Anotācija (ex-ante)

21-TA-280: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 13 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pants.
Likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” Pārejas noteikumu 48. un 49.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt ar rīkojumu piešķirto finansējumu slimības palīdzības pabalstam, ņemot vērā tā faktisko izpildi un kompensējot citus faktiski veiktos izdevumus saistībā ar Covid-19: vecāku pabalsta izmaksu turpinājumam; piemaksai pie dīkstāves atbalsta; vienreizējam atbalstam bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu; izdevumus atlīdzībai VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 saistīto pakalpojumu piešķiršanu, izmaksu un klientu konsultēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””1 Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA)) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir piešķirts finansējums, kas nepārsniedz 14 727 412 euro, tai skaitā:
1. 14 703 817 euro, lai atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 48. un 49. punktam izmaksātu slimības palīdzības pabalstu laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. jūnijam;
2. 23 595 euro, lai segtu izdevumus saistībā ar sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmas (SAIS) funkcionalitātes nodrošināšanu.
Ņemot vērā, ka sākotnējais pieprasījums slimības palīdzības pabalstu izmaksai tika pamatots uz pieņēmumu, ka personu loks, kas nevar strādāt attālināti, sasniegs 30% no nodarbinātajiem, provizoriskie izdevumi no valsts pamatbudžeta slimības palīdzības pabalstam (par bērna pieskatīšanu), kuri nevar strādāt attālināti sākotnēji tika prognozēti 32 926 personas vid.mēnesī, līdz ar to saskaņā ar Finanšu ministrijas (turpmāk – FM) 2021.gada 14.janvāra rīkojumu Nr. 18, tika veikta līdzekļu pārdale 11 278 801 euro apmērā, tai skaitā:
- 11 255 206 euro, lai atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 48. un 49.punktam izmaksātu slimības palīdzības pabalstu laikposmā no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 30.jūnijam;
 - 23 595 euro, lai segtu izdevumus saistībā ar sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmas (SAIS) funkcionalitātes nodrošināšanu.
Uz 2021.gada 29.augustu slimības palīdzības pabalsta izmaksu nodrošināšanai izlietoti līdzekļi 2 839 252 euro apmērā, veicot kopā 8 438 izmaksas, savukārt IT sistēmu papildināšanai izlietoti 19 348 euro (kopā 2 858 600 euro jeb 19,4% no ar MK rīkojumu Nr.13 apstiprinātā finansējuma).
Līdz ar to, vērtējot slimības palīdzības pabalsta izpildes tendences, kā arī to, ka VSAA joprojām tiek saņemti un izskatīti iesniegumi par slimības palīdzības pabalsta piešķiršanu, prognozējams, ka finansējums tieši slimības palīdzības pabalsta izmaksu nodrošināšanai (bez IT izmaksām) varētu sasniegt 2 844 293 euro, t.i., par 11 859 524 euro mazāk nekā apstiprināts ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.13 un par 8 410 913 euro mazāk nekā piešķirts ar FM  2021.gada 14.janvāra rīkojumu Nr. 18.


1Ar grozījumiem, kas apstiprināti ar Ministru kabineta 2021.gada 18.marta rīkojumu Nr.177 “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, Ministru kabineta 2021.gada 27.maija rīkojumu Nr.344 “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienlaikus LM virza šādus priekšlikumus izdevumu slimības palīdzības pabalstam prognozētās ekonomijas novirzīšanai:
MK rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.12 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, palielinot ar rīkojumu piešķirto finansējumu vecāku pabalsta izmaksu turpinājuma nodrošināšanai 663 002 euro apmērā, ņemot vērā pabalsta faktisko izpildi uz 2021.gada 29.augustu.
MK rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.15 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, palielinot ar rīkojumu piešķirto finansējumu piemaksas pie dīkstāves atbalsta 50 euro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu izmaksu nodrošināšanai 344 131 euro apmērā, ņemot vērā piemaksas faktisko izpildi uz 2021.gada 29.augustu.
MK rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 1.marta rīkojumā Nr.130 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, palielinot ar rīkojumu piešķirto finansējumu vienreizēja atbalsta personām, kuras audzina bērnus, 500 euro apmērā par katru bērnu izmaksu nodrošināšanai 289 733 euro apmērā, ņemot vērā piemaksas faktisko izpildi uz 2021.gada 29.augustu.
MK rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, kas paredz piešķirt LM (VSAA) finansējumu 62 332 euro apmērā izdevumu kompensēšanai saistībā ar virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu.
Jautājums par priekšlikumiem izdevumiem slimības palīdzības pabalstam prognozētās ekonomijas novirzīšanai, ir izskatīts un konceptuāli atbalstīts Finanšu ministra vadības grupas 2021.gada 8.jūlija sēdē.
 
Risinājuma apraksts
LM ierosina veikt grozījumus MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, samazinot ar rīkojumu piešķirtos līdzekļus slimības palīdzības pabalstam par 1 359 198 euro.
Līdz ar to MK rīkojuma projekts paredz grozīt MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” skaitli  “14 727 412” aizstājot ar skaitli “13 368 214” un skaitli  “14 703 817” aizstājot ar skaitli “13 344 619”.
MK rīkojuma projektam nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem kopumā.
Atlikušo ar MK rīkojumu piešķirtā finansējuma slimības palīdzības pabalsta nodrošināšanai prognozēto atlikumu 10 504 573 euro apmērā LM virzīs atsevišķā MK rīkojumu projektu paketē, paredzot ar šo finansējumu nodrošināt daļu no slimības pabalsta ar cēloni “Cits cēlonis (Ārkārtas stāvoklis)” par 2021.gada II.ceturksni kompensēšanai valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumiem slimības pabalstam).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Slimības palīdzības pabalsta saņēmēji
Ietekmes apraksts
Sociāli apdrošinātās personas:
- kurām ir bērns vecumā līdz 10 gadiem (ieskaitot) vai bērns ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam un kurām bērns ar Covid-19 saistīto apstākļu dēļ nedrīkst apmeklēt pirmskolas izglītības programmu vai mācības vispārējās izglītības programmā notiek attālināti, un kurām nav iespēju strādāt attālināti;
- kuras ir atbalsta personas personai ar invaliditāti no 18 gadu vecuma, kurai pašvaldība piešķīrusi dienas aprūpes centra vai dienas centra pakalpojumu un kura ar Covid-19 saistīto apstākļu dēļ nedrīkst apmeklēt dienas aprūpes centru.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
11 278 801
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
11 278 801
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
11 278 801
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
11 278 801
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” LM (VSAA) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir piešķirts finansējums, kas nepārsniedz 14 727 412 euro, tai skaitā:
1. 14 703 817 euro, lai atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 48. un 49. punktam izmaksātu slimības palīdzības pabalstu laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. jūnijam;
2. 23 595 euro, lai segtu izdevumus saistībā ar sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmas (SAIS) funkcionalitātes nodrošināšanu.

Saskaņā ar FM 2021.gada 14.janvāra rīkojumu Nr.18, tika veikta līdzekļu pārdale 11 278 801 euro apmērā, tai skaitā:
- 11 255 206 euro, lai atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārejas noteikumu 48. un 49.punktam izmaksātu slimības palīdzības pabalstu laikposmā no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 30.jūnijam;
 - 23 595 euro, lai segtu izdevumus saistībā ar sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmas (SAIS) funkcionalitātes nodrošināšanu.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Analizējot izpildes datus slimības palīdzības pabalstam uz 2021.gada 29.augustu slimības palīdzības pabalsta izmaksu nodrošināšanai izlietoti līdzekļi 2 839 252 euro apmērā, veicot kopā 8 438 izmaksas.
Saskaņā ar likumu “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” slimības palīdzības pabalsta izmaksas termiņš ir 2021.gada 30.jūnijs, t.i, pabalstu var izmaksāt arī pēc noteiktā termiņa, ja slimības palīdzības pabalsta gadījums ir noslēdzies pēc 30.jūnija. Š.g. jūlijā izdevumi slimības palīdzības pabalstam bija 5 041 euro, veicot kopā 9 izmaksas. Ņemot vērā, ka slimības palīdzības pabalstu var pieprasīt 6 mēnešu laikā kopš gadījuma, kad pabalsts pienākas, iestāšanās brīža, LM prognozē, ka līdz gada beigām izdevumi slimības pabalstam būs nepieciešami 5 041 euro apmērā. 

Līdz ar to kopējie izdevumi slimības palīdzības pabalstam 2021.gadā tiek prognozēti 2 844 293 euro apmērā un tiek plānots finanšu resursu ietaupījums slimības palīdzības pabalsta izmaksu nodrošināšanai, paredzot slimības palīdzības pabalstam plānotā finansējuma samazinājumu par 11 859 524  euro, tajā skaitā ar šo MK rīkojuma projektu 1 359 198 euro novirzot to pasākumu, kuriem piešķirts finansējums no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” finanšu nepietiekamības nodrošināšanai un VSAA veikto izdevumu kompensēšanai saistībā ar virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, veiktajām piemaksām par papildu pienākumu veikšanu un piemaksām par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti laikposmā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 30. aprīlim VSAA darbiniekiem, kuri nodrošināja ar Covid-19 ietekmes mazināšanu saistīto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu, kā arī klientu neklātienes konsultēšanu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs FM pieprasījumu par apropriācijas izmaiņām. Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi