Anotācija (ex-ante)

23-TA-62: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumā Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punkts.
Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 2. un 3. punkts.
Saņemtais biedrības iesniegums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Finanšu ministrija atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta ceturtajai daļai un Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 2. un 7. punktam, atbalstīja rīkojumā iekļaut biedrību "Riga TechGirls" (Reģ. Nr. 40008250980).
Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta sniegtajai informācijai precizēti septiņu fondu nosaukumi, kā arī svītroti trīs fondi.
Ņemot vērā Padomes Lēmumu (KĀDP) 2022/337 (28.02.2022), ir svītrots rīkojuma 1.48. apakšpunkts. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 8. punktam ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas stipendijas, kas izmaksātas no budžeta, Ministru kabineta apstiprinātu biedrību un nodibinājumu  līdzekļiem vai no to starptautisko izglītības vai sadarbības programmu līdzekļiem, kurās līdzdalību ir apstiprinājis Ministru kabinets. Biedrības, nodibinājumi un starptautiskās izglītības vai sadarbības programmas tiek apstiprinātas ar Ministru kabineta 2001. gada 8. augusta rīkojumu Nr. 385 "Par biedrībām, nodibinājumiem un starptautiskajām izglītības un sadarbības programmām" (turpmāk – Rīkojums).
Šobrīd Rīkojumu nepieciešams papildināt ar biedrību "Riga TechGirls".
Tāpat nepieciešams precizēt dažu fondu nosaukumus un svītrot četrus fondus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijā tika saņems biedrības "Riga TechGirls" (Reģ. Nr. 40008250980) iesniegums ar lūgumu iekļaut to Rīkojuma sarakstā.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija izvērtēja  biedrības "Riga TechGirls" izmaksāto stipendijas mērķi un secināja, ka tā atbilst likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta ceturtajā daļā noteiktajai stipendijas definīcijai.
Finanšu ministrija izvērtēja arī  biedrības stipendijas nolikuma atbilstību Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija noteikumu Nr. 359 "Kārtība, kādā stipendijas atbrīvojamas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli" 7. punktam prasībām un statūtus.
Biedrības mērķi ir:
- atbalstīt personas, kuras pētnieciskā vai radošā darbība ir tehnoloģiju, inovāciju un izglītības jomā;
- atbalstīt personas, kuras pētnieciskā vai radošā darbība ir saistīta ar dzimumu līdztiesības jautājumiem;
- atbalstīt meitenes un sievietes, kas vēlas apgūt kādu no STEM (zinātnes, tehnoloģiju, inženierijas un matemātikas) virzieniem.
Stipendiju fonda finanšu avotus veido ziedojumi un mērķziedojumi biedrībai, ko nodrošina fiziskas un juridiskas personas Latvijā un ārpus tās, kā arī citi Latvijas likumdošanā paredzētie avoti.
Katrai stipendijai tiek izstrādāti atsevišķi noteikumi un stipendiju nolikumi. Uz stipendijām var pretendēt attiecīgās stipendijas nolikumā noteiktais personu loks. 
Problēmas apraksts
Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta sniegtajai informācijai Rīkojumā nepieciešams precizēt septiņu fondu nosaukumus, kā arī svītrot trīs fondus.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajiem datiem atsevišķos Rīkojumā apakšpunktos norādītajiem subjektiem ir atšķirīgs nosaukums, kā arī daži fondi ir likvidēti.
Nepieciešams precizēt Rīkojuma šādus apakšpunktus:
- 1.6. Teodora Reitera atklātais sabiedriskais fonds – nosaukums ir "Teodora Reitera fonds" (reģ. Nr. 40008036383);
- 1.10. atklātais sabiedriskais fonds "Baltijas starptautiskais ekonomikas politikas studiju centrs" – tiesiskā forma ir biedrība (reģ. Nr. 40008067241);
- 1.15. biedrība “Korporācijas “Selonija” Filistru palīdzības biedrība” –nosaukums ir biedrība "Korporācijas Selonija Filistru Palīdzības biedrība" (reģ. Nr. 50008005671);
- 1.17. nodibinājums "Latvijas – Vācijas kultūras, izglītības un informācijas fonds" –  nosaukums ir "Latvijas un Vācijas kultūras, izglītības un informācijas fonds" (reģ. Nr. 40008035335);
- 1.21. nodibinājums "Latvijas Lauksaimniecības universitātes Attīstības fonds" – nosaukums ir nodibinājums "Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Attīstības fonds" (reģ. Nr. 40008133301);
- 1.27. nodibinājums "Rīgas Ekonomikas augstskolas – Stockholm School of Economics in Riga – nodibinājums" – nosaukums ir nodibinājums "Rīgas Ekonomikas augstskolas – Stockholm School of Economics in Riga nodibinājums" (reģ. Nr. 40008164674);
- 1.52. nodibinājums "ELM MEDIA" – nodibinājumam mainīts nosaukums uz nodibinājums "Ruckas mākslas fonds" (reģ. Nr. 40008112314).
Nepieciešams svītrot Rīkojuma šādus apakšpunktus:
- 1.14. nodibinājums “Gunta Boles prēmiju fonds” – ir likvidēts 2022. gada 17. janvārī (reģ. Nr. 40008078635);
- 1.18. nodibinājums "Goda stipendija "Andreja Kurmiņa stipendija"" – nodibinājums nav reģistrēts LR Uzņēmumu reģistrā, līdz ar to tām nav piešķirts nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs;
- 1.46. nodibinājums "SCHWENK Iespēju fonds" – ir likvidēts 2021. gada 2. septembrī (reģ. Nr. 40008114758);
Risinājuma apraksts
Projekts paredz:
- precizēt Rīkojuma 1.6., 1.10., 1.15., 1.17. 1.21., 1.27. un 1.52. apakšpunktu;
- svītrot Rīkojuma 1.14. 1.18. un 1.46. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Pēteris Avens (Petr Aven), kurš ir iekļauts Padomes Lēmuma (KĀDP) 2022/337 (2022. gada 28. februāris), ar ko groza Lēmumu 2014/145/KĀDP par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība pielikumā, saskaņā ar Uzņēmumu reģistrā pieejamo informāciju ir “Pētera Avena labdarības fonda ”Paaudze”” (turpmāk – Nodibinājums) patiesais labuma guvējs. Saskaņā ar Eiropas Komisijas izstrādātajām vadlīnijām (tiek iesaldēti visi līdzekļi un saimnieciskie resursi) ierobežojošu pasākumu efektīvai īstenošanai noteiktās sankcijas piemērojamas arī Nodibinājumam.
Vienlaikus minētajās vadlīnijās ir paredzēta virkne atkāpju, saskaņā ar kurām dalībvalstu kompetentās iestādes var atļaut konkrētu iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanu vai arī darīt tos pieejamus, ko tās uzskata par atbilstošiem. Piemēram, Latvijas Banka kā kompetentā iestāde attiecībā uz finanšu ierobežojumiem var atļaut atbrīvot līdzekļus, kas nepieciešami fizisko vai juridisko personu pamatvajadzību nodrošināšanai vai ja uz tiem attiecas šķīrējtiesu lēmumi, vai ja tie nepieciešami pirms ierobežojošo pasākumu spēkā stāšanās uzņemtu saistību segšanai.
Ņemot vērā, ka stipendiju izmaksa neatbilst nevienai no Eiropas Komisijas izstrādātajām vadlīnijām minētajām atkāpēm iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanai, nav tiesiska pamata nodibinājuma “Pētera Avena labdarības fonds “Paaudze”” saglabāšanai  Rīkojuma sarakstā.
Risinājuma apraksts
Svītrots Rīkojuma 1.48. apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • personas, kas saņems stipendijas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedribas pārstāvju iebildumi un priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi