Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
24-TA-644: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD), pamatojoties uz Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr.435 „Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” 12.1.apakšpunktu, lai nodrošinātu pārvadātājiem no valsts budžeta paredzēto kompensāciju aprēķināšanu, katru gadu precizē maršruta tīkla apjomu nākamajam pārskata gadam katram pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, un Sabiedriskā transporta padome līdz 1. aprīlim to apstiprina. Vienlaikus maršruta tīkla pārskatīšanas laikā tiek secināts, ka, lai uzlabotu sniegto pakalpojuma kvalitāti, ne tikai nodrošinot sabiedriskā transporta sniegšanas iesaistīto transportlīdzekļu kvalitāti, bet arī servisa vai pakalpojuma pieejamības līmeni, nepieciešamas izmaiņas Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” (turpmāk – MK noteikumi), veicot papildinājumus, kas attiecas uz pasažieru apmaiņas vietām – pieturām un tajās izvietoto informāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams noteikt elastīgākus pieturas apkalpošanas nosacījumus pārvadātājiem, sniedzot iespēju apkalpot pasažierus maz pieprasītās pieturās, kuras pasažieri izmanto neregulāri, ieviešot pieturas pēc pieprasījuma. Vienlaikus pasažieriem ir jānodrošina informācijas pieejamība un jādefinē nosacījumi, kādos gadījumos pieturas pēc pieprasījuma var tikt noteiktas un kāds ir to aprīkojums un pasažieru apmaiņas kārtība tajās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Arvien vairāk nozarē iesaistītās institūcijas saņem pasažieru sūdzības un neizpratni par pasažieru apkalpošanu pieturās, tostarp aktualizējot jautājumu par pieturu apkalpošanu pēc pieprasījuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu laikā ir mainījušies pasažieru pārvietošanās paradumi, ko lielā mērā ietekmēja arī ilgstošie ierobežojumi pandēmijas laikā, tai skaitā kombinētais (klātienē / attālināti) darba laika režīms. Pārvadāto pasažieru skaits reģionālās nozīmes maršrutos ar autobusiem, salīdzinot ar 2019. gadu, 2023. gadā ir samazinājies. Iedzīvotāji sāk izvēlēties dzīvot arī tālākās apkaimēs un izmanto sabiedrisko transportu, lai nokļūtu vienu līdz divas reizes nedēļā uz valstspilsētām vai reģiona centriem. Tādējādi tiek novērots, ka pasažieru plūsma pa nedēļām var krasi atšķirties, tai skaitā arī pieprasījums izmantot pieturas, kuras daudzos gadījumos nav iekļautas kustības sarakstos. Iedzīvotāju pieprasījums ir neregulārs pieprasījums izmantot pieturu atsevišķos gadījumos vai dienās pretstatā regulāram pieprasījumam, kad pasažieri pieturu izmanto katru dienu. Vienlaikus, pamatojoties uz datu analīzi, ATD var lemt par pieturas iekļaušanu kustības sarakstā.
Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietas, no kurām 9,7 tūkstoši ir iekļautas kustības sarakstā (tarifa pieturas). Vienlaikus, stājoties spēkā ilgtermiņa sabiedriskā transporta pakalpojuma līgumiem, maršrutu tīkla daļās, kurās pakalpojuma sniedzējs mainījās, tika novērotas situācijas, kad vēsturiskie pakalpojuma sniedzēji, atsevišķos gadījumos nesaskaņoti bija veikuši apstāšanās pieturās, kuras nav iekļautas kustības sarakstos, lai veiktu pasažieru apmaiņu, tādējādi apmierinot pasažieru faktisko pieprasījumu.
Arī pilsētas nozīmes maršrutos ir pieturas, kurās pasažieru apmaiņa notiek neregulāri. Spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka sabiedriskajam transportlīdzeklim apstāšanās ir obligāta ikvienā pieturā pat, ja neviens pasažieris nevēlās izkāpt vai iekāpt.
MK noteikumi noteic, ka reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Apdzīvotā vietā pieturu ārpus autoostas nosaka pasūtītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību (9.punkts).
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt 9.punkta redakciju, nosakot, kur notiek pasažieru apmaiņa reģionālās un pilsētas nozīmes maršrutos. Papildu tiek noteikts, ka valstspilsētu administratīvajā teritorijā pieturai var noteikt statusu atkarībā no tā, vai pietura paredzēta pasažieru iekāpšanai un izkāpšanai vai arī tai ir noteikts ierobežots mērķis - tikai pasažieru iekāpšanai vai tikai pasažieru izkāpšanai. Apdzīvotā vietā ārpus autoostas pieturas atrašanās vietu pasūtītājs saskaņo ar attiecīgo pašvaldību, kā arī vienojas par pieturas statusu. 

Vienlaikus MK noteikumu projekts tiek iekļautas normas (9.1 , 9.2, 9.3 un 9.5 punkti), kurās atrunāta pasažieru uzņemšanas, izlaišanas un samaksas kārtība reģionālās nozīmes maršrutos esošajās pieprasījuma pieturās. Savukārt pilsētas nozīmes maršrutos pasažieris pieprasījuma pieturā tiek uzņemts, ja pasažieris pieprasījis sabiedriskā transportlīdzekļa apstāšanos (MK noteikumu projekta 9.1 punkts). Pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas kārtību var noteikt pārvadātājs, kurai jābūt pieejamai pārvadātāja tīmekļvietnē (MK noteikumu projekta 9.4 punkts).

Lai nodrošinātu pasažieriem minimālo informācijas apjomu un skaidri norādītu par pieturas apkalpošanu, MK noteikumi tiek papildināti ar 10.2 6. un 10.2 7. apakšpunktu, kas paredz, ka pieturas pēc pieprasījuma kustības sarakstu plāksnē ir jāiekļauj sekojoša informācija:
pasūtītāja nosaukums un kontaktinformācija;
pārvadātāja nosaukums un kontaktinformācija;
informāciju ar kvadrātkodu (QR kodu), kas satur informāciju par iepriekšējo (tuvāko kustības sarakstā iekļauto) pieturu.
Atverot QR kodu, tas aizved uz ATD mājaslapas sadaļu, kas satur pilnu informāciju par reisa izpildi, pārvadātāju informāciju, kuri apkalpo pieturu, kā arī par braukšanas maksas piemērošanu.
Gadījumos, kad pieprasījuma pieturā regulāri tiks izlaisti vai uzņemti pasažieri, pēc pārvadātāja sniegtās informācijas par reisa izpildes laika neievērošanu tās varēs iekļaut kustības sarakstā, palielinot arī reisa izpildes laiku. Pieprasījuma pieturās nav plānots citādā veidā atsevišķi uzskaitīt apkalpoto pasažieru skaitu, jo statistikas un finanšu nolūkiem informācija tiks uzskaitīta pie pieturas, no kuras pārdota biļete braucienam. Pieprasījuma pieturas mērķis ir radīt elastīgākus nosacījumus pasažieru apkalpošanai, izveidojot pasažieru apmaiņas iespējas, kas darbojas paralēli kustības sarakstā iekļautajām pieturām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ikvienu personu, kura izmanto sabiedrisko transportu reģionālās nozīmes maršrutos.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 000
0
50 000
0
35 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 000
0
50 000
0
35 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 000
0
50 000
0
35 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 000
0
50 000
0
35 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Vienas pieturas plāksnes izgatavošanas un uzstādīšanas izmaksas ir aptuveni 30 euro. No 2025. gada līdz 2027. gadam plānots uzstādīt ap 3 000 kustības sarakstu plāksnēm (30 euro x 3000 plāksnes = 90000euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Latvijā reģionālā autobusu maršrutu tīklā kopā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietas, no kurām 9,7 tūkstoši ir iekļautas kustības sarakstā (tarifa pieturas). Pieprasījuma pieturas varētu būt aptuveni 3000, kurās ATD atbilstoši normatīvajam regulējumam pirmreizēji būs jāuzstāda autobusu kustības sarakstu plāksnes ar 10.26. apakšpunktā noteikto informāciju.
MK noteikumu projektā paredzētās normas, kas attiecas uz valsts budžeta finansējumu (kustības sarakstu plākšņu pirmreizēja uzstādīšana pieprasījuma pieturās), tiks nodrošināta Satiksmes ministrijas (ATD) budžeta līdzekļu ietvaros (budžeta programmas 31.00.00 "Sabiedriskais transports" 31.05.00 apakšprogrammas "Dotācija Autotransporta direkcijai sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai").
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/4d03df0e-c000-4848-9c78-1e4bcefa5bd2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veicināts sabiedrības pieprasījums pēc pieejama sabiedriskā transporta. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veicināta iedzīvotāju iespēja pārvietotās, tai skaitā nokļūšanu darba vietās, izglītības iestādēs un citur atbilstoši situācijai.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk