Anotācija (ex-ante)

23-TA-1104: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku organizēšanas darbu izpildē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Valsts policijas lūgums, kā arī iepriekšēja Nacionālo bruņoto spēku pieredze liela mēroga pasākumu sabiedriskās kārtības un drošības  nodrošināšanā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku organizēšanas darbu izpildē" (turpmāk – projekts) mērķis ir deleģēt uzdevumu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sniegt atbalstu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku organizēšanas darbos.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No šī gada 30. jūnija līdz 9. jūlijam Rīgā norisināsies valsts nozīmes XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētki. Ņemot vērā ievērojamo apmeklētāju skaitu, kā arī citus ar sabiedrisko kārtību un drošību saistītos faktorus, VP ir lūgusi Nacionālo bruņoto spēku atbalstu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku sabiedriskās kārtības un drošības  nodrošināšanai. Zemessargus un, nepieciešamības gadījumā, profesionālā dienesta karavīrus plānots iesaistīt VP atbalstam sabiedriskās kārtības un drošības, kā arī pasākumu drošības perimetru nodrošināšanā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ievērojamo apmeklētāju skaitu, kā arī citus ar sabiedrisko kārtību un drošību saistītos faktorus, VP ir lūgusi Nacionālo bruņoto spēku atbalstu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku sabiedriskās kārtības un drošības  nodrošināšanai.
 
Risinājuma apraksts
Vērtējot saņemto pieprasījumu no VP, secināms, ka atbalsts no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek lūgts valsts mēroga un nozīmes pasākumam. Aizsardzības ministrijas ieskatā XXVII Vispārējie latviešu dziesmu un XVII deju svētki ir atzīstami par valsts nozīmes pasākumu. Uz to norāda ne tikai Dziesmu un deju svētku mājas lapā pieejamā informācija, kurā svētki atzīti par nacionālas un starptautiskas nozīmes notikumu , bet arī Dziesmu un deju svētku likumā noteiktie principi gan attiecībā uz šo svētku kultūrvēsturisko nozīmi, gan organizēšanas kārtību un norisi, kurā iesaistās virkne valsts un pašvaldību institūcijas .
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. panta otrā daļa paredz, ka citu, Nacionālo bruņoto spēku likumā neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumu.
Atbilstoši Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk – ZS likums) 3.panta 8.punktā minētajam – atbalsta sniegšana valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā, ir viens no ZS likumā paredzētajiem noteikumiem. ZS likuma 9.panta trešās daļas norma paredz deleģējumu MK noteikt kārtību, kādā Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā.
Izpildot deleģējumu MK ir izdevis MK 2010.gada 5.oktobra noteikumus Nr.936 “Kārtība, kādā Latvijas Republikas Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu novēršanā, sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.936).
MK noteikumu Nr.936 2.punkts noteic, ka Zemessardze sniedz atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām likumpārkāpumu un sabiedriskās kārtības un drošības garantēšanā,  pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku komandiera vai viņa pilnvarotas amatpersonas pavēli un pēc valsts un pašvaldību institūciju rakstiska pieprasījuma.
Pie minētajiem apsvērumiem vērā ņemams ir MK noteikumu Nr.936 3.5.2.punkts, atbilstoši kuram Zemessardze atbalstu VP sabiedriskās kārtības uzturēšanā valsts nozīmes pasākumos sniedz, pamatojoties uz MK rīkojumu. Tādējādi šajā gadījumā atbalsta sniegšanai VP būs nepieciešams pieņemt MK rīkojumu.
Ievērojot minēto, nepieciešams iesaistīt Nacionālo bruņoto spēku zemessargus un, nepieciešamības gadījumā, profesionālā dienesta karavīrus XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku organizēšanas darbu izpildē.
Ņemot vērā, ka neparedzētu uzdevumu veikšanā Nacionālo bruņoto spēku vienības (apakšvienības) drīkst iesaistīt ar MK rīkojumu, nepieciešams MK rīkojums "Par Nacionālo bruņoto spēku iesaistīšanu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku organizēšanas darbu izpildē".
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas (Nacionālo bruņoto spēku) piešķirtā budžeta ietvaros no apakšprogrammām 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” un 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi