22-TA-3322: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsts"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar 2023. gada 1. janvāri sākās jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) intervencē LA9 "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" (turpmāk – atbalsts), pamatojoties uz atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības izstrādātu darījumdarbības plānu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pēc Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datiem, laikā no 2018. līdz 2021. gadam Latvijā bija reģistrēts apmēram 250 kooperatīvo sabiedrību, kas darbojas lauksaimniecības nozarē.
Lai nodrošinātu kooperācijas pamatprincipu ievērošanas uzraudzību un sekmīgu kooperācijas attīstību Latvijā, ir izveidota kooperatīvu atbilstības izvērtēšanas sistēma. Katrs kooperatīvs, izpildot noteiktu kritēriju kopumu, var saņemt atbilstības statusu un ir tiesīgs pretendēt uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu kā atbilstīga kooperatīvā sabiedrība.
Biedrībai "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija" līdz 2025. gada 30. oktobrim ir deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpilde, t.i., piešķirt un anulēt atbilstības statusu kooperatīvajām sabiedrībām, kā arī uzraudzīt atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību darbību saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumiem Nr. 357 "Kooperatīvo sabiedrību atbilstības noteikumi".
2022. gadā atbilstības statusu ir ieguvušas 52 kooperatīvās sabiedrības, un no tām 21 darbojas konvencionālā piena nozarē, 16 – konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē, astoņas – augļu un dārzeņu nozarē, trīs – gaļas nozarē, viena – medus nozarē, viena – pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un divas – mežsaimniecības nozarē.
Vērtējot kooperatīvu attīstību pēdējos gados, var konstatēt kooperatīvo sabiedrību konsolidācijas pazīmes konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē. Šīs kooperatīvās sabiedrības konsolidējas, samazinoties kooperatīvo sabiedrību skaitam un tajā pašā laikā palielinoties biedru skaitam. Nozarē ir turpmākas konsolidācijas iespējas, lai optimizētu izmaksas un koncentrētu resursus.
Tajā pašā laikā piena nozarei, kurā kooperatīvo sabiedrību skaits nesamazinās, kaut arī samazinās to biedru skaits, ir jādomā par turpmāku konsolidāciju, īpaši tādēļ, ka tās savstarpēji konkurē par saražoto pienu, veidojot neefektīvu loģistiku, tāpēc rodas lielākas izmaksas.
Augļu un dārzeņu nozarē lauksaimnieku sadarbības attīstība ir īpaši nozīmīga, jo sektors izteikti ir atkarīgs ne tikai no laikapstākļiem, kā arī no tādiem faktoriem kā darbaspēks un resursu cenas, tāpēc šajā sektorā būtu nozīmīga turpmāka jaunu kooperatīvu veidošanās.
Gaļas sektorā kooperācija ir vāja, taču pēdējā gada laikā ir izveidojušās un atbilstības statusu ieguvušas divas jaunas kooperatīvās sabiedrības šajā sektorā.
Vispār nav vai ļoti vāja ir ražotāju kooperācija tādās nozarēs kā mājputnu, cūkkopības, aitkopības un kazkopības, olu, medus, linu, kaņepju, sēklu nozarē, kā arī nozarēs, kurās produkciju ražo, izmantojot bioloģiskās lauksaimniecības metodes.
Lai nodrošinātu kooperācijas pamatprincipu ievērošanas uzraudzību un sekmīgu kooperācijas attīstību Latvijā, ir izveidota kooperatīvu atbilstības izvērtēšanas sistēma. Katrs kooperatīvs, izpildot noteiktu kritēriju kopumu, var saņemt atbilstības statusu un ir tiesīgs pretendēt uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu kā atbilstīga kooperatīvā sabiedrība.
Biedrībai "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija" līdz 2025. gada 30. oktobrim ir deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpilde, t.i., piešķirt un anulēt atbilstības statusu kooperatīvajām sabiedrībām, kā arī uzraudzīt atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību darbību saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumiem Nr. 357 "Kooperatīvo sabiedrību atbilstības noteikumi".
2022. gadā atbilstības statusu ir ieguvušas 52 kooperatīvās sabiedrības, un no tām 21 darbojas konvencionālā piena nozarē, 16 – konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē, astoņas – augļu un dārzeņu nozarē, trīs – gaļas nozarē, viena – medus nozarē, viena – pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un divas – mežsaimniecības nozarē.
Vērtējot kooperatīvu attīstību pēdējos gados, var konstatēt kooperatīvo sabiedrību konsolidācijas pazīmes konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē. Šīs kooperatīvās sabiedrības konsolidējas, samazinoties kooperatīvo sabiedrību skaitam un tajā pašā laikā palielinoties biedru skaitam. Nozarē ir turpmākas konsolidācijas iespējas, lai optimizētu izmaksas un koncentrētu resursus.
Tajā pašā laikā piena nozarei, kurā kooperatīvo sabiedrību skaits nesamazinās, kaut arī samazinās to biedru skaits, ir jādomā par turpmāku konsolidāciju, īpaši tādēļ, ka tās savstarpēji konkurē par saražoto pienu, veidojot neefektīvu loģistiku, tāpēc rodas lielākas izmaksas.
Augļu un dārzeņu nozarē lauksaimnieku sadarbības attīstība ir īpaši nozīmīga, jo sektors izteikti ir atkarīgs ne tikai no laikapstākļiem, kā arī no tādiem faktoriem kā darbaspēks un resursu cenas, tāpēc šajā sektorā būtu nozīmīga turpmāka jaunu kooperatīvu veidošanās.
Gaļas sektorā kooperācija ir vāja, taču pēdējā gada laikā ir izveidojušās un atbilstības statusu ieguvušas divas jaunas kooperatīvās sabiedrības šajā sektorā.
Vispār nav vai ļoti vāja ir ražotāju kooperācija tādās nozarēs kā mājputnu, cūkkopības, aitkopības un kazkopības, olu, medus, linu, kaņepju, sēklu nozarē, kā arī nozarēs, kurās produkciju ražo, izmantojot bioloģiskās lauksaimniecības metodes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību skaits nedaudz, tomēr pakāpeniski palielinās, joprojām ir salīdzinoši maz saimniecību, kas ir iesaistījušās kooperatīvu darbībā. Atbilstīgajās kooperatīvajās sabiedrībās ir iesaistījušās aptuveni 25 % uz tirgu orientēto saimniecību. Novērtēt to, cik liels ir atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību biedru saimniecību īpatsvars uz tirgu vērsto aktīvo lauku saimniecību vidū, ļauj Lauku atbalsta dienesta rīcībā esošie dati par saimniecībām, kas katru gadu piesakās iespējai iegādāties dīzeļdegvielu ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi (turpmāk – dīzeļdegvielas atbalsts). Lai saņemtu dīzeļdegvielas atbalstu, saimniecībai ir jānodrošina minimālie ieņēmumi par katru vienotajam platību maksājumam pieteikto lauksaimniecības zemes hektāru, un, ņemot vērā šī atbalsta pieejamību, izdevīgumu un popularitāti, uz to piesakās absolūti lielākā lauksaimnieku daļa, kuru mērķis ir produkcijas realizācija tirgū un ienākumu gūšana no lauksaimniecības. Pēc Lauku atbalsta dienesta datiem, dīzeļdegvielas atbalstam ik gadus piesakās apmēram 17 tūkstoši saimniecību, un 2021./2022. saimnieciskajā gadā tie bija 16,7 tūkst. saimniecību. Savukārt atbilstīgajās kooperatīvajās sabiedrībās (izņemot mežsaimniecības nozari) 2021. gadā bija apvienojušies 4245 biedri jeb 25 % uz tirgu orientēto saimniecību Latvijā.
Ar tehnisko atbalstu būtu veicināma kooperatīvu veidošanās stimulēšana, nodrošinot administratīvo, tirgus izpētes un loģistikas izmaksu daļēju segšanu pirmajos kooperatīva darbības gados, kā arī atbalstu personāla izmaksu segšanai, lai veidotos jaunas kooperatīvās saimniecības (turpmāk arī – KS) augļu un dārzeņu, kartupeļu, gaļas lopkopības (liellopu, mājputnu, cūkkopības, aitkopības un kazkopības, tostarp vaislas dzīvnieku audzēšanā) un olu nozarē, linu un kaņepju, sēklu un bioloģiskā piena un bioloģisko laukaugu nozarē, kā arī lai notiktu esošo KS konsolidācija un kooperatīvu apvienību veidošanās konvencionālā piena un konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē.
Tehniskā nodrošinājuma trūkumu kooperatīvi visvairāk izjūt dibināšanas fāzē un pirmajos gados pēc dibināšanas, kad jānodrošina tirgus izpēte produkcijas realizācijai, kooperatīva vadītāja un attiecīgā personāla algošana, biroja iekārtošana un uzturēšana, loģistikas transporta noma vai iegāde un citas izmaksas, kas saistītas ar kooperatīvās sabiedrības biznesa idejas īstenošanu tās sākumposmā.
Ar tehnisko atbalstu būtu veicināma kooperatīvu veidošanās stimulēšana, nodrošinot administratīvo, tirgus izpētes un loģistikas izmaksu daļēju segšanu pirmajos kooperatīva darbības gados, kā arī atbalstu personāla izmaksu segšanai, lai veidotos jaunas kooperatīvās saimniecības (turpmāk arī – KS) augļu un dārzeņu, kartupeļu, gaļas lopkopības (liellopu, mājputnu, cūkkopības, aitkopības un kazkopības, tostarp vaislas dzīvnieku audzēšanā) un olu nozarē, linu un kaņepju, sēklu un bioloģiskā piena un bioloģisko laukaugu nozarē, kā arī lai notiktu esošo KS konsolidācija un kooperatīvu apvienību veidošanās konvencionālā piena un konvencionālajā tradicionālo laukaugu nozarē.
Tehniskā nodrošinājuma trūkumu kooperatīvi visvairāk izjūt dibināšanas fāzē un pirmajos gados pēc dibināšanas, kad jānodrošina tirgus izpēte produkcijas realizācijai, kooperatīva vadītāja un attiecīgā personāla algošana, biroja iekārtošana un uzturēšana, loģistikas transporta noma vai iegāde un citas izmaksas, kas saistītas ar kooperatīvās sabiedrības biznesa idejas īstenošanu tās sākumposmā.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu kooperāciju un nostiprinātu pašreizējo sabiedrību attīstību un to konkurenci kopējā tirgū, kā arī stiprinātu lauksaimnieku nozīmi pārtikas ražošanas ķēdē saskaņā ar KLP SP un regulas 2021/2115 77. pantu intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" paredzēts ES atbalsts. Atbalsta mērķis ir veicināt atbilstīgu kooperatīvo sabiedrību veidošanos un efektīvu darbību centralizētas pirmapstrādes un tirgus izpētes nodrošināšanā, produkcijas realizācijā, kā arī jaunu noieta tirgu apgūšanā.
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursa veidā intervencei "Ražotāju grupu un organizāciju izveide", pamatojoties uz darījumdarbības plānu. Noteikumu projektā noteikti atbalsta pretendenti, atbalsta saņemšanas nosacījumi, atbalsta apmērs un intensitāte, atbalsta attiecināmas izmaksas, atbalsta piešķiršanas, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti.
Noteikumu projekts paredz, ka uz atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības darījumdarbības plāna atzīšanu Lauku atbalsta dienestā varēs pretendēt tikai tās lauksaimniecības kooperatīvās sabiedrības, kurām būs piešķirts atbilstības statuss. Noteikumu projekts noteic arī izņēmumus, proti, atbalsta intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" uz atbalstu nevarēs pretendēt tās kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas pirms 2021. gada, konvenciālās tradicionālo laukaugu un konvencionālā piena nozares atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības (nozaru ierobežojums neattieksies uz kooperatīvu apvienībām). Tāpat atbalstam nekvalificēsies atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas līdz 2021. gadam un pēc tam reorganizētas vai mainījušas kooperatīvās sabiedrības nosaukumu.
Noteikumu projektā izvirzīti nosacījumi, kādiem jāatbilst atbalsta pretendentiem. Viens no nosacījumiem paredz, ka atbalstu pretendentam jābūt reģistrētam Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ne agrāk kā 2020. gada 1. janvārī. Šāds nosacījums ir paredzēts, lai atbalstītu jaunās sabiedrības, kas savu darbību uzsākušas nesen.
Noteikumu projektā noteikts, ka atbalstu atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām, kas realizē pārstrādātus Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā noteiktos lauksaimniecības produktus šajā pielikumā neminētos lauksaimniecības produktos, piešķir kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.1407/2013). Atbalsts šādos gadījumos paredzēts dotācijas veidā.
Tā, piemēram, ja intervences ietvaros uz atbalstu pretendēs atbilstīga KS pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē (turpmāk - mājražošanas nozarē), tad par atbalstu, ko rēķinās no realizētās biedru lauksaimniecības produkcijas apgrozījuma, kas attiecas uz Eiropas līguma ārpus 1.pielikumu, tai būs jāuzskaita de minimis atbalsts (piemēram, par atbalsta summu, ko rēķinās no maizes, ievārījuma vai piena pārstrādes produktu apgrozījuma). Turklāt atbalsts netiek paredzēts Regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta d) apakšpunktā minētajām darbībām un nav saistīts ar atbalstu preču eksportam.
Noteikumu projekts paredz, ka pretendents iesniegumam pievienos darījumdarbības plānu, un, pamatojoties uz to, Lauku atbalsta dienests atzīs pretendentu atbalsta saņemšanai. Īstenojot šo darījumdarbības plānu, atbalsta pretendentam jāsasniedz tajā noteiktie mērķi un rezultatīvie rādītāji un salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto pārskata gadu pirms darījumdarbības plāna uzsākšanas kopumā vismaz par 10 procentiem jāpalielina biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās produkcijas apgrozījums vai apjoms, vismaz par 10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru jāpalielina to biedru skaits, ar kuriem sabiedrībai ir apgrozījums, kā arī jāpalielina biedru realizētās produkcijas apjoms vai apmērs, nodrošinot, ka ne vēlāk kā darījumdarbības plāna īstenošanas pēdējā gadā vismaz pieci kooperatīvu apvienības biedri vismaz 60 procentu savas konkrētās produkcijas realizē ar kooperatīvu apvienības starpniecību.
Noteikumu projekts paredz atbalsta apmēru un intensitāti, proti, atbilstoši Eiropas Komisijas nosacījumiem, lauksaimniecības nozarē izmaksājamais maksimālais atbalsta apmērs vienā gadā nepārsniedz 100 000 euro, bet visā programmēšanas periodā – 500 000 euro.
Atbalsta intensitāte pirmajā gadā ir 10 procentu no iepriekšējā noslēgtajā taksācijas gadā sabiedrības biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības. Otrajā gadā atbalsta apmērs ir astoņi procenti, trešajā gadā – seši procenti, ceturtajā gadā – četri procenti un piektajā gadā – divi procenti no iepriekšējā gadā biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības. Turklāt aprēķinot atbalstu, tā apmēra noteikšanai sabiedrības biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtībā neiekļauj sabiedrības biedriem realizēto produkcijas vērtību,
ar sabiedrības biedriem saistītām personām realizēto produkcijas vērtību (saistītās personas šo noteikumu izpratnē tiek vērtētas tikai saistībā ar atbalsta apjoma noteikšanu, bet de minimis atbalsta nosacījumu kontekstā tiek vērtēta atbalsta pretendenta atbilstība arī viena vienota uzņēmuma definīcijai), kā arī to sabiedrības biedru saražotās produkcijas vērtību, kuri būdami citas sabiedrības biedri ir saņēmuši vai turpina saņemt atbalstu iepriekšējos plānošanas periodos.
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu izmaksā ne ilgāk kā piecus gadus pēc dienas, kad pretendenta iesniegtais darījumdarbības plāns apstiprināts Lauku atbalsta dienestā.
Atbalsta intervences administrējošā iestāde ir Lauku atbalsta dienests. Lauku atbalsta dienests atbalsta intervenci administrē atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteikto kārtību, ja noteikumu projektā nav noteikts citādi.
Atbalstu plānots izmaksāt vienu reizi gadā, pamatojoties uz faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kuras atbalsta pretendentam bijušas atbilstoši darījumdarbības plānam, kā arī tam ik gadu Lauku atbalsta dienestā jāiesniedz pārskats, kas atspoguļo darījumdarbības plāna izpildes, rādītaju un mērķu izpildes progresu.
Atbalsta pretendentam ir tiesības četras reizes darījumdarbības plāna īstenošanas laikā lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā pieprasīt 90 procentu priekšapmaksu, iesniedzot Lauku atbalsta dienestā priekšapmaksas pieprasījumu. Priekšapmaksa kalpo kā stimuls un motivācija jaunajai kooperatīvajai sabiedrībai sasniegt noteiktos mērķus. Priekšapmaksa ļauj nodrošināt, ka atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība saņem pietiekamu finanšu atbalstu tās dibināšanas sākumposmā un tas nodrošina, ka pietiekami strauji tiek uzsākta darījumdarbības plānā pamatotā kooperatīva attīstība. Tas ir īpaši svarīgi, ja uzņēmējdarbības sākumposmā nepieciešami ieguldījumi darba spēkā, administratīvajos resursos, loģistikā, jaunu tirgu apgūšanā utt. Arī prasība jaunām kooperatīvām sabiedrībām iegūt atbilstības statusu nodrošina, ka šie kooperatīvi atbilst kooperācijas pamatprincipiem, kā ir ieinteresēti un motivēti attīstīt uzņēmējdarbību savu biedru interesēs. Turklāt, apkopojot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai rezultātus atbalsta pasākumā "Ražotāju grupas" jākonstatē, ka 2008. līdz 2014.gada plānošanas periodā, kad līdzīgi kā pašreizējā noteikumu projektā atbalsta pretendentiem tika paredzēta 90 procentu priekšapmaksas iespēja - 38 kooperatīvi uzsāka projektus un visi ir veiksmīgi realizējuši savus piecu gadu biznesa plānus un tiem beigts uzraudzības periods. 2014. - 2020.gada plānošanas periodā pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide", kurā arī tika paredzēta līdzīga apmēra priekšapmaksa, savus biznesa plānus uzsāka un veiksmīgi realizēja 3 meža nozares kooperatīvi, turklāt viens no šī atbalsta saņēmējiem priekšapmaksu nepieprasīja. Šī rezultātu analīze liecina, ka risks valsts budžeta līdzekļu neefektīvai izmantošanai, paredzot augstu priekšapmaksu, šī pasākuma ietvaros ir zems. Turklāt saskaņā ar noteikumu projekta 24.punktu, ja atbalsta pretendents kādā no darījumdarbības plāna īstenošanas gadiem neiegūst atbilstības statusu vai pārtrauc darījumdarbības plāna īstenošanu, Lauku atbalsta dienests var pieņemt lēmumu par tā izslēgšanu no valsts un Eiropas Savienības atbalsta pretendentu loka uz trim gadiem un saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Noteikumu projekts noteic, ka attiecināmās izmaksas ir faktiskās izmaksas, kas ir pamatotas un tieši saistītas ar darījumdarbības plāna īstenošanu noteikumos noteikto mērķu sasniegšanai.
Tā kā būtisks kavēklis kooperācijas attīstībai, uz kuru vairākās tikšanās reizēs ar Zemkopības ministrijas speciālistiem ir norādījuši arī paši lauksaimnieki, ir līderu trūkums, kas spētu iedvesmot lauksaimniekus apvienoties kopējai saražotās produkcijas virzībai tirgū, tad būtiski ir sniegt atbalstu personāla izmaksām, īpaši vadītāju atalgojumam. Noteikumu projekts paredz, ka darba samaksa, ko iekļauj attiecināmajās izmaksās, vadītājam nepārsniedz 2500 euro mēnesī (tā veidojas, Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) ziņoto vidējo bruto mēnešalgu Latvijā 2022. gadā 1373 euro reizinot ar koeficientu 1,5 un pieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, bet pārējam personālam – 1700 euro mēnesī, un to veido CSP ziņotā bruto mēnešalga Latvijā 2022. gadā, tai pieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu summu. Autotransporta nomas izmaksas, ko iekļauj attiecināmajās izmaksās saglabātas 2014.–2020. gada programmēšanas periodā pārejas perioda pasākuma "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" noteiktajā līmenī.
Noteikumu projekts paredz pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus, kā arī tādus darījumdarbības plāna atlases kritērijus, lai priekšroku dotu atbalsta pretendentiem, kam ir izstrādāts kvalitatīvāks darījumdarbības plāns. Lielāks punktu skaits ir paredzēts darījumdarbības plāna projektiem, kuros ietverta detalizēta informācija par izvēlētās darbības īstenošanu, norādot šīs darbības izvēles pamatojumu, saimniecisko izdevīgumu un ieguvumu salīdzinājumā ar citām līdzīgām alternatīvām, ar kurām varētu sasniegt plānoto mērķi. Tāpat priekšroka tiks dota pretendentiem, kas pirms darījumdarbības plāna īstenošanas būs izvērtējuši iespējamos riska faktorus saistībā ar tirgus izmaiņām, cilvēkresursiem un citiem iespējamiem faktoriem, kas varētu rasties darījumdarbības plāna īstenošanas laikā. Pretendents atbalstam varēs pieteikties Lauku atbalsta dienestā pēc attiecīgās kārtas izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", iesniedzot atbilstoši aizpildītus noteikumos paredzētos dokumentus.
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursa veidā intervencei "Ražotāju grupu un organizāciju izveide", pamatojoties uz darījumdarbības plānu. Noteikumu projektā noteikti atbalsta pretendenti, atbalsta saņemšanas nosacījumi, atbalsta apmērs un intensitāte, atbalsta attiecināmas izmaksas, atbalsta piešķiršanas, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti.
Noteikumu projekts paredz, ka uz atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības darījumdarbības plāna atzīšanu Lauku atbalsta dienestā varēs pretendēt tikai tās lauksaimniecības kooperatīvās sabiedrības, kurām būs piešķirts atbilstības statuss. Noteikumu projekts noteic arī izņēmumus, proti, atbalsta intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" uz atbalstu nevarēs pretendēt tās kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas pirms 2021. gada, konvenciālās tradicionālo laukaugu un konvencionālā piena nozares atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības (nozaru ierobežojums neattieksies uz kooperatīvu apvienībām). Tāpat atbalstam nekvalificēsies atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kas atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas līdz 2021. gadam un pēc tam reorganizētas vai mainījušas kooperatīvās sabiedrības nosaukumu.
Noteikumu projektā izvirzīti nosacījumi, kādiem jāatbilst atbalsta pretendentiem. Viens no nosacījumiem paredz, ka atbalstu pretendentam jābūt reģistrētam Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ne agrāk kā 2020. gada 1. janvārī. Šāds nosacījums ir paredzēts, lai atbalstītu jaunās sabiedrības, kas savu darbību uzsākušas nesen.
Noteikumu projektā noteikts, ka atbalstu atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām, kas realizē pārstrādātus Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā noteiktos lauksaimniecības produktus šajā pielikumā neminētos lauksaimniecības produktos, piešķir kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.1407/2013). Atbalsts šādos gadījumos paredzēts dotācijas veidā.
Tā, piemēram, ja intervences ietvaros uz atbalstu pretendēs atbilstīga KS pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē (turpmāk - mājražošanas nozarē), tad par atbalstu, ko rēķinās no realizētās biedru lauksaimniecības produkcijas apgrozījuma, kas attiecas uz Eiropas līguma ārpus 1.pielikumu, tai būs jāuzskaita de minimis atbalsts (piemēram, par atbalsta summu, ko rēķinās no maizes, ievārījuma vai piena pārstrādes produktu apgrozījuma). Turklāt atbalsts netiek paredzēts Regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta d) apakšpunktā minētajām darbībām un nav saistīts ar atbalstu preču eksportam.
Noteikumu projekts paredz, ka pretendents iesniegumam pievienos darījumdarbības plānu, un, pamatojoties uz to, Lauku atbalsta dienests atzīs pretendentu atbalsta saņemšanai. Īstenojot šo darījumdarbības plānu, atbalsta pretendentam jāsasniedz tajā noteiktie mērķi un rezultatīvie rādītāji un salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto pārskata gadu pirms darījumdarbības plāna uzsākšanas kopumā vismaz par 10 procentiem jāpalielina biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās produkcijas apgrozījums vai apjoms, vismaz par 10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru jāpalielina to biedru skaits, ar kuriem sabiedrībai ir apgrozījums, kā arī jāpalielina biedru realizētās produkcijas apjoms vai apmērs, nodrošinot, ka ne vēlāk kā darījumdarbības plāna īstenošanas pēdējā gadā vismaz pieci kooperatīvu apvienības biedri vismaz 60 procentu savas konkrētās produkcijas realizē ar kooperatīvu apvienības starpniecību.
Noteikumu projekts paredz atbalsta apmēru un intensitāti, proti, atbilstoši Eiropas Komisijas nosacījumiem, lauksaimniecības nozarē izmaksājamais maksimālais atbalsta apmērs vienā gadā nepārsniedz 100 000 euro, bet visā programmēšanas periodā – 500 000 euro.
Atbalsta intensitāte pirmajā gadā ir 10 procentu no iepriekšējā noslēgtajā taksācijas gadā sabiedrības biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības. Otrajā gadā atbalsta apmērs ir astoņi procenti, trešajā gadā – seši procenti, ceturtajā gadā – četri procenti un piektajā gadā – divi procenti no iepriekšējā gadā biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības. Turklāt aprēķinot atbalstu, tā apmēra noteikšanai sabiedrības biedru saražotās un ar sabiedrības starpniecību ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtībā neiekļauj sabiedrības biedriem realizēto produkcijas vērtību,
ar sabiedrības biedriem saistītām personām realizēto produkcijas vērtību (saistītās personas šo noteikumu izpratnē tiek vērtētas tikai saistībā ar atbalsta apjoma noteikšanu, bet de minimis atbalsta nosacījumu kontekstā tiek vērtēta atbalsta pretendenta atbilstība arī viena vienota uzņēmuma definīcijai), kā arī to sabiedrības biedru saražotās produkcijas vērtību, kuri būdami citas sabiedrības biedri ir saņēmuši vai turpina saņemt atbalstu iepriekšējos plānošanas periodos.
Noteikumu projekts paredz, ka atbalstu izmaksā ne ilgāk kā piecus gadus pēc dienas, kad pretendenta iesniegtais darījumdarbības plāns apstiprināts Lauku atbalsta dienestā.
Atbalsta intervences administrējošā iestāde ir Lauku atbalsta dienests. Lauku atbalsta dienests atbalsta intervenci administrē atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteikto kārtību, ja noteikumu projektā nav noteikts citādi.
Atbalstu plānots izmaksāt vienu reizi gadā, pamatojoties uz faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kuras atbalsta pretendentam bijušas atbilstoši darījumdarbības plānam, kā arī tam ik gadu Lauku atbalsta dienestā jāiesniedz pārskats, kas atspoguļo darījumdarbības plāna izpildes, rādītaju un mērķu izpildes progresu.
Atbalsta pretendentam ir tiesības četras reizes darījumdarbības plāna īstenošanas laikā lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā pieprasīt 90 procentu priekšapmaksu, iesniedzot Lauku atbalsta dienestā priekšapmaksas pieprasījumu. Priekšapmaksa kalpo kā stimuls un motivācija jaunajai kooperatīvajai sabiedrībai sasniegt noteiktos mērķus. Priekšapmaksa ļauj nodrošināt, ka atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība saņem pietiekamu finanšu atbalstu tās dibināšanas sākumposmā un tas nodrošina, ka pietiekami strauji tiek uzsākta darījumdarbības plānā pamatotā kooperatīva attīstība. Tas ir īpaši svarīgi, ja uzņēmējdarbības sākumposmā nepieciešami ieguldījumi darba spēkā, administratīvajos resursos, loģistikā, jaunu tirgu apgūšanā utt. Arī prasība jaunām kooperatīvām sabiedrībām iegūt atbilstības statusu nodrošina, ka šie kooperatīvi atbilst kooperācijas pamatprincipiem, kā ir ieinteresēti un motivēti attīstīt uzņēmējdarbību savu biedru interesēs. Turklāt, apkopojot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai rezultātus atbalsta pasākumā "Ražotāju grupas" jākonstatē, ka 2008. līdz 2014.gada plānošanas periodā, kad līdzīgi kā pašreizējā noteikumu projektā atbalsta pretendentiem tika paredzēta 90 procentu priekšapmaksas iespēja - 38 kooperatīvi uzsāka projektus un visi ir veiksmīgi realizējuši savus piecu gadu biznesa plānus un tiem beigts uzraudzības periods. 2014. - 2020.gada plānošanas periodā pasākumā "Ražotāju grupu un organizāciju izveide", kurā arī tika paredzēta līdzīga apmēra priekšapmaksa, savus biznesa plānus uzsāka un veiksmīgi realizēja 3 meža nozares kooperatīvi, turklāt viens no šī atbalsta saņēmējiem priekšapmaksu nepieprasīja. Šī rezultātu analīze liecina, ka risks valsts budžeta līdzekļu neefektīvai izmantošanai, paredzot augstu priekšapmaksu, šī pasākuma ietvaros ir zems. Turklāt saskaņā ar noteikumu projekta 24.punktu, ja atbalsta pretendents kādā no darījumdarbības plāna īstenošanas gadiem neiegūst atbilstības statusu vai pārtrauc darījumdarbības plāna īstenošanu, Lauku atbalsta dienests var pieņemt lēmumu par tā izslēgšanu no valsts un Eiropas Savienības atbalsta pretendentu loka uz trim gadiem un saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Noteikumu projekts noteic, ka attiecināmās izmaksas ir faktiskās izmaksas, kas ir pamatotas un tieši saistītas ar darījumdarbības plāna īstenošanu noteikumos noteikto mērķu sasniegšanai.
Tā kā būtisks kavēklis kooperācijas attīstībai, uz kuru vairākās tikšanās reizēs ar Zemkopības ministrijas speciālistiem ir norādījuši arī paši lauksaimnieki, ir līderu trūkums, kas spētu iedvesmot lauksaimniekus apvienoties kopējai saražotās produkcijas virzībai tirgū, tad būtiski ir sniegt atbalstu personāla izmaksām, īpaši vadītāju atalgojumam. Noteikumu projekts paredz, ka darba samaksa, ko iekļauj attiecināmajās izmaksās, vadītājam nepārsniedz 2500 euro mēnesī (tā veidojas, Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) ziņoto vidējo bruto mēnešalgu Latvijā 2022. gadā 1373 euro reizinot ar koeficientu 1,5 un pieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, bet pārējam personālam – 1700 euro mēnesī, un to veido CSP ziņotā bruto mēnešalga Latvijā 2022. gadā, tai pieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu summu. Autotransporta nomas izmaksas, ko iekļauj attiecināmajās izmaksās saglabātas 2014.–2020. gada programmēšanas periodā pārejas perioda pasākuma "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" noteiktajā līmenī.
Noteikumu projekts paredz pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus, kā arī tādus darījumdarbības plāna atlases kritērijus, lai priekšroku dotu atbalsta pretendentiem, kam ir izstrādāts kvalitatīvāks darījumdarbības plāns. Lielāks punktu skaits ir paredzēts darījumdarbības plāna projektiem, kuros ietverta detalizēta informācija par izvēlētās darbības īstenošanu, norādot šīs darbības izvēles pamatojumu, saimniecisko izdevīgumu un ieguvumu salīdzinājumā ar citām līdzīgām alternatīvām, ar kurām varētu sasniegt plānoto mērķi. Tāpat priekšroka tiks dota pretendentiem, kas pirms darījumdarbības plāna īstenošanas būs izvērtējuši iespējamos riska faktorus saistībā ar tirgus izmaiņām, cilvēkresursiem un citiem iespējamiem faktoriem, kas varētu rasties darījumdarbības plāna īstenošanas laikā. Pretendents atbalstam varēs pieteikties Lauku atbalsta dienestā pēc attiecīgās kārtas izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", iesniedzot atbilstoši aizpildītus noteikumos paredzētos dokumentus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām
Indikatīvi plānots, ka kopumā uz atbalsta visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā pieteiksies septiņas atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības.
Indikatīvi plānots, ka kopumā uz atbalsta visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā pieteiksies septiņas atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās kooperatīvo sabiedrību veidošanos.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību attīstību, palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās kooperatīvajās sabiedrībās iesaistīto biedru izaugsmi un palielinās arī to konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Palielināsies kooperatīvajās sabiedrībās iesaistīto biedru – lauksaimniecības produkcijas ražotāju – ietekme pārtikas ražošanas ķēdē.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Jaunu kooperatīvo sabiedrību veidošanās sekmēs arī jaunu darbavietu rašanos.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
76 500
0
136 000
442 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
76 500
0
136 000
442 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
90 000
0
160 000
520 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
90 000
0
160 000
520 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-13 500
0
-24 000
-78 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-13 500
0
-24 000
-78 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-13 500
-24 000
-78 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-13 500
-24 000
-78 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" norādīto indikatīvo finansējumu un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei LA9 "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" publiskais finansējums apstiprināts 3 000 000 euro apmērā (no tā ES līdzfinansējums 85 % jeb 2 550 000 euro un valsts finansējums 15 % jeb 450 000 euro). 2022. gada 18. janvāra informatīvajā ziņojumā bija norādīts indikatīvs finanšu sadalījums. Ievērojot Eiropas Komisijas iesniegtos apsvērumus par KLP stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam, plānā tika izdarīti grozījumi, tostarp finansējuma sadalē starp atsevišķiem pasākumiem jeb intervencēm. Kā arī, atkārtoti vērtējot potenciālo atbalasta pretendentu aktivitāti, finansējums LA9 intervencei "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" tika samazināts uz 1 500 000 euro. Atbalsta publiskais finansējums sadalīts pa gadiem šādās daļās:
2024. gadā – 90 000 euro;
2025. gadā – 160 000 euro;
2026. gadā – 520 000 euro;
2027. gadā – 382 000 euro;
2028. gadā – 172 000 euro;
2029. gadā – 176 000 euro.
2024. gadā – 90 000 euro;
2025. gadā – 160 000 euro;
2026. gadā – 520 000 euro;
2027. gadā – 382 000 euro;
2028. gadā – 172 000 euro;
2029. gadā – 176 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā plānoto pasākumu īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 36.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
3.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 36.3. un 36.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 36.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
5.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 36.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 36.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
7.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 36.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
8.pants
Noteikumu projekta 36.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
6.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 36.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Informācija par sabiedrības līdzdalību tiks pievienota, tiklīdz beigsies normatīvā akta projekta sabiedriskā apspriešana.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts netieši sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi