 % | 6 559 169 |
| EKK 1200 Darba devēja pabalsti, kompensācijas un citi maksājumi | 14 % | 1 731 151 | 15 % | 1 964 539 |
| EKK 2000 Preces un pakalpojumi | 32 % | 4 150 237 | 31 % | 3 936 136 |
| EKK 5000 Pamatkapitāla veidošana | 3 % | 436 593 | 3 % | 436 090 |
| Kopā | 12 895 940 | 12 935 934 | ||
Izdevumu sadalījums pret kopējo summu plānots atbilstoši aprēķiniem par pilnu gadu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekta izpildi Dienests nodrošinās ar esošajām amata vietām.
Cita informācija
Pēc projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par apropriācijas izmaiņām Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 2026. gadā un turpmākajos gados par 39 994 euro no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu palielināšanai maksas pakalpojumu nodrošināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (25-TA-1438).
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts nosaka vienoto iesniegumu (trīs iesniegumi vienā), proti, ka iesniegums par būvniecību ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās būves tālāku reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī ierakstīšanu Zemesgrāmatā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā"" (25-TA-1444)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt vienotu būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesu, nosakot, ka sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Dienests, tiesnesis vairs nevērtē. Nepieciešamos datus nostiprināšanai zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas un būvniecības informācijas sistēmas. Tāpat likumprojekts paredz izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā"" (25-TA-1447)
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka vienotais ēkas (būves) būvniecības un reģistrācijas process paredz informācijas nodošanu caur valsts informācijas sistēmām, likumprojekts paredz papildināt uzskaitījumu, uz kā pamata nekustamais īpašums vai jaunbūve ir ierakstāms zemesgrāmatā, paredzot, ka pamats var būt arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas un būvniecības informācijas sistēmas strukturētie dati, ja no Dienesta ir saņemts paziņojums par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" (25-TA-1264)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.5. Latvijas būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi (25-TA-1431)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.6. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1803)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi"" (25-TA-1804)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1805)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.9. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi"" (25-TA-1806)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.10. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"" (25-TA-1799)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.11. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1807)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.12. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi"" (25-TA-1808)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 06.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.13. Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" (24-TAP-1273)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Būvniecības likumā” (25-TA-1438) kopā ar likumprojektu "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" (25-TA-1444) un likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447) nosaka vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu no 01.01.2026. Noteikumu projekts ir tieši saistīts ar minētajiem likumprojektiem, proti, nepieciešams vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/769c499c-cf63-4a1b-b493-e88869540a2a
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tika veikta Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā no 2025. gada 17. septembra līdz 2025. gada 1. oktobrim, lūdzot sabiedrībai sniegt viedokli (iebildumus un priekšlikumus) par projektu. Saņemti divi viedokļi par pakalpojumu maksas izmaiņām no zemes kadastrālās uzmērīšanas darbu veicēja, kas netika ņemti vērā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts zemes dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
pilnveidoti iekšējie pakalpojumu procesi atbilstoši digitālajiem procesiem
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
pilnveidoti iekšējie pakalpojumu procesi atbilstoši digitālajiem procesiem
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
pilnveidoti iekšējie pakalpojumu procesi atbilstoši digitālajiem procesiem
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinās pakāpenisku vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
NAP stratēģiskais rīcības virziena rādītājs: [412]
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums" (par pilnu gadu)
2. pielikums
Nosaukums
Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām (par pilnu gadu)
