Anotācija (ex-ante)

23-TA-948: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atklāta konkursa uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša amatu izsludināšanu un atlases komisijas izveidošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk – Konvencija) 23.pantu no Latvijas ievēlētā Eiropas Cilvēktiesību tiesas (turpmāk – Tiesa) pastāvīgā tiesneša Mārtiņa Mita pilnvaru termiņš beidzas 2024.gada 2.septembrī. Ņemot vērā minēto, nepieciešams organizēt atklātu konkursu uz Tiesas tiesneša amatu un izveidot konkursa atlases komisiju (turpmāk - Komisija).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par atklāta konkursa uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša amatu izsludināšanu un atlases komisijas izveidošanu" (turpmāk - Rīkojums) ir sagatavots, lai nodrošinātu atklātu konkursu uz Tiesas tiesneša amatu un izveidotu Komisiju, kas izvērtēs pretendentu atbilstību Tiesas tiesneša amatam izvirzāmajiem kritērijiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Konvencija 23.pantu no Latvijas ievēlētā Tiesas pastāvīgā tiesneša Mārtiņa Mita pilnvaru termiņš beidzas 2024.gada 2.septembrī. Līdz ar to Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja ir informējusi Latvijas valdību par nepieciešamību uzsākt jauna Latvijas tiesneša atlases procedūru. Šī Rīkojuma mērķis ir noteikt Komisijas sastāvu, kā arī izsludināt atklātu konkursu, vienlaikus informējot potenciālos pretendentus par prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Beidzoties no Latvijas ievēlētā Tiesas pastāvīgā tiesneša Mārtiņa Mita pilnvaru termiņam, Latvijai būs jāizvirza jauns tiesnesis, kurš turpmāk pildītu no Latvijas ievēlētā tiesneša pienākumus. Tādēļ atbilstoši Konvencijas 21.-23.pantam un Eiropas Padomes Ministru komitejas 2010.gada 10.novembra rezolūcijai Nr.CM/Res(2010)26 Latvijai ir nepieciešams nominēt trīs pretendentus Tiesas tiesneša amatam. Latvijas izvirzīto pretendentu atbilstību Konvencijas 21.panta prasībām izvērtētu Eiropas Padomes Ministru komitejas Konsultatīvā padome, savukārt atbilstoši Konvencijas 22.pantam tiesneša amatam atbilstošāko pretendentu, balsoties uz šīs Konsultatīvās padomes secinājumiem, ievēl Eiropas Padomes Parlamentārā asambleja. Lai Latvija varētu izvirzīt Konsultatīvās padomes vērtējumam trīs piemērotākos un atbilstošākos pretendentus, nepieciešams izveidot Komisiju un noteikt kārtību, kādā šos trīs pretendentus izvēlas.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar likuma „Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem” 12.pantu Ministru kabinets ir atbildīgs par starptautiskajos līgumos paredzēto saistību izpildi. Lai ievērotu līdz ar Konvencijas ratifikāciju 1997.gadā uzņemtās saistības, ir nepieciešams organizēt atklātu konkursu uz Tiesas tieneša amatu un izveidot Komisiju, kas īstenotu atlases procesu nacionālā līmenī.

Ievērojot tiesnešu ievēlēšanas Tiesā kārtību, pēc pretendentu izvērtēšanas un atlases, ne vēlāk kā līdz 2023.gada 11.decembrim saraksts ar trīs atbilstošākajiem pretendentiem tiesneša amatam ir jānosūta Eiropas Padomes Ministru komitejas Konsultatīvajai padomei, kura sniegs konfidenciālu viedokli par Latvijas izraudzītajiem pretendentiem. Ja Konsultatīvajai padomei neradīsies šaubas par izvēlēto pretendentu kvalifikāciju un atbilstību tiesneša amatam, izraudzīto pretendentu sarakstu līdz 2024.gada 11.martam jāiesniedz Eiropas Padomes Parlamentārajai asamblejai. Pēc Eiropas Padomes Ministru komitejas Konsultatīvās padomes konfidenciālā viedokļa saņemšanas, Ārlietu ministrijai jāiesniedz Ministru kabinetā Tiesas tiesneša amata pretendentu saraksts.

Ar Rīkojumu tiks izsludināts atklāts konkurss uz Tiesas tiesneša amatu un izveidota Komisija. Ievērojot Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas rekomendācijas, Komisijā piedalīsies pārstāvji no tiesu, likumdevēja un izpildvaras, kā arī pārstāvis no nacionālās cilvēktiesību aizsardzības institūcijas - Tiesībsarga biroja un pārstāvis no Latvijas Zvērinātu advokātu padomes.

Vienlaikus ar Rīkojumu par konkursa izsludināšanu tiks apstiprināts konkursa sludinājuma teksts, uzdodot Ārlietu ministrijai publicēt sludinājumu par konkursu laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Ministru kabineta, Ārlietu ministrijas, Tieslietu ministrijas un Latvijas tiesu portāla tīmekļa vietnēs, pievienojot sludinājumam Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas apstiprināto curriculum vitae paraugu latviešu, angļu un franču valodā. Tāpat ar Rīkojumu par konkursa izsludināšanu Ārlietu ministrijai tiks uzdots izstrādāt Tiesas tiesneša amata pretendentu atklāta konkursa nolikuma projektu, kas regulēs komisijas darba organizatoriskos jautājumus, bet Komisijai tiks uzdots apstiprināt minēto nolikumu. Papildus Rīkojumā noteiktas konkursa atlases komisijas priekšsēdētāja tiesības, ja nepieciešams, pieaicināt komisijas darbā ekspertus un nevalstisko organizāciju pārstāvjus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Konvencija.
Apraksts
Konvencijas 19.-23.pants, kas regulē Tiesas tiesnešu skaitu, prasības tiesnešiem, ievēlēšanas kārtību un termiņu amata ieņemšanai. Pieņemot šo Rīkojumu, Ministru kabinets nodrošina, ka Konvencijas saistību izpilde ir atbilstoša, un Latvijas tiesības izvirzīt savu tiesnesi darba Tiesā ir īstenotas kvalitatīvi.

5.3. Cita informācija

Apraksts
Rekomendējošie/saistītie dokumenti par tiesnešu atlases procedūru dalībvalstīs:
1. 2009.gada 27.janvāra Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas rezolūcija Nr.1646 „Par tiesnešu kandidātu nominēšanu un ievēlēšanu Tiesā”;
2. 2004.gada 30.janvāra Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas reglamenta X pielikuma „Vēlēšanas Parlamentārajā asamblejā”, V apakšpunkts „Pretendenti uz Eiropas Cilvēktiesību tiesu”;
3. 2009.gada 23.septembra Eiropas Padomes Ministru komitejas rezolūcija Nr.5 „Par Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša un cilvēktiesību komisāra pilnvaru statusu un nosacījumiem”;
4. 2010.gada 10.novembra Eiropas Padomes Ministru komitejas rezolūcija Nr.26 „Par Konsultatīvās padomes ekspertu izveidi Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša pretendentu ievēlēšanai Eiropas Cilvēktiesību tiesā”;
5. 2012.gada 28.marta Eiropas Padomes Ministru komitejas vadlīnijas „Par pretendentu atlasi Eiropas Cilvēktiesību tiesas tiesneša amatam”;
6. 2010.gada 29.aprīļa Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas rezolūcija Nr.1726 „Par efektīvu Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas ieviešanu: Interlākenas process”.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Konvencija.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Saskaņā ar Konvencijas 23.pantu no Latvijas ievēlētā Tiesas pastāvīgā tiesneša pilnvaru termiņš beidzas 2024.gada 2.septembrī, tāpēc ievērojot Konvencijas 21. un 22.pantā noteiktos Tiesas tiesnešu amata kritērijus un tiesnešu ievēlēšanas kārtību, kā arī 5.2.punktā uzskaitītos saistītos dokumentus, nepieciešams izsludināt atklātu konkursu uz Tiesas tiesneša amatu un izveidot Komisiju.
-
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Lai nodrošinātu Komisijas izveidi, Latvijas pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojs 2023.gada 16.martā nosūtīja aicinājumu Saeimas Juridiskajai komisijai, Tieslietu ministrijai, Satversmes tiesai, Augstākajai tiesai, Ģenerālprokuratūrai, Latvijas Zvērinātu advokātu padomei un Tiesībsargam deleģēt pārstāvi dalībai Komisijā. Tādējādi Ārlietu ministrija ir nodrošinājusi dažādu institūciju dalību Komisijas darbā, jo darbam Komisijā  izvirzīti pārstāvji, kas būs kompetenti izvērtēt pretendentus un pieņemt lēmumu par to, kuri pretendenti būtu atbilstošākie Tiesas tiesneša amatam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas Saeima
  • Latvijas Republikas Augstākā tiesa
  • Satversmes tiesa
  • Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
  • Tieslietu ministrija
  • Latvijas Zvērinātu advokātu padome
  • Latvijas Republikas prokuratūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projekta izpildi realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar Rīkojuma projektu tiek īstenotas un nodrošinātas Latvijas kā Konvencijas dalībvalsts tiesības izvirzīt darbam Tiesā tiesnesi no Latvijas. Tādējādi Latvija rīkojas saskaņā ar Konvencijas prasībām un līdz ar to arī veicina cilvēktiesību un demokrātisko vērtību aizsardzību Latvijā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi