Anotācija (ex-ante)

23-TA-3075: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Latvijas Republikas Zemessardzes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, apkopojot aktuālus grozījumus likumā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.Latvijas Republikas Zemessardzes likums neparedz uzdevumu zemessargiem iesaistīties valsts aizsardzības dienesta karavīru apmācīšanā.
2.Atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 5. panta otrās daļas 31.punktam militārie darbinieki ietilpst Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvā. Savukārt Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 13. pantā šī darbinieku kategorija vēl nav minēta.
3.Pašreiz Latvijas Republikas Zemessardzes likums nesatur regulējumu attiecībā uz gadījumiem, kad Latvijas Republikas Zemessardzē uzņemto pilsoni iesauc valsts aizsardzības militārajā dienestā.
4.Atbilstoši spēkā esošajam regulējumam zemessargi, kuri atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 17.prim panta otrajai daļai pilda karavīra amata pienākumus, un zemessargi, kuri saskaņā ar Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 31. panta pirmo daļu pilda aizsardzības ministra noteiktus, ar kaujas atbalstu un kaujas nodrošinājumu saistītus amatus, nav tiesīgi saņemt Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 20. pantā noteikto pabalstu sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi, kā arī 44.pantā noteikto mācību atvaļinājumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Lai gan valsts aizsardzības militārais dienests tiks pildīts arī Latvijas Republikas Zemessardzē, Latvijas Republikas Zemessardzes likums pašreiz neparedz uzdevumu Zemessardzei iesaistīties valsts aizsardzības dienesta karavīru apmācīšanā.
2.Ņemot vērā jaunas Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva kategorijas – militāro darbinieku – ieviešanu, šo darbinieku kategoriju ir nepieciešams iekļaut arī Latvijas Republikas Zemessardzes likumā.
3.Pašreiz Latvijas Republikas Zemessardzes likums nesatur regulējumu attiecībā uz gadījumiem, kad Latvijas Republikas Zemessardzē uzņemto pilsoni iesauc valsts aizsardzības militārajā dienestā, kas var rast nenoteiktību attiecībā uz šādas situāciju risināšanu gan Latvijas pilsoņu, gan Zemessardzes vienību vidū.
4.Atbilstoši spēkā esošajam regulējumam zemessargi, kuri atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 17.prim panta otrajai daļai pilda karavīra amata pienākumus, un zemessargi, kuri saskaņā ar Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 31. panta pirmo daļu pilda aizsardzības ministra noteiktus, ar kaujas atbalstu un kaujas nodrošinājumu saistītus amatus, nav tiesīgi saņemt Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 20. pantā noteikto pabalstu sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi, kā arī 44.pantā noteikto mācību atvaļinājumu.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka valsts aizsardzības dienests tiks pildīts arī Latvijas Republikas Zemessardzē, likumprojekts papildina likuma 3. pantu ar 11. punktu šādā redakcijā: “11) piedalās valsts aizsardzības dienesta karavīru apmācīšanā”, kā arī papildina likuma 29. panta piekto daļu aiz vārdiem “savienot ar dienestu Zemessardzē” papildināt ar vārdiem “vai pilda 11 mēnešus garu valsts aizsardzības militāro dienestu”, tādējādi nosakot, ka valsts aizsardzības dienesta pildīšanas laikā zemessargu no dienesta neizslēdz, bet to aptur.
Ievērojot jaunas Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva kategorijas – militāro darbinieku – ieviešanu, likumprojekts paredz likuma 13. panta pirmās daļas papildināšanu ar 4. punktu: “4) militārajiem darbiniekiem.” Vienlaikus likumprojekts papildina likuma 13. panta otro daļu ar norādi uz militārajiem darbiniekiem, nosakot, ka turpmāk ne tikai Zemessardzē strādājošo civilo darbinieku darba tiesiskās attiecības, bet arī militāro darbinieku darba tiesiskās attiecības attiecīgi nosaka Militārā dienesta likums un darba tiesiskās attiecības reglamentējoši normatīvie akti. Saistībā ar jaunu Zemessardzes uzdevumu – valsts aizsardzības militārā dienesta karavīru apmācību – un infrastruktūras paplašināšanu, tiek plānots ieviest militāro darbinieku amatus trim profesijām: pavāri, autovadītāji, tehniskās apkopes speciālisti.
Latvijas republikas Zemessardzes likuma 17. prim panta ceturtās daļas otrais teikums un 35.panta otrā daļa tiek papildināti ar norādi, ka uz šajā regulējumā minētām personām attiecas arī karavīriem noteiktais pabalsts sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi, kā arī mācību atvaļinājums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras pilda dienestu Zemessardzē vai pildīs militārā darbinieka amata pinākumus
Ietekmes apraksts
Projekts palielina sociālo garantiju klāstu zemessargiem, kas pilda grozījumos minētos pienākumus un paredz iespēju veidot Zemessardzē militāro darbinieku amatus.
Juridiskās personas
  • Nacionālie bruņotie spēki
Ietekmes apraksts
Palielinoties projektā paredzēto sociālo garantiju skaitam, var nebūtiski palielināties slogs uz ar to nodrošināšanu saistītajām Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībām.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.10.00. "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums. Nepieciešamības gadījumā tiks iesniegti priekšlikumi apropriācijas izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 17.prim panta grozījums, kas paredz zemessargam, kurš pilda karavīra amata pienākumus, tiesības uz mācību atvaļinājumu un pabalstu sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi, finansiālu ietekmi neradīs, jo karavīra amatam, ko pilda zemessargs, ir plānots finansējums, t.sk. sociālajām garantijām un pabalstiem, un zemessarga atlīdzība tiks nodrošināta no karavīra amatam plānotā finansējuma. 
Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 35. panta otrās daļas grozījuma, kas nosaka ar kaujas atbalstu un nodrošinājumu saistīto amatu pienākumus pildošajiem zemessargiem tiesības uz mācību atvaļinājumu un pabalstu sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi, tiešu finansiālu ietekmi aprēķināt nav iespējams, jo nevar prognozēt to zemessargu skaitu, uz kuriem tas attieksies. Izvērtējot pašreiz studējošo zemessargu skaitu šajos amatos, ir secināts, ka tas ir neliels – 3 līdz 5 zemessargi gadā, savukārt nepieciešamība izmaksāt pabalstu par apgādājamā vai ģimenes locekļa nāvi rastos vidēji 2 reizes gadā.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālie bruņotie spēki
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijas Republikas Zemessardzes uzdevumā ietilps arī dalība valsts aizsardzības militārā dienesta karavīru apmācīšanā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi