Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-579: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā" (turpmāk - Likumprojekts) paredz izslēgt Dzelzceļa pārvadājumu likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, kas turpmāk tiks noteikti Bīstamo kravu aprites likumā, kā arī paredz iekļaut jaunu regulējumu par kravas iekraušanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt Dzelzceļa pārvadājumu likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, kas turpmāk tiks noteikti Bīstamo kravu aprites likumā, kā arī paredz iekļaut jaunu regulējumu par kravas iekraušanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Autopārvadājumu likumā un likumā "Par aviāciju". 
Termiņš noteikts, izvērtējot likumprojektu prognozējamo virzību, kā arī to, ka izmaiņas starptautiskajos bīstamo kravu autopārvadājumu noteikumos (ADR) un dzelzceļa pārvadājumu noteikumos (RID) stāsies spēkā ar 2023.gada 1.janvāri.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3. februāra noteikumi Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktu grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma un šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. Līdz ar to ir plānots izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus Ministru kabineta 2003.gada 2.septembra noteikumu Nr. 485 “Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 485) vietā. Ņemot vērā, ka esošajā redakcijā ir ierakstītas novecojušās tiesību normas, ir nepieciešami grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā 30.pantā, kas deleģētu ierakstīt jaunajos Ministru kabineta noteikumos tikai to, kas ir aktuāls: noteikt, kārtību kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktie kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi piemērojami dzelzceļa pārvadājumos, un negabarīta un smagsvara kravu iekraušanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas nosacījumus. Viens no būtiskākajiem Ministru kabineta noteikumu jaunās redakcijas punktiem ir norāde piemērot Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikumu “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi” (turpmāk – SMGS 3.pielikums). SMGS 3.pielikums pašlaik tiek izmantots starptautiskajos dzelzceļa kravu pārvadājumos 1520 mm sliežu ceļu platuma tīklā, tostarp Latvijas teritorijā. Līdz ar to, ka SMGS 3.pielikumā plaši tiek izmantota standartizēta vārdiska izteiksme “izvietošanas un nostiprināšanas” un to aktuālā redakcija ir stājusies spēkā pēc pēdējo grozījumu veikšanas Dzelzceļa pārvadājumu likumā un MK noteikumos Nr. 485, ir nepieciešami grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā 30.pantā, lai savā starpā saistītie tiesību akti, kas reglamentē vienu un to pašu jautājumu starptautiskajā un iekšzemes satiksmē, nebūtu pretrunā. Termini “iekraušana” un “izvietošana un nostiprināšana” apraksta vienu un to pašu darbību – kravas iekraušanu vagonā. Atšķirība ir tāda, ka termins “iekraušana” ir izmantojams, lai aprakstītu pašu procesu vai gala rezultātu, tāpēc daudzviet Dzelzceļa pārvadājumu likumā ir izmantots šis termins. Termins “izvietošana un nostiprināšana” fokusējas uz to, kā tiek veikts iekraušanas process, un apraksta šī procesa tehnisko pusi. Jāpiebilst, ka tulkojumā jābūt precīzi atspoguļotam oriģināla saturam, tiesību normas nepaplašinot un nesašaurinot, t. i., nepieļaujot teksta brīvu interpretāciju, var rasties nesaskaņotība starp tulkojumu, Dzelzceļa pārvadājumu likuma deleģējumu un izstrādājamo Ministru kabineta noteikumu saturu. Tas var apdraudēt Ministru kabineta noteikumu saskaņošanu un negatīvi ietekmēt spēkā stāšanos termiņu. Dzelzceļa kravu pārvadājumu likuma pārejas noteikumi tiek papildināti ar termiņu jaunu MK noteikumu izstrādei, jo pašlaik ir tikai uzsākts Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehnisko nosacījumu tulkošanas process valsts valodā. 

Dzelzceļa pārvadājumu likuma sestajā daļā vairs nav iekļauts 1.un 3.punkts, jo saturiski tas iekļaujas punktos, kas ir paredzēti jaunajā pilnvarojumā. Prasības attiecībā uz kravu novietošanu un nostiprināšanu vagonos un vagonu saglabātības nodrošināšanu ir noteiktas Latvijas Republikai saistošā starptautiskā līguma pielikumā –  SMGS 3.pielikumā vai arī tajā ir izteiktas norādes atrunāt jautājumu nacionālajos tiesību aktos. Ministru kabineta noteikumos ir plānots sniegt norādi uz SMGS 3.pielikumu un tajā noteikto prasību izpildi, kā arī izteikt šīs prasības Ministru kabineta noteikumu saturā. Viss augstāk minētais ir Ministru kabineta noteikumu satura galvenie ievirzieni. Dzelzceļa pārvadājumu likuma sestās daļas ievaddaļā ir svītrots vārds “dzelzceļa”, jo tā svītrošana padara to īsāku, labskanīgāku un lakoniskāku, tajā pašā laikā nezaudējot būtību. Dzelzceļa pārvadājumu likuma sestās daļas ievaddaļā ir pievienots vārds “pārvadāšanas”, jo tas ir iekļauts arī otrajā punktā. Lai būtu nodrošināta vienveidība un iespēja iekļaut atbilstošo regulējumu Ministru kabineta noteikumus, ir papildināta ievaddaļa. Dzelzceļa pārvadājumu likuma 1.punkta jauns formulējums neparedz precizēšanu, par kāda veida kravas tehniskajiem nosacījumiem ir runa, jo jaunajā redakcijā runa ir tikai par gabarīta kravām, bet negabarīta kravas ir izveidots atsevišķs punkts.  Ņemot vērā, ka negabarīta kravām ir sarežģītāki pārvadāšanas nosacījumi un to apstrāde, tos vienmēr apzīmē atsevišķi, nodalot no citām kravām, bet gabarīta kravas atsevišķi neizdala, tāpēc to var nepieminēt.

Bīstamo kravu aprites likuma 3.pants nosaka vairāku starptautisku nolīgumu piemērošanu bīstamo kravu apritē. Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta ceturtā daļa noteic, ka jautājumus par bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību dzelzceļa pārvadājumu jomā reglamentē 1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums (turpmāk - RID noteikumi).
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd ir noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās, jo detalizēti drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību reglamentē arī Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) (turpmāk - ADR Nolīgums) un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkts. Tādējādi, lai novērstu iespējamas pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunktu grozīšanas gadījumā, pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus būtu jābalsta uz ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešami grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā 30.pantā, kas deleģētu noteikt jaunajos MK noteikumos tikai to, kas ir aktuāls, vienveidotu standartizētu vārdisku izteiksmju piemērošanu tiesību dokumentos, kas reglamentē vienu un to pašu jautājumu starptautiskajā un iekšzemes satiksmē, kā arī ir nepieciešami grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likuma pārejas noteikumos, lai uzdotu uzdevumu Ministru kabinetam izdot 30.panta sestajā daļā minētos noteikumus un noteikt termiņu, līdz kādam brīdim darbojas Ministru kabineta 2003.gada 2.septembra noteikumi Nr.485 "Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi".
Risinājuma apraksts
Tiek grozīta Dzelzceļa pārvadājumu likuma 30.panta nosaukums, pirmā, otrā daļa un sestā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā. Pārejas noteikumi tiek papildināti ar 6.punktu.
Problēmas apraksts
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādos transporta veidos. Šī regulējuma iekļaušana Bīstamo kravu aprites likumā nodrošinās jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli. Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, vienlaikus nepieciešams attiecīgās tiesību normas izslēgt Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā. Līdz ar to ir sagatavoti likumprojekti, paredzot grozījumus Bīstamo kravu aprites likumā, Autopārvadājumu likumā un likumā "Par aviāciju", kas stāsies spēkā vienlaikus ar Likumprojektu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt Dzelzceļa pārvadājumu likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās fiziskas personas.
Ietekmes apraksts
Dzelzceļa pārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās juridiskas personas.
  • Dzelzceļa pārvadātāji, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras parvaldītājs, dzelzceļa kravu nosūtītāji.
Ietekmes apraksts
Dzelzceļa pārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu. Tāpat, Dzelzceļa pārvadājumu likuma grozījumu rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Jauni Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā".

Pamatojums un apraksts
Jauni MK noteikumi pārņems Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumus Nr. 156 „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā”, kas zaudēs spēku līdz ar Autopārvadājumu likuma 12.panta sestās daļas un Dzelzceļa pārvadājumu likuma 50.panta izslēgšanu un jauno Ministru kabineta noteikumu „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā" izstrādi.
Minētie noteikumi noteiks kārtību, kādā Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešajā un ceturtajā daļā norādītajos starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Ministru kabineta noteikumos būs paredzēts atzīt noteikumus Nr. 156 par spēku zaudējušiem.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Jauni Ministru kabineta noteikumi "Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz jaunu deleģejumu Dzelzceļa pārvadājumu likuma 30.panta sestajā daļā, kas ir nepieciešams, lai pārizdotu Ministru kabineta 2003.gada 2.septembra noteikumus Nr. 485 “Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi”, kuros plānots grozīt vairāk kā pusi noteikumu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.3. Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā

Pamatojums un apraksts
Bīstamo kravu aprites likumā tiks noteikts, ka starptautiskajos līgumos noteiktie bīstamo kravu aprites dalībnieki autopārvadājumu vai dzelzceļa pārvadājumu jomā norīko drošības konsultantu (padomnieku), kurš atbild par normatīvo aktu ievērošanu bīstamo kravu aprites jomā un kontrolē to ievērošanu, kā arī atbild par riska samazināšanu cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, kā arī Ministru kabinetam tiks deleģēts uzdevums noteikt kārtību, kādā starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, nepieciešams izslēgt attiecīgās normas Dzelzceļa pārvadājuma likumā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/89728737-3ed6-4e77-b57b-1f4654ef11e7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Valsts dzelzceļa administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi