24-TA-2208: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra noteikumos Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk – MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
- noteikt, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – par saviem līdzekļiem līdz 2025. gada 31. oktobrim;
- atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtībasbas.
- noteikt, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – par saviem līdzekļiem līdz 2025. gada 31. oktobrim;
- atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtībasbas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd MK 2015. gada 10. novembra noteikumi Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 645) nosaka, ka:
- finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības par saviem līdzekļiem un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – līdz 2024. gada 31. oktobrim.
- gadījumā, ja projekta iznākuma rādītāji noteiktajā laikā pēc projekta pabeigšanas netiek sasniegti, tiek piemērots atmaksājamās palīdzības mehānisms, t.i., finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15% apmērā. .
Lai arī saskaņā ar MK noteikumu Nr. 645 9.1.apakšpunktā noteikto projektu iznākuma rādītāju (jaunizveidotas darba vietas, komersantu nefinanšu investīcijas) sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz 2024. gada 10. septembri Kohēzijas politikas vienotajā informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS) pieejamie dati liecina, ka visi MK noteikumos Nr. 645 noteiktie iznākuma rādītāji jau ir sasniegti vismaz 65% apjomā, tai skaitā:
- projektos ir radītas 2704 jaunas darba vietas (65% apmērā no MK noteikumos Nr.645 noteiktajām 4175 darba vietām);
- projektos komersanti ir piesaistījuši nefinanšu investīcijas 222,39 milj. euro apmērā (89% apmērā no MK noteikumos Nr. 645 plānotajiem 248,60 milj. euro);
- atjaunota degradētā teritorija 774,36 ha platībā (158% no MK noteikumos Nr. 645 plānotajiem 490,88 ha).
Ievērojot KPVIS pieejamos datus par rādītāju sasniegšanas progresu un to, ka atsevišķi projekti tika pabeigti tikai 2023.gada beigās, secināms, ka līdz 2028.gada beigām tiks sasniegtas visas MK noteikumos Nr. 645 plānotās iznākuma rādītāju vērtības. Noteikumu projekts paredz pārskatīt atmaksājamās palīdzības mehānismu (formulu), nosakot, ka atmaksa par iznākuma rādītāju neizpildi sākas virs 35% neizpildes, nevis virs 15%, kā tas ir noteikts šobrīd.
Vienlaikus, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktu, kas nosaka, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, nepieciešams precizēt arī attiecīgos noteikumu projekta punktus.
- finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības par saviem līdzekļiem un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – līdz 2024. gada 31. oktobrim.
- gadījumā, ja projekta iznākuma rādītāji noteiktajā laikā pēc projekta pabeigšanas netiek sasniegti, tiek piemērots atmaksājamās palīdzības mehānisms, t.i., finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15% apmērā. .
Lai arī saskaņā ar MK noteikumu Nr. 645 9.1.apakšpunktā noteikto projektu iznākuma rādītāju (jaunizveidotas darba vietas, komersantu nefinanšu investīcijas) sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz 2024. gada 10. septembri Kohēzijas politikas vienotajā informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS) pieejamie dati liecina, ka visi MK noteikumos Nr. 645 noteiktie iznākuma rādītāji jau ir sasniegti vismaz 65% apjomā, tai skaitā:
- projektos ir radītas 2704 jaunas darba vietas (65% apmērā no MK noteikumos Nr.645 noteiktajām 4175 darba vietām);
- projektos komersanti ir piesaistījuši nefinanšu investīcijas 222,39 milj. euro apmērā (89% apmērā no MK noteikumos Nr. 645 plānotajiem 248,60 milj. euro);
- atjaunota degradētā teritorija 774,36 ha platībā (158% no MK noteikumos Nr. 645 plānotajiem 490,88 ha).
Ievērojot KPVIS pieejamos datus par rādītāju sasniegšanas progresu un to, ka atsevišķi projekti tika pabeigti tikai 2023.gada beigās, secināms, ka līdz 2028.gada beigām tiks sasniegtas visas MK noteikumos Nr. 645 plānotās iznākuma rādītāju vērtības. Noteikumu projekts paredz pārskatīt atmaksājamās palīdzības mehānismu (formulu), nosakot, ka atmaksa par iznākuma rādītāju neizpildi sākas virs 35% neizpildes, nevis virs 15%, kā tas ir noteikts šobrīd.
Vienlaikus, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3. punktu, kas nosaka, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, nepieciešams precizēt arī attiecīgos noteikumu projekta punktus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr.645 paredz, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības par saviem līdzekļiem līdz 2024. gada 31. oktobrim. Ja finansējuma saņēmējs nepabeidz par saviem līdzekļiem visas plānotās projekta darbības un nesasniedz projektā plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – līdz 2024. gada 31. oktobrim, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar vienošanās vai civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem.
Saistībā ar Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām un pastarpināti izraisīto ekonomisko un enerģētisko krīzi, būtiski mainot tirgus situāciju un radot dažādu materiālu un citu resursu nepieejamību vai to izmaksu pieaugumu, ir tikusi ietekmēta būvniecības procesu norise, pakalpojumu sniegšana un materiālu piegāde, tādējādi ietekmējot pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iepirkuma procedūru norisi un noslēgto līgumu izpildes termiņus, kā rezultātā atsevišķiem projektu īstenotājiem ir radušies neparedzami izaicinājumi un grūtības ar iekļaušanos termiņā. Nepagarinot termiņu, kādā finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības par saviem līdzekļiem, pašvaldībām netiek dota iespēja pabeigt iesāktos projektus un sasniegt MK noteikumos Nr.645 noteiktos iznākuma rādītājus, kas var atstāt negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžetu un neveicina jaunu darba vietu radīšanu un privāto nefinanšu investīciju piesaistīšanu reģionos.
Lai arī projektu iznākuma rādītāju (jaunizveidotas darba vietas, komersantu nefinanšu investīcijas) sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz doto brīdi no kopējā projektu skaita (128 projektiem) ir identificēti 75 projekti, kuros nav sasniegts vismaz viens no projekta rādītājiem, līdz ar to grozījumu veikšana atmaksājamās palīdzības nosacījumos atvieglotu finansējuma saņēmējiem rādītāju sasniegšanu sarežģītajos ekonomiskajos apstākļos, ko ietekmē Krievijas karadarbības pret Ukrainu radītās sekas. Nemainot ar atmaksājamo palīdzību saistītos nosacījumus, finansējuma saņēmējiem potenciāli tiek radītas negatīvas finansiālās sekas, jo rādītāju nesasniegšanas gadījumā finansējuma saņēmējam būtu jāatmaksā sadarbības iestādei ERAF finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15%.
Saistībā ar Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām un pastarpināti izraisīto ekonomisko un enerģētisko krīzi, būtiski mainot tirgus situāciju un radot dažādu materiālu un citu resursu nepieejamību vai to izmaksu pieaugumu, ir tikusi ietekmēta būvniecības procesu norise, pakalpojumu sniegšana un materiālu piegāde, tādējādi ietekmējot pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iepirkuma procedūru norisi un noslēgto līgumu izpildes termiņus, kā rezultātā atsevišķiem projektu īstenotājiem ir radušies neparedzami izaicinājumi un grūtības ar iekļaušanos termiņā. Nepagarinot termiņu, kādā finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās darbības par saviem līdzekļiem, pašvaldībām netiek dota iespēja pabeigt iesāktos projektus un sasniegt MK noteikumos Nr.645 noteiktos iznākuma rādītājus, kas var atstāt negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžetu un neveicina jaunu darba vietu radīšanu un privāto nefinanšu investīciju piesaistīšanu reģionos.
Lai arī projektu iznākuma rādītāju (jaunizveidotas darba vietas, komersantu nefinanšu investīcijas) sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz doto brīdi no kopējā projektu skaita (128 projektiem) ir identificēti 75 projekti, kuros nav sasniegts vismaz viens no projekta rādītājiem, līdz ar to grozījumu veikšana atmaksājamās palīdzības nosacījumos atvieglotu finansējuma saņēmējiem rādītāju sasniegšanu sarežģītajos ekonomiskajos apstākļos, ko ietekmē Krievijas karadarbības pret Ukrainu radītās sekas. Nemainot ar atmaksājamo palīdzību saistītos nosacījumus, finansējuma saņēmējiem potenciāli tiek radītas negatīvas finansiālās sekas, jo rādītāju nesasniegšanas gadījumā finansējuma saņēmējam būtu jāatmaksā sadarbības iestādei ERAF finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15%.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. februāra Regulas (ES) 2024/795 ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (STEP) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241 (turpmāk – Regula (ES) 2024/795) 14.pantā noteikto, Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – Regula (ES) Nr.1303/2013) 138.pankta a), b) un c) apakšpunktā minētos dokumentus par pēdējo grāmatvedības gadu dalībvalstis var iesniegt līdz 2026. gada 15. februārim, proti, noslēguma dokumentācijas iesniegšana Eiropas Komisijā tiek pagarināta par gadu (līdz 2026.gada 15.februārim), vadot riskus, noteikumu projekts paredz par gadu pagarināt arī termiņu, kādā finansējuma saņēmēji var pabeigt projektos plānotās darbības par saviem līdzekļiem – līdz 2025.gada 31.oktobrim.
Ņemot vērā, ka noteiktā laikā pēc projekta pabeigšanas var būt situācija, kad kāda iznākuma rādītāja sasniegšana nebūtiski atpaliek no projektā plānotā apmēra, kā arī to, ka visas darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteiktās projektu iznākuma rādītāju vērtības ir sasniegtas vismaz 65% apmērā un Latvijai nepastāv risks zaudēt ERAF finansējumu piemērotas finanšu korekcijas dēļ, noteikumu projekts paredz iespēju atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības, nodrošinot līdzīgu pieeju, kādu nosaka tajos specifiskajos atbalsta mērķos, kurus īsteno granta veidā atbilstoši Finanšu ministrijas 2022. gada 21. marta vadlīniju Nr. 2.7. “Vadlīnijas par finanšu korekciju piemērošanu, ziņošanu par Eiropas Savienības fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu 2014. –2020.gada plānošanas periodā” 5. pielikuma 1. punktam, kas paredz, ka, ja iznākuma rādītāju izpilde ir vienāda vai pārsniedz 65% no plānotā, tad finanšu korekciju nepiemēro.
Lai nodrošinātu atbilstību Regulas (ES) Nr.1303/2013 66.panta nosacījumiem, kas nosaka, ka “atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksāto atbalstu struktūrai, kas to piešķīrusi, vai citai dalībvalsts kompetentai iestādei tur atsevišķā kontā vai atdala ar uzskaites kodiem un atkārtoti izmanto tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem”, attiecīgi gadā, kad iestāsies atmaksājamās palīdzības fakts un būs zināms Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai atmaksātās palīdzības apjoms, ievērojot attiecīgajā laika ietvarā aktuālās investīciju prioritātes, VARAM veiks grozījumus MK noteikumos Nr.645, norādot konkrētu pasākumu (vai veidojot jaunu pasākumu), kuram tiks novirzīts atmaksātais finansējums atkārtotai izmantošanai tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem. Atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksātais finansējums nav uzskatāms par neatbilstoši veiktiem izdevumiem.
Noteikumu projekts kopumā paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu īstenošanai, ņemot vērā, ka tiek pagarināts termiņš kādā finansējuma saņēmējs var pabeigt projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem – 2025. gada 31. oktobris, un atmaksājamās palīdzības piemērošanai tiek noteikta mazāka pieļaujamā projektā sasniedzamā rādītāja izpildes proporcija – ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības.
Lai piemērotu noteikumu projektā paredzētos labvēlīgākos nosacījumus finansējums saņēmējiem, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iesniegumu atlasi, un tas ir vienādi piemērojams visiem projektiem visās atlases kārtās.
Noteikumu projektā paredzētie grozījumi nav būtiski Regulas (ES) Nr.1303/2013 71.panta izpratnē.
Ņemot vērā, ka noteiktā laikā pēc projekta pabeigšanas var būt situācija, kad kāda iznākuma rādītāja sasniegšana nebūtiski atpaliek no projektā plānotā apmēra, kā arī to, ka visas darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteiktās projektu iznākuma rādītāju vērtības ir sasniegtas vismaz 65% apmērā un Latvijai nepastāv risks zaudēt ERAF finansējumu piemērotas finanšu korekcijas dēļ, noteikumu projekts paredz iespēju atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības, nodrošinot līdzīgu pieeju, kādu nosaka tajos specifiskajos atbalsta mērķos, kurus īsteno granta veidā atbilstoši Finanšu ministrijas 2022. gada 21. marta vadlīniju Nr. 2.7. “Vadlīnijas par finanšu korekciju piemērošanu, ziņošanu par Eiropas Savienības fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu 2014. –2020.gada plānošanas periodā” 5. pielikuma 1. punktam, kas paredz, ka, ja iznākuma rādītāju izpilde ir vienāda vai pārsniedz 65% no plānotā, tad finanšu korekciju nepiemēro.
Lai nodrošinātu atbilstību Regulas (ES) Nr.1303/2013 66.panta nosacījumiem, kas nosaka, ka “atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksāto atbalstu struktūrai, kas to piešķīrusi, vai citai dalībvalsts kompetentai iestādei tur atsevišķā kontā vai atdala ar uzskaites kodiem un atkārtoti izmanto tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem”, attiecīgi gadā, kad iestāsies atmaksājamās palīdzības fakts un būs zināms Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai atmaksātās palīdzības apjoms, ievērojot attiecīgajā laika ietvarā aktuālās investīciju prioritātes, VARAM veiks grozījumus MK noteikumos Nr.645, norādot konkrētu pasākumu (vai veidojot jaunu pasākumu), kuram tiks novirzīts atmaksātais finansējums atkārtotai izmantošanai tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem. Atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksātais finansējums nav uzskatāms par neatbilstoši veiktiem izdevumiem.
Noteikumu projekts kopumā paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu īstenošanai, ņemot vērā, ka tiek pagarināts termiņš kādā finansējuma saņēmējs var pabeigt projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem – 2025. gada 31. oktobris, un atmaksājamās palīdzības piemērošanai tiek noteikta mazāka pieļaujamā projektā sasniedzamā rādītāja izpildes proporcija – ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības.
Lai piemērotu noteikumu projektā paredzētos labvēlīgākos nosacījumus finansējums saņēmējiem, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldību degradētās teritorijas revitalizācijas projektu iesniegumu atlasi, un tas ir vienādi piemērojams visiem projektiem visās atlases kārtās.
Noteikumu projektā paredzētie grozījumi nav būtiski Regulas (ES) Nr.1303/2013 71.panta izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīva būtu neveikt grozījumus, taču tādā gadījumā pašvaldībām netiktu dota iespēja pabeigt iesāktos projektus un sasniegt MK noteikumos Nr.645 noteiktos iznākuma rādītājus, kas atstātu negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžetu un neveicinātu jaunu darba vietu radīšanu un privāto nefinanšu investīciju piesaistīšanu reģionos. Vienlaikus, neveicot precizējumus atmaksājamās palīdzības nosacījumos, projektos plānoto iznākuma rādītāju nesasniegšanas gadījumā tiktu radītas negatīvas finansiālās sekas uz pašvaldību budžetu, jo finansējuma saņēmējam jāatmaksā sadarbības iestādei ERAF finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15%.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- 5.6.2.SAM un 13.1.3.3. pasākuma finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" finansējuma saņēmējiem, jo nepieciešamības gadījumā, ja kāds no finansējuma saņēmējiem projektu īstenošanā saskarsies ar objektīviem apstākļiem, kuru dēļ tas nevar veiksmīgi noslēgt projekta īstenošanu līdz 2024. gada 31. oktobrim, tiek paredzēta iespēja pagarināt projekta īstenošanu atbilstoši noteikumu projektā un Regulā (ES) 2024/795 noteiktajam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektam nav tiešas ietekmes uz pašvaldību budžetu, ievērojot, ka finansējums projektiem netiek palielināts, bet par gadu tiek pagarināts termiņš, kura ietvaros finansējuma saņēmēji var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – par saviem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt, ka finansējuma saņēmējs var pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju – atjaunotās degradētās teritorijas platība, kas pielāgota jaunu komersantu izvietošanai vai esošo komersantu paplašināšanai, lai sekmētu nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībās – par saviem līdzekļiem līdz 2025. gada 31. oktobrim, nevis 2024.gada 31.oktobrim, kā tas ir pašreiz, un atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības.
Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī ievērojot īso termiņu (2024.gada 31.oktobris) MK noteikumu Nr.645 grozījumu veikšanai, pēc kuru apstiprināšanas MK, nepieciešams laiks pašvaldībām, lai, nepieciešamības gadījumā, ierosinātu grozījumus ERAF līdzfinansētajos projektos, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.
Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī ievērojot īso termiņu (2024.gada 31.oktobris) MK noteikumu Nr.645 grozījumu veikšanai, pēc kuru apstiprināšanas MK, nepieciešams laiks pašvaldībām, lai, nepieciešamības gadījumā, ierosinātu grozījumus ERAF līdzfinansētajos projektos, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi