Anotācija (ex-ante)

23-TA-1205: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto, piecpadsmito un sešpadsmito daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt tehniskus precizējumus Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 198 “Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk - noteikumi nr. 198/2023) 141.5. un 143.2. apakšpunktā, 256. un 391.punktā un 1. un 5. pielikumā, lai novērstu nepilnības, kas konstatētas, uzsākot administrēt platību maksājumu atbalstu š.g. 27.aprīlī.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2023. gada 27. aprīļa līdz 26. jūnijam lauksaimnieki var pieteikties tiešajiem maksājumiem Lauku atbalsta dienesta (turpmāk - LAD) Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (turpmāk - EPS), aizpildot Ģeotelpisko iesniegumu, saskaņā ar noteikumos nr.198/2023 noteikto kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzsākot jauno sezonu lauksaimnieki ir informējuši par atsevišķu prasību īstenošanas grūtībām atsevišķu ekoshēmu pirmajā īstenošanas gadā, kā arī no lauksaimniekiem ir saņemta informācija, ka atsevišķas prasības būtu precizējamas noteikumu nr. 198/2023 141.5. un 143.2. apakšpunkta, 256. un 391.punkta un 1. un 5. pielikuma. Tādēļ veicami noteikumu grozījumi, kuri galvenokārt ir tehniska rakstura.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ietverti šādi noteikumu nr. 198/2023 grozījumi, precizējot šādus punktus:

1) 141.5 apakšpunkts papildināms ar termiņu līdz kuram saglabājams zālāju pasējs (līdz 31.oktobrim), lai platību uzskatītu par atbalsttiesīgu ekoshēmas par ekoloģiski nozīmīgu platību atbalsta saņemšanai;

2) 143.2 apakšpunktā nepieciešams noteikt brīdi līdz kuram aizliegts lietot augu aizsardzības līdzekļus laukā, kurā izmanto tiešās sējas vai joslu apstrādes tehnoloģijas un attiecīgais brīdis ir, kad zaļmēslojums tiek pievelts;  

3) 391. punkts nosaka, ka 2023. gadā lauksaimnieks, lai saņemtu atbalstu par precīzo minerālmēslu izkliedi vai precīzo augu aizsardzības līdzekļu izsmidzināšanu, par veiktajām darbībām GPS datu vietā var iesniegt ģeomarķētus fotoattēlus, izmantojot Lauku atbalsta dienesta mobilo lietotni. Ņemot vērā lauksaimnieku sniegto informāciju par slogu un grūtībām iesniegt attiecīgos datus vai fotoattēlus pirmajā ekoshēmas ieviešanas gadā, nepieciešams precizēt nosacījumu, paredzot, ka ģeomarķētie fotoattēli iesniedzami par vismaz 10 procentiem atbalstam pieteiktajiem laukiem;

4) Īstenojot ekoshēmu par ekoloģiski nozīmīgu platību atbalstu, ekoshēmu par saudzējošu lauksaimniecības praksi un ekoshēmu par slāpekļa un amonjaka emisiju un piesārņojumu mazinošu lauksaimniecības praksi, lauksaimniekiem ir noteikts pienākums iesniegt noteiktu informāciju konkrētos termiņos LIZ pārvaldības sistēmā. Un ja lauksaimnieks kavē informācijas iesniegšanas termiņus, tad noteikumu 256.punkts paredz atbalsta samazinājuma piemērošanu. Ņemot vērā apstākļus, ka 2023.gads ir pirmais gads, kad minētās ekoshēmas tiek ieviestas, ir nepieciešams nodrošināt pakāpenisku pielāgošanos nosacījumiem, kā arī paredzēts līdz jūnija beigām nodrošināt LIZ pārvaldības sistēmas sasaites izveidošanu ar līdzvērtīgām privātās augu aizsardzības un mēslošanas līdzekļu izmantošanas uzskaites sistēmām, kas nodrošinātu datu pārnesi un mazinātu administratīvo slogu, tad atceļama atbalsta samazinājuma piemērošana, ja tiek kavēti informācijas iesniegšanas termiņi, ja vien tas nav vēlāk par 5.novembri;

5) Veicams tehnisks kļūdu labojums 1.  pielikumā, papildinot ar iztrūkstošajām atzīmēm, ka platības, kurās tiek audzēti zirņi ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 421), pupas ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 411) un soja ar stiebrzāļu pasēju vai tauriņziežu pasēju (kods 444) var tikt pieteiktas atbalstam LA10.4. Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām;

6) Veicams tehnisks kļūdu labojums 5. pielikumā, dzēšot dzīvnieku kategoriju “Pārējās govis”, “Aitas” un “Kazas” kas ir jau aptverts citās, detalizētākās dzīvnieku apakškategoriju pozīcijās, un papildinot ar iztrūkstošu apakškategoriju “Liellopi vecumā no 6 līdz 12 mēnešiem”, kā arī precizēti kategoriju nosaukumi liellopiem, visur izmantojot vecumu mēnešos nevis gados.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kas veic lauksaimniecisko darbību un pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
Juridiskās personas
  • Juridiskas personas, kas pretendē uz tiešajiem maksājumiem
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme, jo saskaņā ar to tiks nodrošināta Eiropas Savienības tiešo maksājumu piešķiršana un administrēšana pretendentiem, kas iesniegs iesniegumu un atbildīs atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts tiks ievietots TAP publiskai apspriešanai no 2023. gada 12. maijam līdz 25. maijam. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tika nodrošināta atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi