Anotācija (ex-ante)

23-TA-149: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, lai salāgotu Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" (turpmāk - Ēku būvnoteikumi) prasības ar Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumiem Nr.35 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" par kadastra datu reģistrāciju vai kadastra datu aktualizāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, neveicot būvju kadastrālo uzmērīšanu (22-TA-2876).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt ēkas kadastrālās uzmērīšanas lietas nepieciešamību būvatļaujas pagarināšanas un būvatļaujas būvniecības procesā ēkas pieņemšanas ekspluatācijas gadījumā, to salāgojot ar kadastra jomas normatīvajos aktos noteiktajiem gadījumiem kadastra datu reģistrēšanai vai aktualizācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā bez kadastrālās uzmērīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ēku būvnoteikumu 97.punkts nosaka nosacījumus būvatļaujas pagarināšanai, ja uzsāktie ēkas būvdarbi nav pabeigti maksimālajā būvdarbu veikšanas laikā. Viens no dokumentiem, kas nepieciešams, lai pagarinātu būvatļauju, ir aktuāla ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta. Arī būvatļaujas būvniecības procesā, lai ierosinātu ēkas vai tās daļas pieņemšanu ekspluatācijā, ir nepieciešama ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta (Ēku būvnoteikumu 167.8.apakšpunkts).
Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumi Nr.35 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (22-TA-2876) nosaka gadījumus, kad var neveikt kadastrālo uzmērīšanu. Kā jauns gadījums noteikts, ka būves kadastrālo uzmērīšanu var neveikt – iesniedzot nepabeigtas jaunbūves deklarāciju, kas piemērojama tikai ēkām, kuru būvniecībai ir saņemta būvatļauja un pirms ēkas pieņemšanas ekspluatācijā būvniecību regulējošie normatīvie akti paredz veikt ēkas kadastrālo uzmērīšanu. Kadastrālo uzmērīšanu var neveikt arī pirmās grupas ēkām un inženierbūvēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ēku būvnoteikumu 97.punktam, lai pagarinātu būvatļauju, ir nepieciešama aktuāla ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta. Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumi Nr.35 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (22-TA-2876) nosaka gadījumus, kad var neveikt kadastrālo uzmērīšanu. Kā jauns gadījums noteikts, ka būves kadastrālo uzmērīšanu var neveikt – iesniedzot nepabeigtas jaunbūves deklarāciju.
Tā kā nepabeigtas ēkas būvniecības gadījumā var neveikt kadastrālo uzmērīšanu, nepieciešams precizēt Ēku būvnoteikumu 97.punktu.
Risinājuma apraksts
Precizētā punkta redakcija paredz aizstāt ēkas kadastrālās uzmērīšanas lietu ar ēkas datu reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" noteiktajai kārtībai par nepabeigtu ēku reģistrēšanu, proti, Valsts zemes dienestā iesniedz nepabeigtas jaunbūves deklarāciju, kurai pievieno ēkas novietnes izpildmērījuma plānu un arī ēkas fotoattēlu, kas apliecina deklarācijā norādītos būves raksturojošos rādītājus. Pēc šo datu reģistrēšanas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (iepriekš pēc ēkas kadastrālās uzmērīšanas), institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, ierosina būvatļaujas pagarināšana. Institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, tikai pārliecinās par nepabeigtas ēkas datu reģistrācijas faktu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (izmantojot Būvniecības informācijas sistēmas ekspluatācijas lietas funkcionaliāti vai tīmekļa vietni kadastrs.lv).
Vienlaikus precizēts regulējums par izpildmērījumu plāniem - ja būvatļauju nepieciešams pagarināt atkārtoti, tad izpildmērījumi veicami, ja ir mainījusies situācija apvidū pret sākotnējo būves vai izbūvēto ārējo inženiertīklu novietojumu (iepriekš iesniegto izpildmērījuma plānu).
Plānotās izmaiņas regulējumā veicinās personai iespēju savlaicīgi pagarināt būvatļauju, lai turpinātu un pabeigtu būvdarbus.
Problēmas apraksts
Būvatļaujas būvniecības procesa ietvarā vienlaikus var realizēt dažādu būvju grupas būvniecību. Ēku būvnoteikumu 167.8.apakšpunkts nosaka, ka neatkarīgi no būvju grupas visām būvēm, kas realizētas pamatojoties uz būvatļauju, ierosinot ēkas vai tās daļas pieņemšanu ekspluatācijā, jāiesniedz ēkas vai telpu grupas kadastrālās uzmērīšanas lieta.
Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumi Nr.35 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (22-TA-2876) nosaka gadījumus, kad var neveikt kadastrālo uzmērīšanu, piemēram, pirmās grupas ēkām un inženierbūvēm.
Tā kā pirmās grupas ēkām var neveikt kadastrālo uzmērīšanu, nepieciešams precizēt Ēku būvnoteikumu 167.8.apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Precizētā apakšpunkta redakcija paredz, ja būvatļaujas būvniecības procesa ietvarā tiek realizētas dažādu būvju grupu būvniecība, tad, lai ierosinātu ēku pieņemšanu ekspluatācijā, ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta būs nepieciešama tikai otrās un trešās grupas ēkām (jaunbūvēm), bet citām būvprojektā ietvertajām būvēm, tai skaitā pirmās grupas ēkām, nebūs nepieciešama. Citu būvju (pirmās grupas ēkas, inženierbūvju) datu reģistrēšana vai aktualizēšana Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā tiks veikta atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" noteiktajai kārtībai, proti, pamatojoties uz izpildmērījumu.
Vienlaikus ņemot vērā, ka ar 2022.gada 1.martu būvatļauju saņemama par otrās vai trešās grupas ēkā veicamiem pārbūves darbiem, regulējums precizēts, ka ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta nepieciešama otrās un trešās grupas ēkā veiktajiem būvdarbiem.
Plānotās izmaiņas regulējumā novērsīs situāciju, kad būvniecības jomas normatīvie akti prasa veikt ēkas kadastrālo uzmērīšanu, bet kadastra jomas normatīvie akti to veikt vairs neparedz.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Projekts precizē būvatļaujas pagarināšanas un ēkas pieņemšanu ekspluatācijā nosacījumu, kas pēc būtības nemaina personas pienākumus un veicamās darbības. Mērķgrupas precīzu lielumu nav iespējams noteikt.
Juridiskās personas
  • Būvniecības ierosinātāji
  • Būvdarbu veicēji
Ietekmes apraksts
Projekts precizē būvatļaujas pagarināšanas un ēkas pieņemšanu ekspluatācijā nosacījumu, kas pēc būtības nemaina personas pienākumus un veicamās darbības. Mērķgrupas precīzu lielumu nav iespējams noteikt.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atvieglojot nepabeigtu ēku, pirmās grupas ēku reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra sistēmā, neveicot kadastrālo uzmērīšanu, tas veicinās personai iespēju savlaicīgi pagarināt būvatļauju, lai turpinātu un pabeigtu būvdarbus, kā arī pieņemt ekspluatācijā pirmās grupas ēkas.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atvieglojot nepabeigtu ēku, pirmās grupas ēku reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra sistēmā, neveicot kadastrālo uzmērīšanu, tas veicinās personai iespēju savlaicīgi pagarināt būvatļauju, lai turpinātu un pabeigtu būvdarbus, kā arī pieņemt ekspluatācijā pirmās grupas ēkas.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atvieglojot nepabeigtu ēku, pirmās grupas ēku reģistrēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra sistēmā, neveicot kadastrālo uzmērīšanu, tas veicinās personai iespēju savlaicīgi pagarināt būvatļauju, lai turpinātu un pabeigtu būvdarbus, kā arī pieņemt ekspluatācijā pirmās grupas ēkas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts pēc būtības nemaina sabiedrības tiesības un pienākumus, nerada jaunas saistības un izmaksas, tāpēc sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi