Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-31: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (turpmāk - Pagaidu regulējums) un paredz pagarināt atbalsta saņemšanas periodu tām nozarēm, kuru darbībai saglabāti saimnieciskās darbības ierobežojumi epidemioloģiskās situācijas uzlabošanai līdz 2022. gada 28. februārim, ņemot vērā Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” veiktos grozījumus (kas pieņemti Ministru kabineta 2022. gada 6. janvāra sēdē), ar kuriem ārkārtējā situācija valstī pagarināta līdz 2022. gada 28. februārim. Tāpat, veikti precizējumi atbalsta saņēmējiem par laikaposmu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim saistībā ar to, ka no 2022.gada 1.janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir sniegt iespēju pieteikties uz atbalstu par 2022. gada februāri darbinieku daļējai atlīdzības kompensēšanai turpmākā ārkārtējās situācijas periodā tām nozarēm, kuru darbība ir pilnībā ierobežota, kā arī precizēt tiesību normas saistībā ar to, ka no 2022. gada 1.janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ekonomikas ministrija 5 darbdienu laikā pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai.
MK Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par MK Noteikumu projektā paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) atbalsta izmaksu par februāri veic tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šo MK Noteikumu projekta komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā epidemioloģisko situāciju un Covid-19 infekcijas izplatības tendences, ar mērķi mazināt veselības nozares pārslodzi, valstī izsludinātā ārkārtējā situācija saskaņā ar 2021. gada 9. oktobra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" grozījumiem ir pagarināta līdz 2022. gada 28. februārim. Tas nozīmē, ka atsevišķu nozaru nodokļu maksātājiem turpinās dažāda veida saimnieciskās darbības ierobežojumi. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumu projekts paredz turpināt Covid-19 straujās infekcijas izplatības epidemioloģisko ierobežojumu rezultātā pieejamo atbalstu algu subsīdijas veidā 2022. gada februārī tiem darba devēju darbiniekiem un  pašnodarbinātām personām, kuru darbība ir liegta līdz ārkārtējās situācijas beigām 2022. gada 28. februārī, kā arī precizē atbalsta saņēmējus, nosakot, ka patentmaksātāji atbalstu var saņemt līdz 2021. gada 31. decembrim, jo no 2022.gada 1.janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Pagaidu regulējumā paredzēto iespēju atbalstīt tādus uzņēmumus un pašnodarbinātās personas, kuriem Covid-19 epidemioloģisko ierobežojumu dēļ ir pārtraukta saimnieciskā darbība vai samazināts saimnieciskās darbības apjoms un bez atbalsta  darbinieku atlīdzības segšanai tiktu pārtrauktas darba attiecības vai pašnodarbināto personu gadījumā izbeigta saimnieciskā darbība, MK Noteikumu projekts paredz pagarināt atbalsta periodu līdz 2022. gada 28. februārim, kurā daļēji kompensē darba devēju darbinieku un  pašnodarbināto personu atlīdzību saimnieciskās darbības ierobežojumu rezultātā. 

MK Noteikumu projekts paredz, ka atbalsts darba devēju darbiniekiem, pašnodarbinātajām personām un autoratlīdzības saņēmējiem pieejams no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 28. februārim, attiecīgi visā noteikumu esošajā redakcijā MK Noteikumu projekts paredz “2022. gada 31. janvāris” aizstāt ar “2022. gada 28. februāris”. Atbalstam periodā no 2022. gada 1. februāra līdz 2022. gada 28. februārim ir tiesīgi pieteikties tikai tie darba devēji un pašnodarbinātās personas, kas veic saimniecisko darbību kā pamatdarbību šo noteikumu 4. pielikumā minētajās nozarēs, kā arī autoratlīdzības saņēmēji, kas veic saimniecisko pamatdarbību šo noteikumu 4. pielikumā minētajās nozarēs. 4.pielikumā iekļautās nozares veidotas, pamatojoties uz Ministra kabineta noteiktajiem ierobežojumiem, kas pēc stingri noteiktajiem mājsēdes ierobežojumiem joprojām nav atviegloti un liedz saimnieciskās darbības veicējiem strādāt.

Atbalsta saņēmēji par laika periodu līdz 2021. gada 31. decembrim ir arī patentmaksātāji, taču, ņemot vērā to, ka no 2022. gada 1. janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot, MK noteikumu projekts paredz, ka patentmaksātāji vairs nevar saņemt atbalstu par 2022. gada janvāri un februāri. Saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.10 pantu, kurš paredz īpašus noteikumus samazinātās patentmaksas maksātājiem, tiek noteikts, ka ar 2021. gadu, maksātāji, kas patentmaksas maksājumu par 2021. gadu bija veikuši līdz 2020. gada 31.decembrim, patentmaksas režīmu varēja piemērot arī 2021. gadā periodā, par kādu tika veikta patentmaksa, bet ne ilgāk kā līdz 2021. gada 31.decembrim. Līdz ar to sākot no 2022. gada 1. janvāra patentmaksas režīms vairs nav piemērojams.

Nosacījumi par vakcināciju paliek nemainīgi, taču MK noteikumu projektā precizēts, ka arī piesakoties atbalstam par 2022. gada februāri, darba devēja darbiniekiem un pašnodarbinātām personām, ir jābūt sadarbspējīgam sertifikātam, kas apliecina vakcināciju pret Covid-19 infekciju vai šīs infekcijas pārslimošanas faktu, vai jābūt pabeigtai vakcinācijai. 

Kvalificēšanās kritēriji, lai darba devēji, pašnodarbinātās personās un autoratlīdzības saņēmēji saņemtu atbalstu par 2022. gada februāri paliek nemainīgi. 

Atbalsta apmērs arī turpmāk pagarinātajā periodā tiek noteikts pēc iepriekš apstiprinātajiem kritērijiem. Algu subsīdijas atbalstu par periodu no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 28. februārim piemēro darbinieku atlīdzības kompensēšanai. 

Pieteikšanās atbalstam par 2022. gada februāri ir jāveic līdz 2022. gada 15. martam. Uz algu subsīdijas atbalstu darba devēji un pašnodarbinātās personas piesakās tāpat kā līdz šim Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanās sistēmā, iesniedzot iesniegumu. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesību akts ietekmē fiziskas personas (darba ņēmējus), kuru darba devējs var pieteikt atbalsta saņemšanai 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Regulējums ietekmēs tos saimnieciskās darbības veicējus, kuru darbība, saskaņā ar noteiktajiem epidemioloģiskās drošības ierobežojumiem, ir liegta līdz ārkārtējās situācijas beigām un tos darba devējus, pašnodarbinātās personas un patenmaksātājus, kuriem būs iestājies ieņēmumu kritums. Atbalsta mehānisma administrēšana ietekmēs VID darbību. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ierobežojumu rezultātā ļaus darba devējiem, pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem vieglāk pārvarēt Covid-19 radīto krīzes situāciju, mazināt negatīvās sekas un, atceļot ierobežojumus, turpināt saimniecisko darbību. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem,jo ierobežojumu rezultātā ļaus darba devējiem, pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem vieglāk pārvarēt Covid-19 radīto krīzes situāciju, mazināt negatīvās sekas un, atceļot ierobežojumus, turpināt saimniecisko darbību. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atbalsta risinājumam ir pozitīva ietekme uz nodarbinātību, jo sniedz finansiālu atbalsta darba devējam darbinieka atlīdzības daļējai kompensēšanai. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumiem Nr. 784 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos"", atbalsta sniegšanai šo noteikumu 4. pielikumā noteiktajām nozarēm par 2021. gada decembri un 2022. gada janvāri, 2022. gada valsts budžetā papildus tika paredzēti 9 miljoni euro.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra noteikumiem Nr. "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos"", tika paplašināts 4. pielikumā noteikto nozaru skaits un tika piešķirts vēl papildus finansējums 4 miljonu euro apmērā. 
Tādējādi kopējais valsts budžeta finansējums, kas paredzēts, lai sniegtu atbalstu šajos noteikumos paredzētajā kārtībā par 2022. gada janvāri un februāri, ir 13 miljoni euro (6,5 miljoni euro mēnesī).

Aprēķins tika balstīts uz Valsts ieņēmuma datiem un secinājumiem par iepriekš izsniegtā atbalsta apmēru. Taču, balstoties uz šī brīža atbalsta piešķiršanas un izmaksas tendencēm, var secināt, ka atbalsts par 2021. gada decembri un 2022. gada janvāri tiks izmantots mazākā apmērā, un tādējādi atbalstam par 2022. gada februāri plānots iekļauties finansējumā, kas paredzēts atbalstam par 2021. gada decembri un 2022. gada janvāri. 

Nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, Valsts ieņēmumu dienestam finansējumu pieprasot pa daļām atbilstoši nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02020XC0320(03)-20210128
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 18.novembra grozījumi C(2021) 8442
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 18.novembra grozījumi C(2021) 8442
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas paziņojuma 104. punkts
MK Noteikumu projekta 1.17. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas paziņojuma 43.punkta b) apakšpunkts
MK Noteikuma projekta 1.1 un 1.3. apakšpunkts. 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas paziņojuma 43.punkta c) un d) apakšpunkts
MK Noteikuma projekta 1.11., 1.12., 1.13., 1.14. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Ekonomikas ministrija sniegs paziņojumu par šo atbalsta pasākumu, lai saņemtu Eiropas Komisijas lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 
Cita informācija
-
Skaidrojums
Pie risinājumu izstrādes regulāri tiek vērtēti saimnieciskās darbības veicēju sniegtie priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpilde tiks nodrošināta Valsts ieņēmumu dienesta esošo funkciju un cilvēkresursu ietvaros, kā arī nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts Covid-19 krīzes situācijā ļauj darba devējiem daļēji kompensēt darbinieku atlīdzību,  kā arī pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem saņemt darba algas kompensējošu atbalstu, līdz ar to mazinot bezdarbnieku skaita pieaugumu un vienlaikus nodrošinot iztikas līdzekļus saimnieciskās darbības ierobežojumu laikā. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi