24-TA-1954: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 16. protokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas pievienošanās Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk – Konvencija) 16. protokolam (turpmāk – Protokols) radīs jaunu mehānismu cilvēktiesību proaktīvai aizsardzībai nacionālo tiesvedību ietvaros, proti, ļaus noteiktām tiesām lūgt konsultatīvo atzinumu Eiropas Cilvēktiesību tiesai (turpmāk – Tiesa) par Konvencijas un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju vai piemērošanu, tādējādi veicinot dialogu ar Tiesu un ļaujot Latvijas augstākajām tiesu institūcijām nodrošināt efektīvāku būtisku cilvēktiesību jautājumu kvalitatīvu izlemšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir Latvijai pievienoties Protokolam. Tāpat likumprojekts izstrādāts, lai atbilstoši Protokola prasībām norādītu tās Latvijas tiesas, kuras būs tiesīgas lūgt Tiesas konsultatīvo atzinumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Konvencija Latvijā ir spēkā kopš 1997.gada 27.jūnija, un līdz ar to Latvijai ir saistoša Tiesas jurisdikcija. Tiesa ir Eiropas Padomes orgāns, kurā galvenokārt tiek izskatītas privātpersonu sūdzības par iespējamiem Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību un brīvību iespējamiem pārkāpumiem Konvencijas dalībvalstīs. Kopš Konvencijas spēkā stāšanās tā vairākkārt papildināta ar protokoliem, kas paredz gan jaunas substantīvas tiesības, gan pilnveido Konvencijas sistēmu un tās efektivitāti. Ar Protokolu Konvencijas sistēmā radīta iespēja Konvencijas un Protokola dalībvalstu augstākā līmeņa tiesām, kuras nosaka pati valsts, lūgt Tiesai konsultatīvo atzinumu par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu.
Protokols parakstīšanai atvērts 2013.gada 2.oktobrī, un atbilstoši Protokola 8.pantam stājās spēkā 2018.gada 1.augustā, kad tam bija pievienojušās 10 Konvencijas dalībvalstis. Šobrīd Protokolu ir ratificējušas 24 Konvencijas dalībvalstis: Albānija, Andora, Armēnija, Azerbaidžāna, Beļģija, Bosnija un Hercegovina, Francija, Grieķija, Gruzija, Igaunija, Lietuva, Luksemburga, Melnkalne, Moldova, Monako, Nīderlande, Rumānija, Sanmarīno, Slovākija, Slovēnija, Somija, Ukraina, Ziemeļmaķedonija un Zviedrija. Protokolu parakstījušas vēl četras Konvencijas dalībvalstis: Itālija, Norvēģija, Spānija un Ukraina.
Pašreiz Latvijas tiesām atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 267.pantam ir iespēja un noteiktos gadījumos arī pienākums uzdot Eiropas Savienības Tiesai prejudiciālo jautājumu, tādējādi veidojot dialogu ar Eiropas Savienības Tiesu. Tomēr konsultatīvā atzinuma lūgšana Tiesai attiecībā uz Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu Latvijas tiesām nav iespējama bez Protokola ratifikācijas.
Protokols parakstīšanai atvērts 2013.gada 2.oktobrī, un atbilstoši Protokola 8.pantam stājās spēkā 2018.gada 1.augustā, kad tam bija pievienojušās 10 Konvencijas dalībvalstis. Šobrīd Protokolu ir ratificējušas 24 Konvencijas dalībvalstis: Albānija, Andora, Armēnija, Azerbaidžāna, Beļģija, Bosnija un Hercegovina, Francija, Grieķija, Gruzija, Igaunija, Lietuva, Luksemburga, Melnkalne, Moldova, Monako, Nīderlande, Rumānija, Sanmarīno, Slovākija, Slovēnija, Somija, Ukraina, Ziemeļmaķedonija un Zviedrija. Protokolu parakstījušas vēl četras Konvencijas dalībvalstis: Itālija, Norvēģija, Spānija un Ukraina.
Pašreiz Latvijas tiesām atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 267.pantam ir iespēja un noteiktos gadījumos arī pienākums uzdot Eiropas Savienības Tiesai prejudiciālo jautājumu, tādējādi veidojot dialogu ar Eiropas Savienības Tiesu. Tomēr konsultatīvā atzinuma lūgšana Tiesai attiecībā uz Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu Latvijas tiesām nav iespējama bez Protokola ratifikācijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas tiesību telpā ir novērojama tendence virzīties uz dialoga starp augstākajām nacionālajām tiesām, pārnacionālām tiesām un starptautiskām tiesām. Šī tendence balstās uz tiesu praksē gūtajām atziņām par viedokļu apmaiņas starp dažādu līmeņu tiesām noderīgumu dažādo konstitucionālo principu salāgošanai ar valstu starptautiskajiem pienākumiem un vēlmi nodrošināt arvien ciešāk saistītu Eiropas kopējo tiesiskuma telpu. Tieši tādēļ Eiropas Savienības tiesību sistēmā Līguma par Eiropas Savienības darbību 267.pantā paredzētā prejudiciālā nolēmuma procedūra, kas ļauj un atsevišķos gadījumos nosaka pienākumu ES dalībvalstu tiesām lūgt Eiropas Savienības Tiesai sniegt vērtējumu par Eiropas Savienības tiesību aktu interpretāciju pirms tās pieņem nolēmumu, tiek dēvēta par dialogu starp Eiropas Savienības Tiesu un dalībvalstu tiesnešiem un “ar [Eiropas Savienības] [l]īgumiem izveidotās tiesu sistēmas stūrakmen[i]” (Eiropas Savienības Tiesas (Lielā palāta) 2021.gada 6.oktobra spriedums lietā C-561/19 Consorzio Italian Management, 27.rindkopa). Protokols ir rīks tiesu dialoga starp Tiesu un nacionālajām augstākā līmeņa tiesām nodrošināšanai Eiropas Padomes sistēmā (Vadlīnijas par Protokola Nr.16 ieviestās konsultatīvā atzinuma procedūras īstenošanu), pievēršoties tieši cilvēktiesību jautājumiem.
Ideja par konsultatīvā atzinuma, kuru Tiesai varētu lūgt dalībvalsts augstākā līmeņa tiesas, pirmo reizi tika izvirzītā Izmiras Augsta līmeņa konferencē par Tiesas nākotni. Minētās konferences dalībnieki aicināja Eiropas Padomes Ministru komiteju izsvērt konsultatīvā atzinuma procedūras, kurās Tiesa varētu sniegt skaidrojumus par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu, nepieciešamību kā līdzekli lielā Tiesā izskatāmo lietu skaita samazināšanai (2011.gada 27.aprīļa Augsta līmeņa konferences par Eiropas Cilvēktiesību tiesas nākotni deklarācija, virsraksts "D"). Savukārt 2012.gada 29.maija Braitonas Augsta līmeņa konferences par Tiesas nākotni deklarācijā, atsaucoties uz sadarbības starp Tiesu un nacionālajām institūcijām stiprināšanu, kā arī dialogu kā rīku dziļākai izpratnei par katras institūcijas lomu un kopējo atbildību, Eiropas Padomes Ministru komiteja aicināta izstrādāt regulējumu konsultatīvo atzinumu procedūrai (2012.gada 29.maija Braitonas deklarācija, 7.lapa).
Latvijai pievienojoties Protokolam, tajā paredzētās tiesības Latvijas augstākā līmeņa tiesām lūgt konsultatīvo atzinumu Tiesai būs līdzeklis efektīvai cilvēktiesību aizsardzībai. Šīs tiesības ļaus likumdevējam izvēlētām Latvijas augstākā līmeņa tiesām uzsākt dialogu, sniedzot savu un uzklausot Tiesas vērtējumu par dažādiem sarežģītiem un principiāliem Konvencijas un tās protokolos garantēto tiesību interpretācijas un piemērošanas jautājumiem. Turklāt šis instruments ļautu tiesu dialoga veidā Latvijas augstākā līmeņa tiesām sniegt Tiesai padziļinātu skaidrojumu par Latvijas tiesību sistēmu, īpašo vēsturisko situāciju un skatījumu uz aktuālajiem izaicinājumiem.
Lai arī Tiesas konsultatīvā atzinuma sniegšanas ietvaros izdarītie secinājumi nav valstij juridiski saistoši, tie dod ieskatu un vadlīnijas Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretācijai un piemērošanai, kā arī ļauj prognozēt līdzīgu gadījumu risināšanu jau iespējama strīda gadījumā. Latvijai kā demokrātiskai tiesiskai valstij, kas vēlas stiprināt demokrātiju un līdz ar to cilvēktiesību nozīmi, būtu nepieciešams ratificēt Protokolu, lai sniegtu nacionālajām augstākā līmeņa tiesām instrumentus, kas ļautu veidot šo dialogu. Vērā ņemams arī tas, ka nacionālās tiesas var izmantot konsultatīvā atzinuma procedūru, lai ar vienu Tiesas skaidrojumu atrisinātu vairākas lietas par vienādiem vai salīdzināmiem tiesību jautājumiem, tādējādi nodrošinot procesuālo ekonomiju.
Latvijas pievienošanās Protokolam iestāžu līmenī tika vērtēta jau 2013.gadā, kad Protokols tika atvērts parakstīšanai, tomēr iestādes lēma nogaidīt līdz pirmo rezultātu saņemšanai, lai atkārtoti izvērtētu turpmāku rīcību, kad būs skaidra Tiesas prakse šīs procedūras īstenošanā. Protokols stājās spēkā 2018.gada 1.augustā, savukārt pirmais konsultatīvais atzinums tika pasludināts jau 2019.gada 10.aprīlī (sešus mēnešus pēc atzinuma lūgšanas). Tādēļ 2019.gada 28.augustā Latvijas pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojs organizēja sanāksmi, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas un Latvijas tiesu pārstāvji un kurā dalībnieki atkārtoti pārrunāja jautājumus par Protokola sniegtajiem ieguvumiem un ietekmi uz Latvijas tiesību sistēmu, kā arī lietderības apsvērumiem. Ievērojot, ka tiesu varas pārstāvji ir aicinājuši izvērtēt pievienošanos Protokolam, kā arī to, ka šobrīd ir izveidojusies vērā ņemams informācijas par konsultatīvā atzinuma procesu kopums, 2024.gadā jautājums par Latvijas pievienošanos Protokolam tika atkal aktualizēts, izkristalizējoties spēcīgam tiesu varas atbalstam Protokola ratificēšanai.
Ideja par konsultatīvā atzinuma, kuru Tiesai varētu lūgt dalībvalsts augstākā līmeņa tiesas, pirmo reizi tika izvirzītā Izmiras Augsta līmeņa konferencē par Tiesas nākotni. Minētās konferences dalībnieki aicināja Eiropas Padomes Ministru komiteju izsvērt konsultatīvā atzinuma procedūras, kurās Tiesa varētu sniegt skaidrojumus par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu, nepieciešamību kā līdzekli lielā Tiesā izskatāmo lietu skaita samazināšanai (2011.gada 27.aprīļa Augsta līmeņa konferences par Eiropas Cilvēktiesību tiesas nākotni deklarācija, virsraksts "D"). Savukārt 2012.gada 29.maija Braitonas Augsta līmeņa konferences par Tiesas nākotni deklarācijā, atsaucoties uz sadarbības starp Tiesu un nacionālajām institūcijām stiprināšanu, kā arī dialogu kā rīku dziļākai izpratnei par katras institūcijas lomu un kopējo atbildību, Eiropas Padomes Ministru komiteja aicināta izstrādāt regulējumu konsultatīvo atzinumu procedūrai (2012.gada 29.maija Braitonas deklarācija, 7.lapa).
Latvijai pievienojoties Protokolam, tajā paredzētās tiesības Latvijas augstākā līmeņa tiesām lūgt konsultatīvo atzinumu Tiesai būs līdzeklis efektīvai cilvēktiesību aizsardzībai. Šīs tiesības ļaus likumdevējam izvēlētām Latvijas augstākā līmeņa tiesām uzsākt dialogu, sniedzot savu un uzklausot Tiesas vērtējumu par dažādiem sarežģītiem un principiāliem Konvencijas un tās protokolos garantēto tiesību interpretācijas un piemērošanas jautājumiem. Turklāt šis instruments ļautu tiesu dialoga veidā Latvijas augstākā līmeņa tiesām sniegt Tiesai padziļinātu skaidrojumu par Latvijas tiesību sistēmu, īpašo vēsturisko situāciju un skatījumu uz aktuālajiem izaicinājumiem.
Lai arī Tiesas konsultatīvā atzinuma sniegšanas ietvaros izdarītie secinājumi nav valstij juridiski saistoši, tie dod ieskatu un vadlīnijas Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretācijai un piemērošanai, kā arī ļauj prognozēt līdzīgu gadījumu risināšanu jau iespējama strīda gadījumā. Latvijai kā demokrātiskai tiesiskai valstij, kas vēlas stiprināt demokrātiju un līdz ar to cilvēktiesību nozīmi, būtu nepieciešams ratificēt Protokolu, lai sniegtu nacionālajām augstākā līmeņa tiesām instrumentus, kas ļautu veidot šo dialogu. Vērā ņemams arī tas, ka nacionālās tiesas var izmantot konsultatīvā atzinuma procedūru, lai ar vienu Tiesas skaidrojumu atrisinātu vairākas lietas par vienādiem vai salīdzināmiem tiesību jautājumiem, tādējādi nodrošinot procesuālo ekonomiju.
Latvijas pievienošanās Protokolam iestāžu līmenī tika vērtēta jau 2013.gadā, kad Protokols tika atvērts parakstīšanai, tomēr iestādes lēma nogaidīt līdz pirmo rezultātu saņemšanai, lai atkārtoti izvērtētu turpmāku rīcību, kad būs skaidra Tiesas prakse šīs procedūras īstenošanā. Protokols stājās spēkā 2018.gada 1.augustā, savukārt pirmais konsultatīvais atzinums tika pasludināts jau 2019.gada 10.aprīlī (sešus mēnešus pēc atzinuma lūgšanas). Tādēļ 2019.gada 28.augustā Latvijas pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojs organizēja sanāksmi, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas un Latvijas tiesu pārstāvji un kurā dalībnieki atkārtoti pārrunāja jautājumus par Protokola sniegtajiem ieguvumiem un ietekmi uz Latvijas tiesību sistēmu, kā arī lietderības apsvērumiem. Ievērojot, ka tiesu varas pārstāvji ir aicinājuši izvērtēt pievienošanos Protokolam, kā arī to, ka šobrīd ir izveidojusies vērā ņemams informācijas par konsultatīvā atzinuma procesu kopums, 2024.gadā jautājums par Latvijas pievienošanos Protokolam tika atkal aktualizēts, izkristalizējoties spēcīgam tiesu varas atbalstam Protokola ratificēšanai.
Risinājuma apraksts
Saeimai likumdošanas kārtībā ir jālemj par visiem svarīgākajiem valsts un sabiedrības dzīves jautājumiem, tādējādi lēmums par Protokola ratificēšanu ir tās kompetencē. Protokola 10. pants paredz pienākumu valstij vienlaikus ar ratifikācijas rakstu iesniegt arī deklarāciju, kurā uzskaitītas tās nacionālās augstākā līmeņa tiesas, kurām būs tiesības vērsties Tiesā ar lūgumu sniegt konsultatīvo atzinumu. Ņemot vērā Saeimas iepriekšējo praksi, kā arī ievērojot to, ka ar deklarāciju izlemjamais jautājums skar tiesu varu, šāda izvēle ietilpst Saeimas kompetencē.
Likumprojektā paredzēts kā institūcijas ar tiesībām lūgt Tiesas konsultatīvo atzinumu noteikt Satversmes tiesu un Augstāko tiesu (Senātu). Satversmes tiesa un Augstākās tiesa pilda konstitucionāli būtiskas funkcijas, un to mērķis ir nodrošināt publiskās intereses, sniedzot skaidrojumu par tiesību jautājumiem (skatīt, piemēram, Satversmes tiesas 2018.gada 14.jūnija sprieduma lietā Nr.2017-23-01 12.2.punktu attiecībā uz kasācijas instances tiesas lomu). Arī Protokolu paskaidrojošajā rakstā uzsvērts, ka dialogu no dalībvalsts puses veido to augstākā līmeņa tiesa ar parasto kompetenci un/vai konstitucionālā tiesa (Paskaidrojošais ziņojums par Protokolu Nr.16, 1. un 8.rindkopa). Turklāt līdz šim valstis, kuras pievienojušās Protokolam, visbiežāk kompetenci lūgt konsultatīvo atzinumu piešķīrušas konstitucionālajām tiesām un augstākajām tiesām (visu Protokola dalībvalstu iesniegtās deklarācijas angļu valodā iespējams apskatīt Eiropas Padomes tīmekļa vietnē: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=declarations-by-treaty&numSte=214&codeNature=0). Satversmes tiesa un Augstākā tiesa kā institūcijas, kuru judikatūra ieņem īpašu vietu Latvijas tiesību avotu sistēmā, ir vispiemērotākās, lai izklāstītu Tiesai Latvijas konstitucionālas iekārtas un principu savstarpējo mijiedarbību ar Konvencijas garantijām. Vienlaikus Protokols pieļauj izvirzīto tiesu sarakstu mainīt, paplašinot vai sašaurinot to tiesu, kam ir tiesības lūgt konsultatīvo atzinumu, ja, valsts ieskatā, šādas izmaiņas ir nepieciešamas.
Tiesības lūgt Tiesai konsultatīvo atzinumu nav izmantojamas ārpus nepieciešamības uzsākt tiesnešu dialogu par strīdīgu un iepriekš neatrisinātu jautājumu par Konvencijas un tās protokolu interpretāciju vai piemērošanu. Šī procedūra nav paredzēta, lai saņemtu vispārīgu konsultāciju par Tiesas judikatūru, nodotu Tiesai atrisināt konkrēto individuālo strīdu vai uzdotu abstraktu jautājumu par nacionālo tiesību interpretācijas atbilstību Konvencijai un tās protokoliem. Šādus lūgumus Tiesa ierasti noraida, paziņojumā par savu lēmumu sniedzot skaidrojumu, ka lūgums neatbilst mērķiem, kādēļ Protokolā paredzētā procedūra izveidota, jo par lūgto jautājumu, piemēram, jau ir izveidojusies skaidra Tiesas judikatūra (skatīt, piemēram, Tiesas 2024.gada 20.decembra lēmumu attiecībā uz Rumānijas Augstākās kasācijas un justīcijas tiesas lūgumu sniegt konsultatīvo atzinumu Nr.P16-2024-002). Tāpat Protokolā paredzētā mehānisma mērķis nav nodot nacionālā līmeņa strīdu izvērtēšanai Tiesai, bet gan radīt iespēju iztiesājošajai tiesai lūgt Tiesas atzinumu par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu, kam varētu būt nozīme pamatlietas iztiesāšanai. Tādējādi Tiesa nevērtē lietas faktus vai pušu redzējumu un apsvērumus par nacionālo tiesību interpretāciju un piemērošanu Konvencijas gaismā. Turklāt tas ir nacionālo tiesu lēmums, kurā brīdī lūgt Tiesai atzinumu, lai sniegtu Tiesai visu nepieciešamo informāciju konsultatīvā atzinuma sniegšanai. Tiesa sniedz savu vērtējumu, balstoties uz faktiem, ko nacionālā tiesa tai ir sniegusi, bet izlemt jautājumu pēc būtības ir nacionālās tiesas kompetence (skatīt plašāk arī Tiesas 2023.gada 14.decembra konsultatīvais atzinums par Beļģijas Valsts padomes lūgumu Nr.P16-2023-001, 61.-64.rindkopa). Tiesa arī nevērtē nacionālās tiesas norādīto faktu patiesumu, bet gan izsaka savu vērtējumu, pieņemot, ka nacionālās tiesas norādītie fakti, lūdzot konsultatīvo atzinumu, ir patiesi.
Konsultatīvais atzinums tiesai tiek sniegts tiesnešu dialoga ietvaros, un, lai gan būtu vēlams noskaidrot pušu viedokli par šo jautājumu, tikai nacionālā tiesa var izlemt, vai tai konsultatīvais atzinums ir nepieciešams. Jāatzīmē, ka atbilstoši Tiesas Reglamenta 94.punkta 3.apakšpunktam Tiesas priekšsēdētājs var uzaicināt puses iesniegt rakstveida apsvērumus un lemt par lietas izskatīšanu mutvārdu procesā, kas pusēm var radīt papildus izdevumus. Ja Tiesa nelemj piešķirt pusei juridisko palīdzību, tai pašai ir jānodrošina pārstāvība Tiesā.
Protokola ieviešanai Latvijas tiesību sistēmā varētu būt nepieciešami grozījumi vairākos tiesvedības procesus regulējošajos tiesību aktos. Grozījumi varētu būt nepieciešami, lai nacionālajā regulējumā ietvertu atsauci uz tiesībām nacionālajām tiesām, kas ietvertas atbilstoši Protokola 10. pantam iesniegtajā deklarācijā, lūgt konsultatīvo atzinumu, kā arī tiesības apturēt tiesvedību pilnībā vai daļā – attiecībā uz jautājumiem, kurus nevar atrisināt, nesaņemot Tiesas konsultatīvo atzinumu, līdzīgi kā tas ir izdarīts ar prejudiciāla jautājuma lūgšanu Eiropas Savienības Tiesai.
Svarīgi atzīmēt, ka, lai gan Tiesas Reglaments pieļauj lūgumu iesniegt nacionālas tiesvedības – latviešu – valodā, atšķirībā no prejudiciāla nolēmumu procedūras Eiropas Savienības Tiesā, Tiesa nenodrošina lūgumu tulkojumu Tiesas oficiālajās valodās – angļu un franču. Tādēļ pēc latviešu valodā sagatavota lūguma saņemšanas Tiesas priekšsēdētājs izdotu rīkojumu, kurā precizētu lūguma tulkojuma iesniegšanas termiņu (Tiesas Reglamenta 34.punkta 7.apakšpunkts, Vadlīnijas par Protokola Nr.16 ieviestās konsultatīvā atzinuma procedūras īstenošanu, 18. un 27.rindkopa). Vienlaikus nacionālā augstākā līmeņa tiesa lūgumu var iesniegt arī uzreiz angļu vai franču valodā.
Jānorāda, ka Protokola 3.pants paredz, ka Tiesa var uzaicināt dalībvalsts, kuras tiesa lūgusi Tiesu sniegt konsultatīvo atzinumu, valdību iesniegt savus rakstveida apsvērumus par lūgumā ietvertajiem jautājumiem un piedalīties ikvienā procesa stadijā. Ja Tiesa lūgtu Latvijas valdībai sniegt viedokli, rakstveida apsvērumus sniegtu Latvijas pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 7.marta noteikumu Nr.121 “Pārstāvības kārtība starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās” 10.1.punktam. Minētos Ministru kabineta noteikumus nav nepieciešams grozīt, jo arī konsultatīvā atzinuma procedūrā, tāpat kā jebkuras citas lietas izskatīšanas procedūrā, tiek pārstāvēta valdības pozīcija un iesniegti valdības apsvērumi.
Likumprojektā paredzēts kā institūcijas ar tiesībām lūgt Tiesas konsultatīvo atzinumu noteikt Satversmes tiesu un Augstāko tiesu (Senātu). Satversmes tiesa un Augstākās tiesa pilda konstitucionāli būtiskas funkcijas, un to mērķis ir nodrošināt publiskās intereses, sniedzot skaidrojumu par tiesību jautājumiem (skatīt, piemēram, Satversmes tiesas 2018.gada 14.jūnija sprieduma lietā Nr.2017-23-01 12.2.punktu attiecībā uz kasācijas instances tiesas lomu). Arī Protokolu paskaidrojošajā rakstā uzsvērts, ka dialogu no dalībvalsts puses veido to augstākā līmeņa tiesa ar parasto kompetenci un/vai konstitucionālā tiesa (Paskaidrojošais ziņojums par Protokolu Nr.16, 1. un 8.rindkopa). Turklāt līdz šim valstis, kuras pievienojušās Protokolam, visbiežāk kompetenci lūgt konsultatīvo atzinumu piešķīrušas konstitucionālajām tiesām un augstākajām tiesām (visu Protokola dalībvalstu iesniegtās deklarācijas angļu valodā iespējams apskatīt Eiropas Padomes tīmekļa vietnē: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=declarations-by-treaty&numSte=214&codeNature=0). Satversmes tiesa un Augstākā tiesa kā institūcijas, kuru judikatūra ieņem īpašu vietu Latvijas tiesību avotu sistēmā, ir vispiemērotākās, lai izklāstītu Tiesai Latvijas konstitucionālas iekārtas un principu savstarpējo mijiedarbību ar Konvencijas garantijām. Vienlaikus Protokols pieļauj izvirzīto tiesu sarakstu mainīt, paplašinot vai sašaurinot to tiesu, kam ir tiesības lūgt konsultatīvo atzinumu, ja, valsts ieskatā, šādas izmaiņas ir nepieciešamas.
Tiesības lūgt Tiesai konsultatīvo atzinumu nav izmantojamas ārpus nepieciešamības uzsākt tiesnešu dialogu par strīdīgu un iepriekš neatrisinātu jautājumu par Konvencijas un tās protokolu interpretāciju vai piemērošanu. Šī procedūra nav paredzēta, lai saņemtu vispārīgu konsultāciju par Tiesas judikatūru, nodotu Tiesai atrisināt konkrēto individuālo strīdu vai uzdotu abstraktu jautājumu par nacionālo tiesību interpretācijas atbilstību Konvencijai un tās protokoliem. Šādus lūgumus Tiesa ierasti noraida, paziņojumā par savu lēmumu sniedzot skaidrojumu, ka lūgums neatbilst mērķiem, kādēļ Protokolā paredzētā procedūra izveidota, jo par lūgto jautājumu, piemēram, jau ir izveidojusies skaidra Tiesas judikatūra (skatīt, piemēram, Tiesas 2024.gada 20.decembra lēmumu attiecībā uz Rumānijas Augstākās kasācijas un justīcijas tiesas lūgumu sniegt konsultatīvo atzinumu Nr.P16-2024-002). Tāpat Protokolā paredzētā mehānisma mērķis nav nodot nacionālā līmeņa strīdu izvērtēšanai Tiesai, bet gan radīt iespēju iztiesājošajai tiesai lūgt Tiesas atzinumu par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību interpretāciju un piemērošanu, kam varētu būt nozīme pamatlietas iztiesāšanai. Tādējādi Tiesa nevērtē lietas faktus vai pušu redzējumu un apsvērumus par nacionālo tiesību interpretāciju un piemērošanu Konvencijas gaismā. Turklāt tas ir nacionālo tiesu lēmums, kurā brīdī lūgt Tiesai atzinumu, lai sniegtu Tiesai visu nepieciešamo informāciju konsultatīvā atzinuma sniegšanai. Tiesa sniedz savu vērtējumu, balstoties uz faktiem, ko nacionālā tiesa tai ir sniegusi, bet izlemt jautājumu pēc būtības ir nacionālās tiesas kompetence (skatīt plašāk arī Tiesas 2023.gada 14.decembra konsultatīvais atzinums par Beļģijas Valsts padomes lūgumu Nr.P16-2023-001, 61.-64.rindkopa). Tiesa arī nevērtē nacionālās tiesas norādīto faktu patiesumu, bet gan izsaka savu vērtējumu, pieņemot, ka nacionālās tiesas norādītie fakti, lūdzot konsultatīvo atzinumu, ir patiesi.
Konsultatīvais atzinums tiesai tiek sniegts tiesnešu dialoga ietvaros, un, lai gan būtu vēlams noskaidrot pušu viedokli par šo jautājumu, tikai nacionālā tiesa var izlemt, vai tai konsultatīvais atzinums ir nepieciešams. Jāatzīmē, ka atbilstoši Tiesas Reglamenta 94.punkta 3.apakšpunktam Tiesas priekšsēdētājs var uzaicināt puses iesniegt rakstveida apsvērumus un lemt par lietas izskatīšanu mutvārdu procesā, kas pusēm var radīt papildus izdevumus. Ja Tiesa nelemj piešķirt pusei juridisko palīdzību, tai pašai ir jānodrošina pārstāvība Tiesā.
Protokola ieviešanai Latvijas tiesību sistēmā varētu būt nepieciešami grozījumi vairākos tiesvedības procesus regulējošajos tiesību aktos. Grozījumi varētu būt nepieciešami, lai nacionālajā regulējumā ietvertu atsauci uz tiesībām nacionālajām tiesām, kas ietvertas atbilstoši Protokola 10. pantam iesniegtajā deklarācijā, lūgt konsultatīvo atzinumu, kā arī tiesības apturēt tiesvedību pilnībā vai daļā – attiecībā uz jautājumiem, kurus nevar atrisināt, nesaņemot Tiesas konsultatīvo atzinumu, līdzīgi kā tas ir izdarīts ar prejudiciāla jautājuma lūgšanu Eiropas Savienības Tiesai.
Svarīgi atzīmēt, ka, lai gan Tiesas Reglaments pieļauj lūgumu iesniegt nacionālas tiesvedības – latviešu – valodā, atšķirībā no prejudiciāla nolēmumu procedūras Eiropas Savienības Tiesā, Tiesa nenodrošina lūgumu tulkojumu Tiesas oficiālajās valodās – angļu un franču. Tādēļ pēc latviešu valodā sagatavota lūguma saņemšanas Tiesas priekšsēdētājs izdotu rīkojumu, kurā precizētu lūguma tulkojuma iesniegšanas termiņu (Tiesas Reglamenta 34.punkta 7.apakšpunkts, Vadlīnijas par Protokola Nr.16 ieviestās konsultatīvā atzinuma procedūras īstenošanu, 18. un 27.rindkopa). Vienlaikus nacionālā augstākā līmeņa tiesa lūgumu var iesniegt arī uzreiz angļu vai franču valodā.
Jānorāda, ka Protokola 3.pants paredz, ka Tiesa var uzaicināt dalībvalsts, kuras tiesa lūgusi Tiesu sniegt konsultatīvo atzinumu, valdību iesniegt savus rakstveida apsvērumus par lūgumā ietvertajiem jautājumiem un piedalīties ikvienā procesa stadijā. Ja Tiesa lūgtu Latvijas valdībai sniegt viedokli, rakstveida apsvērumus sniegtu Latvijas pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 7.marta noteikumu Nr.121 “Pārstāvības kārtība starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās” 10.1.punktam. Minētos Ministru kabineta noteikumus nav nepieciešams grozīt, jo arī konsultatīvā atzinuma procedūrā, tāpat kā jebkuras citas lietas izskatīšanas procedūrā, tiek pārstāvēta valdības pozīcija un iesniegti valdības apsvērumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Tika vērtēta nepieciešamība noteikt plašāku un šaurāku augstākā līmeņa tiesu, kurām būtu tiesības lūgt Tiesai konsultatīvo atzinumu, loku. Anotācijas 1.3. sadaļā izklāstīto iemeslu dēļ nolemts noteikt Satversmes tiesu un Augstāko tiesu (Senātu) kā kompetentās tiesas konsultatīvā atzinuma lūgšanai. Vienlaikus šāds lēmums neliedz nākotnē pārskatīt izvirzīto tiesu sarakstu un to paplašināt vai sašaurināt.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Tiesību lūgt konsultatīvo atzinumu paredzēšana pati par sevi neradīs ietekmi uz valsts budžetu. Konsultatīvā atzinuma sniegšanas procedūra ir bezmaksas, tomēr nacionālajām tiesām varētu rasties izdevumi, ja būs nepieciešams nodrošināt Tiesai iesniedzamo dokumentu tulkojumu. Izdevumi, kas varētu rasties saistībā ar iesniedzamo dokumentu tulkojumu, tiks nodrošināti tiesām piešķirto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Administatīvā procesa likums
Pamatojums un apraksts
Norādīts anotācijas 1.3. un 5.sadaļā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.2. Civilprocesa likums
Pamatojums un apraksts
Norādīts anotācijas 1.3. un 5.sadaļā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.3. Kriminālprocesa likums
Pamatojums un apraksts
Norādīts anotācijas 1.3. un 5.sadaļā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Satversmes tiesas likums
Pamatojums un apraksts
Norādīts anotācijas 1.3. un 5.sadaļā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
Ārlietu ministrija saskaņā ar šī likumprojekta 2. un 3.pantu izstrādās Protokola 10.pantā noteikto deklarāciju un iesniegs to Eiropas Padomes ģenerālsekretāram.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 16.protokols.
Apraksts
Lēmums pievienoties Protokolam ir katras Konvencijas dalībvalsts izšķiršanās. Likumprojekts izstrādāts, lai Latvija parakstītu un ratificētu Protokolu, tādējādi paužot piekrišanu uzņemties no tā izrietošās saistības, un atbilstoši Protokola 10.pantam norādītu, kurām nacionālajām tiesām ir tiesības lūgt Tiesai konsultatīvo atzinumu. Protokola mērķis ir paplašināt Latvijas nacionālo augstākā līmeņa tiesu iespējas sadarboties ar Tiesu, nevis nosaka jaunus starptautiskos pienākumus Latvijai. Tādēļ likuma pieņemšana ir uzskatāma par ar Protokolu uzņemto starptautisko saistību izpildi.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 16.protokols.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Protokola 1.pants. Augsto Līgumslēdzēju Pušu augstākā līmeņa tiesas, kas noteiktas 10. pantā norādītajā kārtībā, var lūgt Tiesu sniegt konsultatīvus atzinumus par principiāliem jautājumiem attiecībā uz Konvencijā vai tās protokolos noteikto tiesību un brīvību interpretāciju vai piemērošanu.
Likumprojekta 3.pantā nosakot tās augstākā līmeņa tiesas, kurām ir tiesības lūgt Tiesas konsultatīvo atzinumu, kā arī uzliekot pienākumu Ārlietu ministrijai iesniegt deklarāciju par to, kuras nacionālās tiesas ir tiesīgas lūgt konsultatīvo atzinumu, Latvijas valsts paredz tiesības šīm tiesām izmantot Protokolā paredzēto mehānismu, tādējādi izpildot Protokola 1.pantā noteikto. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka likumprojekta 3.pantā uzskaitītās augstākā līmeņa tiesas var efektīvi izmantot šīs tiesības, nepieciešami grozījumi Administratīvā procesa likumā, Civilprocesa likumā, Kriminālprocesa likumā un Satversmes tiesas likumā, iekļaujot tur atsauci uz šo tiesu tiesībām lūgt konsultatīvu atzinumu no Tiesas un paredzot mehānismus, līdzīgi kā prejudiciāla jautājuma uzdošanas gadījumā, tiesvedības apturēšanai.
Pārņemtas pilnībā
Protokola 3.pants. Eiropas Padomes cilvēktiesību komisāram un Augstajai Līgumslēdzējai Pusei, kuras tiesa iesniegusi lūgumu, ir tiesības iesniegt rakstiskus apsvērumus un piedalīties tiesas sēdēs.
Latvijai ratificējot Protokolu, šādas tiesības tiek radītas ar Protokola spēkā stāšanos. Atbilstoši 2017.gada 7.marta Ministru kabineta noteikumu Nr.121 "Pārstāvības kārtība starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās" 2. un 10.punktam Latvijas pārstāvību Tiesā izskatāmajās lietās nodrošina Latvijas pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās (Pārstāvis). Ja konsultatīvā atzinuma sniegšanas procedūrā Latvijas valsts izvēlētos izmantot tiesības iesniegt rakstiskus apsvērumus un piedalīties tiesas sēdēs vai saņemtu aicinājumu no Tiesas apsvērumu sniegšanai, šo funkciju īstenotu Pārstāvis atbilstoši augšminētajiem Ministru kabineta noteikumiem.
Pārņemtas pilnībā
Protokola 10.pants. Ikviena Konvencijas Augstā Līgumslēdzēja Puse šā protokola parakstīšanas laikā vai iesniedzot glabāšanā tā ratifikācijas, pieņemšanas vai apstiprināšanas instrumentu, Eiropas Padomes ģenerālsekretāram adresētā deklarācijā norāda šā protokola 1. panta 1. punkta mērķim izraudzītās tiesas.
Likumprojekta 3.pantā nosakot tās augstākā līmeņa tiesas, kurām ir tiesības lūgt Tiesas konsultatīvo atzinumu, kā arī uzliekot pienākumu Ārlietu ministrijai iesniegt deklarāciju par to, kuras nacionālās tiesas ir tiesīgas lūgt šādu atzinumu, Latvijas valsts izpilda Protokola 10.panta prasības.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Protokola mērķis ir paplašināt Latvijas nacionālo augstākā līmeņa tiesu iespējas sadarboties ar Tiesu, nevis nosaka jaunus starptautiskos pienākumus Latvijai. Tādēļ likuma pieņemšana ir uzskatāma par ar Protokolu uzņemto starptautisko saistību izpildi.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ārlietu ministrija, Tieslietu ministrija, Satversmes tiesa, Augstākā tiesaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav attiecināms
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Ārlietu ministrija
- Augstākā tiesa
- Satversmes tiesa
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Satversmes tiesai un Augstākajai tiesai tiek paredzētas tiesības lūgt Tiesu sniegt konsultatīvu atzinumu par Konvencijā un tās protokolos garantēto tiesību un brīvību interpretāciju un piemērošanu. Tādējādi tiek paplašinātas to pilnvaras.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Latvijas Nacionālais attīstības plāna 2021. – 2027. gadam uzdevums Nr.426 paredz "nodrošināt Latvijas tiesību sistēmas sabalansētu attīstību (tostarp cilvēktiesību ievērošanu iepretī inovācijām un tehnoloģiju radītajām izmaiņām)", tādējādi vairojot sabiedrības uzticēšanos demokrātijai. Nodrošinot iespēju efektīvāk noskaidrot atbildes uz principiāliem cilvēktiesību jautājumiem, valsts pauž labvēlīgu attieksmi pret cilvēktiesību nozīmīgumu Latvijā.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks pilnveidota cilvēktiesību aizsardzības sistēma, ieviešot rīku dialogam starp Tiesu un Latvijas augstākā līmeņa tiesām jautājumos, kas saistīti ar Konvencijas un tās protokolu interpretāciju un piemērošanu.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
