Anotācija (ex-ante)

23-TA-1914: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Rīgas ielā 18A, Iecavā, Bauskas novadā, nodošanu Bauskas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa un 43. pants, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts.
Bauskas novada pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) domes 2023. gada 29. jūnija lēmums Nr. 299 (sēdes protokols Nr. 7, 54. p.) “Par valstij piederošā nekustamā īpašuma Rīgas ielā 18A, Iecavā pārņemšanu Bauskas novada pašvaldības īpašumā”. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Rīgas ielā 18A, Iecavā, Bauskas novadā, nodošanu Bauskas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz atļaut Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu Rīgas ielā 18A, Iecavā, Bauskas novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 0770) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 0770) 0,2292 ha platībā un divas būves (būvju kadastra apzīmējumi 4064 010 0770 001 un 4064 010 0770 004) – Rīgas ielā 18A, Iecavā, Bauskas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), netiek izmantots Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000463440 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienības noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
7312050300 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu – 0,0005 ha;
7312010300 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu – 0, 0366 ha;  
7312050201 –  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0039 ha;
7312040100 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju – 0,0014 ha;  
7312050201 –  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju –  0,002 ha;
7312010101 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam – 0,0104 ha;
7312050601 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0057 ha;
7315030100 – ceļa servitūta teritorija 0,0075 ha;
7312010300 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu – 0 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 14 600 euro, tai skaitā zemes vienībai – 5 105 euro, būvēm – 9 495 euro.

Nekustamais īpašums nav iznomāts.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) kā Iekšlietu ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldītāja 2023. gada 6. jūnija vēstulē Nr. 1.3.2-01/4137 “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu”, piedāvāja pašvaldībai pārņemt savā īpašumā nekustamo īpašumu.   
2023. gada 29. jūnijā pieņemts Bauskas novada pašvaldības domes lēmums Nr. 299 (sēdes protokols Nr. 7, 54. p.) pārņemt bez atlīdzības valsts nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā. Nekustamais īpašums nepieciešams pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktu – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Pašreiz blakus esošajos nekustamajos īpašumos Rīgas ielā 18B un Rīgas ielā 18C, Iecavā, Bauskas novadā, kas pieder pašvaldībai, atrodas nodarbinātības koordinatora (nodarbina arī probācijas klientus) darba telpas un instrumentu noliktavas. Telpās arī tiek uzglabāts ar Iecavas un Iecavas pagasta teritorijas uzturēšanu un labiekārtošanu saistītais darba aprīkojums un tehnika. Šobrīd teritorijas apsaimniekošanā iesaistītā tehnika tiek izvietota trīs dažādās vietās Iecavā, kas apgrūtina darbu koordinēšanu. Atsavināmais nekustamais īpašums ir piemērots lielāku tehnikas vienību uzglabāšanai, nodrošinot, lai teritorijas uzkopšanai un uzturēšanai nepieciešamā tehnika atrodas vienkopus. Ņemot vērā iepriekš minēto, Iecavā un Iecavas pagastā teritorijas apsaimniekošanas darbi tiks organizēti operatīvāk. Pārņemot nekustamo īpašumu, pašvaldība varēs pilnvērtīgi pildīt Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteikto autonomo funkciju, kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Ievērojot, ka pašvaldība nekustamo īpašumu izmantos savu autonomo funkciju veikšanai, tad nekustamā īpašuma nodošana pašvaldības īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz pašvaldībai pienākumu:
- nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
- nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātās uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. 
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk - TAP portāls), tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi no valsts budžeta. Projekta ietekme uz pašvaldības budžetu nav precīzi aprēķināma. Pašvaldībai radīsies izdevumi, reģistrējot projektā minēto nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, kā arī ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. 
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Bauskas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi