Anotācija

25-TA-738: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumos Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumos Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar  Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta astotajā daļā ietverto deleģējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi noteikt kārtību, kādā gadījumos, kad par labu valstij nodibināts servitūts uz citai personai piederošo nekustamo īpašumu nacionālo interešu objekta būvdarbu uzsākšanai, veikšanai un šā servitūta ietvaros uzbūvēto būvju uzturēšanai,  aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un izmaksā atlīdzību nekustamā īpašuma īpašniekam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2025.gada 18.martā ir stājušies spēkā grozījumi Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā, kas paredz iespēju nacionālo interešu objektiem Ministru kabineta līmenī noteikt nepieciešamās attīstības robežas un pielietot servitūta iespējas, lai atsavināšanas procedūras izpildes laikā būtu iespējams veikt projektēšanas darbus un uzsākt objekta būvdarbus, vienlaikus paredzot, ka nekustamā īpašuma īpašniekam tiek maksāta atlīdzība par servitūta tiesību izlietošanu, kā arī nekustamā īpašuma īpašniekam par servitūta tiesību izlietošanu tiek atlīdzināti zaudējumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta astotajā daļā minētās kārtības, kādā aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un tā izmaksāšanu nekustamā īpašuma īpašniekam, noteikšanu, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi  grozījumus  spēkā esošajos Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumos Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – MK noteikumi Nr.204) , kas reglamentē taisnīgas atlīdzības par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu noteikšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atlīdzības   apmēra par servitūta tiesību izlietošanu un tā izmaksāšanu nekustamā īpašuma īpašniekam aprēķināšu un izmaksāšanu attiecīgi   organizē valsts pārvaldes iestāde, kuras kompetencē ir attiecīgā sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas ierosināšana (turpmāk -institūcija),un šīs atlīdzības apstiprināšanu un izmaksāšanu var īstenot institūcijas pilnvarotā persona, pamatojoties uz noslēgto deleģēšanas līgumu.
Atlīdzības apmēra par servitūta tiesību izlietošanu aprēķināšanu institūcija organizē pēc tam, kad atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 pantā noteiktajai kārtībai par labu valstij nodibināts servitūts uz citai personai piederošo nekustamo īpašumu nacionālā interešu objekta būvdarbu uzsākšanai, veikšanai un šā servitūta ietvaros uzbūvēto būvju uzturēšanai.
Atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu nosaka sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs atbilstoši Latvijas īpašumu vērtētāju asociācijas izstrādātajai metodikai. Ar sertificētu nekustamā īpašuma vērtētāju tiek saprasts MK noteikumu Nr.204 18.punktā noteiktā kārtībā izvēlēts vērtētājs.Atlīdzības aprēķinu paredzēts veikt vai nu ar tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju, veicot tiešu atsavināmajam un ar servitūta tiesību par labu valstij apgrūtināmajam zemesgabalam līdzīgu nekustamo īpašumu līguma nomas maksu salīdzinājumu, vai arī ar ienākumu pieeju, atbilstoši vēlamai tirgus atdevei no investīcijām šāda nekustamā īpašumu iegādei, no tām izvēloties konkrētā apgrūtināmā nekustamā īpašuma raksturlielumiem un pieejamajiem nekustamā īpašuma nomas tirgus datiem atbilstošāko vērtēšanas pieeju. Tas ir tādēļ, ka ticami nomas tirgus dati (piemēram https://www.altum.lv/) ir pieejami galvenokārt par lauksaimniecībā izmantojamiem zemesgabaliem ar platību virs 1 ha, bet lielākā daļa no nacionālo interešu objektiem ir līnijbūves, un atsavināmie nekustamie īpašumi ir salīdzinoši nelielas platības un izstieptas konfigurācijas zemesgabali, kas patstāvīgi nav izmantojami saimnieciskā darbībā. Turklāt lielākā daļa no tiem jau šobrīd atrodas aizsargjoslās, kas nosaka saimnieciskās darbības ierobežojumus to teritorijās. Mērķa objekti var būt arī meža zeme ar mežaudzi, kas nav nomas objekts. Iepriekšminēto iemeslu dēļ šiem īpašumiem ir ārpustirgus raksturs, un nepastāv šādu nekustamo īpašumu nomas tirgus un atbilstoši nomas nosacījumi, kas ļautu aprēķināt to tirgus nomas maksu, pamatojoties uz tiešiem nomas tirgus pierādījumiem. Tāpēc šādiem īpašumiem ir izmantojama alternatīva tirgus nomas maksas aprēķina metode, kas ir balstīta uz vēlamo tirgus atdevi no investīcijām šādu nekustamā īpašuma objektu iegādē. Latvijas Īpašumu Vērtētāju Asociācijas metodika pēc tās izstrādāšanas būs pieejama tīmekļvietnē https://vertetaji.lv/.
Iepriekšminētās atlīdzības aprēķinu metodes tiek iekļautas arī Darba uzdevumā, kurš tiek dots nekustamā īpašuma vērtētājam, nosakot atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu, lai vērtētājs var pielietot atbilstošāko.
    Nodibinot servitūtu uz saimnieciskās darbības veicējam piederošās zemes, šādas atlīdzības izmaksa nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, jo atlīdzības apmērs būs atbilstošs tirgus vērtībai, līdz ar to secināms, ka tas saņēmējam - saimnieciskās darbības veicējam - nerada ekonomisko priekšrocību, tādējādi izslēdzot vienu no četrām kumulatīvajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm, kas noteiktas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā, un attiecīgi atlīdzības izmaksa nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. 
      Atlīdzības apmēra par servitūta tiesību izlietošanu aprēķināšanai institūcija atbilstoši šo noteikumu IV. nodaļai organizēs darba uzdevuma noteikšanu un iesniegšanu sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam. Šāda darba uzdevuma noteikšana var norisināties gan vienlaikus ar darba uzdevuma došanu attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanai, gan atsevišķi un šīs atlīdzības noteikšanas brīdī ir jāveic nekustamā īpašuma apsekošana, kas atbilst Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta sestajā daļā noteiktajai.
Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs atlīdzību par servitūta tiesību izlietošanu nosaka un iesniedz institūcijā atsevišķa nodevuma veidā un pēc tā iesniegšanas institūcija vai tās pilnvarotā persona, pamatojoties uz deleģēšanas līgumu, to apstiprina. Tātad tiek paredzēts, ka atlīdzības par servitūta tiesību izlietošanu apstiprināšanu un izmaksāšanu var organizēt arī institūcijas pilnvarota persona, pamatojoties uz deleģēšanas līgumu. Satiksmes ministrijas gadījumā šādu iespēju nepieciešams paredzēt, jo, piemēram,  saskaņā ar likuma “Par autoceļiem” 7.panta trešo daļu un noslēgto deleģēšanas līgumu valsts autoceļa pārvaldīšana, valsts autoceļa tīkla finansējuma administrēšana, iepirkumu organizēšana valsts vajadzībām, valsts autoceļa būvniecības programmu vadība un uzraudzība u.c. uzdevumi ir deleģēti VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC). Līdz ar to LVC ir  precīzi zināms attiecīgo būvdarbu uzsākšanas brīdis un tāpēc ir iespēja operatīvi reaģēt un uzsākt noteiktās atlīdzības izmaksāšanu nekustamā īpašuma īpašniekam, kā arī noteiktajos gadījumos – pārtraukt šādas atlīdzības izmaksāšanu.
Apstiprināto atlīdzību par servitūta tiesību izlietošanu nekustamā īpašuma īpašniekam maksā reizi mēnesī par iepriekšējo mēnesi, ieskaitot to atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta septītajai daļai nekustamā īpašuma īpašnieka norādītajā maksājuma kontā vai maksājuma kontā, kas atvērts speciāli šim nolūkam, jo nekustamā īpašuma īpašnieka dzīvesvieta nav zināma vai viņš nav sniedzis informāciju par savu maksājuma kontu.  Atlīdzība netiek maksāta avansā, bet gan par faktisko servitūta tiesību izlietošanas periodu. Atlīdzību par servitūta tiesību izlietošanu par nepilnu mēnesi aprēķina un maksā proporcionāli faktiskajam servitūta tiesību izlietošanas dienu skaitam.
Atlīdzību par servitūta tiesību izlietošanu maksāšanas periods izriet no Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta, t.i., atlīdzība tiek maksāta no būvdarbu uzsākšanas līdz īpašuma tiesību nostiprināšanai uz atsavināto nekustamo īpašumu uz valsts vārda (8.1 panta ceturtā daļa) un atlīdzības izmaksāšana ir izbeidzama arī 8.1 panta pirmajā daļā minētajā gadījumā, proti, gadījumā, kad Ministru kabinets ir nolēmis izbeigt iepriekš nodibināto servitūtu.
Savukārt zaudējumus, kas nekustamā īpašuma īpašniekam radušies par servitūta izlietošanu, saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 panta piekto daļu atlīdzina saskaņā ar Civillikumu. Proti, ja nekustamā īpašuma īpašnieks konstatē, ka viņam ar servitūta izlietošanu radīti zaudējumi, viņš brīdī, kad ir konstatējis šos zaudējumus un viņam ir zināms to apmērs, var vērsties institūcijā ar iesniegumu par to atlīdzināšanu, iesniegumam pievienojot dokumentus, kas apliecina zaudējumu apmēru.
          Ievērojot Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma pārejas noteikumu 7.punktā noteikto, šajos noteikumos noteiktā kārtība nav attiecināma uz gadījumiem, kad servitūtu nodibina uz zemi, kura nepieciešama ārējās robežas infrastruktūras objektu izbūvei atbilstoši Ārējās sauszemes robežas infrastruktūras izbūves likumā noteiktajam, kā arī Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar to saistīto būvju būvniecības projekta, kā arī militārā poligona "Sēlija" izveides īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skars nekustamā īpašuma īpašnieku, ja Ministru kabinets saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 pantu nodibinās servitūtu uz tai piederošo īpašumu.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skars nekustamā īpašuma īpašnieku, ja Ministru kabinets saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 8.1 pantu nodibinās servitūtu uz tai piederošo īpašumu.
Institūcija, kuras kompetencē būs organizēt atlīdzības apmēra par servitūta tiesību izlietošanu aprēķināšanu un apstiprināšanu, kā arī izmaksāt atlīdzību  nekustamā īpašuma īpašniekam, kā arī institūcijas pilnvarotā persona, pamatojoties uz noslēgto deleģēšanas līgumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atlīdzības apmēra par servitūta tiesību izlietošanu aprēķināšana, apstiprināšana un izmaksāšana nekustamā īpašuma īpašniekam tiks nodrošināta institūcijai piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība Latvijas Īpašumu Vērtētāju Asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/9154e851-c252-48ba-acfd-7831552ccb4a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav sniegti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publiskas personas institūcijas, kuras veic nekustamo īpašumu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi