22-TA-2815: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2022. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
(1) Likuma „Par valsts budžetu 2022. gadam” 3.panta otrajā daļa;
(2) Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 415 (prot. Nr. 35 55. §));
(3) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punkts;
(4) Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija sēdes protokollēmuma “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi""”(prot. Nr.35 55.§.) 5. punkts;
(5) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(6) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdes protokollēmuma „ Noteikumu projekts "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (prot. Nr.33 69.§.) 4. un 7. punkts;
(7) Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 477 „Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība”;
(8) Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta noteikumi Nr.382 „Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība”;
(9) Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumi Nr.523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas”;
(10) Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdes protokollēmuma „ Konceptuāls ziņojums "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei"" (prot. Nr.81 87.§.) 6. punkts.
(2) Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 415 (prot. Nr. 35 55. §));
(3) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punkts;
(4) Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija sēdes protokollēmuma “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi""”(prot. Nr.35 55.§.) 5. punkts;
(5) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(6) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija sēdes protokollēmuma „ Noteikumu projekts "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (prot. Nr.33 69.§.) 4. un 7. punkts;
(7) Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 477 „Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība”;
(8) Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta noteikumi Nr.382 „Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība”;
(9) Ministru kabineta 2011.gada 5.jūlija noteikumi Nr.523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas”;
(10) Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra sēdes protokollēmuma „ Konceptuāls ziņojums "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei"" (prot. Nr.81 87.§.) 6. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir:
1) nodrošināt pamata un vispārējās vidējās, profesionālās un interešu izglītības pedagogiem zemākās mēneša darba algas likmi 900 eiro, pirmsskolas pedagogiem – 970 eiro sākot ar 2022.gada 1.septembri;
2) sadalīt mērķdotāciju pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem visam 2022. gadam.
1) nodrošināt pamata un vispārējās vidējās, profesionālās un interešu izglītības pedagogiem zemākās mēneša darba algas likmi 900 eiro, pirmsskolas pedagogiem – 970 eiro sākot ar 2022.gada 1.septembri;
2) sadalīt mērķdotāciju pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem visam 2022. gadam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 53.panta trešā daļa nosaka:
“Pedagoga mēnešalga par vienu slodzi nav zemāka par Ministru kabineta apstiprināto pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafikā noteikto mēnešalgu attiecīgajā laikposmā”. Saskaņā ar 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, pedagogu zemākā mēneša darba algas likme sākot ar 2022.gada 1.septembri ir 900 EUR un pirmskolas pedagogu zemākā mēneša darba algas likme 970 EUR .
Ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (prot. Nr.33 69.§.) apstiprināts jauns pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis un nolemts „3.Lai nodrošinātu noteikumu īstenošanu ar 2022. gada septembri (ar pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi pedagogam 900 euro, pirmsskolas pedagogam 942 euro), papildu finansējumu 2022. gadam 3 533 684 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7.Ja mainās izglītojamo skaits uz 2022. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2022. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.”
Izglītojamo skaits 2022.gada 1.septembrī salīdzinot ar 2021.gada 1.septembri pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs pieaudzis par 3911 izglītojamajiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, šobrīd apstiprinātajā budžetā atsevišķās programmās/apakšprogrammās ir nepietiekams finansējuma apmērs, lai nodrošinātu pieņemto normu izpildi, kā rezultātā nepieciešams piešķirt papildus finansējumu.
Likuma „Par valsts budžetu 2022. gadam” 3.panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabinetam, pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas sniegto informāciju, ir tiesības mainīt likuma pielikumos noteikto finansējuma sadalījumu pa pašvaldībām.
“Pedagoga mēnešalga par vienu slodzi nav zemāka par Ministru kabineta apstiprināto pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafikā noteikto mēnešalgu attiecīgajā laikposmā”. Saskaņā ar 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, pedagogu zemākā mēneša darba algas likme sākot ar 2022.gada 1.septembri ir 900 EUR un pirmskolas pedagogu zemākā mēneša darba algas likme 970 EUR .
Ar Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (prot. Nr.33 69.§.) apstiprināts jauns pedagogu darba samaksas finansēšanas modelis un nolemts „3.Lai nodrošinātu noteikumu īstenošanu ar 2022. gada septembri (ar pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi pedagogam 900 euro, pirmsskolas pedagogam 942 euro), papildu finansējumu 2022. gadam 3 533 684 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7.Ja mainās izglītojamo skaits uz 2022. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2022. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.”
Izglītojamo skaits 2022.gada 1.septembrī salīdzinot ar 2021.gada 1.septembri pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs pieaudzis par 3911 izglītojamajiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, šobrīd apstiprinātajā budžetā atsevišķās programmās/apakšprogrammās ir nepietiekams finansējuma apmērs, lai nodrošinātu pieņemto normu izpildi, kā rezultātā nepieciešams piešķirt papildus finansējumu.
Likuma „Par valsts budžetu 2022. gadam” 3.panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabinetam, pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas sniegto informāciju, ir tiesības mainīt likuma pielikumos noteikto finansējuma sadalījumu pa pašvaldībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu 2022.gadā un turpmāk, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri, izmaiņu Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" īstenošanu ar 2022. gada septembri un izglītojamo skaita un struktūras uz 2022.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi Izglītības un zinātnes ministrija sagatavoja projektu, lūdzot 2022.gadā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 5 301 876 euro, tai skaitā:
4 742 490 euro Izglītības un zinātnes ministrijai (62. resors "Mērķdotācijas pašvaldībām");
559 386 euro Izglītības un zinātnes ministrijai (15. resors "Izglītības un zinātnes ministrija").
Finansējuma apmērs sadalījumā pa pašvaldībām likuma „Par valsts budžetu 2022. gadam” pielikumos (6., 7., 8. un 9.pielikums) apstiprināts 2022. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem pašvaldībām, savukārt, finansējums gada pēdējiem četriem mēnešiem noteikts kā nesadalītais finansējums.
4 742 490 euro Izglītības un zinātnes ministrijai (62. resors "Mērķdotācijas pašvaldībām");
559 386 euro Izglītības un zinātnes ministrijai (15. resors "Izglītības un zinātnes ministrija").
Finansējuma apmērs sadalījumā pa pašvaldībām likuma „Par valsts budžetu 2022. gadam” pielikumos (6., 7., 8. un 9.pielikums) apstiprināts 2022. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem pašvaldībām, savukārt, finansējums gada pēdējiem četriem mēnešiem noteikts kā nesadalītais finansējums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt finansējuma sadalījumu pašvaldībām, atbilstoši normatīvajiem regulējumiem, pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem visam 2022. gadam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Skatāms kopā ar 22-TA-1774 "Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
429 199 136
0
451 512 948
0
451 512 948
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
429 199 136
0
451 512 948
0
451 512 948
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
429 199 136
4 742 490
451 512 948
14 647 818
451 512 948
10 498 602
10 498 602
2.1. valsts pamatbudžets
429 199 136
4 742 490
451 512 948
14 647 818
451 512 948
10 498 602
10 498 602
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 742 490
0
-14 647 818
0
-10 498 602
-10 498 602
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 742 490
0
-14 647 818
0
-10 498 602
-10 498 602
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 742 490
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-14 647 818
-10 498 602
-10 498 602
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu 2022.gadā un turpmāk, ņemot vērā:
1) pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri (Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (22-TA-1520));
2) izmaiņu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri;
3) izglītojamo skaita uz 2022.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi (izglītojamo skaits 2022.gada 1.septembrī salīdzinot ar 2021.gada 1.septembri pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs pieaudzis par 3911 izglītojamajiem),
aprēķinātais finansējums mērķdotācijām pašvaldībām 2022.gadā pārsniedz apstiprināto budžetu.
Ievērojot 2022.gadā pieņemtos lēmumus[1], nepieciešamais finansējums 820 240 euro apmērā, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi, tiek rasts piešķirto līdzekļu ietvaros, veicot pārdali no finansējuma atlikuma valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām", kas pārsniedz vienu procentu no pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas 2021. budžeta gadā (tai skaitā 521 816 euro, lai no 2022. gada 1. septembra nodrošinātu pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 euro[2]).
Līdz ar to, papildus nepieciešamais finansējums 4 742 490 euro apmērā 2022.gadā piešķirams no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, tai skaitā:
- Mērķdotācijām izglītības pasākumiem (speciālajām izglītības iestādēm, as nodrošina internāta pakalpojumus un speciālajām pirmsskolas grupām) – 16 669 euro;
– Mērķdotācijām pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādēm, pašvaldību speciālās izglītības iestādēm, kas nenodrošina internāta pakalpojumus, pašvaldību profesionālās izglītības iestādēm, interešu izglītības programmām) – 4 241 618 euro;
– Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām – 484 203 euro.
Aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai.
[1] 21.06.2022. Ministru kabineta sēdes prot. Nr. 33, 69. §
3.Lai nodrošinātu noteikumu īstenošanu ar 2022. gada septembri (ar pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi pedagogam 900 euro, pirmsskolas pedagogam 942 euro), papildu finansējumu 2022. gadam 3 533 684 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7.Ja mainās izglītojamo skaits uz 2022. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2022. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.
[2] 05.07.2022. Ministru kabineta sēdes prot. Nr. 35, 55. §
4.Atbalstīt priekšlikumu, ka 2022. gadā nepieciešamo finansējumu 521 816 euro apmērā Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, veicot pārdali no finansējuma atlikuma valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām", kas pārsniedz vienu procentu no pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas 2021. budžeta gadā.
1) pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri (Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (22-TA-1520));
2) izmaiņu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri;
3) izglītojamo skaita uz 2022.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi (izglītojamo skaits 2022.gada 1.septembrī salīdzinot ar 2021.gada 1.septembri pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs pieaudzis par 3911 izglītojamajiem),
aprēķinātais finansējums mērķdotācijām pašvaldībām 2022.gadā pārsniedz apstiprināto budžetu.
Ievērojot 2022.gadā pieņemtos lēmumus[1], nepieciešamais finansējums 820 240 euro apmērā, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi, tiek rasts piešķirto līdzekļu ietvaros, veicot pārdali no finansējuma atlikuma valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām", kas pārsniedz vienu procentu no pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas 2021. budžeta gadā (tai skaitā 521 816 euro, lai no 2022. gada 1. septembra nodrošinātu pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 euro[2]).
Līdz ar to, papildus nepieciešamais finansējums 4 742 490 euro apmērā 2022.gadā piešķirams no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, tai skaitā:
- Mērķdotācijām izglītības pasākumiem (speciālajām izglītības iestādēm, as nodrošina internāta pakalpojumus un speciālajām pirmsskolas grupām) – 16 669 euro;
– Mērķdotācijām pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādēm, pašvaldību speciālās izglītības iestādēm, kas nenodrošina internāta pakalpojumus, pašvaldību profesionālās izglītības iestādēm, interešu izglītības programmām) – 4 241 618 euro;
– Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām – 484 203 euro.
Aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai.
[1] 21.06.2022. Ministru kabineta sēdes prot. Nr. 33, 69. §
3.Lai nodrošinātu noteikumu īstenošanu ar 2022. gada septembri (ar pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi pedagogam 900 euro, pirmsskolas pedagogam 942 euro), papildu finansējumu 2022. gadam 3 533 684 euro apmērā piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7.Ja mainās izglītojamo skaits uz 2022. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2022. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.
[2] 05.07.2022. Ministru kabineta sēdes prot. Nr. 35, 55. §
4.Atbalstīt priekšlikumu, ka 2022. gadā nepieciešamo finansējumu 521 816 euro apmērā Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, veicot pārdali no finansējuma atlikuma valsts budžeta resorā "62. Mērķdotācijas pašvaldībām", kas pārsniedz vienu procentu no pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas 2021. budžeta gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2022.gadā 4 742 490 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”. Pēc Ministru kabineta rīkojuma spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām.
2023.gadā un turpmāk:
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri, izmaiņu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri un izglītojamo skaita uz 2022.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi, 2023.gadā un turpmāk nepieciešamais papildus finansējums 16 722 426 EUR apmērā gadā, tai skaitā par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra 6 223 824 EUR gadā (tai skaitā 4 149 216 EUR 8 mēnešu periodam (janvāris-augusts), 2 074 608 EUR 4 mēnešu periodam (septembris – decembris), un 10 498 602 EUR par pārējiem izglītojamajiem neieskaitot Ukrainas civiliedzīvotājus).
Kopumā (mērķdotācijām pašvaldībām un privātajām izglītības iestādēm) aprēķinātais nepieciešamais papildus finansējums 2023.gadam 19,2 miljoni euro atbilst/ir ļoti tuvu prognozētajam. Prognozētā ietekme 2023.gadam kopā bija 19,1 miljoni euro, tai skaitā:
10,6 miljoni euro prognozētā ietekme (atbilstoši izglītojamo skaitam uz 01.09.2021) saistībā ar izmaiņu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri;
1,6 miljoni euro prognozētā ietekme (atbilstoši izglītojamo skaitam uz 01.09.2021) saistībā ar pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri (Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (22-TA-1520))
6,9 miljoni euro prognozētā izglītojamo skaita palielinājuma ietekme (Latvijas izglītojamo skaita pieaugums un Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra).
Ievērojot iespējamās izglītojamo skaita izmaiņas, kas saistītas ar Ukrainas civiliedzīvotāju mobilitāti, papildu nepieciešamā finansējuma apmērs 2023.gadam norādīts, iekļaujot tajā tikai nepieciešamo finansējumu par Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu līdz 2022./2023.mācību gada beigām (t.i. no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.augustam) un neiekļaujot tajā Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanai nepieciešamo līdzekļu apmēru no 2023.gada 1.septembra. Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu, ja mainās izglītojamo skaits, lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu (piemēram par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri turpina izglītības ieguvi arī pēc 2023.gada 1.septembra) izskatāms Ministru kabinetā 2023.gada septembrī, ņemot vērā aktualizēto informāciju par izglītojamo skaitu uz 2023.gada 1.septembri. Līdz ar to paredzēts, ka :
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu mērķdotācijām pašvaldībām 14 647 818 EUR apmērā 2023.gadā un 10 498 602 EUR apmērā 2024.gadā turpmāk ik gadu, lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, ņemot vērā pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 900 EUR un pirmsskolas pedagogu minimālās algas likmes palielināšanu līdz 970 EUR ar 2022.gada 1.septembri, izmaiņu Ministru kabineta noteikumos "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (22-TA-352) īstenošanu ar 2022. gada septembri un izglītojamo skaita uz 2022.gada 1.septembri izmaiņu ietekmi (tai skaitā 4 149 216 EUR par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra par periodu līdz 2023.gada 31.augustam), skatāms Ministru kabinetā vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta un gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Ja mainās izglītojamo skaits uz 2023. gada 1. septembri, Izglītības un zinātnes ministrijai pēc 2023. gada 5. septembra sagatavot priekšlikumus par līdzekļu avotiem nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai, izvērtējot arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu izpildi, tai skaitā budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" izpildi.
Tā kā izglītojamo skaita pieaugumā uz 2022.gada 1.septembri, par kuriem tiek piešķirts finansējums pedagogu darba samaksai no valsts dotācijas/mērķdotācijas, iekļaujas arī 3742 Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra, tad ņemot vērā no valsts izbraucošo izglītojamo mobilitātes risku, kuram iestājoties valsts budžeta mērķdotācijas pedagogu darba samaksai paliek pie pašvaldības, bet izglītības pakalpojums netiek sniegts, nepieciešams monitorēt situāciju šī mācību gada pirmā semestra noslēgumā/otrā semestra sākumā un informēt Ministru kabinetu par bērnu skaita izmaiņām un, ja izmaiņas ir būtiskas – piedāvāt risinājumu valsts budžeta mērķdotāciju pārplānošanai/atlikumu vadībai. Ar Ministru kabineta protokollēmumu (apstiprinot grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" 22-TA-2620) tiek paredzēts: „Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2023. gada 1. februārim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju skaita izmaiņām izglītības iestādēs valsts budžeta mērķdotācijas pedagogu darba samaksas pārplānošanai un atlikuma vadībai.”
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Apropriācijas pārdalei, lai nodrošinātu pedagogu algas no 1.09.2022 (minimālās algas likmes palielināšana līdz 900 euro (970 euro pirmskolas pedagogiem), jaunā modeļa ietekme, izglītojamo skaita pieaugums)