23-TA-2579: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par robežķērsošanas vietu uz Latvijas Republikas – Krievijas Federācijas valsts robežas darbības apturēšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijā ir pieņemts lēmums, kas nosaka, ka no 2023. gada 16. oktobra Ukrainas pasu turētājiem būs tiesības ieceļot Krievijas Federācijā no trešajām valstīm tikai divās robežšķērsošanas vietās un viena no tām ir robežšķērsošanas vieta uz Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas - Vientuļu robežšķērsošanas vieta.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apturēt Vientuļu un Pededzes robežšķērsošanas vietu darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
16.10.2023.
Pamatojums
Krievijas Federācijā ir pieņemts lēmums, kas nosaka, ka no 2023. gada 16. oktobra Ukrainas pasu turētājiem būs tiesības ieceļot Krievijas Federācijā no trešajām valstīm tikai divās robežšķērsošanas vietās – caur Šeremetjevas starptautisko lidostu un Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas Vientuļu robežšķērsošanas vietu, tādējādi radot iespējamus apstākļus, kas liks Ukrainas valsts piederīgajiem, kā arī citu valstu pilsoņiem doties uz Latvijas Republiku, kā arī palikt Latvijas teritorijā, gaidot iespēju ieceļot Krievijas Federācijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijā ir pieņemts lēmums, kas nosaka, ka no 2023. gada 16. oktobra Ukrainas pasu turētājiem būs tiesības ieceļot Krievijas Federācijā no trešajām valstīm tikai divās robežšķērsošanas vietās un viena no tām ir robežšķērsošanas vieta uz Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas - Vientuļu robežšķērsošanas vieta, tādējādi radot iespējamus apstākļus, kas liks Ukrainas valsts piederīgajiem, kā arī citu valstu pilsoņiem doties uz Latvijas Republiku, kā arī palikt Latvijas teritorijā, gaidot iespēju ieceļot Krievijas Federācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krievijas Federācijā ir pieņemts lēmums, kas nosaka, ka no 2023. gada 16. oktobra Ukrainas pasu turētājiem būs tiesības ieceļot Krievijas Federācijā no trešajām valstīm tikai divās robežšķērsošanas vietās un viena no tām ir robežšķērsošanas vieta uz Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas - Vientuļu robežšķērsošanas vieta, tādējādi radot iespējamus apstākļus, kas liks Ukrainas valsts piederīgajiem, kā arī citu valstu pilsoņiem doties uz Latvijas Republiku, kā arī palikt Latvijas teritorijā, gaidot iespēju ieceļot Krievijas Federācijā.
Attiecīgi šāds lēmums liecina, ka uz Latvijas Republikas- Krievijas Federācijas valsts robežas tiek radīti apstākļi, kas var būtiski ietekmēt sabiedrisko kārtību un radīt valsts drošības apdraudējumu. Ir pamats uzskatīt, ka šāds Krievijas Federācijas lēmums ir atbilde uz attiecīgo Eiropas Savienības lēmumu, tai skaitā, Latvijas Republikas lēmumu aizliegt valsts teritorijā iebraukt transportlīdzekļiem ar Krievijas Federācijas numura zīmēm.
Lai nepieļautu iespējamu sabiedriskās kārtības, kā arī valsts drošības apdraudējumu un izvairītos no radītās situācijas iespējamām nelabvēlīgām konsekvencēm, ir nepieciešams apturēt Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas robežšķērsošanas vietas – Vientuļi un Pededze - darbību.
Vienlaikus šo robežšķērsošanas vietu darbības apturēšana atslogos Valsts robežsardzes un citu attiecīgo dienestu resursus, kas var tikt novirzīti robežapsardzības nodrošināšanai citās vietās.
Attiecīgi šāds lēmums liecina, ka uz Latvijas Republikas- Krievijas Federācijas valsts robežas tiek radīti apstākļi, kas var būtiski ietekmēt sabiedrisko kārtību un radīt valsts drošības apdraudējumu. Ir pamats uzskatīt, ka šāds Krievijas Federācijas lēmums ir atbilde uz attiecīgo Eiropas Savienības lēmumu, tai skaitā, Latvijas Republikas lēmumu aizliegt valsts teritorijā iebraukt transportlīdzekļiem ar Krievijas Federācijas numura zīmēm.
Lai nepieļautu iespējamu sabiedriskās kārtības, kā arī valsts drošības apdraudējumu un izvairītos no radītās situācijas iespējamām nelabvēlīgām konsekvencēm, ir nepieciešams apturēt Latvijas Republikas-Krievijas Federācijas valsts robežas robežšķērsošanas vietas – Vientuļi un Pededze - darbību.
Vienlaikus šo robežšķērsošanas vietu darbības apturēšana atslogos Valsts robežsardzes un citu attiecīgo dienestu resursus, kas var tikt novirzīti robežapsardzības nodrošināšanai citās vietās.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz apturēt Vientuļu un Pededzes robežšķērsošanas vietu darbību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
- Valsts ieņēmumu dienests
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi