23-TA-2888: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Notariāta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023.gada 10, oktobra sanāksmes protokola 3.punktu, ar kuru Ekonomikas ministrijai tika uzdots veikt tālākus uzlabojumus piedāvātajiem grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, ieviešot normatīvo regulējumu subrogācijai, kas vienkāršotu pārkreditācijas procesu patērētajiem izsniegtajiem hipotekārajiem kredītiem, kā arī izvērtēt iespēju atcelt reklāmas aizliegumu hipotekārajiem kredītiem, kas iestrādāts minētajā likumā.
Minētā darba grupa tika izveidota, lai rastu iespējamos risinājumus kreditēšanas pakalpojumu konkurētspējas veicināšanai, tai skaitā kredītu refinansēšanas šķēršļu mazināšanai un iespējamiem kredītiestādes risinājumiem hipotekāro kredītu ņēmējiem strauja procentu likmju kāpuma gadījumos.
Minētā darba grupa tika izveidota, lai rastu iespējamos risinājumus kreditēšanas pakalpojumu konkurētspējas veicināšanai, tai skaitā kredītu refinansēšanas šķēršļu mazināšanai un iespējamiem kredītiestādes risinājumiem hipotekāro kredītu ņēmējiem strauja procentu likmju kāpuma gadījumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir paredzēt iespēju arī kapitālsabiedrībai, kura saņēmusi speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai, iesniegt paziņojumu zvērinātam notāram par piekrišanu hipotēkas un ar to saistīto tiesību aprobežojumu grozīšanai vai cesijas nostiprināšanai Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē izveidotā datu sniegšanas kanālā.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Notariāta likuma S sadaļa definē Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta paziņojuma apliecināšanas kārtību. Saskaņā ar Notariāta likuma 344. panta pirmās daļas 1. punktu un otro daļu Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegtā paziņojumā, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, satur laika zīmogu un iesniegts, izmantojot kvalificētu paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli, gribu var izteikt kredītiestāde, kā arī kapitālsabiedrība, kuras darbības tiesisko pamatu nosaka Attīstības finanšu institūcijas likums, — par piekrišanu hipotēkas un ar to saistīto tiesību aprobežojumu grozīšanai vai cesijas nostiprināšanai. Šajā pantā noteiktajā kārtībā iesniegta paziņojuma apliecināšanā piemēro šā likuma D sadaļā minētās prasības, ciktāl šajā sadaļā nav noteikts citādi. Turklāt Notariāta likums paredz, ka minēto personu iesniegts paziņojums uzskatāms par pietiekamu nostiprinājumam zemesgrāmatā. Tādējādi pašreiz kredītiestādes pārstāvim nav jāvēršas pie zvērināta notāra paraksta apliecināšanai uz nostiprinājuma lūgumu vai piekrišanu, kas skar hipotēkas nostiprinājumu, apliecināšanas. Attiecīgi šādam regulējumam ir pozitīva ietekme uz pakalpojumu digitālo un attālināto pieejamību, pozitīvi ietekmējot produktivitāti, kas ir atzīta par augstu prioritāti Eiropas un Latvijas publiskajā un privātajā sektorā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likumprojektā "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā" (23-TA-2548) ietverto regulējumu paredzēts noteikt kārtību hipotekārajai pārkreditēšanai, to attiecinot arī uz kapitālsabiedrībām, kuras saņēmušas speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai. Vienlaikus, atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, šādām kapitālsabiedrībām kā kredīta devējiem bez grozījumu izdarīšanas Notariāta likumā nav iespējas iesniegt paziņojumu zvērinātam notāram par piekrišanu hipotēkas un ar to saistīto tiesību aprobežojumu grozīšanai vai cesijas nostiprināšanai Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē izveidotā datu sniegšanas kanālā saskaņā ar Notariāta likuma S sadaļu. Tādējādi šādām kapitālsabiedrībām pašreiz ir jāvēršas pie zvērināta notāra paraksta īstuma apliecināšanai uz nostiprinājuma lūguma vai piekrišanas apliecināšanai. Vienlaikus uzskatāms, ka likumprojektā "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā" (23-TA-2548) ietvertajam regulējumam attiecībā uz kredīta devējiem hipotēkās kreditēšanas gadījumos būtu izvirzāmas vienādas prasības un nosacījumi. Tādējādi nepieciešams grozīt Notariāta likuma 344. panta pirmās daļas 1. punktu, to attiecinot arī uz šādām kapitālsabiedrībām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka arī kapitālsabiedrība, kura saņēmusi speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai, var iesniegt paziņojumu zvērinātam notāram Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē izveidotā datu sniegšanas kanālā. Tādējādi arī šādas kapitālsabiedrības pārstāvis varēs savu gribu paust zvērinātam notāram attālināti, to iesniedzot Notariāta likuma S sadaļā noteiktajā kārtībā, un tā kalpos kā pietiekams pamats nostiprinājumam zemesgrāmatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ņemot vērā to, ka, izstrādājot likumprojektu un ar to saistītos likumprojektus, mērķis bija mazināt slogu patērētājam, tajā skaitā, finansiālo, Latvijas Zvērinātu notāru padome, ņemot vērā Notariāta likuma 166. pantā doto deleģējumu noteikt, kuras fiziskās un juridiskās personas var tikt atbrīvotas no 163. pantā paredzētās atlīdzības vai kurām šī atlīdzība samazināma un kādā apmērā, ir apņēmusies noteikt atbrīvojumu no zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
Attiecīgi ir izstrādāts Ministru kabineta protokollēmuma punkts, kas paredz atzīmēt, ka Latvijas Zvērinātu notāru padome vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiks atbrīvojumu no 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību" noteiktās zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
Šis ir viens no likumprojektiem no tiesību aktu projektu pakotnes, ko Ekonomikas ministrija virza, lai izpildītu Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023.gada 10, oktobra sanāksmes protokola 3.punktu un rastu risinājumu hipotekāro kredītu pārkreditēšanas šķēršļu mazināšanai, kas būtu risinājums šī brīža situācijā, kad hipotekāro kredītu ņēmēji piedzīvo strauju procentu likmju kāpumu, un tostarp veicinātu konkurenci kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju vidū.
Attiecīgi ir izstrādāts Ministru kabineta protokollēmuma punkts, kas paredz atzīmēt, ka Latvijas Zvērinātu notāru padome vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiks atbrīvojumu no 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību" noteiktās zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
Šis ir viens no likumprojektiem no tiesību aktu projektu pakotnes, ko Ekonomikas ministrija virza, lai izpildītu Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023.gada 10, oktobra sanāksmes protokola 3.punktu un rastu risinājumu hipotekāro kredītu pārkreditēšanas šķēršļu mazināšanai, kas būtu risinājums šī brīža situācijā, kad hipotekāro kredītu ņēmēji piedzīvo strauju procentu likmju kāpumu, un tostarp veicinātu konkurenci kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju vidū.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Kapitālsabiedrības, kuras saņēmušas speciālo atļauju (licenci) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā to, ka, izstrādājot likumprojektu un ar to saistītos likumprojektus, mērķis bija mazināt slogu patērētājam, tajā skaitā, finansiālo, Latvijas Zvērinātu notāru padome, ņemot vērā Notariāta likuma 166. pantā doto deleģējumu noteikt, kuras fiziskās un juridiskās personas var tikt atbrīvotas no 163. pantā paredzētās atlīdzības vai kurām šī atlīdzība samazināma un kādā apmērā, ir apņēmusies noteikt atbrīvojumu no zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
Attiecīgi ir izstrādāts Ministru kabineta protokollēmuma punkts, kas paredz atzīmēt, ka Latvijas Zvērinātu notāru padome vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiks atbrīvojumu no 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību" noteiktās zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
Attiecīgi ir izstrādāts Ministru kabineta protokollēmuma punkts, kas paredz atzīmēt, ka Latvijas Zvērinātu notāru padome vienlaikus ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās noteiks atbrīvojumu no 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību" noteiktās zvērināta notāra atlīdzības takses par Latvijas Zvērinātu notāru padomes tīmekļvietnē iesniegta kreditora paziņojuma hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā apliecināšanas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu notāru padomeCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi