Anotācija

25-TA-1112: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams pielāgot Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk - PVD) robežkontroles punktu darba laiku reālajām vajadzībām un nodrošināt resursu racionālu izmantošanu.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Organizēt PVD robežkontroles punktu darba laiku atbilstoši reālajam pieprasījumam, vienlaikus efektīvāk izmantojot pieejamos personālresursus, kā arī atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktiem noteikt robežkontroles punktus, kuros no trešajām valstīm atļauts ievest bioloģiskās lauksaimniecības produktus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2025.
Pamatojums
Nepieciešams noteikt konkrētu datumu robežkontroles punktu darba laika izmaiņām, kā arī nepieciešams ar noteiktu datumu pārtraukt līgumu darbību par slēdzamo robežkontroles punktu apsaimniekošanu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" (turpmāk – noteikumi Nr. 704). To 3. pielikumā noteiktas robežšķērsošanas vietas, kurās izveidoti PVD robežkontroles punkti, kuros veic dzīvnieku un preču veterināro, fitosanitāro, pārtikas nekaitīguma un nepārtikas preču drošuma, kvalitātes un klasifikācijas kontroli, kā arī ir noteikts kontroles veikšanas laiks.
Ir izvērtēti PVD apkopotie statistikas datus par pēdējos trīs gados veiktajām sūtījumu (kravu) kontrolēm, un redzams, ka vairākos robežkontroles punktos kravu plūsma ir būtiski samazinājusies.
Lai PVD efektīvāk izmantotu pieejamos personālresursus, kā arī nodrošinātu darba organizācijas atbilstību reālajam pieprasījumam, nepieciešami grozījumi noteikumos Nr. 704.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd PVD robežkontroles punktu "Rīgas osta", "BFT" (Rīgas ostā) un "Ventspils ostā" darba laiks ir no 8.00 līdz 20.00 katru dienu. Savukārt robežkontroles punkta "Lidosta "Rīga"" darba laiks ir no 9.00 līdz 21.00 katru dienu, pie tam noteikts, ka sūtījumu kontrole tiek veikta laikā no 21.00 līdz 9.00, ja 24 stundas iepriekš ir saņemta informācija no atbildīgā operatora.
Lielākoties kravas PVD kontrolei tiek uzrādītas darba dienās un salīdzinoši maz - brīvdienās. 2024. gadā robežkontroles punktā "Rīgas osta" brīvdienās kontrole veikta 4,7 % no uzrādītajām kravām, "Lidosta "Rīga"" - 5,5 %, "BFT" - vienai kravai, savukārt robežkontroles punktā "Ventspils osta" vienu reizi brīvdienā veikta kontrole 66 kravām (gadā kopā 109 kravas).
Dati (grafiki) par sūtījumu (kravu) kontroli robežkontroles punktos 2022. - 2024. gadā sadalījumā pa nedēļas dienām pievienoti anotācijas pielikumā.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. un 2. tabulu, nosakot PVD robežkontroles punktu "Rīgas osta", "BFT", "Ventspils osta" un "Lidosta "Rīga"" darba laiku no 8.00 līdz 20.00 darbdienās.
Paredzēts saglabāt iespēju uzņēmējiem sūtījumu (kravu) kontroli veikt ārpus noteiktā darba laika, ja ne vēlāk kā 24 stundas iepriekš darba laikā tiks saņemta informācija no atbildīgā operatora.
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības tiesību akti nosaka prasību par iepriekšēju paziņojumu sniegšanu vienotajā informācijas platformā - Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmā (TRACES) - 24 stundas pirms sūtījumu ievešanas, darba laika saīsināšana neradīs papildu apgrūtinājumus uzņēmējiem. Operatori ir informēti par plānotajām izmaiņām.
Mainoties kontrolējamo kravu apjomam vai darba organizācijai robežkontroles punktos, PVD kontroles punktu darba laiks tiks pārskatīts, ievērojot pieejamos finanšu un personāla resursus.
Problēmas apraksts
Šobrīd ir izveidojusies situācija, kad nepieciešams pārtraukt atsevišķu PVD robežkontroles punktu darbību.
1. Robežkontroles punktā "Liepājas osta" atļauts veikt kontroli tikai noteiktiem preču veidiem, ievērojot pieejamās telpas (telpas tiek nomātas no privātpersonas). Kravu skaits pēdējos gados ir samazinājies: 2022. gadā veikta 127 kravu kontrole, 2023. gadā - 201, 2024. gadā - 78 (dati par kravu sadalījumu pa kontroles veidiem pieejami anotācijas pielikumā). Tāpat PVD ir problemātiski nodrošināt nepieciešamos personālresursus robežkontroles punkta darbībai.
2. Robežkontroles punktā "Mērsraga osta" un "Skultes osta" atļauts veikt kontroli tikai koksnei un koksnes produktiem (kontrole paredzēta pēc izsaukuma attiecīgi no Ventspils ostas vai Rīgas ostas kontroles punkta). Pēdējo piecu gadu laikā minētajās ostās nav kontrolēts neviens sūtījums (krava).
3. Lai mazinātu apdraudējumu Latvijas iekšējai drošībai un novērstu Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas iespējas un tās mēģinājumus, Ministru kabinets ar 2023. gada 19. septembri apturēja robežšķērsošanas vietas "Silene" darbību uz laiku līdz 2024. gada 10. februārim. Savukārt ar Ministru kabineta 2024. gada 7. februāra rīkojumu Nr. 97 pieņemts lēmums no 2024. gada 11. februāra robežšķērsošanas vietas darbību neatjaunot. Turklāt PVD robežkontroles punkta "Silene" infrastruktūra būtu jāpilnveido, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām pārtikas un fitosanitārās kontroles veikšanai, taču modernizācijas darbi nav plānoti. Dati par kravu sadalījumu pa kontroles veidiem 2022. gadā un 2023. gadā līdz kontroles punkta darbības apturēšanai septembrī pieejami anotācijas pielikumā.
4. Ar Ministru kabineta 2023. gada 13. oktobra rīkojumu Nr. 674 "Par robežšķērsošanas vietu darbības apturēšanu uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas" tika apturēta robežšķērsošanas vietas "Vientuļi" darbība. PVD robežkontroles punktā "Vientuļi" bija atļauta pārtikas, kas nav dzīvnieku izcelsmes pārtika, fitosanitārā un zāļu kontrole, kontroli nodrošinot pēc izsaukuma no robežkontroles punkta "Grebņeva". Pēdējos gados kontrolei kravas nav uzrādītas, jo Krievijas pusē nav izbūvēta kravu pārvadājumiem atbilstoša infrastruktūra.
PVD ir informējis robežšķērsošanas vietu "Vientuļi" un "Silene" apsaimniekotāju - VAS "Valsts nekustamie īpašumi" par plānoto robežkontroles punktu darbības pārtraukšanu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 704 3. pielikumu, no 1. tabulas svītrojot robežkontroles punktu "Liepājas osta" un no 2. tabulas robežkontroles punktus "Vientuļi", "Silene", "Liepājas osta", "Mērsraga osta" un "Skultes osta".
Problēmas apraksts
Regulas 2018/848 45. panta 5. punktā noteikts, ka produktus no trešās valsts atļauts laist Eiropas Savienības tirgū kā bioloģiskus produktus vai kā pārejas produktus, ja tos pārbauda robežkontroles punktos saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulu (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625).
Regulas 2017/625 47. panta 1. punkts noteic, ka kompetentās iestādes (Latvijā - PVD) robežkontroles punktos, kur notiek pirmā atvešana Eiropas Savienībā, veic oficiālās kontroles katram sūtījumam, lai pārliecinātos par atbilstību šīs regulas 1. panta 2. punktā minētajiem noteikumiem, tostarp attiecībā uz bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu. Savukārt regulas 2017/625 59. panta 1. punktā noteikts, ka dalībvalstis nozīmē robežkontroles punktus oficiālo kontroļu veikšanai vienai vai vairākām preču kategorijām.
PVD ir izvērtējis robežkontroles punktu atbilstību bioloģiskās lauksaimniecības un pārējās perioda produktu ievešanas nosacījumiem un informējis Eiropas Komisiju par atbilstošo robežkontroles punktu sarakstu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. un 2. tabula jāpapildina ar piezīmi, kas paredz, ka visos robežkontroles punktos, kur patlaban PVD veic dzīvnieku un augu izcelsmes produktu kontroli būs atļauts ievest trešo valstu bioloģiskās lauksaimniecības produktus un pārejas produktus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Uzņēmējiem (kravu īpašnieki, pārvadātāji), kas Latvijā (ES) ieved trešo valstu izcelsmes kravas (sūtījumus), kas pakļauti PVD kontrolei.
Ietekmes apraksts
Ievērojot, ka ES tiesību akti nosaka pienākumu sniegt iepriekšēju paziņojumu 24 stundas pirms sūtījumu ievešanas ES par robežkontrolei pakļautajiem sūtījumiem Eiropas Komisijas Tirdzniecības kontroles un ekspertu sistēmā (TRACES), darba laika izmaiņas neradīs būtisku apgrūtinājumus uzņēmējiem (operatoriem).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Patlaban PVD robežkontroles punktu "Silene" un "Vientuļi" uzturēšanai izmantotie finanšu resursi un aprīkojums tiks novirzīti kontroles punkta lidostā "Rīga" jauno telpu uzturēšanai (palielinās uzturēšanas izmaksas) un iekārtošanai (pēc aprīkošanas tiks nodrošināta arī mājas (istabas) dzīvnieku kontrole, kas līdz šim nav notikusi neatbilstošu telpu dēļ).
PVD robežkontroles punktos ir nepietiekami personāla resursi, jo nekonkurētspējīgā atalgojuma dēl ilgstoši nevar aizpildīt inspektoru vakances (inspektoriem nepieciešama noteiktās specialitātēs iegūta augstākā izglītība). Patlaban, piemēram, kontroles punktā "Rīgas osta" kontroļu veikšanai tiek piesaistīti inspektori no citiem kontroles punktiem. Samazinot esošo darba laiku atsevišķos kontroles punktos (rēķinoties ar ārpuskārtas kontrolēm ārpus darba laika naktīs un brīvdienās pēc iepriekšēja paziņojuma saņemšanas ārpus darba laika naktīs un brīvdienās), finanšu resursi jānovirza inspektoru atalgojumam, lai varētu piesaistīt nepieciešamos speciālistus. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R0848
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 834/2007 (turpmāk – regula 2018/848).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2018/848 45. panta 5. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 8. piezīme un 2. tabulas 2. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) (turpmāk – regula 2017/625).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 59. panta 1. punkts
1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 704 3. pielikuma 1. tabulas 8. piezīme un 2. tabulas 2. piezīme)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā regulā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Dati par sūtījumu (kravu) kontroli Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles punktos