Anotācija (ex-ante)

24-TA-1062: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Bērzu ielā 9, Rēzeknē, nodošanu Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43. pants.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts, 10. panta pirmās daļas 16. punkts un 73. panta ceturtā daļa.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības 21.09.2023. lēmums Nr.981 “Par nekustamā īpašuma Bērzu ielā 9, Rēzeknē, pārņemšanu” (prot. Nr.77, 13.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz, ievērojot Atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļaut Finanšu ministrijai bez atlīdzības nodot Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.2100 001 0115) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0115) 0,222 ha platībā un būvi (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) - Bērzu ielā 9, Rēzeknē, kas nepieciešams pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai saskaņā ar Pašvaldību likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā nostiprinātas īpašuma tiesības uz zemes vienību (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 2100 001 0115) Bērzu ielā 9, Rēzeknē, Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000516699. Lēmuma datums 15.02.2013.
Ņemot vērā, ka uz minēto valstij piederošo zemes vienību atradās būve, kuras tiesiskais valdītājs nomiris, Finanšu ministrija vērsās tiesā ar pieteikumu par juridiskā fakta konstatēšanu, ka, pamatojoties uz Civillikuma 416., 930. pantu minētā būve piekrīt valstij. Pieteikums tika apmierināts.
Valsts ieņēmumu dienests ar 31.07.2023. valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.2910R/23 un tā pielikumu, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktā noteikto un Rīgas pilsētas tiesas 17.03.2023. spriedumu lietā Nr.C77987022, nodeva būvi (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) - Bērzu ielā 9, Rēzeknē, Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Īpašuma tiesības uz būvi (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) - Bērzu ielā 9, Rēzeknē, nostiprinātas Rēzeknes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000516699 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 29.08.2023.
Atbilstoši Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības 21.09.2023. lēmumam Nr.981 (protokols Nr. 77, 13. punkts) pašvaldība piekrita pārņemt nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.2100 001 0115) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0115) 0,222 ha platībā un būvi (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) - Bērzu ielā 9, Rēzeknē (turpmāk – Nekustamais īpašums) savā īpašumā. Pašvaldība savā lēmumā skaidro, ka Nekustamais īpašums piegul pašvaldībai piekritīgai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0127) Bērzu ielā 13, Rēzeknē, 1,1784 ha platībā (saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.2100 0010 032) tiesiskais valdītājs ir Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība). Abu minēto nekustamo īpašumu iespējama apvienošana uzlabotu pašvaldībai piekritīgās zemes vienības konfigurāciju un sekmētu pašvaldības nekustamā īpašuma lietderīgāku izmantošanu. Tādējādi Nekustamais īpašums pārņemams Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība 13.03.2024. vēstulē Nr.3.1.1.20/321 sniegusi papildus informāciju, ka, ņemot vērā Nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001)  tehnisko stāvokli, to nebūs iespējams izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, līdz ar to būve būtu nojaucama.  VNĪ 17.10.2023. vēstulē Nr.2/9-3/8392 informēja Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību, ka VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisija ir pieņēmusi lēmumu konceptuāli atbalstīt Nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības īpašumā pašvaldības lēmumā minēto autonomo funkciju īstenošanai, ja tas tiek saglabāts kā patstāvīgs nekustamais īpašums, vai Nekustamā īpašuma un pašvaldībai piekritīgā nekustamā īpašuma Bērzu ielā 13, Rēzeknē, apvienošana tiek realizēta pašvaldībai piekritīgo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0127) pievienojot nododamajam Nekustamajam īpašumam, tādējādi saglabājot iespēju nodrošināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmajā daļā noteikto pašvaldības pienākumu Nekustamo īpašumu nodot atpakaļ valstij, ja tas vairs netiktu izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība 06.12.2023. vēstulē Nr.3.1.1.20/1376 informē VNĪ, ka Nekustamais īpašums netiks izmantots saimnieciskās darbības vai komercdarbības veikšanai un būs publiski pieejams visai sabiedrībai.
Ņemot vērā to, ka Nekustamais īpašums piegul pašvaldībai piekritīgai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0127) Bērzu ielā 13, Rēzeknē, kuras lietošanas mērķis “Neapgūta sabiedriskas nozīmes objektu apbūves zeme” un kura piegul publiskās upes – Rēzeknes upes krastam, zemes vienību Bērzu iela 9 un Bērzu iela 13, Rēzeknē, iespējama apvienošana uzlabotu pašvaldībai piekritīgās zemes vienības konfigurāciju un sekmētu pašvaldības nekustama īpašuma lietderīgāku izmantošanu. Tādejādi Nekustamais īpašums būtu pārņemams Pašvaldības likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā minēto autonomo funkciju veikšanai – pašvaldības administratīvā teritorijā publiskai lietošanai paredzēto teritoriju - zaļo zonu uzturēšana un pretplūdu pasākumi īstenošana.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – NĪVKIS) zemes vienībai noteikts lietošanas mērķis 0601 – Individuālo dzīvojamo māju apbūve – 0,222 ha. Zemes vienības lietošanas veids – pārējās zemes platības 0,222 ha. Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 5296 euro.
Būves (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) - Bērzu ielā 9, Rēzeknē, kopējā platība ir 77.5 m2. Būves galvenais lietošanas veids – (1110) “Viena dzīvokļa mājas”, būves tips (11100102) “Individuālās dzīvojamās mājas un vasarnīcas ar koka ārsienām un dārza mājas ar kopējo platību, lielāku par 40 m2. Būves kadastrālā vērtība uz 01.01.2024. noteikta 2382 euro.
Valsts ieņēmumu dienesta 31.07.2023. valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr.2910R/23 pielikumā norādīts, ka, būves tehniskais stāvoklis saskaņā ar veikto apsekošanu dabā kopumā raksturojams kā sabrucis. Ugunsgrēkā nodeguši aptuveni 75% no dzīvojamās mājas konstrukcijas.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Nekustamajam īpašumam NĪVKIS noteikts šāds apgrūtinājums - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija – 0.0325 ha.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība ar 26.09.2023. vēstuli Nr. 3.1.1.20/1080 informē, ka:
1) saskaņā ar Rēzeknes valstspilsētas teritorijas plānojumu 2018.-2030. gadam (apstiprināts ar 12.04.2018. Rēzeknes pilsētas pašvaldības saistošiem noteikumiem Nr.4) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 2100 001 0115) Bērzu ielā 9, Rēzeknē, atrodas Savrupmāju apbūves teritorijā (DzS), zemes vienības lietošanas mērķis – Individuālo dzīvojamo māju apbūve, kods 0601;
2) uz zemes vienību neattiecas likuma  “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 21.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
3) zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā;
4) zemes vienībai ir nodrošināta piekļuve no Bērzu ielas.
Pārņemot valstij piederošo Nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā, tas tiks izmantots pašvaldības autonomo funkciju – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu (zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana, pretplūdu pasākumi) - īstenošanai.
Līdz ar to Nekustamais īpašums būs pieejams publiskai lietošanai visai sabiedrībai un netiks izmantota saimnieciskās darbības veikšanai. Ņemot vērā minēto, nododot minēto Nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā, nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai, izmantojot Nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslas veidam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā “Pašreizējā situācija”
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar  Atsavināšanas likuma 43.pantu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības dod Ministru kabinets, pieņemot par to attiecīgu lēmumu. Atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
 Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā  rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt Nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomo funkciju realizēšanai  un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Ņemot vērā minēto un Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības lēmumu pārņemt nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā tās autonomo funkciju īstenošanai, Finanšu ministrija ir sagatavojusi atbilstošu rīkojuma projektu, kas paredz nodot Nekustamo īpašumu bez atlīdzības Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības īpašumā tās autonomo funkciju īstenošanai.
Ņemot vērā būves (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001) Bērzu ielā 9, Rēzeknē, tehnisko stāvokli, kas raksturojams kā sabrucis, kā arī Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības izteikto viedokli, ka ņemot vērā būves tehnisko stāvokli, to nebūs iespējams izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, līdz ar to būve būtu nojaucama, rīkojuma projekts paredz atļaut Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībai par saviem finanšu līdzekļiem nojaukt Nekustamā īpašuma sastāvā esošo būvi, lai varētu īstenot pašvaldības autonomās funkcijas, un pēc būves nojaukšanas nodrošināt attiecīgu ierakstu dzēšanu zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, Rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rēzeknes pilsētas iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, tai skaitā, publiskai lietošanai paredzēto teritoriju - zaļo zonu uzturēšana un  pretplūdu pasākumu īstenošana.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rēzeknes pilsētas iedzīvotāji. Sabiedrība kopumā, pašvaldībai nodrošinot savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, tai skaitā, publiskai lietošanai paredzēto teritoriju - zaļo zonu uzturēšana un  pretplūdu pasākumu īstenošana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu. Izdevumus saistībā ar Nekustamā īpašuma tiesību reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības vārda, izdevumus, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma uzturēšanu un Nekustamā īpašuma sakārtošanu, nepieciešamības gadījumā nojaucot būvi (būves kadastra apzīmējums 2100 001 0115 001), Nekustamā īpašuma un pašvaldībai piekritīgā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.2100 001 0032) Bērzu ielā 13, Rēzeknē, apvienošanu, segs Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība par saviem budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija (VNĪ) un Rēzeknes valstspilsētas pašvaldība
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi