Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
25-TA-131: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto, piecpadsmito un sešpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 198), kas nepieciešami, lai īstenotu KLP stratēģiskā plāna 2023. – 2027. gadam grozījumus, lai īstenotu regulās noteiktās prasības par 8. LLVS standarta pirmās prasības atcelšanu un jaunas ekoshēmas izveidi, kā arī veikt tehniskus precizējumus un uzlabojumus, lai atvieglotu atsevišķu tiešo maksājumu intervenču nosacījumus lauksaimniekiem, precizēt atbalsta nosacījumus un samazinājuma noteikšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) 2024. gada 12. novembrī Eiropas Komisijas apstiprināja Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023. – 2027. gadam (turpmāk - KLP stratēģiskais plāns) grozījumus, kas ir jāiestrādā noteikumos Nr. 198.
2) Ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija Regulu (ES) 2024/1468, ar kuru attiecībā uz labiem lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa standartiem, klimata, vides un dzīvnieku labturības shēmām, KLP stratēģisko plānu grozījumiem, KLP stratēģisko plānu pārskatīšanu un attiecībā uz atbrīvošanu no kontroles un sodiem groza Regulu (ES) 2021/2115 un (ES) 2021/2116 (turpmāk – regula 2024/1468) ir veikti grozījumi Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulā (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115), kuri III pielikumā atceļ līdz šim noteikto 8. laba lauksaimniecības un vides stāvokļa (turpmāk – LLVS) standarta pirmo prasību, kas paredzēja, ka dalībvalstīm saimniecības līmenī ir jānosaka minimālā lauksaimniecības platības daļa, kas atvēlēta ar ražošanu nesaistītām platībām vai iezīmēm, kā arī nosaka pienākumu dalībvalstīm šīs obligātās prasības vietā izveidot jaunu, lauksaimniekiem brīvprātīgu ekoshēmas atbalstu, kas aptver ar ražošanu nesaistītu platību izveidošanu un uzturēšanu uz aramzemes un jaunu ainavas elementu veidošanu bioloģiskās daudzveidības un ainavas nodrošināšanai.
3) Noteikumos Nr. 198 ir jāveic virkne tehniski precizējumi un uzlabojumi, kas nepieciešami, lai pilnveidotu platību maksājumu intervenču administrēšanu un uzraudzību, lai grozītu vairākus nosacījumus, atvieglojot atsevišķu tiešo maksājumu intervenču izpildes nosacījumus lauksaimniekiem, kā arī, lai precizētu atsevišķu nosacījumus atbalsta saņemšanai un atbalsta samazinājuma aprēķina kārtību, ja tiek konstatēta nosacījumu sistēmas prasību neievērošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar regulas 2021/2115 13. pantu dalībvalstīm jānodrošina laba lauksaimniecības un vides stāvokļa saglabāšana visās lauksaimniecības platībās. Lai to īstenotu, dalībvalstis nosaka minimālās prasības attiecībā uz katru no obligātajiem LLVS standartiem, kas minēti regulas 2021/2115 III pielikumā. Lauksaimniekiem ir jāievēro šie noteiktie standarti, lai saņemtu kopējās lauksaimniecības politikas (turpmāk – KLP) atbalsta maksājumus pilnā apmērā.
Ar regulu 2024/1468 no regulas 2021/2115 III pielikuma tiek atcelta 8. LLVS standarta pirmā prasība, kas paredzēja, ka dalībvalstīm saimniecības līmenī ir jānosaka minimālā lauksaimniecības platības daļa, kas atvēlēta ar ražošanu nesaistītām platībām vai iezīmēm. Šīs obligātās prasības vietā noteikto dalībvalstīm tiek noteikts pienākums izveidot ekoshēmas atbalstu, kas aptver ar ražošanu nesaistītu platību izveidošanu un uzturēšanu uz aramzemes un jaunu ainavas elementu veidošanu.
Risinājuma apraksts
1) Noteikumu nr. 198 2. punktā tiek uzskaitītas tiešo maksājumu intervences, kuru ietvaros lauksaimnieks var saņemt atbalstu un uz ko attiecas noteikumi Nr. 198. Noteikumu nr. 198. 2. punkts tiek papildināts ar jaunu 2.6.1 apakšpunktu iekļaujot sarakstā jauno ekoshēmas intervenci atbalstam par ainavas elementu izveidi un saglabāšanu.
2) Noteikumu nr. 198 13. punkts tiek grozīts, lai pielāgotu atbalsttiesīgas aramzemes definīciju, ieviešot jauno ekoshēmu ainavas elementu veidošanai un uzturēšanai aramzemes platībās. Noteikumu nr. 198 13. punktā tiek noteikts, ka atbalsttiesīgajā platībā ir iekļaujami aramzemes ieskauti ainavas elementi, ja tie nepārsniedz 20% no aramzemes platības.
3) Noteikumi nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 13.1 punktu, kurā tiek noteikts, ka aramzemes ieskauts ainavas elements nozīmē, ka starp to un lauka bloka malu ir vismaz 10 metrus plata aramzemes josla, un tas ir identificējams tālizpētes materiālos.
4) Tehniski tiek precizēts noteikumu 25.4. apakšpunkts svītrojot atsauci uz 8. LLVS standarta pirmās prasības īstenošanas apakšpunktu, un norādot atsauci uz atbalsttiesīgas aramzemes platību.
5) Tiek svītrota noteikumu Nr. 198 6.7. apakšnodaļa, kurā bija ietverti 8. LLVS standarta pirmā prasības īstenošanas nosacījumi, pārtraucot to īstenošanu saskaņā ar regulas 2021/2115 grozījumiem.
6) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 12.3.1 apakšnodaļu, kurā tiek noteiktas prasības jaunas ekoshēmas atbalstam par ainavas elementu izveidi un saglabāšanu, nosakot, ka lauksaimnieks atbalstu varēs saņemt par visiem saimniecības aramzemes hektāriem, ja vismaz 1% no kopējās aramzemes platības atradīsies aramzemes ieskauti ainavu elementi -  biodaudzveidības salas, akmeņu kaudzes, dīķi, koki, koku vai krūmu puduri, koku rindas, aizsargājamie koki, dižakmeņi un alejas. Šiem ainavas elementiem ir jābūt kartogrāfiski identificēti Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) lauku bloku kartē līdz kārtējā gada 1. aprīlim.
7) Tiek svītrots noteikumu Nr. 198 13. pielikums, kurā tika uzskaitīti pagasti, kuros piemērojams atbrīvojums no 8. LLVS standarta pirmās prasības.
8) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 16. pielikums, precizējot ilgtspēju sekmējošā ienākumu pamatatbalsta (turpmāk – ISIP) indikatīvo atbalsta apmēru un pievienojot jauno ekoshēmas atbalstu par ainavas elementu izveidi un saglabāšanu, norādot vienības summas un indikatīvo atbalsta apmēru no 2025-2027. gadam.
9) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 24. pielikuma 3. punkts, aizstājot atsauci uz 8. LLVS standarta pirmo prasību ar atsauci uz ekoshēmas atbalstu par ainavas elementu izveidi un saglabāšanu.
Problēmas apraksts
Tehniska rakstura grozījumi ir veicami, lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus un pilnveidotu platību maksājumu intervenču administrēšanu un uzraudzību:
1) Noteikumu Nr. 198 52. punktā ir noteikts ilggadīgo zālāju īpatsvara atsauces rādītājs 2023. gadam, tomēr šis atsauces rādītājs ir attiecināms uz visu plānošanas periodu, līdz ar to ir nepieciešams svītrot atsauci uz 2023. gadu.
2) Noteikumu Nr. 198 107. apakšpunktā tiek noteiktas teritoriju grupas ISIP summas diferencēšanai. Noteikumu Nr. 198 107.1. apakšpunkta uzskaitījumā ir iekļauts Varakļānu novads, kura teritorija pēc novadu reformas īstenošanas atbilstoši 2024. gada 30. jūnija grozījumiem 2020. gada 10. jūnija Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā ir iekļauta Madonas novada teritorijā.
3) Noteikumu Nr. 198 218.1. apakšpunktā ir nepieciešams pārskatīt kultūraugu sarakstu, par kuriem var saņemt saistīto ienākumu atbalstu par sertificētu labības sēklu.
4) Noteikumu Nr. 198 224.1. apakšpunktā ir nepieciešams papildināt stiebrzāļu un lopbarības augu sarakstu, par kuriem var saņemt saistīto ienākumu atbalstu par sertificētu stiebrzāļu un lopbarības augu sēklām.
5) Noteikumu Nr. 198 8. pielikumā normatīvajos aktos noteiktās pārvaldības prasībām (turpmāk TANPP), kas tiek attiecinātas uz atbalsta saņēmējiem nosacījumu sistēmas satvarā. 7. un 8. TANPP ir nepieciešams pielāgot un sakārtot atsauces uz normatīvajiem aktiem augu aizsardzības līdzekļu lietošanas un uzglabāšanas jomā, kā arī svītrot atsauces uz normatīvajiem aktiem, kuros iekļautās prasības dublējas. 
6) Noteikumu Nr. 198 22. pielikumā ir nepieciešams pārskatīt norādītās sertificētu sēklu minimālās ražības stiebrzālēm, tauriņziežiem un pākšaugiem, par kuriem var saņemt saistīto ienākumu atbalstu par sertificētu stiebrzāļu un lopbarības augu sēklām, kā arī labības kultūraugiem, par kuriem var saņemt saistīto ienākumu atbalstu par sertificētu labības sēklu.
7) Noteikumu Nr. 198 216., 221. un 227. punktā Valsts augu aizsardzības dienestam (turpmāk - VAAD) noteikto informācijas iesniegšanas datumu nepieciešams mainīt no 15. maija uz 20. maiju. Pēc spēkā esošā regulējuma līdz 15. maija plkst. 17:00 vēl var tikt izsniegti sertifikāciju apliecinošie dokumenti. Tai pat laikā noteikumi Nr. 198 paredz iesniegt datus LAD. Termiņa precizējums ir nepieciešams, lai VAAD varētu apstrādāt informāciju un nodot datus LAD.
Risinājuma apraksts
1) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 52. punkts, dzēšot atsauci uz 2023. gadu.
2) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 107.1. apakšpunkts, no teritoriju uzskaitījuma svītrojot Varakļānu novadu.
3) Ņemot vērā sēklu selekcionāru iesūtītos priekšlikumus, tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 218.1. apakšpunkts, pārskatot augu sarakstu, par kuriem var saņemt saistīto ienākumu atbalstu par sertificētu labības sēklu. Atbilstoši ir precizēts noteikumu Nr. 198 22. pielikums, kurā ir noteikta sertificētu sēklu minimālā ražība.
4) Ņemot vērā Latvijas Sēklaudzētāju asociācijas, Bioloģisko lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības “BIO DRUVA” un Biedrības “Latgales ražojošo lauksaimnieku apvienība” iesūtītos priekšlikumus, tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 224.1. apakšpunkts, papildinot stiebrzāļu un lopbarības augu sarakstu. 
5) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 8. pielikums, 7. un 8. TANPP pielāgojot un sakārtojot atsauces uz normatīvajiem aktiem augu aizsardzības līdzekļu lietošanas un uzglabāšanas jomā, kā arī svītrojot atsauces uz normatīvajiem aktiem, kuros iekļautās prasības dublējas. 
6) Ņemot vērā Latvijas Sēklaudzētāju asociācijas un sēklu selekcionāru iesūtītos priekšlikumus, ir  pārskatītas sertificēto sēklu minimālās ražības, kuras ir noteiktas noteikumu Nr. 198 22. pielikumā, ņemot vērā, ka no lauksaimnieka neatkarīgu vides un klimatisko apstākļu ietekmē ražības pa gadiem būtiski svārstās.
7) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 216., 221. un 227. punkts, nosakot pienākumu VAAD informāciju iesniegt LAD līdz 20. maijam.
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Zemkopības ministrijas rosinātos KLP stratēģiskā plāna grozījumus, līdz ar to ir veicami noteikumu grozījumi, lai šīs izmaiņas iestrādātu tiešo maksājumu piešķiršanas kārtībā lauksaimniekiem.
Risinājuma apraksts
1) Tiek precizēti noteikumu Nr. 198 61. punktā ietvertie 2. LLVS standarta nosacījumi, nosakot, ka kūdrāju augsnes platībās aramzemes aršana dziļāk kā 20 cm tiek veikta ne biežāk kā vienu reizi piecos gados, kā arī atsevišķi tiek noteikts nosacījums ilggadīgo zālāju platībām, kur pieļaujama zemes aršana ne biežāk kā vienu reizi piecos gados. Tiek arī precizēts nosacījums, ka  kūdrāju augsnes platībās nav atļauta tikai jaunu meliorācijas sistēmu būvniecība, svītrojot aizliegumu šo sistēmu rekonstrukcijai vai renovācijai.
2) Noteikumu Nr. 198 63. punkts tiek papildināts ar jaunu 63.3. apakšpunktu, precizējot 4. LLVS standarta nosacījumus un paredzot atvieglotu nosacījumu veidot tikai vienu metru platu joslu, kurā netiek lietoti mēslošanas un augu aizsardzības līdzekļi, platībās gar novadgrāvjiem, kuru sateces baseina laukums ir mazāks par 10 km2 vai blakus esošā lauka slīpums nav lielāks par 10,5%.
3) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 72.1 punktu, paredzot izņēmumu no 7. LLVS standarta “Augu maiņa aramzemē”, nosakot, ka kukurūzu var audzēt vairāk nekā trīs gadus pēc kārtas vienā laukā, ja kukurūzas laukā tiek sēts zālāju pasējs vai pēc kukurūzas novākšanas laukā audzē starpkultūras.
4) Noteikumu Nr. 198 141.4. apakšpunkts tiek grozīts, lai vienkāršotu nosacījumus ekoshēmas atbalsta par ekoloģiski nozīmīgu platību saņemšanai par starpkultūrām, nosakot, ka to sēja jānodrošina ne vēlāk kā līdz 15. septembrim un sējums jāsaglabā vismaz divus mēnešus.
5) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 155.1 punktu, lai mazinātu administratīvo slogu bioloģiskajiem lauksaimniekiem, paredzot, ka turpmāk, pretendējot uz ekoshēmas atbalstu par saudzējošu lauksaimniecības praksi, lauksaimniekiem, kas īsteno bioloģisko ražošanu nebūs jāiesniedz informācija par herbicīdu lietošanu par šīs ekoshēmas atbalstam pieteiktajām platībām.
6) Noteikumu Nr. 198 157. punkts tiek tehniski precizēts, nosakot, ka ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi piešķir par tādu platību, kurā šajā atbalsta intervencē atbalstāmās mēslošanas līdzekļu izkliedes un augu aizsardzības līdzekļu izsmidzināšanas prakses ir izmantotas vismaz vienu reizi.
Noteikumu Nr. 198 161., 163. un 164. punkts tiek svītrots, lai samazinātu lauksaimnieka iesniedzamās informācijas apjomu, pretendējot uz ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi. Tiek svītrota virkne nosacījumu par mēslošanas plāna sagatavošanu, informācijas sniegšanu par ražas novākšanu un darbībām ar šķidro organisko mēslojumu un minerālmēsliem, to iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, par augu aizsardzības līdzekļu plānošanu, izmantošanu, iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, GPS datiem, ģeomarķētu fotoattēlu iesniegšanu. Lauksaimniekam šīs ekoshēmas atbalsta saņemšanai turpmāk būs jāsniedz tikai informācija par izmantotajām mēslojuma izkliedei vai augu aizsardzības līdzekļu iestrādei izmantotajām tehnoloģiskajām iekārtām.
7) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 161.1 un 161.2 punktu, lai noteiktu to informāciju un pierādījumus, kas ir iesniedzami, lai lauksaimnieks varētu saņemt ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi
8) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 165.1 punktu, lai noteiktu, ka saistību gads, ekoshēmas atbalsta par zālāju saglabāšanas veicināšanu satvarā ilgst no 1. janvāra līdz 31. decembrim nosacījumi, bet, ja iepriekšējā gadā pirms saistību uzņemšanās attiecīgajā platībā ir bijis deklarēts zālājs, tad pēdējā saistību gadā attiecīgo platību var pārveidot sākot no 15. jūlija.
9) Noteikumu Nr. 198 167.1. apakšpunkts tiek grozīts, lai noteiktu, ka turpmāk ekoshēmas atbalstu par zālāju saglabāšanas veicināšanu varēs saņemt par tām zālāju platībām, kurās tiek nodrošināts liellopu blīvums 0,3 nosacītās liellopu vienības, neatkarīgi no dzīvnieku veida.
10) Noteikumu Nr. 198 178. punkts tiek grozīts, lai noteiktu, ka turpmāk ekoshēmas atbalstu par agroekoloģijas praksi bioloģiskās saimniecībās atbalstu varēs saņemt par tām zālāju platībām, kurās tiek nodrošināts liellopu blīvums 0,3 nosacītās liellopu vienības, neatkarīgi no dzīvnieku veida.
11) Noteikumu Nr. 198 178. 5. pielikumu tiek grozīts, lai noteiktu  pārrēķina koeficientu 0,2 bišu saimei, dzīvnieku vidējā blīvuma noteikšanai nosacītās liellopu vienībās.
12) Tehniski tiek precizēts noteikumu 256. punkts aizstājot atsauci uz 161.4.un 163.4.apakšpunktu, kas tiek svītroti ar šiem noteikumiem, ar atsauci uz jauno 161.1 punktu.
Problēmas apraksts
Regulas 2021/2116 65. pantā ir definēts, ka “platību uzraudzības sistēma” ir lauksaimniecības platībās veiktu lauksaimniecisko darbību un prakšu regulāras un sistemātiskas novērošanas, izsekošanas un novērtēšanas procedūra, kurā izmanto Copernicus Sentinel satelītdatus vai citus datus ar vismaz ekvivalentu vērtību. Platību uzraudzības sistēmu var izmantot gan atsevišķu prasību kontrolei un uzraudzībai, gan arī individuālu intervenču kontrolei.
Komisijas 2022. gada 31. maija Īstenošanas regulas (ES) 2022/1173, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu, (turpmāk – regula 2022/1173) 10. pantā noteikts, ka dalībvalstij ir jānodrošina pēc iespējas plaša visu platībatkarīgo intervenču attiecināmības nosacījumu uzraudzība, piemērojot platību uzraudzības sistēmu, nodrošinot obligātu atsevišķu intervenču uzraudzību un tiecoties pakāpeniski palielināt platību uzraudzības sistēmas aptverto intervenču skaitu.
Noteikumu Nr. 198 276. punktā ir noteiktas konkrētas intervences un to atbilstības nosacījumi, kas LAD ir jākontrolē, izmantojot šo sistēmu. LAD ir paplašinājis platību uzraudzības sistēmas darbību, uzraugot un administrējot arī citas atbalsta intervences, līdz ar to ir nepieciešams papildināt intervenču sarakstu noteikumu Nr. 198 276. punktā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 198 276. punkts tiek grozīts, papildinot intervenču sarakstu, kuru adiministrēšanai LAD izmanto platību uzraudzības (monitoringa) sistēmu.
Problēmas apraksts
Izvērtējot atbalsta maksājumu administrēšanu, ir konstatēts, ka ir nepieciešams tehniski precizēt atsevišķas noteikumu Nr. 198 prasības, kas nosaka atbalsta samazinājuma aprēķināšanu lauksaimniekiem par konstatētajām neatbilstībām nosacījumu sistēmas prasībām, pielāgot noteikumu prasības regulu normām, kā arī noteikt samērīgākus principus atbalsta samazinājuma noteikšanai ievērojot konstatētās neatbilstības apjoma apmērus, tādējādi kopumā atvieglojot slogu lauksaimniekam.
Risinājuma apraksts
1) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 349.1. apakšpunkts norādot pareizu atsauci uz  regulu 2022/1172.
2) Tehniski precizēts noteikumu Nr. 198 349.6. apakšpunkts, pielāgojot tā redakciju regulas 2021/2116 85. panta 6. punktam.
3) Tiek grozīti noteikumu Nr. 198 353. un 354. punkts, precizējot, uz kuriem LLVS standartiem attiecas katrs punkts, kā arī svītrojot atsauci uz 8. LLVS standartu, ņemot vērā, ka tiek svītrota 8. LLVS standarta pirmā prasība.
4) Tiek grozīti noteikumu Nr. 198 352.1., 353.1. un 354.1. apakšpunkts, precizējot redakcijas un noteikta vienota pieeja atbalsta samazinājuma noteikšanas principiem, nosakot viena procenta samazinājumu.
5) Tiek grozīti noteikumu Nr. 198 352.2., 353.2. un 354.2. apakšpunkts, precizējot redakcijas un noteikta vienota pieeja atbalsta samazinājuma noteikšanas principiem, nosakot trīs procentu samazinājumu.
6) Tiek grozīti noteikumu Nr. 198 352.3., 353.3. un 354.3. apakšpunkts, precizējot redakcijas un noteikta vienota pieeja atbalsta samazinājuma noteikšanas principiem, nosakot piecu procentu samazinājumu.
7) Tiek grozīti noteikumu Nr. 198 352.4., 353.4. un 354.4. apakšpunkts, precizējot redakcijas un noteikta vienota pieeja atbalsta samazinājuma noteikšanas principiem, nosakot 10 procentu samazinājumu.
8) Tehnisks grozījums: noteikumu Nr. 198 353.6. apakšpunkts tiek svītrots un tiek izveidots identisks jauns 352.6. apakšpunkts, ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 198 353.6. apakšpunkts nosaka atbalsta samazinājumu gadījumā, ja nav nodrošināta izveidotā ilggadīgā zālāja saglabāšana, bet šis nosacījums attiecas uz 1. LLVS standartu, par kuru atbalsta samazinājumu noteikšanas procedūra ir iekļauta 352. punktā
9) Noteikumi Nr. 198 tiek papildināti ar jaunu 354.1 punktu, nosakot, ka gadījumā, ja 7. LLVS standarta ietvaros tiek konstatētas neatbilstības vairākām šī standarta prasībām, tās tiek uzskatītas par vienu neatbilstību un par to piemēro augstāko aprēķināto atbalsta samazinājuma procentu, lai tādējādi nodrošinātu samērīgu atbalsta samazinājuma piemērošanu.
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116) 86. pants nosaka, ka dalībvalsts drīkst paturēt 25 procentus no summām, kas izriet no atbalsta samazinājumiem un izslēgšanas no atbalsta par nosacījumu sistēmas neievērošanu.
Noteikumu Nr. 198 357. punktā ir noteikts, ka valsts budžetā ieskaita 25 procentus no summas, kas radusies, samazinot vai nepiešķirot tiešo maksājumu un agrovides maksājumu par konstatētajām nosacījumu sistēmas neatbilstībām. Tomēr, saņemot Eiropas Komisijas skaidrojumus un darba dokumentu par nosacījumu sistēmas atgūto sodu atspoguļošanu deklarācijā un 25 procentus dalībvalsts ieturējumu, ir konstatēts, ka attiecīgais administrēšanas process ir pārlieku sarežģīts lauku attīstības intervencēm.
Risinājuma apraksts
Tiek grozīts 357. punkts, svītrojot izvēli par 25 procentu no summas, kas radusies, samazinot vai nepiešķirot maksājumu par konstatētajām nosacījumu sistēmas neatbilstībām ieskaitīšanu valsts budžetā attiecībā uz agrovides maksājumiem. Šī dalībvalsts izvēle paliek spēkā attiecībā uz tiešo maksājumu intervencēm.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 198 nosaka, ka par aktīvu lauksaimnieku, lai kvalificētos atbalsta saņemšanai ir uzskatāms tāds lauksaimnieks, kad saimniecībā ir nodarbināts vismaz viens algots darbinieks lauksaimnieciskajā darbībā vai ir ne mazāk kā viena lauksaimniecības darbaspēka vienība uz katriem kārtējā gadā tiešajiem maksājumiem noteiktajiem 100 hektāriem, 2023. un 2024. gadā no šīs prasības tika noteikta atkāpe, samazinot šo robežvērtību uz 20 ha. Šāda atkāpe, pēc lauksaimnieku lūguma ir jānosaka arī 2025. gadā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 198/2023 379. punkts tiek precizēts, paredzot, izņēmumu ka arī 2025. gadā atbalsta pretendents, kura lauksaimniecības zemes platība nepārsniedz 20 hektāru ir uzskatāms par vienu darbaspēka vienību.
Problēmas apraksts
Ekoshēmas atbalsts par ekoloģiski nozīmīgu platību var saņemt atbalstu par augsnes kvalitātes un reakcijas optimizāciju (pamatkaļķošanu). Līdz šim noteikumu Nr. 198/2023 144.5. apakšpunkts noteica, ka augsnes kvalitātes un reakcijas optimizācijai var tikt izmantots augsnes optimizācijas materiāls, kas tā iegādes brīdī ir iekļauts VAAD Mēslošanas līdzekļu un substrātu sarakstā. Tomēr ir konstatēts, ka šī norma ierobežo lauksaimniekus, kas iegādājas augsnes optimizācijas materiālu citās ES dalībvalstīs un šāda prasība nonāk pretrunā ar brīvu preču aprites un nediskriminācijas principiem, kas noteikti Līgumā par Eiropas Savienības darbību (LESD). Līdz ar to, lai novērstu konkurenci ierobežojošu normu, ir jāparedz, ka ir pieļaujama arī tāda augsnes optimizācijas materiāla izmantošana, kas ir iegādāts citā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, bet vēl nav reģistrēts VAAD. šādā gadījumā lauksaimniekam VAAD ir jāsniedz papildus  informācija par iegādātā augsnes optimizācijas materiāla neitralizācijas spēju.
Risinājuma apraksts
Tiek veikti grozījumi noteikumu Nr. 198/2023 144.5. apakšpunktā, papildinot nosacījumu, ka ekoshēmas atbalsts par ekoloģiski nozīmīgu platību var saņemt arī izmantojot  augsnes optimizācijas materiālu, kas  tiek tirgots citā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī.

Noteikumi Nr. 198/2023 tiek papildināti ar jaunu 146.1.1 apakšpunktu, nosakot, ka lauksaimniekam jāsniedz arī informācija par iegādātā augsnes optimizācijas materiāla neitralizācijas spēju, ja tas nav iekļauts VAAD Mēslošanas līdzekļu un substrātu sarakstā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kuras nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību un pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu projektā noteikta precizēta kūdrāju augsnes definīcija un kritēriji platību iekļaušanai kūdrāju augsnes references slānī. Tas kopumā samazinās lauksaimnieku skaitu un platības, uz kurām attiecas 2. LLVS standarts, kā arī dod iespēju pārskatīt noteiktās kūdrāju augsnes platības gadījumos, ja tās neatbilst situācijai dabā.
Noteikumu grozījumi mazinās administratīvo slogu arī tiem lauksaimniekiem, kas pretendē uz ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi. Ar noteikumu grozījumiem tiek nozīmīgi samazināts pieprasītās informācijas apjoms, tiek svītrota virkne nosacījumu par mēslošanas plāna sagatavošanu, informācijas sniegšanu par ražas novākšanu un darbībām ar šķidro organisko mēslojumu un minerālmēsliem, to iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, par augu aizsardzības līdzekļu plānošanu, izmantošanu, iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, GPS datiem, ģeomarķētu fotoattēlu iesniegšanu u.c. Lauksaimniekam šīs ekoshēmas atbalsta saņemšanai turpmāk būs jāsniedz tikai informācija par mēslojuma izkliedei vai augu aizsardzības līdzekļu iestrādei izmantotajām tehnoloģiskajām iekārtām.
Noteikumu grozījumi samazinās administratīvo slogu bioloģiskajiem lauksaimniekiem, kas pretendē uz ekoshēmas atbalstu par saudzējošu lauksaimniecības praksi, ņemot vērā, ka tiem turpmāk nebūs jāiesniedz informācija par herbicīdu izmantošanu un par ražas novākšanu.
Noteikumu projektā paredzētie grozījumi atvieglos dažas LLVS standartu prasības un atbalsta saņemšanas nosacījumus atsevišķām intervencēm.
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas, kuras nodarbojas ar lauksaimniecisko darbību un pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Noteikumu projektā noteikta precizēta kūdrāju augsnes definīcija un kritēriji platību iekļaušanai kūdrāju augsnes references slānī. Tas kopumā samazinās lauksaimnieku skaitu un platības, uz kurām attiecas 2. LLVS standarts, kā arī dod iespēju pārskatīt noteiktās kūdrāju augsnes platības gadījumos, ja tās neatbilst situācijai dabā.
Noteikumu grozījumi mazinās administratīvo slogu arī tiem lauksaimniekiem, kas pretendē uz ekoshēmas atbalstu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi. Ar noteikumu grozījumiem tiek nozīmīgi samazināts pieprasītās informācijas apjoms, tiek svītrota virkne nosacījumu par mēslošanas plāna sagatavošanu, informācijas sniegšanu par ražas novākšanu un darbībām ar šķidro organisko mēslojumu un minerālmēsliem, to iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, par augu aizsardzības līdzekļu plānošanu, izmantošanu, iegādes, pārdošanas, izlietotajiem un krājumā esošajiem apjomiem, GPS datiem, ģeomarķētu fotoattēlu iesniegšanu u.c. Lauksaimniekam šīs ekoshēmas atbalsta saņemšanai turpmāk būs jāsniedz tikai informācija par mēslojuma izkliedei vai augu aizsardzības līdzekļu iestrādei izmantotajām tehnoloģiskajām iekārtām.
Noteikumu grozījumi samazinās administratīvo slogu bioloģiskajiem lauksaimniekiem, kas pretendē uz ekoshēmas atbalstu par saudzējošu lauksaimniecības praksi, ņemot vērā, ka tiem turpmāk nebūs jāiesniedz informācija par herbicīdu izmantošanu un par ražas novākšanu.
Noteikumu projektā paredzētie grozījumi atvieglos dažas LLVS standartu prasības un atbalsta saņemšanas nosacījumus atsevišķām intervencēm.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regulā 2021/2115 ietverti pamatnoteikumi par dalībvalstu KLP stratēģisko plānu izstrādi un īstenošanu
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013
Apraksts
Regulā 2021/2116 noteiktas pamatprasības kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanai, pārvaldībai un uzraudzībai
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1172
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 4. maija Deleģētā regula (ES) 2022/1172, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanu un aprēķināšanu
Apraksts
Regulā 2022/1172 noteiktas vairāk detalizētas prasības KLP stratēģisko plānu īstenošanai izmantojamās integrētās administrācijas un kontroles sistēmai un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanai un aprēķināšanai
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk - regula 2022/126)
Apraksts
Regulas 2022/126 48. pantā tiek noteikta kārtība, kas dalībvalstīm jāievēro, lai nodrošinātu ilggadīgo zālāju uzturēšanās prasību, kas noteikta ar 1. LLVS standartu
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R1468
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija Regula 2024/1468, ar kuru attiecībā uz labiem lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa standartiem, klimata, vides un dzīvnieku labturības shēmām, KLP stratēģisko plānu grozījumiem, KLP stratēģisko plānu pārskatīšanu un attiecībā uz atbrīvošanu no kontroles un sodiem groza Regulu (ES) 2021/2115 un (ES) 2021/2116
Apraksts
Ar regulu 2024/1468 ir veikti grozījumi regulā 2021/2115, tai skaitā, kuri atceļ 8. LLVS standarta pirmo prasību, kā arī nosaka pienākumu dalībvalstīm izveidot lauksaimniekiem brīvprātīgu ekoshēmas atbalstu, kas aptver ar ražošanu nesaistītu platību izveidošanu un uzturēšanu uz aramzemes un jaunu ainavas elementu veidošanu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 31. panta 1.a punkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 4. panta 4. punkta pirmās daļas "b" apakšpunkta "ii" apakšpunkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 31. panta 1.a punkts
16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 III pielikums
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2115 III pielikums
11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2115 4. panta 4. punkta pirmās daļas "b" apakšpunkta "ii" apakšpunktā ir noteikts, ka tiešo maksājumu intervenču veidu vajadzībām atbalsttiesīgs hektārs aptver platības, kuras lauksaimnieka attiecīgo saistību laikā ir izveidotas vai saglabātas 31. pantā minētās ekoshēmas rezultātā. 
Noteikumu projekta  2. punktā tiek noteikti tie ainavu elementi, kuri būs atbalsttiesīgi jaunās ekoshēmas atbalstam par ainavas elementu izveidi un saglabāšanu, iekļaujot šajā sarakstātos ainavu elementus, kas līdz šim bija noteikti kā ainavas elementi, ar kuriem varēja nodrošināt 8. LLVS standarta pirmā prasību.

Regulas 2021/2115 31. panta 1.a punkts nosaka pienākumu dalībvalstij izveidot ekoshēmas atbalstu ar ražošanu nesaistītu platību un jaunu ainavas elementu veidošanu aramzemes platībās, tādējādi aizstājot atcelto 8. LLVS pirmā standarta prasību. Ar noteikumu projekta 16. punktu tiek izveidota jauna ekoshēma un noteikti atbalsta saņemšanas nosacījumi.

Regulas 2021/2115 III pielikumā ietverti noteikumi par nosacījumu sistēmu saskaņā ar regulas 2021/2115 12. pantu, kas ietver tiesību aktos noteiktās pārvaldības prasības un standartus labam zemes lauksaimnieciskajam un vidiskajam stāvoklim, kas dalībvalstīm ir jāīevieš obligāti, detalizētas prasības nosakot KLP stratēģiskajā plānā. Noteikumu projekta 9. punktā tiek veikti grozījumi 4. LLVS standarta prasībās atbilstoši KLP Stratēģiskā plāna grozījumiem. Ar noteikumu projekta 11. punktu tiek svītrota noteikumu nr. 198 6.7. apakšnodaļa, saskaņā ar Regulas 2021/2115 III pielikuma grozījumiem, kas veikti ar regulu 2024/1468.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2116 85. panta 6. punkts
35. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Regulas 2021/2116 86. pants
44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2116 85. panta 6. punkts noteic kārtību, kādā nosacījumu sistēmā tiek piemērots administratīvais sods par atkārtotiem pārkāpumiem un tīšiem pārkāpumiem. Ar noteikumu projekta 35. punktu tiek veikti tehniski grozījumi noteikumu Nr.198 349.6. apakšpunktā, pielāgojot šī apakšpunkta redakciju Regulas 85. panta 6. punkta redakcijai. Iepriekš ieviestās tiesību normas ar šo grozījumu netiek ietekmētas vai neieviestas.

Regulas 2021/2116 86. pantā ir noteikts, ka dalībvalstis drīkst paturēt 25 % no summām, kas izriet no atbalsta samazināšanas un izslēgšanas no atbalsta, piemērojot nosacījumu sistēmas prasības. Ar noteikumu projekta 44. punktu tiek veikti tehniski grozījumi noteikumu Nr.198 357. punktā, paredzot, ka turpmāk valsts budžetā ieskaitīs 25 procentus no summas, kas radusies, samazinot vai nepiešķirot tikai tiešo maksājumu atbalstu. Tiek svītrota izvēle par 25 procentu summas ieskaitīšanu valsts budžetā attiecībā uz agrovides maksājumiem, ņemot vērā, ka saņemot Eiropas Komisijas skaidrojumus un darba dokumentus par regulas 2021/2116 86. panta piemērošanu, ir konstatēts, ka administrēšanas process par nosacījumu sistēmas atgūto sodu atspoguļošanu deklarācijā un 25 procentus dalībvalsts ieturējumu, ir pārlieku sarežģīts lauku attīstības intervencēm.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 4. maija Deleģētā regula (ES) 2022/1172, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanu un aprēķināšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/1172 9. panta 5. punkts
34. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2022/1172 9. panta 5. punkts paredz dalībvalstij iespēju ar konstatētām netīšām neatbilstībām piemērot zemāku atbalsta samazinājuma likmi, kas ir vismaz 0,5 %, ja tiek izmantota platību uzraudzības sistēma.
Ar noteikumu projekta 34. punktu tiek veikti tehniski grozījumi noteikumu Nr. 198 349.1. apakšpunktā, norādot pareizu regulas numuru.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Iepriekš ieviestās tiesību normas ar noteikumu projektu netiek ietekmētas vai neieviestas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 7. decembra Deleģētā regula (ES) 2022/126, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 papildina ar prasībām, kuras piemērojamas konkrētu veidu intervences pasākumiem, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos 2023.–2027. gadam noteikušas atbilstīgi minētajai regulai, kā arī ar noteikumiem par īpatsvaru, ko piemēro laba lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa (LLVS) 1. standarta vajadzībām (turpmāk - regula 2022/126)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/126 48. panta 1. punkts
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu Nr. 198 52. punktā ir noteikts, ka ilggadīgo zālāju atsauces rādītājs tiek aprēķināts 2023. gadam, tomēr, saskaņā ar Regulas 2022/126 48. panta 1. punktu šis atsauces īpatsvars ir attiecināms uz visu plānošanas periodu, līdz ar to tiek svītrota atsauce uz 2023. gadu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Iepriekš ieviestās tiesību normas ar noteikumu projektu netiek ietekmētas vai neieviestas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija Regula 2024/1468, ar kuru attiecībā uz labiem lauksaimnieciskā un vidiskā stāvokļa standartiem, klimata, vides un dzīvnieku labturības shēmām, KLP stratēģisko plānu grozījumiem, KLP stratēģisko plānu pārskatīšanu un attiecībā uz atbrīvošanu no kontroles un sodiem groza Regulu (ES) 2021/2115 un (ES) 2021/2116
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2024/1468 pielikuma 3) punkts
11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar regulas 2024/1468 pielikuma 3) punktu jaunā redakcijā tiek izteikts regulas 2021/2115 III pielikumā ietvertā LLVS 8. standarta prasības, svītrojot iepriekš noteikto šī standarta pirmo prasību.
Ar noteikumu projekta 11. punktu tiek svītrota noteikumu nr. 198 6.7. apakšnodaļa,kurā bija noteiktas detalizēti nosacījumi LLVS 8. standarta pirmajai prasībai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk