25-TA-463: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību pārņemt Padomes 2023. gada 17. oktobra direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – DAC8), prasības attiecībā Eiropas Savienības dalībvalsts identifikācijas pakalpojuma izmantošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi ir sagatavoti, lai paredzētu iespēju ziņojošās platformas operatoriem izmantot Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienības izstrādāto identifikācijas pakalpojumu, vācot un nosūtot mazāku pārdevēju identificējošo informācijas apjomu, jo šī informācija būs pieejama, izmantojot identifikācijas pakalpojumu. Ar DAC8 arī tika vienkāršota ziņojošo platformu operatoru izslēgšanas procedūra no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
DAC8 prasības attiecībā uz identifikācijas pakalpojuma izmantošanu ir jāpārņem līdz 2025. gada 31. decembrim.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 97 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 97) 9. punktā ir paredzēta vispārēja iespēja ziņojošajam platformas operatoram nevākt informāciju par pārdevēja galveno adresi, nodokļa maksātāja identifikācijas numuru, pievienotās vērtības maksātāja reģistrācijas numuru (ja tāds ir), dzimšanas datumu fiziskai personai vai identifikācijas numuru juridiskai personai, ja ziņojošais platformas operators var saņemt pārdevēja identitātes un rezidences apstiprinājumu, izmantojot identifikācijas pakalpojumu (elektronisku saskarni), ko iesaistītā valsts vai Eiropas Savienība nodrošina, lai pārliecinātos par pārdevēja identitāti un nodokļu rezidenci.
Līdz šim, lai svītrotu ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra, Valsts ieņēmumu dienestam bija jāvēršas Eiropas Komisijā ar šādu lūgumu.
Līdz šim, lai svītrotu ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra, Valsts ieņēmumu dienestam bija jāvēršas Eiropas Komisijā ar šādu lūgumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Paredzams, ka vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis ir ieviesušas vai ieviesīs identifikācijas pakalpojumus kā vienkāršotu un standartizētu līdzekli pakalpojumu sniedzēju un nodokļu maksātāju identifikācijai. Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas vēlas izmantot minēto identifikācijas pakalpojumu, vajadzētu būt atļautam to darīt, ja tas neietekmē informācijas plūsmu un kvalitāti citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kuras neizmanto šādu identifikācijas pakalpojumu, tāpat identifikācijas pakalpojuma izmantošanai nebūtu jāietekmē pienācīgas pārbaudes procedūras vai prasības vākt informāciju. Paredzams, ka Eiropas Savienības dalībvalstu ieviestajos identifikācijas pakalpojumos izmantotā informācijas ieguves pieeja un apjoms dažos aspektos atšķirsies no attiecīgajiem Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas standartiem par automātisku informācijas apmaiņu. Tāpēc DAC8 veiktās izmaiņas precizē Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021. gada 22. marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvo sadarbību nodokļu jomā (DAC7) regulējumu attiecībā uz identifikācijas pakalpojumu izmantošanu, to sašaurinot, lai neietekmētu to, vai informācija, kas paziņota un ar ko apmainās, ievērojot vienošanos starp Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentajām iestādēm un ārpus Savienības esošu jurisdikciju, ir līdzvērtīga vai atbilstoša Padomes Direktīvā 2011/16/ES (2011. gada 15. februāris) par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK, noteiktajai informācijai. Ar DAC8 tiek precizēts, ka izņēmums attiecas tikai uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienības ieviestajiem identifikācijas pakalpojumiem, nevis arī iesaistīto valstu (kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis) identifikācijas pakalpojumiem.
Risinājuma apraksts
Šobrīd MK noteikumos Nr. 97 ir paredzēta vispārēja iespēja vākt mazāku pārdevēju identificējošo informāciju. Ar DAC8 tiek ieviests specifisks identifikācijas pakalpojums, kuru nodrošina tikai Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Savienība, DAC8 arī ir konkretizēts tas informācijas apjoms, kādu ziņojošajam platformas operatoram nevajadzēs vākt. Lai šo jauno Eiropas Savienības ietvaros paredzēto identifikācijas pakalpojumu varētu izmantot, ir nepieciešami šādi grozījumi MK noteikumos Nr. 97:
1) grozījums noteikumu 2. punktā, iekļaujot identifikācijas pakalpojuma definīciju;
2) tiek svītrots noteikumu 9. punkts, kas paredzēja vispārēju iespēju izmantot identifikatoru, jo ar DAC8 tiek ieviests jauns, Eiropas Savienības ietvaros izmantojams identifikācijas pakalpojums, kas atšķiras no šobrīd paredzētās vispārējās identifikācijas procesa izmantošanas iespējas, izmantojot elektroniskās saskarnes, kuras nodrošina trešās valstis. Tiek precizēts arī 16. punkts, kurā bija atsauce uz 9. punktu;
3) noteikumi papildināti ar 35.1 punktu, paredzot tiesības ziņojošajam platformas operatoram nevākt un neziņot visu pārdevēju identificējošo informāciju, ja tas paļaujas un izmanto Eiropas Savienības dalībvalsts izveidoto identifikācijas pakalpojumu. Šādos gadījumos būs jāpaziņo tikai pārdevēja nosaukums (ja pārdevējs ir fiziska persona, tad vārds un uzvārds), identifikācijas pakalpojuma identifikators un Eiropas Savienības dalībvalsts – identifikatora izdevējs. MK noteikumu Nr. 97. 2.3. apakšnodaļā, konkrētāk – 7. un 8. punktā ir noteikta tā informācija, kas ziņojošajam platformas operatoram ir jāiegūst par katru pārdevēju. Ar šiem grozījumiem tiek mazināts administratīvais slogs ziņojošajiem platformu operatoriem. Ja tiek izmantots Eiropas Savienības dalībvalsts izveidotais identifikācijas pakalpojums, šajos gadījumos varēs ziņot mazāku informācijas apjomu, jo būs jāziņo tikai pārdevēja nosaukums, identifikators un identifikatora izdevējs;
4) precizēts tas informācijas apjoms, ar kuru Valsts ieņēmumu dienests apmainīsies ar citām Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm, paredzot iespēju paziņot tikai identifikācijas pakalpojuma identifikatoru un Eiropas Savienības dalībvalsti – identifikatora izdevēju. Kompetentās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta ziņojamās informācijas apjoms tiek precizēts, jo, ieviešot identifikācijas pakalpojuma identifikatoru, tiek mazināts administratīvais slogs, un ir jāziņo mazāk datu;
5) pašreiz, konstatējot pamatu ziņojošā platformas operatora svītrošanai no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra (pārtraukta darbība, neatbilst prasībām vai pārkāpj ziņošanas pienākumu) kompetentajai iestādei – Valsts ieņēmumu dienestam ir jāvēršas Eiropas Komisijā ar lūgumu svītrot ziņojošo platformas operatoru. Mazinot birokrātisko slogu un vienkāršojot procedūru, ar DAC8 ir paredzēta iespēja kompetentajai iestādei pašai svītrot ziņojošo platformas operatoru, tāpēc tiek precizēta noteikumu 46. punkta ievaddaļa, svītrojot pienākumu lūgt Eiropas Komisiju svītrot ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidota centrālā reģistra.
1) grozījums noteikumu 2. punktā, iekļaujot identifikācijas pakalpojuma definīciju;
2) tiek svītrots noteikumu 9. punkts, kas paredzēja vispārēju iespēju izmantot identifikatoru, jo ar DAC8 tiek ieviests jauns, Eiropas Savienības ietvaros izmantojams identifikācijas pakalpojums, kas atšķiras no šobrīd paredzētās vispārējās identifikācijas procesa izmantošanas iespējas, izmantojot elektroniskās saskarnes, kuras nodrošina trešās valstis. Tiek precizēts arī 16. punkts, kurā bija atsauce uz 9. punktu;
3) noteikumi papildināti ar 35.1 punktu, paredzot tiesības ziņojošajam platformas operatoram nevākt un neziņot visu pārdevēju identificējošo informāciju, ja tas paļaujas un izmanto Eiropas Savienības dalībvalsts izveidoto identifikācijas pakalpojumu. Šādos gadījumos būs jāpaziņo tikai pārdevēja nosaukums (ja pārdevējs ir fiziska persona, tad vārds un uzvārds), identifikācijas pakalpojuma identifikators un Eiropas Savienības dalībvalsts – identifikatora izdevējs. MK noteikumu Nr. 97. 2.3. apakšnodaļā, konkrētāk – 7. un 8. punktā ir noteikta tā informācija, kas ziņojošajam platformas operatoram ir jāiegūst par katru pārdevēju. Ar šiem grozījumiem tiek mazināts administratīvais slogs ziņojošajiem platformu operatoriem. Ja tiek izmantots Eiropas Savienības dalībvalsts izveidotais identifikācijas pakalpojums, šajos gadījumos varēs ziņot mazāku informācijas apjomu, jo būs jāziņo tikai pārdevēja nosaukums, identifikators un identifikatora izdevējs;
4) precizēts tas informācijas apjoms, ar kuru Valsts ieņēmumu dienests apmainīsies ar citām Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm, paredzot iespēju paziņot tikai identifikācijas pakalpojuma identifikatoru un Eiropas Savienības dalībvalsti – identifikatora izdevēju. Kompetentās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta ziņojamās informācijas apjoms tiek precizēts, jo, ieviešot identifikācijas pakalpojuma identifikatoru, tiek mazināts administratīvais slogs, un ir jāziņo mazāk datu;
5) pašreiz, konstatējot pamatu ziņojošā platformas operatora svītrošanai no Eiropas Komisijas izveidotā centrālā reģistra (pārtraukta darbība, neatbilst prasībām vai pārkāpj ziņošanas pienākumu) kompetentajai iestādei – Valsts ieņēmumu dienestam ir jāvēršas Eiropas Komisijā ar lūgumu svītrot ziņojošo platformas operatoru. Mazinot birokrātisko slogu un vienkāršojot procedūru, ar DAC8 ir paredzēta iespēja kompetentajai iestādei pašai svītrot ziņojošo platformas operatoru, tāpēc tiek precizēta noteikumu 46. punkta ievaddaļa, svītrojot pienākumu lūgt Eiropas Komisiju svītrot ziņojošo platformas operatoru no Eiropas Komisijas izveidota centrālā reģistra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Izmaiņas ietekmēs ziņojošos platformu operatorus, mazinot administratīvo slogu, ja Eiropas Savienības dalībvalsts, kurā pārdevējs ir nodokļu rezidents, būs ieviesusi identifikācijas pakalpojumu.
Nozare
Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2226
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar šo noteikumu projektu tiek pārņemtas Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, prasības attiecībā Eiropas Savienības dalībvalsts identifikācijas pakalpojuma izmantošanu.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
DAC8 1. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts (Noteikumu 36.13. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 1. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 1.1., 1.2, 1.3., 1.4. un 1.6. apakšpunkts (Noteikumu 2.25. apakšpunkts; 9. un 16. punkts; 35.1 punkts; 46. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma 1) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts (noteikumu 2.25. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma
2) apakšpunkts
2) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts (noteikumu 9. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma 3) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts (noteikumu 35.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
DAC8 II. pielikuma 4) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts (noteikumu 46. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
(tiks aizpildīts pēc publiskās apspriešanas)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības pārstāvji varēs sniegt viedokļus par Noteikumu projektu pēc tā novirzīšanas saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP).
Savukārt par Noteikumu pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
Savukārt par Noteikumu pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
