Anotācija (ex-ante)

23-TA-2786: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes "Briežpurvs" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā atsavināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punkts un piektā daļa, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4. panta pirmā daļa, 5. panta pirmā daļa un 9. panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts meža zemes "Briežpurvs" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā atsavināšanu" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai, ievērojot Meža likumā un Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, nekustamo īpašumu "Briežpurvs" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā nodotu atsavināšanai un atļautu valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) to pārdot par brīvu cenu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 31. augustā SIA "Rettenmeier Baltic Timber" ar reģistrācijas numuru 40003240191 (turpmāk – SIA "Rettenmeier Baltic Timber" un akciju sabiedrība "INČUKALNS TIMBER" ar reģistrācijas numuru 40003240543 (turpmāk – AS "Inčukalns Timber") iesniedza VNĪ atsavināšanas ierosinājumu (turpmāk – atsavināšanas ierosinājums), vienotā iesniegumā lūdzot atsavināt vairākus nekustamos īpašumus.
Rīkojuma projekts paredz atļaut VNĪ pārdot nekustamo īpašumu "Briežpurvs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 1407) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 1377) 1,763 ha platībā – Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kurš ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā ar Nr. 100000641430 (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Saskaņā ar zemesgrāmatas un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst zemes vienība 1,7630 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 1377). Tās lietošanas mērķis 0201 – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība, – 1,7630 ha, un tās kadastrālā vērtība pēc stāvokļa 2023. gada 1. janvārī noteikta 1154 euro apmērā. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,1100 ha, ūdens objektu zeme – 0,2830 ha, zeme zem ēkām – 1,1500 ha, pārējās zemes platība – 0,2200 ha.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā reģistrēts šāds apgrūtinājums – nostiprināta nomas tiesība uz zemes gabala ar kadastra apzīmējumu 8064 006 1377 daļu: zemes vienības daļu 1,1767 ha platībā ar zemes vienības daļas kadastra apzīmējumu 8064 006 0871 8001 un zemes vienības daļu 0,19 ha platībā ar zemes vienības daļas kadastra apzīmējumu 8064 006 0871 8002; kopējā iznomātā platība ir 1,3667 ha, nomas termiņš – 2047. gada 31. decembris, nomnieks – AS "Inčukalns Timber", iznomātājs – Latvijas Republikas Zemkopības ministrija.
NĪVKIS Nekustamajam īpašumam noteikti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0044 ha platībā;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0,0056 ha platībā;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0056 ha platībā;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0146 ha platībā;
5) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, ja tā šķērso meža teritoriju, 0,0039 ha platībā;
6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju 0,0014 ha platībā;
7) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar drenām un atklātiem grāvjiem 0,1864 ha platībā;
8) ceļa servitūta teritorija 0,0303 ha platībā.
Saskaņā ar dabas datu pārvaldības sistēmā "OZOLS” pieejamo informāciju zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8064 006 1377 ir konstatēts ES meža biotops.
Atbilstoši Inčukalna novada pašvaldības 2013. gada 22. maija saistošo noteikumu Nr. 10/2013 "Par Inčukalna novada teritorijas plānojuma 2013.–2024. gadam Grafisko daļu un Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem" (turpmāk – TP) grafiskās daļas funkcionālā zonējuma kartei Nekustamais īpašums atrodas Inčukalna ciemā un tā plānotā (atļautā) izmantošana ir rūpniecības apbūves teritorija (R).
Atbilstoši TP Rūpniecības apbūves teritorija (R) nozīmē teritoriju, kurā galvenais zemes izmantošanas veids ir rūpnieciskās un lauksaimnieciskās ražošanas uzņēmumi, transporta un noliktavu uzņēmumi, kā arī uzņēmumi, kuriem atbilstoši normatīviem ir noteiktas sanitārās aizsargjoslas vai arī īpašas prasības transportam. Atļautā galvenā izmantošana:
● vieglās ražošanas uzņēmumu apbūve;
● vispārīgās ražošanas uzņēmumu apbūve;
● lauksaimnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve;
● smagās ražošanas uzņēmumu apbūve, saskaņojot ar Pašvaldību;
● kokapstrādes uzņēmumu apbūve;
● elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanas uzņēmumu apbūve;
● transporta uzņēmumu apbūve, loģistikas, noliktavu, vairumtirdzniecības uzņēmumu apbūve un atklātas noliktavu teritorijas, biznesa inkubators;
● biroji, mazumtirdzniecības, pakalpojumu un sabiedriskās ēdināšanas u.tml. objekti, kas funkcionāli saistīti ar galveno izmantošanas veidu;
● komunālo uzņēmumu un iestāžu, kā arī atkritumu vākšanas, apstrādes un pārstrādes uzņēmumu apbūve;
● intensīvās audzēšanas kompleksi un lopkopības un putnkopības fermas (atļautas tikai ārpus Vangažu pilsētas un ciemu teritorijām);
● degvielas un gāzes uzpildes stacijas (DUS, GUS);
● autoserviss un autotirdzniecība;
● atklātas un slēgtas autostāvvietas un autostāvlaukumi (tajā skaitā kravas transportlīdzekļu);
● metāllūžņu un nolietotās tehnikas (transporta līdzekļu, sadzīves tehnikas u.c.) uzkrāšana;
● ugunsdzēsības depo.
Atļautā palīgizmantošana:
● piebraucamie ceļi, gājēju ceļi, laukumi;
● saimniecības ēkas un palīgēkas;
● inženiertehniskās apgādes tīkli un to objekti;
● apstādījumi.
Nekustamā īpašuma izveidošana.
2018. gada 10. janvārī akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) uz Zemkopības ministrijas pilnvaras pamata ir noslēgusi zemes nomas līgumu Nr. 5-7.L0001_260_18_1 ar AS "Inčukalns Timber". Saskaņā ar to AS "Inčukalns Timber" tika iznomātas divu zemes vienību daļas:
1) zemes vienība 0,19 ha platībā, kura atrodas nekustamā īpašuma "Cūksilu meža masīvs" (kadastra Nr. 8064 006 0169) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0710) daļā (zemes vienības daļas kadastra apzīmējums 8064 006 0710 8003) (turpmāk – Nekustamais īpašums Nr. 2);
2) zemes vienība 1,1767 ha platībā, kura atrodas nekustamā īpašuma "Briežpurva mežiņi" (kadastra Nr. 8064 006 0871) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0871) daļā (zemes vienības daļas kadastra apzīmējums 8064 006 0871 8001) (turpmāk – Nekustamais īpašums Nr. 3).
Nomas līguma mērķis atbilstoši līguma 1.2. apakšpunktam ir rūpnieciskās ražošanas objektu apbūve – izvietot attiecīgajā teritorijā koksnes krautnes un koksnes šķirošanas laukumu, kas ietver asfaltētu laukumu, ceļu un zem tiem esošu lietusūdens savākšanas sistēmu, tostarp ceļa pieslēguma un sūkņu stacijas, izbūvi. Noslēgtā zemes nomas līguma termiņš – līdz 2047. gada 31. decembrim.
2017. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Civillikumā, to papildinot ar apbūves tiesību institūtu, kas paredz, ka apbūves tiesība ir ar līgumu piešķirta mantojama un atsavināma lietu tiesība celt un lietot uz sveša zemes gabala nedzīvojamu ēku vai inženierbūvi kā īpašniekam šīs tiesības spēkā esamības laikā. Tieslietu ministrija sava skaidrojuma 8. punktā par apbūves tiesību un brīvprātīgā dalītā īpašuma pastāvēšanu pēc 2017. gada 1. janvāra norādījusi, ka atbilstoši Civillikumam būves cēlēja īpašumā nav obligāti jābūt zemei, uz kuras ceļ būvi ceļ. No Civillikuma viedokļa raugoties, būvju būvniecība iespējama arī citos gadījumus, kad pušu attiecības regulē citi tiesību institūti, piemēram, personālservitūts vai saistību tiesības (noma, patapinājums). Kaut gan jau bija stājies spēkā jaunais apbūves tiesības regulējums, tolaik tika izvēlēts slēgt zemes nomas līgumu, paredzot tiesības nomniekam uz iznomātās zemes būvēt būves ar nosacījumu, ka tās nav reģistrējamas kā patstāvīgi īpašuma tiesību objekti. Minētā nomas līguma 5.16. punktā noteikts, ka nomniekam nav tiesības līguma 1.2. apakšpunktā minētās būves ierakstīt zemesgrāmatā. Šīs būves saskaņā ar Civillikuma 2130. pantu uzskatāmas par iznomātās zemes būtisku daļu, un to īpašnieks ir zemes īpašnieks, savukārt nomnieks visu nomas līguma darbības laiku ir būvju un zemes turētājs.  
AS "Inčukalns Timber" atsavināšanas ierosinājumā lūdz atsavināt Nekustamo īpašumu Nr. 2 un Nekustamo īpašumu Nr. 3, kas patlaban ir nodoti AS "Inčukalns Timber" lietošanā saskaņā ar minēto nomas līgumu.
Atsavināšanas ierosinājumā norādīts, ka starp zemes vienību daļām (Nekustamo īpašumu Nr. 2 un Nekustamo īpašumu Nr. 3) un valsts reģionālo autoceļu P10 "Inčukalns–Ropaži–Ikšķile" veidojas neliela iegarena zemes strēle (turpmāk – Nekustamais īpašums Nr. 4) – daļa no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0710), kas ietilpst Nekustamā īpašuma Nr. 2 sastāvā, un daļa no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0871), kas ietilpst Nekustamā īpašuma Nr. 3 sastāvā. AS "Inčukalns Timber" lūdz atsavināt arī minēto zemes vienības daļu, lai veidotu vienu kopēju saprotamas struktūras nekustamo īpašumu, proti, tādu, kura robežas aizņemtu visu teritoriju, sākot no robežas ar AS "Inčukalns Timber" piederošo zemes vienību (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8064 006 0657) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0657) Plānupes ielā 24, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā – līdz pat attiecīgā valsts autoceļa robežai. Šauras zemes strēles nodalīšana un atstāšana LVM pārvaldīto īpašumu sastāvā nebūtu lietderīga, jo šādu šauru zemes strēli faktiski nebūtu iespējams izmantot pilnvērtīgi un funkcionāli.
AS "Inčukalns Timber" nav iebildumu pret to, ja atsavināšanas vajadzībām Nekustamo īpašumu Nr. 2, Nr. 3 un Nr. 4 robežas tiek apvienotas, atsavinot minēto teritoriju kā vienu zemes vienību (apvienojot tika izveidots rīkojuma projektā minētais Nekustamais īpašums).
Atsavināšanai virzāmais Nekustamais īpašums izveidots, zemes vienības daļu 0,2508 ha platībā nodalot no nekustamā īpašuma "Cūksilu meža masīvs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0169) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 006 0710 un zemes vienības daļu 1,5122 ha platībā – no nekustamā īpašuma "Briežpurva mežiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0871) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 006 0871), kuri ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā un ir valsts meža zeme Meža likuma izpratnē.
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punkts noteic, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme (funkcionālā platībā) nepieciešama Latvijas Republikā reģistrētai kapitālsabiedrībai, lai paplašinātu tās īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves būves), un attiecīgais kapitālsabiedrības zemes īpašums robežojas ar valsts meža zemi, kā arī ja īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves
Atbilstoši grozījumu Meža likumā anotācijā minētajam to, vai uzņēmuma paplašināšanai nav citas alternatīvas kā tikai paplašināšanās uz valsts meža zemes, vērtē un attiecīgu lēmumu pieņem tā publiskā persona, uz kuras vārda valsts meža zeme ir ierakstīta zemesgrāmatā. Turklāt kapitālsabiedrībai, ierosinot valsts meža zemes atsavināšanu, ar ģenerālplānu (uz derīga topogrāfiskā plāna pamatnes izstrādāta projektējamās teritorijas vispārīgā plāna būvprojekta sastāvā ar būvju, labiekārtojuma elementu un inženiertīklu piesaisti zemes gabalam) ir jāpamato atsavināmās platības funkcionālā nepieciešamība.
Meža likuma 44. panta piektā daļa paredz, ka šā panta ceturtās daļas 4. punktā minētā zeme atsavināma Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. Atsavinot zemi šā panta ceturtās daļas 4. punktā minētajām personām, piemērojama Atsavināšanas likumā noteiktā kārtība nekustamo īpašumu pārdošanai par brīvu cenu, kādā pārdodami nekustamie īpašumi Atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā minētajām personām. Saskaņā ar Civillikuma 2168. pantu nomas līgums izbeidzas pats no sevis arī pirms termiņa notecējuma, kad tiesības sakrīt, t. i., kad nomnieks iegūst iznomāto lietu īpašumā.
Publiski pieejamajā Uzņēmumu reģistra datubāzē pieejamā informācija liecina, ka AS "Inčukalns Timber" ir Latvijā reģistrēta kapitālsabiedrība.
AS "Inčukalns Timber" paskaidro, ka Nekustamie īpašumi Nr. 2, Nr. 3 un Nr. 4 ir nepieciešami, lai, paplašinot uzņēmuma komercdarbību, attiecīgajā teritorijā izvietotu koksnes krautnes un koksnes šķirošanas laukumu ar to ekspluatācijai nepieciešamo infrastruktūru (arī notekūdeņu attīrīšanas būvēm). Lai to izdarītu, AS "Inčukalns Timber" jau ir uzsākusi būvniecības procesu, t. i., Inčukalna novada domes būvvalde 2019. gada 17. jūnijā izdeva būvatļauju
Nr. BIS-BV-4.2-2019-299 (750).
AS "Inčukalns Timber" atsavināšanas ierosinājumam ir pievienojusi tās iecerētās ražotnes paplašināšanas ģenerālplāna shēmu ar perspektīvo apbūvi: tajā ar jaunajām ēkām un iekārtām paredzēts aizvietot jau novecojošās ražošanas iekārtas. Jaunās iekārtas samazinās produkcijas pārvadāšanas attālumu un dažādas ražošanas procesu nenovēršamās blakusparādības (troksni, koksnes putekļus, izplūdes gāzes). Pēc projekta īstenošanas ražošanas procesi pavirzīsies tālāk no Inčukalna dzīvojamās zonas, un tas samazinās ražošanas troksni šīs zonas tuvumā, nodrošinās koksnes lietderīgāku izlietojumu, uzlabos darba produktivitāti un darba apstākļus, kā arī ražotnes iekšējo loģistiku kopumā.
Nekustamie īpašumi Nr. 2 un Nr. 3 robežojas ar AS "Inčukalns Timber" piederošu nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0657) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0657) Plānupes ielā 24, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā. Kaut arī neviens no iesniedzējam piederošiem nekustamajiem īpašumiem nerobežojas ar Nekustamo īpašumu Nr. 4, minēto nekustamo īpašumu būtu lietderīgi atsavināt, lai neatstātu valsts īpašumā zemes platību, kas nav pilnvērtīgi funkcionāli izmantojama tās konfigurācijas dēļ.
Atsavināšanai virzāmais Nekustamais īpašums izveidots, zemes vienības daļu 0,2508 ha platībā nodalot no nekustamā īpašuma "Cūksilu meža masīvs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0169) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 006 0710 un zemes vienības daļu 1,5122 ha platībā – no nekustamā īpašuma "Briežpurva mežiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0871) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 006 0871), kuri ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā un ir valsts meža zeme Meža likuma izpratnē.
Atsavināšanas ierosinātājas AS "Inčukalns Timber" īpašumā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0657) Plānupes ielā 24, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā atrodas ražošanas objekts, kura darbība ir saistīta ar apaļkoksnes resursu sagādi un dažādu pakalpojumu sniegšanu SIA "Rettenmeier Baltic Timber".
No nekustamā īpašuma Plānupes ielā 24, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā uz ziemeļu pusi atrodas SIA "Rettenmeier Baltic Timber" piederoši nekustamie īpašumi – Plānupes ielā 28, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā un Plānupes ielā 22, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, uz austrumu pusi atrodas citai juridiskai personai piederošs nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0694) Rūpniecības ielā 10, Inčukalnā, Inčukalna pagastā, Siguldas novadā un dzīvojamās apbūves teritorija, uz dienvidu pusi – AS "Inčukalns Timber" atsavināmā platība un uz rietumu pusi – SIA "Rettenmeier Baltic Timber" atsavināmā platība, kas tiks virzīta atsavināšanai, pamatojoties uz citu rīkojuma projektu, – jaunizveidotais nekustamais īpašums "Cūksilu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 1400) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Tādējādi vienīgais virziens ražošanas objekta paplašināšanai ir AS "Inčukalns Timber" lūgtā atsavināmā valsts zemes platība.
Spēkā esošajos TP paredzēts, ka teritorija ir rūpniecības apbūves teritorija (R). TP Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 289.5. apakšpunkts noteic, ka AS "Inčukalns Timber" atsavināmajā platībā un SIA "Rettenmeier Baltic Timber" atsavināmajā platībā ir atļauta kokapstrādes uzņēmumu apbūve. TP kā jaunveidojamās zemes vienības minimālā platība ir noteikta funkcionāli nepieciešamā platība.
Saskaņā ar Siguldas novada būvvaldes 2022. gada 12. aprīļa lēmumu Nr. 14 "Par zemes ierīcības projekta apstiprināšanu nekustamo īpašumu Cūksilu meža masīvs un Briežpurva mežiņi Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, zemes vienību sadalīšanai" nolemts apstiprināt zemes ierīcības projektu, kas paredz
1) no nekustamā īpašuma "Cūksilu meža masīvs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0169) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0710) atdalīt daļu 0,2508 ha platībā;
2) no nekustamā īpašuma "Briežpurva mežiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0871) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 0871) atdalīt daļu 1,5122 ha platībā;
3) veidot jaunu zemes vienību ar pirmsreģistrētu kadastra apzīmējumu 8064 006 1377 un platību 1,7623 ha. Jaunveidojamam nekustamam īpašumam piešķirt nekustamā īpašuma nosaukumu "Briežpurvs". Zemes vienībai noteikt nekustamā īpašuma lietošanas mērķi "zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība" (nekustamā īpašuma lietošanas mērķa kods 0201).
Ar rīkojuma projektu atsavināšanai tiek virzīts jaunizveidotais Nekustamais īpašums.
Pēc sadalīšanas nekustamais īpašums "Briežpurva mežiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 006 0871) Inčukalna pagastā, Siguldas novadā sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 006 1378) 2,3336 ha platībā.
Siguldas novada pašvaldība 2023. gada 9. janvāra vēstulē Nr. A-3.10/4/67 norādīja, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1. panta 11. punktā noteikto zemes vienība nav uzskatāma par starpgabalu, likuma "Par zemes privatizāciju lauku apvidos" 29. panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem neattiecas uz šo zemes vienību, kā arī zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā. Pie zemes vienības ir nodrošināta piekļūšana pa esošo ceļa pievienojumu valsts autoceļam P10 "Inčukalns–Ropaži–Ikšķile".
Izvērtējot rīcībā esošo informāciju, atsavināšanas ierosinājumu, LVM sniegto izvērtējumu un ievērojot to, ka AS "Inčukalns Timber" attīstība ir iespējama vienīgi atsavināšanas ierosinājumā norādītajās valsts meža zemes platībās, kā arī Meža likuma 44. pantā un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. pantā minēto, Zemkopības ministrijas ieskatā gan ierosinātājs, gan atsavināšanas ierosinājums atbilst Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punkta nosacījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punkts noteic, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja valsts meža zeme (funkcionālā platībā) nepieciešama Latvijas Republikā reģistrētai kapitālsabiedrībai, lai paplašinātu tās īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves būves), un attiecīgais kapitālsabiedrības zemes īpašums robežojas ar valsts meža zemi, kā arī ja īpašumā esošās rūpnieciskās ražošanas būves vai kompleksās būves rūpnieciskajai ražošanai (izņemot ieguves rūpniecības vai iežieguves būves) atrodas uz valsts meža zemes.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9. panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu atsavināšanu organizē VNĪ.
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz nodot atsavināšanai Nekustamo īpašumu un atļaut VNĪ pārdot Nekustamo īpašumu par brīvu cenu saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punktu un piekto daļu.
Uz AS "Inčukalns Timber" nav attiecināma Atsavināšanas likuma 14. panta pirmā daļa, jo šajā situācijā, lai valsts meža zemes atsavināšanas ierosinātājs varētu atsavināt valsts meža zemi saskaņā ar Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punktu, ir jāizpildās konkrētiem kritērijiem un tikai tad valsts meža zemi var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, to pārdodot par brīvu cenu.
Meža likuma 44. panta piektajā daļā ir tieši noteikts, ka, atsavinot zemi šā panta ceturtās daļas 4. punktā minētajām personām, piemērojama Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtība nekustamo īpašumu pārdošanai par brīvu cenu, kādā pārdodami nekustamie īpašumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta ceturtajā daļā minētajām personām.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 37. panta pirmās daļas 4. punktam pārdot publiskas personas mantu par brīvu cenu var, ja nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4. panta ceturtajā daļā minētā persona, un tad pārdošanas cena ir vienāda ar nosacīto cenu.
Rīkojuma projekts paredz nekustamā īpašuma valdītājam Zemkopības ministrijai uzdevumu nodot pircējam valsts nekustamo īpašumu 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sagatavojot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu īstenot noteiktas darbības noteiktos termiņos samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem.
Nekustamajam īpašumam ir noteikti vairāki apgrūtinājumi, tostarp aizsargjoslas. Aizsargjoslu veidus un to funkcijas, kā arī saimnieciskās darbības aprobežojumus aizsargjoslās reglamentē Aizsargjoslu likums. Tādējādi AS "Inčukalns Timber" kā nekustamā īpašuma īpašniecei būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 4. punktā minētais ir attiecināms uz kapitālsabiedrību – AS "Inčukalns Timber".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildu līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 37. punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas. Pagaidām nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, tāpēc ka nekustamā īpašuma atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un cena būs atkarīga no nekustamā īpašumu tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmērs nosakāms Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija, AS "Latvijas valsts meži", VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži", VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi