Anotācija (ex-ante)

23-TA-630: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 600 "Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa un 5. panta 12.¹ daļa, Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.333) 18. punkts. Ministru kabineta 2021.gada 24.augusta sēdē dotais uzdevums (prot. Nr.57 52..§ “Informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2022. gadam” izstrādes procesā” 61. punkts).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumu Ministru kabineta 2017.gada 3.oktobra noteikumos Nr.600 “Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk - Noteikumi Nr. 600) nosakot pašreizējai situācijai atbilstošas Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra (turpmāk – Centrs) sniegto maksas pakalpojumu cenas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Lai vienkāršotu projektā paredzēto maksas pakalpojumu cenu izmaiņu uzskaites procesu grāmatvedībā, projekts paredz grozījuma spēkā stāšanos 2023. gada 1.jūlijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 5.oktobra noteikumu Nr. 943 „Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra nolikums” 4.2.apakšpunktu, Centram ir tiesības sniegt maksas pakalpojumus veselības aprūpes, sociālo pakalpojumu un darba vides aizsardzības organizēšanā un sporta speciālistu apmācības un fiziskās sagatavotības jomā. Centra sniegto maksas pakalpojumu cenas nosaka Noteikumi Nr.600. Esošo maksas pakalpojumu izcenojumi nav pārskatīti kopš 2021.gada un šobrīd faktiski vairs nesedz ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas. Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” Centra budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” ieņēmumi no Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 26 912 euro apmērā 2023., 2024. un 2025. gadā (ik gadu). Saskaņā ar noteikumu projektu plānoti papildu ieņēmumi valsts budžetā 2024. gadā un turpmāk ik gadu 3 352 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz aktualizēt Centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, jo Centra  sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir būtiski palielinājušās.

2022.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, ar kuriem tika veikta valsts pārvaldē un pašvaldībās nodarbināto valsts civildienesta ierēdņu un darbinieku (tai skaitā sociālo aprūpes centru darbinieku, tiesas un prokuratūras darbinieku) atalgojuma nosacījumu maiņa, nosakot attiecīgās mēnešalgas grupas minimālo, vidējo un maksimālo mēnešalgas līmeni izteikt kā koeficientus pret bāzes mēnešalgu. Vienlaikus 2022.gada 1.jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumi Nr.266 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”, ar kuriem tiek precizēti amatu saimju līmeņu apraksti un numerācija, apvienoti atsevišķi līmeņi, kuru aprakstos nav konstatējamas būtiskas atšķirības. Pamatojoties uz minēto, Centrā no 2022.gada 1.jūlija tika veikta amatu pārklasifikācija atbilstoši jaunajam amatu katalogam un atbilstoši mainīts mēnešalgu apmērs Centra nodarbinātajiem, nosakot to atbilstoši attiecīgās amatu saimes mēnešalgu grupas skalas minimumam vai nedaudz (līdz 100 euro robežās) pārsniedzot to.
Centrs izvērtēja iespējas pārskatīt 2.pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins" iekļautās mēnešalgas un noteikt tās virs attiecīgajai mēnešalgu grupai paredzētā mēnešalgas minimuma, ņemot vērā, ka mēnešalgu skala ik gadu tiek pārskatīta, un tas rada risku, ka turpmākajos gados izcenojuma aprēķinā iekļautās mēnešalgas būs zem mēnešalgu skalas minimuma. Izvērtējuma rezultātā konstatēts, ka pašreiz Centrā nav pieejams nepieciešamais finansējums mēnešalgu būtiskai paaugstināšanai virs mēnešalgu skalas minimuma. Pamatojoties uz minēto, turpmākajos gados atkarībā no mēnešalgu izmaiņām un pieejamā finansējuma, plānots veikt attiecīgas izmaiņas maksas pakalpojumu izcenojumos.

Saistībā ar Krievijas uzsākto karu Ukrainā, 2022.gadā būtiski pieauga energoresursu cenas, kas ietekmēja gan komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu, gan citu pakalpojumu (ēdināšana, peldbaseinu noma, būvniecība un remonta pakalpojumi) cenas.
 
Atbilstoši faktiskajai situācijai, veicot detalizētu maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu, un ņemot vērā to, ka palielinājušās maksas pakalpojumu nodrošināšanā iesaistīto nodarbināto mēnešalgas, tehnisko resursu uzturēšanas izmaksas, samaksa par pakalpojumiem, materiāliem, energoresursiem u.c. izdevumi, konstatēts, ka palielinās maksas pakalpojumu izcenojumi, tādējādi noteikumu projektā  paredzēts Noteikumu Nr. 600 pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
 
Risinājuma apraksts
Grozījumi Noteikumos Nr.600 sagatavoti saskaņā ar Noteikumu Nr.333 18.2. apakšpunktu - būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Projekts paredz pakalpojumu cenu palielinājumu visiem Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem sakarā ar tiešo un netiešo izmaksu palielināšanos. Pakalpojumu izcenojumu aprēķinā ņemtas vērā gan izmaiņas nodarbināto atlīdzības apmērā, gan energoresursu cenu sadārdzinājums, gan citu pakalpojumu cenu pieauguma ietekme uz Centra sniegto maksas pakalpojumu izmaksām.
Vienlaikus, plānojot ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ņemtas vērā plānotā pakalpojumu skaita izmaiņas, ņemot vērā iepriekšējo periodu izpildes datus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Tā kā Centra klienti pārsvarā ir juridiskas personas, norēķini par sniegtajiem maksas pakalpojumiem notiek bezskaidras naudas pārskaitījuma veidā. Iepriekšējos gados Centrā ar Valsts kases starpniecību bija uzstādīts bankas karšu norēķinu terminālis, taču tā uzturēšana nebija lietderīga, jo terminālis praktiski netika izmantots. Ņemot vērā minēto, Centrs ir secinājis, ka nav nepieciešams papildināt noteikumus ar grozījumu par maksāšanas kārtību un norēķinu veidu.
Centra klienti pārsvarā ir juridiskas personas tāpēc atvieglojumi maksai par pakalpojumiem netiek piemēroti.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras vēlas uzlabot savu fizisko sagatavotību, trenējoties trenažieru zālē un dažādu sporta spēļu nodarbībās, kā arī saņemt psiholoģiskā atbalsta pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Plānots, ka Centra sniegtos maksas pakalpojumus izmantos 290 personas, saņemot psiholoģiska rakstura nodarbības un konsultācijas, kā arī sporta nodarbību pakalpojumus. Attiecībā uz centra telpu nomas pakalpojumiem – plānots, ka Centra telpas par maksu tiks iznomātas 630 stundas gadā, bet sabiedrības mērķgrupas aptuveno skaitlisko lielumu, kas izmantos Centra telpu nomas pakalpojumus nav iespējams noteikt, ņemot vērā to, ka nav iespējams paredzēt cik liels personu loks izmantos Centra iznomātās telpas.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras izmantos Centra sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Izcenojumu grupu nodarbībām aprēķina proporcionāli personu skaitam grupā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
26 912
0
26 912
3 352
26 912
3 352
3 352
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
26 912
0
26 912
3 352
26 912
3 352
3 352
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
26 912
0
26 912
3 352
26 912
3 352
3 352
2.1. valsts pamatbudžets
26 912
0
26 912
3 352
26 912
3 352
3 352
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saistībā ar to, ka projekta spēkā stāšanās plānota 2023.gada 1.jūlijā, bet sporta telpu nomas pakalpojumi vasaras mēnešos netiek sniegti,  kā arī ņemot vērā plānotās sniegto pakalpojumu skaita izmaiņas, ietekme uz 2023.gada budžetu nav plānota. 2024.gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un attiecīgo izdevumu palielinājums 3 352 euro apmērā.
Aktualizējot maksas pakalpojumu izcenojumus, atbilstoši Noteikumos Nr.333 noteiktajām prasībām, tika izvērtēta katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo izdevumu pozīcija. Aprēķinā tika iekļautas arī uz katra maksas pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēts ieņēmumu aprēķins pievienots anotācijas (ex-ante) 1.pielikumā “Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām” un 4.pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem”
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins pievienots noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2.pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins" un 3.pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķina kopsavilkums”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija

Ieņēmumi no Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Centra maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības ietvaros iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija


Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvais akts ievietots bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi