24-TA-1931: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumos Nr. 44 "Noteikumi par darba drošības un veselības aizsardzības prasībām un medicīnisko aprūpi uz kuģiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumos Nr. 44 "Noteikumi par darba drošības un veselības aizsardzības prasībām un medicīnisko aprūpi uz kuģiem”” (turpmāk – Projekts) ir Satiksmes ministrijas un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Jūras administrācija) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 32.panta pirmo daļu un Darba aizsardzības likuma 25.panta 15.punktu, kā arī lai ieviestu 2022.gada 6.jūnija grozījumus 2006.gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (MLC konvencija).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai ieviestu 2022.gada 6.jūnija grozījumus 2006.gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (MLC konvencija).
Spēkā stāšanās termiņš
23.12.2024.
Pamatojums
2022.gada 6.jūnija grozījumi MLC konvencijā stājas spēkā 2024.gada 23.decembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Minimālās darba drošības un veselības aizsardzības prasības medicīniskās palīdzības sniegšanai uz kuģa un darba aizsardzības prasības attiecībā uz medicīnisko aprūpi uz kuģiem, kas kuģo ar Latvijas karogu nosaka Ministru kabineta 2022.gada 18.janvāra noteikumi Nr.44 “Noteikumi par darba drošības un veselības aizsardzības prasībām un medicīnisko aprūpi uz kuģiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.44). 2013.gada 20.augustā stājās spēkā MLC konvencija, kas pieņemta un apstiprināta ar likumu "Par 2006.gada 23.februāra konvenciju par darbu jūrniecībā". Katrai MLC konvencijas dalībvalstij ir pienākums nodrošināt nacionālo normatīvo aktu atbilstību MLC konvencijā noteiktajām prasībām. 2022.gada 6.jūnijā Starptautiskā Darba organizācija pieņēma grozījumus 2006.gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (turpmāk – MLC konvencija), kas ietver arī grozījumus MLC konvencijas A4.1 un A4.3 standartā. Lai ieviestu MLC konvencijas A4.1 standarta 5.punktu un MLC konvencijas A4.3 standarta 1.punkta b) apakšpunktu nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr.44, papildinot ar 23.1 un 29.1 punktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Projektu tiek ieviesti 2022.gada 6.jūnija grozījumi MLC konvencijā.
Risinājuma apraksts
Lai ieviestu MLC konvencijas A4.1 standarta 5.punktu, nepieciešami grozījumi, papildinot Noteikumus Nr.44 ar 23.1 punktu, kas nosaka, ka kuģa apkalpes locekļiem, kuriem nepieciešama tūlītēja medicīniskā aprūpe (piemēram, jebkura nopietna trauma vai slimība, tai skaitā, kas var izraisīt pagaidu vai pastāvīgu invaliditāti, jebkura infekcijas slimība, kas rada pārnešanas risku citiem kuģa apkalpes locekļiem, jebkurš ievainojums, kas saistīts ar kaulu lūzumiem, spēcīgu asiņošanu, zobu bojājumiem vai iekaisumiem vai smagiem apdegumiem, stipras sāpes, kuras nav iespējams remdēt uz kuģa, ņemot vērā kuģa kuģošanas īpatnības, piemērotu pretsāpju līdzekļu pieejamību un to ilgstošas lietošanas ietekmi uz veselību, pašnāvības risks vai telemedicīnas konsultāciju dienests iesaka ārstēšanos krastā), tiek nodrošināta tūlītēja nokāpšana no kuģa un piekļuve ārstniecības iestādēm krastā, lai sniegtu atbilstošu ārstēšanu. Minētie veselības aprūpes pakalpojumi tiek nodrošināti ievērojot MLC konvencijas 4. sadaļas “Veselības aizsardzība, medicīniskā aprūpe, labklājības un sociālās drošības aizsardzība” 4.2. noteikums un A4.2.standartu, kas nosaka kuģu īpašnieku atbildību nodrošināt, ka jūrnieki ir aizsargāti pret finansiālajām sekām, kas var rasties ar darbu saistītas slimības, savainojuma vai nāves gadījumā, kā arī Jūras kodeksa 298.pants nosaka MLC konvencijas kuģa īpašnieka atbildību par jūrnieku veselības aizsardzību un ārstēšanās izdevumiem, tai skaitā, ka jūrniekam, strādājot uz kuģa, ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, un tās izdevumus sedz kuģa īpašnieks, kā arī, ka MLC konvencijas kuģa īpašnieks sedz jūrniekam ar ārstēšanos saistītos izdevumus, ciktāl tos nenodrošina valsts vispārēji noteiktā kārtībā vai nesedz veselības apdrošināšanas polises.
MLC konvencijas A4.1 standarta 6.punkts ir iekļauts Jūras kodeksa 306.pantā.
Savukārt, lai ieviestu MLC konvencijas A4.3 standarta 1.punkta b) apakšpunktu nepieciešami grozījumi, papildinot Noteikumus Nr.44 ar 29.1 punktu, kas nosaka, ka kuģa īpašnieks vai kuģošanas sabiedrība nodrošina saprātīgus piesardzības pasākumus, lai novērstu nelaimes gadījumus darbā, traumas un slimības uz kuģa, tostarp nodrošinot visus nepieciešamos atbilstoša izmēra individuālos aizsardzības līdzekļus un pasākumus, lai samazinātu un novērstu kaitīgu apkārtējās vides faktoru un ķīmisko vielu iedarbības riskus, kā arī traumu vai slimību risku, kas var rasties, izmantojot iekārtas un mehānismus uz kuģa.
Attiecībā uz MLC konvencijas A4.3 standarta 5.punkta grozījumiem par jūrnieku nāves gadījumu ziņošanu Starptautiskajai Darba organizācijai, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumiem Nr.950 “Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība” Valsts darba inspekcija (turpmāk – VDI) kontrolē, kā darba devējs veic nelaimes gadījumu izmeklēšanu un uzskaiti. Informāciju par letālajiem nelaimes gadījumiem darbā VDI apkopo un publicē savos gada pārskatos, tādejādi VDI rīcībā atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem ir informācija par nāves gadījumiem darbā, tai skaitā, jūrnieku nāves gadījumiem. VDI arī sagatavo arī ikgadēju ziņojumu Starptautiskajai Darba organizācijai par VDI kārtējā gada darbības rezultātiem.
MLC konvencijas A4.1 standarta 6.punkts ir iekļauts Jūras kodeksa 306.pantā.
Savukārt, lai ieviestu MLC konvencijas A4.3 standarta 1.punkta b) apakšpunktu nepieciešami grozījumi, papildinot Noteikumus Nr.44 ar 29.1 punktu, kas nosaka, ka kuģa īpašnieks vai kuģošanas sabiedrība nodrošina saprātīgus piesardzības pasākumus, lai novērstu nelaimes gadījumus darbā, traumas un slimības uz kuģa, tostarp nodrošinot visus nepieciešamos atbilstoša izmēra individuālos aizsardzības līdzekļus un pasākumus, lai samazinātu un novērstu kaitīgu apkārtējās vides faktoru un ķīmisko vielu iedarbības riskus, kā arī traumu vai slimību risku, kas var rasties, izmantojot iekārtas un mehānismus uz kuģa.
Attiecībā uz MLC konvencijas A4.3 standarta 5.punkta grozījumiem par jūrnieku nāves gadījumu ziņošanu Starptautiskajai Darba organizācijai, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumiem Nr.950 “Nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanas un uzskaites kārtība” Valsts darba inspekcija (turpmāk – VDI) kontrolē, kā darba devējs veic nelaimes gadījumu izmeklēšanu un uzskaiti. Informāciju par letālajiem nelaimes gadījumiem darbā VDI apkopo un publicē savos gada pārskatos, tādejādi VDI rīcībā atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem ir informācija par nāves gadījumiem darbā, tai skaitā, jūrnieku nāves gadījumiem. VDI arī sagatavo arī ikgadēju ziņojumu Starptautiskajai Darba organizācijai par VDI kārtējā gada darbības rezultātiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētu kuģu īpašniekus.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pēc būtības nemaina iesaistīto personu esošos pienākumus un tiesības.
Juridiskās personas
- Projekta tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētu kuģu īpašniekus.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pēc būtības nemaina iesaistīto personu esošos pienākumus un tiesības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2006.gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencija)
Apraksts
2022.gada 6.jūnija grozījumi 2006.gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (stājas spēkā 2024.gada 23.decembrī).
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ar Projektu nenotiek atkāpšanās no esošajām saistībām. Tiek nodrošināta visu jau uzņemto saistību izpildes nepārtrauktība.
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2006.gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencija)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
MLC konvencijas A4.1.standarta 5.punkts
Projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
MLC konvencijas A4.3.standarta 1.punkta b)apakšpunkts
Projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Projekta sabiedrības līdzdalība Tiesību aktu projektu publiskajā portālā tika organizēta no 2024.gada 12.augusta līdz 2024.gada 23.augustam. Sabiedrības līdzdalībā tika saņemts viens priekšlikums no fiziskas personas ar ierosinājumu papildināt vairākas Noteikumu Nr.44 sadaļas, lai nodrošinātu pilnīgāku un skaidrāku darba drošības un veselības aizsardzības regulējumu uz kuģiem.
Priekšlikums šobrīd netiek ņemts vērā, jo Noteikumi Nr.44 jau pietiekami detalizēti un skaidri nosaka darba drošības un veselības aizsardzības prasības medicīniskās palīdzības sniegšanai uz kuģa un darba aizsardzības prasības attiecībā uz medicīnisko aprūpi uz kuģiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi