25-TA-930: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Saskaņā ar 2025.gada 10. jūnija Ministru kabineta sēdes protokola Nr.23 42. § un informatīvajā ziņojumā “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu” noteikto paredzēt, ka, veicot transportlīdzekļa reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, nodokļa maksātajam nebūs pienākums nodot numura zīmes, jo VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - CSDD) nodrošinās šādu pakalpojumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ieviest iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot transportlīdzekļa numura zīmes, bet veicot šo darbību elektroniski.
Spēkā stāšanās termiņš
01.11.2025.
Pamatojums
Saskaņā ar 2025.gada 8. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 418 "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1080 "Transportlīdzekļa reģistrācijas noteikumi" ir noteikts, ka, sākot ar 2025. gada 1. novembri, transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites reģistrācijas pārtraukšanai uz laiku veic elektroniski, svītrojot prasību nodot numura zīmes CSDD.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums (turpmāk - Likums) paredz noteiktu kārtību transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanai, atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas, kā arī šo nodokļu atmaksas veikšanas kārtību, ja transportlīdzekli noņem no uzskaites, pārtraucot tā reģistrāciju uz laiku, noņemot numura zīmes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ministru kabinets 2025.gada 10. jūnijā ir apstiprinājis informatīvo ziņojumu “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu" (prot. Nr.23 42. §), kurš paredz noteiktu rīcību, proti, to ka vairākos normatīvajos aktos, tostarp Likumā ir jāveic grozījumi, kas paredzētu, ka turpmāk, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nodokļa maksātājam nebūs jānodod numura zīmes.
Risinājuma apraksts
1. Ar grozījumiem tiks izslēgta prasība nodot numura zīmes glabāšanā CSDD, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku.
Problēmas apraksts
2. Ceļu satiksmes likuma 1. panta 9.1 punkts nosaka definīciju tādam transportlīdzekļa veidam kā elektroskrejritenis. Elektroskrejritenis nav iekļauts likuma normā, kura nosaka tos transportlīdzekļa veidus, kuri ir transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa objekti, kā arī tā izņēmumus.
Risinājuma apraksts
2. Likumprojekts paredz, ka pie transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa objektiem, kā viens no izņēmumiem, kam netiks piemērots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiks noteikts elektroskrejritenis.
Problēmas apraksts
3. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 10. panta desmito daļu par līdz piecus gadus vecu automašīnu, ir ieviesta 15 dienu pārbaude pie pirmreizējās reģistrācijas Latvijā. Tas nozīmē, ka auto tirgotājiem pie transportlīdzekļa pirmreizējās reģistrācijas Latvijā ir noteikts liegums noņemt transportlīdzekli no uzskaites atsavināšanai Latvijā un tādējādi par transportlīdzekli ir jāmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis. Transportlīdzekļu tirgotāji norāda, ka šādi transportlīdzekļi ir prece un netiek ekspluatēti un līdz ar to nodokli šādos gadījumos nevajadzētu maksāt. Papildus jāatzīmē, ka Saeimā ir iesniegts likumprojekts "Grozījums Ceļu satiksmes likumā” (Nr: 831/Lp14), ar kuru paredzēts 15 dienu pārbaudi paplašināt uz plašāku automobiļu grupu, proti, piemērot automobiļiem līdz desmit gadu vecumam.
Risinājuma apraksts
3. Lai rastu risinājumu, likumprojekts tiek papildināts ar uzņēmumu vieglo transportlīdzekļa nodokļa atbrīvojumu, paredzot, ka transportlīdzekļu tirgotāji, kuru tirdzniecības vietas ir reģistrētas saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 18. decembra noteikumiem Nr. 876 "Transportlīdzekļu un to numurēto agregātu tirdzniecības noteikumi", būs atbrīvoti līdz diviem mēnešiem no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas, tādējādi pēc pirmreizējās reģistrācijas Latvijā 15 dienu pārbaudes, nodokļa maksātājiem būs laiks transportlīdzekli noņemt no uzskaites atsavināšanai Latvijā, vai veikt citas darbības, lai transportlīdzeklim piemērotu atbrīvojumu no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas. Īsāks nodokļa atbrīvojuma termiņš, ņemot vērā to,ka transportlīdzekli var reģistrēt jebkurā mēneša dienā, varētu nesasniegt iecerēto normas mērķi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ieviešot iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot numura zīmes, bet veicot to elektroniski, samazinās administratīvo slogu, jo personai nevajadzēs ierasties CSDD un fiziski nodot transportlīdzekļa numura zīmes.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ieviešot iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot numura zīmes, bet veicot to elektroniski, samazinās administratīvo slogu, jo personai nevajadzēs ierasties CSDD un fiziski nodot transportlīdzekļa numura zīmes.
Transportlīdzekļu tirgotāji varēs piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu uz diviem mēnešiem, reģistrējot līdz 10 gadus vecus pārdošanai paredzētus transportlīdzekļus.
Transportlīdzekļu tirgotāji varēs piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu uz diviem mēnešiem, reģistrējot līdz 10 gadus vecus pārdošanai paredzētus transportlīdzekļus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav precīzi aprēķināms
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Papildinot regulējumu ar atbrīvojumu ietekme uz valsts budžeta ieņēmumiem ir negatīva, taču precīza ietekme nav nosakāma, un indikatīvi vērtējama kā nebūtiska.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumi Nr. 858 "Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.858)
Pamatojums un apraksts
1. Likumprojekta 3.pants paredz deleģējumu Ministru kabinetam, noteikt kārtību, kādā iekasē, maksā un atmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli. Šāds deleģējums ir izstrādāts, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību un konsekvenci tiesiskajos aktos, jo 2012.gadā, izstrādājot MK noteikumus Nr. 858, šo noteikumu V. nodaļā tika ietvertas normas par uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa iekasēšanas, maksāšanas un atmaksāšanas kārtību, kuras joprojām ir spēkā. Līdz ar to deleģējuma iekļaušana likumprojektā ir būtiska, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību. Ņemot vērā iepriekšminēto, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 858, attiecīgi tiks papildināts izdošanas pamatojums.
2. Jāizslēdz atsauce par nepieciešamību nodot transportlīdzekļa numura zīmes CSDD gadījumos, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku.
2. Jāizslēdz atsauce par nepieciešamību nodot transportlīdzekļa numura zīmes CSDD gadījumos, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ministru kabinets 2025. gada 10. jūnijā apstiprināja informatīvo ziņojumu “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” (prot. Nr.23 42. §). Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118, ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību prasības ir ieviestas ar 2024. gada 14. novembrī pieņemto likumu “Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā”.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/794e7a53-9bd6-43e2-b330-d111c0cc654d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par likumprojektu un tā anotāciju priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
