24-TA-1290: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1 prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, lai veicinātu energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES, un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk – Direktīva 2012/27ES) Latvijai jāsasniedz indikatīvais valsts energoefektivitātes mērķis, kura ietvaros jānodrošina, ka katru gadu 3 % valdības īpašumā esošo un izmantoto ēku platībās ir jāīsteno energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi (Direktīvas 2012/27ES 3. panta un 5. panta 1. punkta prasība).
Savukārt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2023/1791 (2023. gada 13. septembris) par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 6. panta pirmo daļu dalībvalsts nodrošina, lai katru gadu tiktu renovēti vismaz 3 % kopējās grīdas platības publisko struktūru īpašumā esošajās ēkās, kuras apsilda un/vai dzesē, lai tās tiktu pārveidotas par vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkām vai par bezemisiju ēkām. Dalībvalstis var izvēlēties, kuras ēkas iekļaut 3 % renovācijas prasībā, renovējamo ēku izvēlē pienācīgi ņemot vērā izmaksu lietderību un tehnisko iespējamību.
Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam ilgtermiņa mērķos ir iekļauta fosilo un neilgtspējīgo resursu patēriņa samazināšana un ilgtspējīgu atjaunojamu un inovatīvu resursu izmantošana, un viens no rīcības virzieniem ir noteikta energoefektivitātes uzlabošana, kas veicinās tiešu pienesumu Eiropas Savienības zaļā kursa mērķu sasniegšanā.
Savukārt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2023/1791 (2023. gada 13. septembris) par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 6. panta pirmo daļu dalībvalsts nodrošina, lai katru gadu tiktu renovēti vismaz 3 % kopējās grīdas platības publisko struktūru īpašumā esošajās ēkās, kuras apsilda un/vai dzesē, lai tās tiktu pārveidotas par vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkām vai par bezemisiju ēkām. Dalībvalstis var izvēlēties, kuras ēkas iekļaut 3 % renovācijas prasībā, renovējamo ēku izvēlē pienācīgi ņemot vērā izmaksu lietderību un tehnisko iespējamību.
Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam ilgtermiņa mērķos ir iekļauta fosilo un neilgtspējīgo resursu patēriņa samazināšana un ilgtspējīgu atjaunojamu un inovatīvu resursu izmantošana, un viens no rīcības virzieniem ir noteikta energoefektivitātes uzlabošana, kas veicinās tiešu pienesumu Eiropas Savienības zaļā kursa mērķu sasniegšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ieguldījumi, lai uzlabotu energoefektivitāti ēkās, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija, ir būtiski nepieciešami, ņemot vērā ēku vecumu, nolietojumu, enerģijas patēriņu, vienlaicīgi ievērojot ēku vēsturisko vērtību un to atjaunošanai ir svarīga loma tautsaimniecības attīstībā un valsts energoefektivitātes mērķu sasniegšanā. Ēkām, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija, energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu īstenošanai nepieciešama saudzīga, profesionāla un pēctecīga pieeja. Energoefektivitātes uzlabojumi ir komplekss pasākums un liels izaicinājums to īstenot praksē.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu energoefektivitātes mērķu sasniegšanu, 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" (turpmāk - 2.1.1.8. pasākums) ietvaros paredzēts veikt energoefektivitātes uzlabojumus ēkās, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija, lai panāktu kopējās primārās enerģijas patēriņa samazinājumu.
Vispārīgie nosacījumi
2.1.1.8. pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 34 800 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 5 448 840 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 29 580 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 665 514 euro) un nacionālais finansējums 5 220 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 823 326 euro).
Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā līdzfinansējuma likme ir 85 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināms finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma pie nosacījuma, ja vien tas nav atgūstams saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
Atbalsta veids: grants.
Projektu īstenošanas termiņš: 2029. gada 31. decembris.
Atlases veids: ierobežota projektu iesniegumu atlase. Projektu iesniedzēju saraksts norādīts noteikumu projekta pielikumā, kurā ir iekļautas ēkas (ēku grupa), kurās tiek īstenota kultūras funkcija, un to izvērtēšanu un priekšatlasi ir veikusi Kultūras ministrija, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 241 „Kultūras ministrijas nolikums” 1. punktu ir vadošā valsts pārvaldes iestāde kultūras nozarē, kas ietver autortiesību, kultūras pieminekļu aizsardzības, arhīvu, arhitektūras, dizaina, tautas mākslas, teātra, mūzikas, muzeju, bibliotēku, vizuālās mākslas, grāmatniecības, literatūras, kinematogrāfijas un kultūras un radošo industriju izglītības apakšnozares, līdz ar to nodrošinot, ka iesniedzamie projekta iesniegumi par ēku (ēku grupu) atbilst noteikumu projektā noteiktajam par kultūras funkcijas īstenošanu. Vispārējie kritēriji pēc kādiem Kultūras ministrija izvērtē, ka ēka (ēku grupa) atbilst 2.1.1.8. pasākumam, ir:
ēkā (ēku grupā) tiek veikta kultūras funkcija;
ēkai (ēku grupai) ir nepieciešami energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi.
Projekta iesniedzējs: tiešās pārvaldes iestāde, privāto tiesību juridiska persona, atvasināta publiska persona vai biedrība, kas pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus vai ēku (ēku grupu) vai veic valsts deleģētus uzdevumus, kurā tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Īpašumtiesības: projekta iesniedzējs, pretendējot uz finansējumu nodrošina, ka tam ir īpašuma, lietošanas tiesības, ilgtermiņa nomas tiesības vismaz 10 gadus vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā uz zemi, kurā veic investīcijas, vai arī nekustamais īpašums nodots tā pārvaldīšanā, ko apliecina attiecīgs līgums, vai nekustamais īpašums ir valdījumā. Īpašumtiesības, lietošanas tiesības vai apbūves tiesību apliecina ieraksts zemesgrāmatā.
Skaidrojam, ka ēka (ēku grupu) noteikumu projekta izpratnē ir projekta iesniedzēja īpašumā vai uz normatīvā akta, līguma vai iestādes lēmuma pamata projekta iesniedzējam lietošanā, pārvaldīšanā vai valdījumā nodotas ēkas, tai skaitā ēkas, kas atrodas vēsturisko ēku kompleksā (korpuss, ēkas piebūve, sekcija) un ir būvētas pēc 1945. gada. Ēku grupa ir vairākas ēkas ar dažādām adresēm, ja ēkām ir kopīga enerģijas uzskaite, vai ēkas ar vienu (vienādu) adresi. Atbalsts ir pieejams arī vēsturiskām ēkām, kas būvētas pirms 1945. gada un ir iekļautas kultūras pieminekļu sarakstā.
Intervences laukuma kods ir Nr. 40 un finansējums kods ir Nr. 1- 29 580 000 euro (ERAF).
Sasniedzamie rādītāji
Noteikumu projektā līdz 2029. gada 31. decembrim 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" ietvaros ir paredzēts sasniegt šādus rādītājus:
rezultāta rādītājs – vismaz 30 % primārās enerģijas ietaupījums no attiecīgās pasākuma ietvaros atbalstītās ēkas primārās enerģijas patēriņa pirms projekta uzsākšanas;
iznākuma rādītājs - atbalstīto valsts ēku platība – vismaz 508 786 m2 un primārās enerģijas gada patēriņa samazinājums – vismaz 49 861 028 kWh/gadā.
Lai nodrošinātu rezultāta rādītāja sasniegšanu, katram projektam ir jāuzrāda plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas.
Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Atbalstāmās darbības ir:
ēkas energoefektivitātes paaugstināšana atbilstoši energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas noteikti ēkas energosertifikācijas dokumentācijā;
būvprojekta izstrāde;
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare, attiecas tikai uz to daļu, kas tiek skarta), lai nodrošinātu ēkas sākotnējo arhitektonisko un iekštelpu apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli;
ēkas konstrukciju atjaunošanas un restaurācijas darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas konstrukcija, attiecas tikai uz to daļu, kas tiek skarta);
projekta vadības un uzraudzības nodrošināšana;
informatīvie un publicitātes pasākumi.
Pasākuma ietvaros plāno tiešās un netiešās attiecināmās izmaksas. Tiešās attiecināmās izmaksas ir:
energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas (periodiskās tehniskās apsekošanas atbilstoši būvnormatīvam būvju tehniskās apsekošanas jomā), būvniecības izmaksu tāmes, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta izstrādāšanas, būvprojekta minimālā sastāvā, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
kultūrvēsturiskās, arheoloģiskās un arhitektoniski mākslinieciskās izpētes un kultūrvēsturiskās inventarizācijas izmaksas;
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām; būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
būvdarbu izmaksas ēkas energosertifikātā norādīto energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai;
ēkas konstrukciju atjaunošanas un restaurācijas darbi vides piekļūstamības prasību nodrošināšanai (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas konstrukcija, attiecas tikai uz to ēkas konstrukcijas daļu, kas tiek tieši skarta);
izmaksas, kas saistītas ar būves pieņemšanu ekspluatācijā;
atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegāde un ierīkošana, kas paredzēti ēkas energosertifikātā;
ēku un inženiertehnisko sistēmu automatizētās vadības un kontroles sistēmu ierīkošana, kuras nodrošina sistēmu pareizu un efektīvu darbību un enerģijas patēriņa kontroli un samazinājumu, kas paredzēts ēkas energosertifikātā;
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
neparedzētie izdevumi, kuri nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām un kurus var izmantot ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai;
pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
Netiešās attiecināmās izmaksas ir:
projekta vadības un īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kuras plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām. Ja projekta īstenošanai tiek piesaistīts projekta sadarbības partneris, netiešo attiecināmo izmaksu sadalījums starp projekta iesniedzēju un projekta sadarbības partneri tiek noteikts sadarbības līgumā.
Atsevišķām izmaksu pozīcijām ir noteikti izmaksu griesti, proti,
publicitātes izmaksas nepārsniedz 1% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām; būvprojekta izstrādes izmaksas nepārsniedz 10% projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare, attiecas tikai uz to ēkas daļu, kas tiek tieši skarta), lai nodrošinātu ēkas sākotnējo arhitektonisko un iekšējās apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli, nepārsniedz 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un 30 % no būvdarbu līguma summas.
Energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas (periodiskās tehniskās apsekošanas atbilstoši būvnormatīvam būvju tehniskās apsekošanas jomā), būvniecības izmaksu tāmes, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta izstrādāšanas, būvprojekta minimālā sastāvā, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas un kultūrvēsturiskās, arheoloģiskās un arhitektoniski mākslinieciskās izpētes un kultūrvēsturiskās inventarizācijas izmaksas nav attiecināmas uz finansējuma saņēmēju Mākslas izglītības kultūras centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola" (projekta īstenošanas adrese - Baznīcas iela 34A, Rēzekne), tās nosaukums pirms reorganizācijas 2023. gada 1. augustā - Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola, kuram būvniecības ieceres dokumentācija tiek izstrādāta Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās" (turpmāk - 1.2.1.4.i. investīcija) projekta pirmā posma ietvaros. Ņemot vērā 2023. gada 8. augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 443 grozījumu (24-TA-831) anotācijā noteikto, tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem nav pieejams finansējums otrā posma - būvniecībai - īstenošanai 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros, uz finansējumu būvniecībai būs iespējams pieteikties 2.1.1.8. pasākuma ietvaros un 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros izstrādātā būvniecības ieceres dokumentācija ir lietderīga, jo to var izmantot projekta īstenošanai arī citās atbalsta programmās, tādējādi novēršot publisko finanšu līdzekļu izšķērdēšanu.
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 2023. gada 25. septembra dokumentā “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros” 7. punktā minēto informāciju, tai skaitā 17 zemsvītras atsauci, vienkāršoto izmaksu obligāta piemērošana noteikta projektos, kuru kopējais finansējums ir līdz 200 000 euro. Ņemot vērā, ka 2.1.1.8. pasākuma projektiem plānotais attiecināmo izmaksu apmērs ir virs 200 000 euro, un atbalsts paredzēts dažāda apjoma, dažādu objektu energoefektivitātes pasākumu īstenošanai, vienkāršoto izmaksu metodikas netiks izstrādātas. Vienota prakse, tai skaitā, vienkāršoto izmaksu piemērošana objektiem, kuru stāvoklis, plānotie darbi, sasniedzamie ietaupījumi ir atšķirīgi, nebūtu praktiski iespējama. Pie tam, situācija novestu pie valsts budžetam nelabvēlīgāka risinājuma piemērošanas.
Projekta īstenošanas nosacījumi
Projekta izmaksu attiecināmība - ar 2024. gada 1. janvāri. Nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības (t.i., piemēram, būvdarbi nedrīkst būt nodoti ekspluatācijā).
Projekta īstenošanas termiņš - līdz 2029. gada 31. decembrim.
Finansējuma saņēmēja pienākumi:
ievērot horizontālo principu „vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un īstenot vismaz vienu vispārīgo darbību;
ievērot horizontālo principu "klimatdrošināšana" nodrošinot, ka projektā izveidotā infrastruktūra būs noturīga pret ekstrēmiem klimatiskajiem notikumiem, tai skaitā iesniedz novērtējumu, kā projekta ietvaros tiks nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, lai uzlabotu noturības līmeni pret klimata pārmaiņu ietekmi, novēršot infrastruktūras neaizsargātību pret klimatisko apstākļu iespējamo ilgtermiņa ietekmi vai akūtiem notikumiem, kā arī uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa īstenošanu projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā;
ievērot horizontālo principu "nenodarīt būtisku kaitējumu";
ne retāk kā reizi pusgadā ievieto savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
nodrošināt ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma uzskaiti;
no saviem līdzekļiem segt projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma un citas papildu izmaksas;
uzkrāt datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem pasākuma rādītājiem;
parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošināt interešu konflikta neesību;
nodrošināt dubultā finansējuma neiestāšanos, tostarp, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
nodrošināt, ka būvkomersants, autoruzraugs, būvuzraugs un citi piegādātāji atbilst normatīvajiem aktiem būvniecības jomā, un iepirkumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, un nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu. Finansējuma saņēmējs ir tiesīgs izvērtēt un piemērot apvienoto projektēšanas un būvdarbu iepirkumu. Lai finansējuma saņēmējs, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Projektu īstenošanā tiek veicināta zaļā publiskā iepirkuma (turpmāk – ZPI) prasību ievērošana, veicot iepirkumus būvniecības darbiem. Projektu īstenotāji var pēc izvēles piemērot ZPI principus, piemēram, paredzot viedo risinājumu ieviešanu apgaismojuma izveidē, kā arī izvērtēt un izmantot citu energoefektīvu un inovatīvu risinājumu ieviešanu ēku atjaunošanā un būvniecībā. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka gadījumos, kad projekta īstenošanai nepieciešams veikt iepirkumu, ja vien tas ir iespējams un attiecināms, ņemot vērā 2.1.1.8. pasākuma specifiku, tiek veikts sociāli atbildīgais publiskais iepirkums atbilstoši Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavotajai informācijai par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu (informācijas pieejama šeit: https://www.iub.gov.lv/lv/socialais-iepirkums, vadlīnijas sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai pieejamas: https://www.iub.gov.lv/lv/media/658/download, ārvalstu prakses apkopojums; pieejams: https://www.iub.gov.lv/lv/media/877/download).
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā var iesaistīt projekta sadarbības partneri, kas ir privāto tiesību juridiska persona vai atvasināta publiska persona, kura pārvalda un apsaimnieko valsts vai pašvaldības nekustamos īpašumus, ievērojot noteikumu projekta 15. un 16. punktā minētos nosacījumus.
Demarkācija
2.1.1.8. pasākuma ietvaros tiks nodrošināta demarkācija ar Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās", 1.2.1.4.i. investīcijas un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" (turpmāk - 2.1.1.4. pasākums) ietvaros atbalstītajiem un plānotajiem atbalstāmajiem finansējuma saņēmējiem.
2.1.1.4. pasākuma ietvaros nav plānots atbalstīt ēkas, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija, 4.2.1.2. pasākuma ietvaros atbalstītās ēkas nav paredzēts atbalstīt 2.1.1.8. pasākuma ietvaros, savukārt 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros demarkācija tiek nodrošināta atbalstīto ēku ietvaros pēc adresēm/ēkām un projektam, kur finansējuma saņēmējs ir Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola (pēc reorganizācijas 2023. gada 1. augustā - Mākslas izglītības kultūras centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola" (projekta īstenošanas adrese - Baznīcas iela 34A, Rēzekne)) - projekta posmu līmenī. Šim projektam 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros tiek izstrādāta būvniecības ieceres dokumentācija, bet būvniecība tiks īstenota 2.1.1.8. pasākuma ietvaros.
Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
Finansējumu atbalstāmo darbību īstenošanai, paredzot energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus ēkās, kuras paredzēts ekspluatēt atbilstoši kultūras funkcijai, finansējuma saņēmējam piešķir, ja izpildās viens no nosacījumiem:
- netiek konstatēta saimnieciskā darbība kultūras jomā – ieņēmumi no saimnieciskās darbības konkrētajā infrastruktūrā ir mazāki par 50 % no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta;
- ēkā ne mazāk kā 85 % gadījumu ir paredzēta kultūras pakalpojumu sniegšana Latvijas Republikas teritorijā esošajiem pakalpojuma lietotājiem.
Atbalstītajā objektā ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus, kuriem nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Papildpakalpojumi ir pieļaujami tikai gadījumā, kad ieņēmumi no saimnieciskās darbības konkrētajā infrastruktūrā ir mazāki par 50 % no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta. Sagaidāmā ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū ir niecīga vai neiespējama, jo kultūras pakalpojumu sniegšana ir paredzēta pārsvarā, tas ir, ne mazāk kā 85% apmērā, vietējiem (Latvijas valsts) pakalpojuma lietotājiem. Sadarbības iestāde veic uzraudzību par augstāk minēto nosacījumu izpildi.
Atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kurā stājas spēkā sadarbības iestādes lēmums par 2.1.1.8. pasākuma ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu.
Dokumentācijas uzglabāšana
Projektam, uz kuru attiecināmi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, finansējuma saņēmējs un projekta sadarbības partneris (ja attiecināms) nodrošina ar atbalsta piešķiršanu saistītās dokumentācijas glabāšanu visā projekta dzīves ciklā, bet ne mazāk kā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža, bet sadarbības iestāde – ne mazāk kā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas.
Vispārīgie nosacījumi
2.1.1.8. pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 34 800 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 5 448 840 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 29 580 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 665 514 euro) un nacionālais finansējums 5 220 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 823 326 euro).
Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā līdzfinansējuma likme ir 85 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināms finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma pie nosacījuma, ja vien tas nav atgūstams saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
Atbalsta veids: grants.
Projektu īstenošanas termiņš: 2029. gada 31. decembris.
Atlases veids: ierobežota projektu iesniegumu atlase. Projektu iesniedzēju saraksts norādīts noteikumu projekta pielikumā, kurā ir iekļautas ēkas (ēku grupa), kurās tiek īstenota kultūras funkcija, un to izvērtēšanu un priekšatlasi ir veikusi Kultūras ministrija, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 241 „Kultūras ministrijas nolikums” 1. punktu ir vadošā valsts pārvaldes iestāde kultūras nozarē, kas ietver autortiesību, kultūras pieminekļu aizsardzības, arhīvu, arhitektūras, dizaina, tautas mākslas, teātra, mūzikas, muzeju, bibliotēku, vizuālās mākslas, grāmatniecības, literatūras, kinematogrāfijas un kultūras un radošo industriju izglītības apakšnozares, līdz ar to nodrošinot, ka iesniedzamie projekta iesniegumi par ēku (ēku grupu) atbilst noteikumu projektā noteiktajam par kultūras funkcijas īstenošanu. Vispārējie kritēriji pēc kādiem Kultūras ministrija izvērtē, ka ēka (ēku grupa) atbilst 2.1.1.8. pasākumam, ir:
ēkā (ēku grupā) tiek veikta kultūras funkcija;
ēkai (ēku grupai) ir nepieciešami energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi.
Projekta iesniedzējs: tiešās pārvaldes iestāde, privāto tiesību juridiska persona, atvasināta publiska persona vai biedrība, kas pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus vai ēku (ēku grupu) vai veic valsts deleģētus uzdevumus, kurā tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Īpašumtiesības: projekta iesniedzējs, pretendējot uz finansējumu nodrošina, ka tam ir īpašuma, lietošanas tiesības, ilgtermiņa nomas tiesības vismaz 10 gadus vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā uz zemi, kurā veic investīcijas, vai arī nekustamais īpašums nodots tā pārvaldīšanā, ko apliecina attiecīgs līgums, vai nekustamais īpašums ir valdījumā. Īpašumtiesības, lietošanas tiesības vai apbūves tiesību apliecina ieraksts zemesgrāmatā.
Skaidrojam, ka ēka (ēku grupu) noteikumu projekta izpratnē ir projekta iesniedzēja īpašumā vai uz normatīvā akta, līguma vai iestādes lēmuma pamata projekta iesniedzējam lietošanā, pārvaldīšanā vai valdījumā nodotas ēkas, tai skaitā ēkas, kas atrodas vēsturisko ēku kompleksā (korpuss, ēkas piebūve, sekcija) un ir būvētas pēc 1945. gada. Ēku grupa ir vairākas ēkas ar dažādām adresēm, ja ēkām ir kopīga enerģijas uzskaite, vai ēkas ar vienu (vienādu) adresi. Atbalsts ir pieejams arī vēsturiskām ēkām, kas būvētas pirms 1945. gada un ir iekļautas kultūras pieminekļu sarakstā.
Intervences laukuma kods ir Nr. 40 un finansējums kods ir Nr. 1- 29 580 000 euro (ERAF).
Sasniedzamie rādītāji
Noteikumu projektā līdz 2029. gada 31. decembrim 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" ietvaros ir paredzēts sasniegt šādus rādītājus:
rezultāta rādītājs – vismaz 30 % primārās enerģijas ietaupījums no attiecīgās pasākuma ietvaros atbalstītās ēkas primārās enerģijas patēriņa pirms projekta uzsākšanas;
iznākuma rādītājs - atbalstīto valsts ēku platība – vismaz 508 786 m2 un primārās enerģijas gada patēriņa samazinājums – vismaz 49 861 028 kWh/gadā.
Lai nodrošinātu rezultāta rādītāja sasniegšanu, katram projektam ir jāuzrāda plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas.
Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Atbalstāmās darbības ir:
ēkas energoefektivitātes paaugstināšana atbilstoši energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas noteikti ēkas energosertifikācijas dokumentācijā;
būvprojekta izstrāde;
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare, attiecas tikai uz to daļu, kas tiek skarta), lai nodrošinātu ēkas sākotnējo arhitektonisko un iekštelpu apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli;
ēkas konstrukciju atjaunošanas un restaurācijas darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas konstrukcija, attiecas tikai uz to daļu, kas tiek skarta);
projekta vadības un uzraudzības nodrošināšana;
informatīvie un publicitātes pasākumi.
Pasākuma ietvaros plāno tiešās un netiešās attiecināmās izmaksas. Tiešās attiecināmās izmaksas ir:
energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas (periodiskās tehniskās apsekošanas atbilstoši būvnormatīvam būvju tehniskās apsekošanas jomā), būvniecības izmaksu tāmes, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta izstrādāšanas, būvprojekta minimālā sastāvā, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
kultūrvēsturiskās, arheoloģiskās un arhitektoniski mākslinieciskās izpētes un kultūrvēsturiskās inventarizācijas izmaksas;
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām; būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
būvdarbu izmaksas ēkas energosertifikātā norādīto energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai;
ēkas konstrukciju atjaunošanas un restaurācijas darbi vides piekļūstamības prasību nodrošināšanai (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas konstrukcija, attiecas tikai uz to ēkas konstrukcijas daļu, kas tiek tieši skarta);
izmaksas, kas saistītas ar būves pieņemšanu ekspluatācijā;
atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegāde un ierīkošana, kas paredzēti ēkas energosertifikātā;
ēku un inženiertehnisko sistēmu automatizētās vadības un kontroles sistēmu ierīkošana, kuras nodrošina sistēmu pareizu un efektīvu darbību un enerģijas patēriņa kontroli un samazinājumu, kas paredzēts ēkas energosertifikātā;
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
neparedzētie izdevumi, kuri nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām un kurus var izmantot ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai;
pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
Netiešās attiecināmās izmaksas ir:
projekta vadības un īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kuras plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām. Ja projekta īstenošanai tiek piesaistīts projekta sadarbības partneris, netiešo attiecināmo izmaksu sadalījums starp projekta iesniedzēju un projekta sadarbības partneri tiek noteikts sadarbības līgumā.
Atsevišķām izmaksu pozīcijām ir noteikti izmaksu griesti, proti,
publicitātes izmaksas nepārsniedz 1% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām; būvprojekta izstrādes izmaksas nepārsniedz 10% projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare, attiecas tikai uz to ēkas daļu, kas tiek tieši skarta), lai nodrošinātu ēkas sākotnējo arhitektonisko un iekšējās apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli, nepārsniedz 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un 30 % no būvdarbu līguma summas.
Energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas (periodiskās tehniskās apsekošanas atbilstoši būvnormatīvam būvju tehniskās apsekošanas jomā), būvniecības izmaksu tāmes, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta izstrādāšanas, būvprojekta minimālā sastāvā, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas un kultūrvēsturiskās, arheoloģiskās un arhitektoniski mākslinieciskās izpētes un kultūrvēsturiskās inventarizācijas izmaksas nav attiecināmas uz finansējuma saņēmēju Mākslas izglītības kultūras centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola" (projekta īstenošanas adrese - Baznīcas iela 34A, Rēzekne), tās nosaukums pirms reorganizācijas 2023. gada 1. augustā - Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola, kuram būvniecības ieceres dokumentācija tiek izstrādāta Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās" (turpmāk - 1.2.1.4.i. investīcija) projekta pirmā posma ietvaros. Ņemot vērā 2023. gada 8. augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 443 grozījumu (24-TA-831) anotācijā noteikto, tiem finansējuma saņēmējiem, kuriem nav pieejams finansējums otrā posma - būvniecībai - īstenošanai 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros, uz finansējumu būvniecībai būs iespējams pieteikties 2.1.1.8. pasākuma ietvaros un 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros izstrādātā būvniecības ieceres dokumentācija ir lietderīga, jo to var izmantot projekta īstenošanai arī citās atbalsta programmās, tādējādi novēršot publisko finanšu līdzekļu izšķērdēšanu.
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 2023. gada 25. septembra dokumentā “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros” 7. punktā minēto informāciju, tai skaitā 17 zemsvītras atsauci, vienkāršoto izmaksu obligāta piemērošana noteikta projektos, kuru kopējais finansējums ir līdz 200 000 euro. Ņemot vērā, ka 2.1.1.8. pasākuma projektiem plānotais attiecināmo izmaksu apmērs ir virs 200 000 euro, un atbalsts paredzēts dažāda apjoma, dažādu objektu energoefektivitātes pasākumu īstenošanai, vienkāršoto izmaksu metodikas netiks izstrādātas. Vienota prakse, tai skaitā, vienkāršoto izmaksu piemērošana objektiem, kuru stāvoklis, plānotie darbi, sasniedzamie ietaupījumi ir atšķirīgi, nebūtu praktiski iespējama. Pie tam, situācija novestu pie valsts budžetam nelabvēlīgāka risinājuma piemērošanas.
Projekta īstenošanas nosacījumi
Projekta izmaksu attiecināmība - ar 2024. gada 1. janvāri. Nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības (t.i., piemēram, būvdarbi nedrīkst būt nodoti ekspluatācijā).
Projekta īstenošanas termiņš - līdz 2029. gada 31. decembrim.
Finansējuma saņēmēja pienākumi:
ievērot horizontālo principu „vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un īstenot vismaz vienu vispārīgo darbību;
ievērot horizontālo principu "klimatdrošināšana" nodrošinot, ka projektā izveidotā infrastruktūra būs noturīga pret ekstrēmiem klimatiskajiem notikumiem, tai skaitā iesniedz novērtējumu, kā projekta ietvaros tiks nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, lai uzlabotu noturības līmeni pret klimata pārmaiņu ietekmi, novēršot infrastruktūras neaizsargātību pret klimatisko apstākļu iespējamo ilgtermiņa ietekmi vai akūtiem notikumiem, kā arī uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa īstenošanu projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā;
ievērot horizontālo principu "nenodarīt būtisku kaitējumu";
ne retāk kā reizi pusgadā ievieto savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
nodrošināt ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma uzskaiti;
no saviem līdzekļiem segt projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma un citas papildu izmaksas;
uzkrāt datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem pasākuma rādītājiem;
parakstīt apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošināt interešu konflikta neesību;
nodrošināt dubultā finansējuma neiestāšanos, tostarp, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
nodrošināt, ka būvkomersants, autoruzraugs, būvuzraugs un citi piegādātāji atbilst normatīvajiem aktiem būvniecības jomā, un iepirkumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, un nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu. Finansējuma saņēmējs ir tiesīgs izvērtēt un piemērot apvienoto projektēšanas un būvdarbu iepirkumu. Lai finansējuma saņēmējs, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Projektu īstenošanā tiek veicināta zaļā publiskā iepirkuma (turpmāk – ZPI) prasību ievērošana, veicot iepirkumus būvniecības darbiem. Projektu īstenotāji var pēc izvēles piemērot ZPI principus, piemēram, paredzot viedo risinājumu ieviešanu apgaismojuma izveidē, kā arī izvērtēt un izmantot citu energoefektīvu un inovatīvu risinājumu ieviešanu ēku atjaunošanā un būvniecībā. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka gadījumos, kad projekta īstenošanai nepieciešams veikt iepirkumu, ja vien tas ir iespējams un attiecināms, ņemot vērā 2.1.1.8. pasākuma specifiku, tiek veikts sociāli atbildīgais publiskais iepirkums atbilstoši Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavotajai informācijai par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu (informācijas pieejama šeit: https://www.iub.gov.lv/lv/socialais-iepirkums, vadlīnijas sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai pieejamas: https://www.iub.gov.lv/lv/media/658/download, ārvalstu prakses apkopojums; pieejams: https://www.iub.gov.lv/lv/media/877/download).
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā var iesaistīt projekta sadarbības partneri, kas ir privāto tiesību juridiska persona vai atvasināta publiska persona, kura pārvalda un apsaimnieko valsts vai pašvaldības nekustamos īpašumus, ievērojot noteikumu projekta 15. un 16. punktā minētos nosacījumus.
Demarkācija
2.1.1.8. pasākuma ietvaros tiks nodrošināta demarkācija ar Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās", 1.2.1.4.i. investīcijas un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" (turpmāk - 2.1.1.4. pasākums) ietvaros atbalstītajiem un plānotajiem atbalstāmajiem finansējuma saņēmējiem.
2.1.1.4. pasākuma ietvaros nav plānots atbalstīt ēkas, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija, 4.2.1.2. pasākuma ietvaros atbalstītās ēkas nav paredzēts atbalstīt 2.1.1.8. pasākuma ietvaros, savukārt 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros demarkācija tiek nodrošināta atbalstīto ēku ietvaros pēc adresēm/ēkām un projektam, kur finansējuma saņēmējs ir Rēzeknes Mākslas un dizaina vidusskola (pēc reorganizācijas 2023. gada 1. augustā - Mākslas izglītības kultūras centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola" (projekta īstenošanas adrese - Baznīcas iela 34A, Rēzekne)) - projekta posmu līmenī. Šim projektam 1.2.1.4.i. investīcijas ietvaros tiek izstrādāta būvniecības ieceres dokumentācija, bet būvniecība tiks īstenota 2.1.1.8. pasākuma ietvaros.
Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
Finansējumu atbalstāmo darbību īstenošanai, paredzot energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus ēkās, kuras paredzēts ekspluatēt atbilstoši kultūras funkcijai, finansējuma saņēmējam piešķir, ja izpildās viens no nosacījumiem:
- netiek konstatēta saimnieciskā darbība kultūras jomā – ieņēmumi no saimnieciskās darbības konkrētajā infrastruktūrā ir mazāki par 50 % no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta;
- ēkā ne mazāk kā 85 % gadījumu ir paredzēta kultūras pakalpojumu sniegšana Latvijas Republikas teritorijā esošajiem pakalpojuma lietotājiem.
Atbalstītajā objektā ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus, kuriem nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Papildpakalpojumi ir pieļaujami tikai gadījumā, kad ieņēmumi no saimnieciskās darbības konkrētajā infrastruktūrā ir mazāki par 50 % no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta. Sagaidāmā ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū ir niecīga vai neiespējama, jo kultūras pakalpojumu sniegšana ir paredzēta pārsvarā, tas ir, ne mazāk kā 85% apmērā, vietējiem (Latvijas valsts) pakalpojuma lietotājiem. Sadarbības iestāde veic uzraudzību par augstāk minēto nosacījumu izpildi.
Atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kurā stājas spēkā sadarbības iestādes lēmums par 2.1.1.8. pasākuma ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu.
Dokumentācijas uzglabāšana
Projektam, uz kuru attiecināmi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, finansējuma saņēmējs un projekta sadarbības partneris (ja attiecināms) nodrošina ar atbalsta piešķiršanu saistītās dokumentācijas glabāšanu visā projekta dzīves ciklā, bet ne mazāk kā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža, bet sadarbības iestāde – ne mazāk kā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Valsts ēku īpašnieki un lietotāji
Ietekmes apraksts
Projekts neparedz ietekmi uz administratīvo slogu un tautsaimniecību.
Nav identificēts administratīvā sloga palielinājums ne potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, ne fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.
Nav identificēts administratīvā sloga palielinājums ne potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, ne fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme būvniecības nozarē, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība un investīciju nonākšana būvniecībā projektu īstenošanas laikā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmumiem, jo tiks izmantoti to pakalpojumi projektēšanā.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība, nodarbinātība būvniecībā, pakalpojumu sektorā saistībā ar dažādu pakalpojumu sniegšanu- energosertifikāciju u.c.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
8 000 000
0
14 250 000
7 330 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
8 000 000
0
14 250 000
7 330 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
-1 220 000
0
-3 000 000
-1 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 220 000
0
-3 000 000
-1 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
9 220 000
0
17 250 000
8 330 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
9 220 000
0
17 250 000
8 330 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
9 220 000
17 250 000
8 330 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 000 000
-2 000 000
-1 220 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.1.8. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 34 800 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 5 448 840 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 29 580 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 665 514 euro) un nacionālais finansējums 5 220 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 823 326 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu 2.1.1.8. pasākuma projektu īstenošanai Finanšu ministrija lūgs pārdalīt no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.-50. pants
21.10.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
64. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
21.12.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
29.10
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Kultūras ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Ekonomikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs vienu no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: uzlabota valsts sektora ēku energoefektivitāte, tādējādi samazinot ikgadējo kopējās primārās enerģijas patēriņu un sniedzot enerģijas ietaupījumu, un SEG emisiju samazinājumu.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
Finansējuma saņēmējam jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
Finansējuma saņēmējam jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Horizontālā principa "klimatdrošināšana" ietekme uz pasākumu ir "tieša". Projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos, kas tiks iekļauti projektu atlases nolikumā, tiks iekļauts specifiskais atbilstības kritērijs, kura ietvaros vērtē:
1) vai projektā paredzēts īstenot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu, tas ir, SEG emisiju samazināšanu vai CO2 piesaisti, noteiktajām prasībām;
2) vai projektā tiek nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, piemēram, telpu dzesēšanas un ventilācijas risinājumi, kas nodrošina tādu iekštelpu gaisa apmaiņu un ventilāciju, kas mazina kaitējumu veselībai un novērš ekstremālu gaisa temperatūru maiņu ietekmi uz cilvēku, atbilstoši lietus notekūdeņu sistēmu risinājumi intensīvu nokrišņu gadījumiem vai, kur iespējams, dabā balstīti pretplūdu risinājumi projektā paredzētajā uzņēmējdarbības teritorijā, tai skaitā, notekas, ūdenscaurlaidīgi teritoriju, ietvju segumi, u.c.
1) vai projektā paredzēts īstenot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu, tas ir, SEG emisiju samazināšanu vai CO2 piesaisti, noteiktajām prasībām;
2) vai projektā tiek nodrošināta atbilstība pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem, piemēram, telpu dzesēšanas un ventilācijas risinājumi, kas nodrošina tādu iekštelpu gaisa apmaiņu un ventilāciju, kas mazina kaitējumu veselībai un novērš ekstremālu gaisa temperatūru maiņu ietekmi uz cilvēku, atbilstoši lietus notekūdeņu sistēmu risinājumi intensīvu nokrišņu gadījumiem vai, kur iespējams, dabā balstīti pretplūdu risinājumi projektā paredzētajā uzņēmējdarbības teritorijā, tai skaitā, notekas, ūdenscaurlaidīgi teritoriju, ietvju segumi, u.c.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.8. pasākumam nav ietekmes uz horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, vienlaikus noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs īsteno vismaz vienu vispārīgo darbību, un tiešās projekta attiecināmās izmaksas ietver izmaksas vides piekļūstamības prasību nodrošināšanai, kas pozitīvi ietekmēs personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. Atbilstoši LM izstrādātajām vadlīnijām "Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)", pasākumiem, kuri tiek īstenoti slēgtas atlases ietvaros un kuriem nav ietekmes uz horizontālo principu “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, finansējuma saņēmējam ir jānodrošina vismaz viena vispārīga horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbība.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
2.1.1.8. pasākumam nav ietekmes uz horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, vienlaikus noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs īsteno vismaz vienu vispārīgo darbību, un tiešās projekta attiecināmās izmaksas ietver izmaksas vides piekļūstamības prasību nodrošināšanai. Atbilstoši LM izstrādātajām vadlīnijām "Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)", pasākumiem, kuri tiek īstenoti slēgtas atlases ietvaros un kuriem nav ietekmes uz horizontālo principu “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, finansējuma saņēmējam ir jānodrošina vismaz viena vispārīga horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbība.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
2.1.1.8. pasākumam nav ietekmes uz horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, vienlaikus noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs īsteno vismaz vienu vispārīgo darbību, un tiešās projekta attiecināmās izmaksas ietver izmaksas vides piekļūstamības prasību nodrošināšanai. Atbilstoši LM izstrādātajām vadlīnijām "Vadlīnijas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)", pasākumiem, kuri tiek īstenoti slēgtas atlases ietvaros un kuriem nav ietekmes uz horizontālo principu “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, finansējuma saņēmējam ir jānodrošina vismaz viena vispārīga horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbība.
Pielikumi
